Cykelvård i vinter

LuckyDuke

Medlem
Cykelvård i vinter
Hur mycket sliter vägsaltet på en cykel egentligen? Ni som cyklar nu i vinter tvättar ni av er cykel efter varje runda? eller hur tålig är en vanlig aliminium cykel?

Tips tas gärna emot om hur man håller cykeln ren o fräsch.

Cykelvård i vinter
LuckyDuke sa:
Ni som cyklar nu i vinter tvättar ni av er cykel efter varje runda? eller hur tålig är en vanlig aliminium cykel?

Nu när det är minusgrader dygnet runt så är det mindre rengöring och pul på cykeln än på sommaren tycker jag. Frysgrader betyder ju att det inte finns något rinnande vatten och gegga osv som kan störa mekaniken. Brukar blåsa bort all snö från cykeln med tryckluft och ställa in den i sitt lilla förråd bara. Tidigare på säsongen, när det var geggigt och blött, så sköljde jag av cykeln med slang då och då och blåste torrt.

Är inne på tredje eller fjärde säsongen med vinterhojen i aluminium och har inte märkt av någon betydande korrosion eller slitage nånstans på den, förrutom dom normala slitdelarna. Men sen så har jag ganska få sopsaltade vägar här ute.

edit: Nu när jag tänker efter så är det nog exakt noll sopsaltade vägar här ute som jag åker på.

Senast ändrad:
Cykelvård i vinter
Vägsaltet i Stockholm sliter enormt på cykeln. Försök spola av den bruna saltsörjan så ofta du kan. Kör du med avfettning är det jätteviktigt att fetta/olja in igen. Ramen klarar saltet men lager och skruvar/muttrar tar stryk. Efter två vintrar bytte jag alla lager pga haveri (vevlager, styrlager, nav, rulltrissor).
Tyvärr har jag kallgarage och utomhus parkering på jobbet så tvättmöjligheterna är begränsade.

Cykelvård i vinter
Orkar inte hålla på att spola, tror knappast det gör någon nytta heller. Tvättar cykleln och byter drivlina till våren istället.
Undrar hur elmopederna grejar saltet? :D

Cykelvård i vinter
Booten sa:
Vägsaltet i Stockholm sliter enormt på cykeln. Försök spola av den bruna saltsörjan så ofta du kan. Kör du med avfettning är det jätteviktigt att fetta/olja in igen. Ramen klarar saltet men lager och skruvar/muttrar tar stryk. Efter två vintrar bytte jag alla lager pga haveri (vevlager, styrlager, nav, rulltrissor).
Tyvärr har jag kallgarage och utomhus parkering på jobbet så tvättmöjligheterna är begränsade.
Det är skoj att Trafikverket skyller den bruna saltsörjan enbart på dubbdäck. Skulle ingen köra med dubbdäck, så skulle saltsörjan vara helt genomskinlig och kan lätt sköljas bort med vanlig vattenslang. Enligt Trafikverket alltså.

Cykelvård i vinter
ivrig tvätt riskerar att dra in smuts och vatten i lager och bromsar. fruset vatten i t ex vajerhöljen är inte kul!

under vintern accepterar jag skitigare cykel än annars. fälgar och däck tvättas ibland med diskborste och svag vattenstril. resten av cykeln torkas med trasa eller papper fuktad med avfettning. inget spolande!

ett viktigt tillbehör för vinterpendling är förlängt stänkskydd på framhjulet, ner till typ 5 cm från asfalten. minskar underhållsbehovet drastiskt.

har vintercyklat i saltade och vintriga omgivningar i många år och bara behövt byta något enstaka lager. bromsar, vajrar och höljen håller i tiotals år. trots olja varje vecka slits kedja och drev definitivt mer än på sommaren.

största sorgeämnet har varit fälgbromsar eller snarare fälgarna som lätt slits ut i förtid. skivbromsar är verkligen att föredra!!

Tillbaka
Topp