Cykelvåg

matte70

Medlem
Cykelvåg
Tänkte inhandla en cykelvåg. Ser att en sådan kostar typ 6-700 om man köper på nätet. Det finns ju betydligt billigare vågar som mer är tänkta för väskor som kostar under hundringen. Gissar att den dyrare borde vara mer exakt. Nu är det ju knappast så att man väger cykeln dagligen och har alltså ingen lust att betala överpriser. Kan ju såklart väga på en vanlig våg, men lite trixigt att få den att balansera på vågen om man inte ställer den på en planka eller nåt. Vad har ni för erfarenheter av portabla bagagevågar? Någon som är bättre en den andra?

matte70

Medlem
Cykelvåg
emmer sa:
Väg dig på en vanlig våg med och utan cykeln i famnen. Skillnaden är cykelvikten. (Om du redan har en vanlig våg alltså)

Jag har en vanlig våg, men litar inte på den. Lade en hantel på 9 kg, som visade 8.5 kg. Antingen fuskar de med hantelns vikt eller så är vågen fel. Tänkte att en portabel våg är smidig att ta med sig för att väga diverse saker.

Skogling

Aktiv medlem
Cykelvåg
Alltså måna billigar vågar kan nog väga 10% fel. Jag vet inte, men när jag väger något, så vill jag veta var det väger. Och 10 gram hit eller dit spelar ingen roll.

Men man är olika. :)

matte70

Medlem
Cykelvåg
Visst, visar den 10% fel så närmar det ju sig ett kilo fel, vilket inte är helt roligt så klart. 100 gram fel kan jag nog acceptera. Tänkte om någon hade köpt någon på Biltema, Kjell, Jula etc som var någorlunda bra. De ligger ju alla runt hundringen.

matte70

Medlem
Cykelvåg
Jag tänkte använda den till resor också så att man vet hur mycket bagaget väger. Då funkar den till både en cykel och väskor, plus lite annat skräp. Det är knappast så att jag skall tävla och är rädd att den väger under minimivikten. Tror en vanlig digitalvåg har halvkass precision eftersom de bara har en decimal och väger alltså fel på 1hg i bästa fall.

Rattnalle

Aktiv medlem
Cykelvåg
Jag köpte en våg på Kjell, billigast möjliga typ, bara för att väga packad cykeväska. Den vägde på något hekto eller två samma som Landvetters bagageband. Gott nog för mig.

Det tar dock ett antal mätningar att få ett bra värde på en stor otymplig cykelväska. Får väga 3-4 gånger och se vilket värde som återkommer när den stannar. Där kanske en dyrare våg kan vara smidigare.

Senast ändrad:

SalkinL

Aktiv medlem
Cykelvåg
Har svårt att tro att det är någon skillnad på en "cykelvåg" och en billig bagagevåg. Cykelspecifika prylar som egentligen är samma som vanliga har en tendens att vara dyrare.
Skulle vilja se ett protokoll på en "cykelvåg" och en bagagevåg innan jag vågar lite helt på någon av dom. I båda fallen lär det sällan bifogas ett sådant. Glöm inte heller att antalet decimaler i displayen inte har ett skvatt att göra med nogrannheten. Vanligt trick för att lura komsumenter är många decimaler. Felet får bara fler siffor...

Salabaladala

Aktiv medlem
Cykelvåg
matte70 sa:
Jag har en vanlig våg, men litar inte på den. Lade en hantel på 9 kg, som visade 8.5 kg. Antingen fuskar de med hantelns vikt eller så är vågen fel. Tänkte att en portabel våg är smidig att ta med sig för att väga diverse saker.

Kan vara att vågen har dålig precision vid låg vikt. Personvågar är väl inte menade att vara noggranna vid så låga vikter. Testa väg dig själv, och sen dig själv och hanteln samtidigt. Om det är 9 kilo skillnad så vet du ju att vågen visar korrekt vid vikter av vuxen-människo-storlek.

Cykelvåg
matte70 sa:
Neonspöke sa:
Denna använder jag. När jag jämfört med min köksvåg stämmer det riktigt bra faktiskt och även mot uppgivna vikter på en del prylar. Känns som att den är rimligt pålitlig. https://www.biltema.se/fritid/jakt/viltvagar/digital-hangvag-2000030993

Ser ju vettig ut, men kroken ser lite vass ut.

Mja kroken är okej tycker jag och jag brukar hänga en slinga i kroken, nollställa och dra runt det jag ska väga. Har även lyckats hänga hojar direkt i sadeln lite varligt.
Vågen hänger jag i mekstället.

me.I.am

Aktiv medlem
Cykelvåg

marr

Moderator
Forumvärd
Cykelvåg
me.I.am sa:
me.I.am sa:
Jeppe_E sa:

Blev lite intresserad av denna. Vad får du "Tillförlitligheten bör vara +/- 10gram" från? Antalet decimaler?

Nu har jag köpt en. Kommer att väga min cykel och kalibrera mot vad tillverkaren uppgett för vikt.

