Cykelvärdering

Cykelvärdering
Hej, jag letar ny cykel att pendla med i GBG, men har inte haft cykel på 25 år och kan inget om cyklar. Fått erbjudande om denna, vad är den värd? MVH

1751050448527.webp

Cykelvärdering
Trissorna behöver också bytas. ...Förstår från ovan att priserna på såna är upptrissade i Stockholm.
Öh, är det intern kabeldragning... Ser inte det, men jag tror inte du vill ha friktionsväxel om du bor i en stad. Haft det själv och det var rätt bökigt.
Tillägg: Nu anar jag nog närmaste vajern, förlåt.

Senast ändrad:
Cykelvärdering
Tjena! Tack för all input! Vet inte vad det betyder att det är hajtänder på kassetten och klingorna, och att trissorna behöver bytas, men just det faktum att jag inte vet vad det betyder innebär nog att detta inte är en cykel för mig.

Gällande åldern så menade säljaren att han haft ett kvitto på att den bara var 1,5 år gammal.

1751101950203.webp

Men efter infon om att den kan vara 30+ år gjorde jag lite research, modellen verkar vara från 1993, alltså 32 år gammal: https://bikeindex.org/bikes/424257

Blivit än mer skeptiskt efter detta då den måste varit väldigt svårsåld som blev kvar i lager 30 år.

Cykelvärdering
Den cyklen är använd bra mycket mer än 18 månader. Det var inget fel på cykeln när den kom men tidens tand och ingen service gjord gör att vi nog inte kan rekommendera den till en nybörjare.

Hajtänderna är alltså på drivlinan, där kedjan går runt. De kuggarna är fyrkantiga när de är nya, men slits med tiden. Nu är de spetsiga och har passerat bäst-före-datum. Troligtvis behöver kedja - och allt som kedjan passerat - bytas.

Cykelvärdering
Säg till säljaren att om han letar fram originalkvittot från butik som visar att cykeln är 1,5 år gammal så kan du nog tänka dig att lägga 10 000 kr, så får du se vad han svarar. :-)

Cykelvärdering
Köp inte den. Bestäm dig för om du vill ha bockstyre eller rakt styre och börja sen leta. Du vill hitta något i skapligt skick och i (för dig) vettig ramstorlek. Titta gärna på k&s här.

Cykelvärdering
Cykelvärdering
Gå till en cykelhandlare som köper in begagnade cyklar och fixar upp i körbart skick och kanske med lite garanti på köpet , googla beg cykel göteborg så hittar du säkert en bättre hoj en denna skrothög 😉

Cykelvärdering
Trissorna behöver också bytas. ...Förstår från ovan att priserna på såna är upptrissade i Stockholm.
Öh, är det intern kabeldragning... Ser inte det, men jag tror inte du vill ha friktionsväxel om du bor i en stad. Haft det själv och det var rätt bökigt.
Tillägg: Nu anar jag nog närmaste vajern, förlåt.
Det är nog troligtvis indexerade växlar på den här cykeln. Men det gör den ju inte till ett bra köp för det.

Cykelvärdering
Begagnad racer är inte det bästa alternativet som pendlarcykel i en storstad. Ännu sämre om man inte cyklat på 25 år.

Hybrid med rakt styre, gravel eller en ofjädrad gammal 26 tums MTB med släta däck är bättre.
Alla har den fördelen att du kan ha större däck. De rullar lätt nog numera. Komfort och uppsikt över trafiken är mer värt än att se frän ut på en racercykel.

Tillbaka
Topp