Cykelval

Krickan

Ny medlem
Cykelval
Hej,
Är mitt i val av cykel,
Har ett par att välja mellan

Focus Whistler 29" 2016, 4995;-
GT aggressor 27,5" 2015, 3995;-
cannondale Trail 6 29" 2015, 4995:-
Scott Aspect 40, 2012 26", 3800 ;- (Beg)

Har varit mest inne på Focus eftersom jag haft deras Highland Peak och jag älskade cykeln. Dock sålde försäljaren på mig en Xl ram, jag är 170 cm... Men det är inte Focus fel utan affären och säljarens.

Är inte så duktig på Specs, det jag är mest ute efter är skivbromsar, lockout på framdämparen, den ska användas till jobbet men även träning i skog.

Vet inte vilket märke som erbjuder mest för pengarna heller?

För övrigt kom jag in på en Sida som heter Wiggle.se någon som handlat där?

Känns som överpris på Scottcykeln även om han säger att den är i fint skick...

Tips mottages väldigt tacksamt.

K

Cykelval
För att svara på lite frågor...

Om du kan tänka dig att höja budgeten lite och handla på postorder, finns Canyon som gör prisvärda cyklar. Även Radon är mycket prisvärda. Kolla även på XXL, dom har ett märke som heter White där, som ibland är på rea.

Wiggle är en seriös och bra sida.

Den där Scotten skulle jag inte ge 3800 för, hur fin den än är. 4 år gammal, 26, budgetspecs...

En till sak att tänka på är att du kommer behöva pengar till den viktigaste utrustningen också.

Cykelval
Ja, Wiggle.se verkar rätt Nice, bra priser såg jag också.

Vill nog helst inte handla på XXL, har lite dåliga erfarenheter av det. Meridan är dock därifrån...

Misstänker att det var för dyrt. Verkar som att Scott är överpris över lag.. Såg en Aspect 730, snygg som bara den med rätt Specs, kostade dock 8500, andra cyklar med samma Specs är sjukt mycket billigare... Är Scott så bra att de kan ta de priserna?

Av dem jag listade här, såg du någon du tror är bra klass på?

Ska kolla in Canyon och Radon, dock så försöker jag hålla mig i den prisklassen just i dagsläget... Men alltid värt att kolla.

Så det är Ok att beställa från Wiggle.se? Man får hem grejerna osv?

Cykelval
Tack, var inne och kolla. Schysst cykel! Ska kolla om jag hittar någon som säljer dem i närheten och prova en sån.

Hur tyckte du utbudet av de cyklar jag valt ser ut? Är det något att ha av dessa cyklar?

Cykelval
Jag skulle välja den av dom som har hydraliska skivbromsar och luftgaffel, och abdolut inte den begagnade. Passar det in på fler så ta den snyggaste:-) troligtvis kommer du köpa en ny cykel inom 6-12 månader om du blir biten, så bara den är rätt i storleken och funkar tror jag du blir nöjd.

Cykelval
Jämför med en storlekstabell sen är det bara att klicka på köp! Ska man köpa en cykel i detta segment till ett bra pris får man nöja sig med att storleken kan inte blir 100% rätt från början. Skulle ramen va lite kort/lång så går det alltid att korrigera med styrstam, sadelposition, styren osv osv..

Jag skulle satsa på Canyon, verkar funkar för de flesta! (Har inte hör mycket negativt av folk IRL, mest internethet...)

Cykelval
Ok, ingen begagnade :)
Tror dem alla har hydrauliska, dock är jag fundersam över luftgaffeln. Finns det möjlighet att utläsa det ut Specs som de skriver ut?

Hehe, må vara så. Den snyggaste är Focus, men den är inte hemma på lager ännu. Man vill ju cykla helst igår, tålamod är inte en bra vän till mig Haha..

Cykelval
Åk till dina närmsta cykelbutiker och kolla om dom har en 2015 till bra pris. Då kan du få "mer cykel för pengarna" om du har tur. Rabatten ska givetvis vara bra.
I budgetsegmentet anses suntourgafflar vara det sämsta. Vet ej om du får plats med mer i din budget iofs.

Xxl har ju som sagt White. Dom hade en 27.5a till bra kurs 2015. Dom brukar även ha mycket procent rabatt ibland... Men det kan man även få hos din lokala cykelbutik.

Att du fick en xlram var konstigt! Dålig försäljare. Kan tänka mig att medium är din storlek. Storlekstabell finns för alla cyklar... Om inte annat på nätet :)

Cykelval
Ja, jag gjorde det... De hade inga hemma. De enda de hade var en Scott Aspect 730 2016 som var nedsatt de kunde ge mig den för 7400. Den var snygg, men lite för saftig eftersom Specsen var snarlika andra tyckte jag.

Ska åka till närliggande stad och kolla i helgen hoppad jag. Verkar otroligt nog vara bättre utbud när den inte är lika stor alls...

Ja visst var det konstigt? Men, jag älskade min Highland Peak, absolut bästa cykeln jag haft, även om den var för stor...

Tillbaka
Topp