Den hängde bland sportfiskegrejer, förtroendeingivande (seriöst menat).

Blir en riktig fantasivåg då kanske.

me.I.am

Aktiv medlem
Cykelvåg
marr sa:
me.I.am sa:
me.I.am sa:
Jeppe_E sa:

Blev lite intresserad av denna. Vad får du "Tillförlitligheten bör vara +/- 10gram" från? Antalet decimaler?

Nu har jag köpt en. Kommer att väga min cykel och kalibrera mot vad tillverkaren uppgett för vikt.

Blir en riktig fantasivåg då kanske.

:)
Men faktiskt så tror jag att den är hyfsat bra med tanke på tänkt användningsområde.

daikai1

Medlem
Cykelvåg
me.I.am sa:
me.I.am sa:
Jeppe_E sa:

Tycker inte det är särskilt förtroendegivande att den hänger bland deras fiskeprylar, så mycket skräp där ;)
Men sportfiskarna har testat minst 1ex av den och har blivit godkänd.

marr

Moderator
Forumvärd
Cykelvåg
me.I.am sa:
Visst, sabba min shoppingglädje bara, hur roligt kommer det nu att bli att komma hem och packa upp...

Jag hade länge en svinbillig bagagevåg, det funkade också.

Det viktigaste är att den visar samma vikt varje gång. Sen är det bara att börja väga saker med könd vikt och jämföra :)

me.I.am

Aktiv medlem
Cykelvåg
Köpte alltså denna:
https://www.biltema.se/fritid/jakt/viltvagar/digital-hangvag-2000030993

Har kontrollvägt mot en Lidl hushållsvåg. Ok, kanske inte inte något man kan definiera 1kg efter, men det intressanta är att det blev samma resultat på 2 decimaler. BT-vågen visar 2 decimaler, Lidl-vågen visar 3 decimaler.

Vägde 3 objekt, på c.a 1 kg, 2,5 kg samt strax under 5 kg (Lidl-vågen går bara till 5 kg).
De visade samma, kommer inte ihåg exakta resultaten, förutom sista som blev 4,88 på BT-vågen och 4,882 på Lidl-vågen. Det blev dock en ev. avvikelse på 2,5 kg, typ 2,49 mot 2,485. Som vi alla vet så ska 2,485 avrundas till 2,48. Å andra sidan kan Lidl-vågen ha avrundat ner till 2,485 och då är 2,49 korrekt vid avrundning till 2 decimaler.

Jag är nöjd.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Cykelvåg
me.I.am sa:
me.I.am sa:
Jeppe_E sa:

Vågen är säkert ok, men av tillverkaren uppgiven vikt är förmodligen inget bra värde att kalibrera mot.

hm

Aktiv medlem
Cykelvåg
Gamla 1kronan vägde väl 7.0gram ?
Hade några 6-7hundra förut , innan jag växla in dom.
Kontrollerade båda mina billiga vågar, obh köksvåg och bagagevåg från Kjell .
Både va tillräckligt noggranna för att kunna avgöra hur många 1kronor det var upp till 5kg iaf

me.I.am

Aktiv medlem
Cykelvåg
Raggamuffin sa:
me.I.am sa:
me.I.am sa:
Jeppe_E sa:

Vågen är säkert ok, men av tillverkaren uppgiven vikt är förmodligen inget bra värde att kalibrera mot.

Skulle tagit med smilisen ändå

Raggamuffin

Aktiv medlem
Cykelvåg
me.I.am sa:
Raggamuffin sa:
me.I.am sa:
me.I.am sa:
Jeppe_E sa:

Skulle tagit med smilisen ändå

Hade hjälpt :)

me.I.am

Aktiv medlem
Cykelvåg
katten sa:
Jag gjorde en utredning av vågar hemma, kalibrerar mot vågar på ICA (Dom är.ju kalibrerar enligt lag)

https://happyride.se/forum/read.php/1/1539260/1749456#msg-1749456

Bagagevågen finns numera på jula - felet var under 1% jmf med ref.

Hela den tråden är läsvärd för den som vill veta hur mkt saker väger!

/A

Fick lite inspiration, köpte några varor och vägde på en "fruktvåg" på Coop. Vägde sedan hemma på dels en köksvåg från Lidl samt den nämnda Biltema-vågen.
Gjorde ett tyskt diagram av resultatet:
waage.PNG

Lite intressant att det blev några enstaka slumpartade avvikelser. Har en känsla av att Lidl-vågen är lite slumpartad på sista decimalen, men då alltså bara +/- 1g. Ibland kan det t.ex. vara svårt att få en exakt vikt, man får ta antingen 1g över eller 1g under. Samt att den har några "problemområden". Och 1.04 för BT-vågen på mjölk, jag gjorde flera vägningar men den envisades med 1,04, annars var den ju akkurat.

Nu vägde jag inget tyngre än 2.1 kg men vid min tidigare vägning så följdes Lidl och BT-vågen åt upp till 5 kg. Tror inte att de skulle ha samma avvikelse så tycker de verkar helt ok.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer