Cykelvasan 2012

Globalistic

Aktiv medlem
Cykelvasan 2012
Fick min bekräftelse precis *najs!

Nu återstår en lång vinter, lite vår och en sommar. Sedan är det dags för Cykelvasan.
Själv laddar jag upp med att pyssla ihop ett schema över alla loppen jag ska genomföra 2012 och Cykelvasan står högt upp på priolistan kommande år.

Just nu letar jag efter tidigare banprofiler. Så om du har någon sådan så länka gärna.
Sedan undrar jag om alla loppen har gemensamt när det gäller bansträckningen. Vilka delar av loppet är återkommande förutom målrakan i Mora förstås...

Cykelvasan 2012
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Det verkar vara billigt och "enkel" att hitta
> stugor. När bokade ni era stugor?

För fem minuter sen. 395kr för 3 nätter i Lindvallen eller Högfjällshotellet var en lite för bra deal för att inte nappa. Minst två måste man vara dock, så priset blev det dubbla om jag inte får med mig en vän som jag tolererar att dela rum med. Sen tar jag för givet att det tillkommer en massa extrakostnader när man kommer fram som lakan, städning, cykel-i-rummet-avgift m.m.

Fanns som cykelvasa-paket på skistar.com

Cykelvasan 2012
Någon som har en nedladdningsbar gps-fil från årets lopp? Tänkte eventuellt provcykla några sträckor nästa år och då vore det najs att ladda in rutten i min Garmin Edge.

Cykelvasan 2012
Funderar på att åka upp hela veckan med familjen, men verkar inte gå att hitta möjligheten att boka en hel vecka på skistar.com i Lindvallen. Dom kanske håller inne alla boenden till deras ospecificerade torsdag till söndag paket. Något tips om hur man redan nu kan hitta boende i Lindvallen för att boka hela veckan? Någon?

/Putteman

Cykelvasan 2012
Det går inte boka boende/stugor i lindvallen/sälen för än tidigast årsskiftet, förra året öppnade dom inte bokningen förrän januari/februari så det e bara avvakta men där finns ju hur mkt boende som helst så det lär ju inte ta slut på 2 dagar;-)

Cykelvasan 2012
Hur långt är det till starten från lindvallen?

Hade nu problem med kö ner till starten, p-plats osv? När jag åkt vasaloppet har det alltid blivit buss. Men min cykel är jag lite mer rädd om ;)

Cykelvasan 2012
Vi bodde på Lindvallen och vi cyklade till starten efter följebil - tog 21 minuter med en snitthastighet på 27,5. :D Det är drygt 10 km.

Hade så sen startgrupp förra året att trängsel inte var en faktor.

Cykelvasan 2012
En annan fråga, ska köpa en 29er till våren (Grand Canyon AL ligger bra till) och som sagt bland annat åka Cykelvasan. Är storväxt 194 cm och väger ca 100 kg, ska man köra slang eller Stans Notubes? Gärna fördelar och nackdelar.

Cykelvasan 2012
Aha, ska bli kul att testa i vår med högre däcktryck. Är ju van vid 8 kg på racern och inte en punka på två år. Men jag är noob när det gäller MTB...

Cykelvasan 2012
Jag körde 29'' med Racing Ralph och 2,8 kg i år. Riktigt stötigt och jobbigt när man är van vid ca 2 -2,2 kg. Förstår inte varför jag skulle trycka i så mycket. Även vasan blir jobbig med för högt tryck även om det är tekniskt lätt. Nu missade jag att anmäla mig till nästa år. Men om jag får tag i en plats blir det betydligt lägre tryck.

Cykelvasan 2012
selstam skrev:
> Hellre lite stötigt och bättre rull, imho. Men
> det är en smaksak.

Högre tryck och "stötighet" betyder inte betyda lägre rullmotstånd, är det ojämnt (ex grusväg) kan ett för högt däcktryck innebära att högre rullmotstånd.

Cykelvasan 2012
Om du bor i Lindvallen funkar det kanon att cykla till starten och sedan buss hem. Förra året blev det låång väntan på bussen i Mora, men i år hade de lärt sig läxan. Funkade mycket bra och fräscha bussar.

Cykelvasan 2012
Akoa skrev:
> Tack för svaren! Behöver man boka bussen? Om vi
> har husbil, var är bäst att ställa den då?

På en camping?

Cykelvasan 2012
Vi är ett gäng som ska cykla. Och vi boka boende på Skistar idag. Två stugor i Lindvallen, Dammkölen och det gick bra nu..

Senast ändrad:
Cykelvasan 2012
MrLunkan skrev:
> Vi är ett gäng som ska cykla. Och vi boka boende
> på Skistar idag. Två stugor i Lindvallen,
> Dammkölen och det gick bra nu..

Hej!

Stugorna runte Experium är dock inte släppta. Inte vad Skistar sa till oss igår. Hade tänkt att boka boende, men nu får vi vänta till feb-mars.

Cykelvasan 2012
Hade ju tänkt att CV 2012 skulle vara en bra morot att få igång flåset men missade biljett med ett dygn. Är det blocket som gäller för "Wild Card"? Eller har någon en "extra" redan nu? Köp någon månad innan funkar ju inte för mig då jag antagligen inte orkar sträckan då…

Cykelvasan 2012
Jag har en 29er Grand Canyon AL 9.9 SL ( http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2547 ) på ingång till våren som bland annat ska användas på Cykelvasan. Originaldäck är Schwalbe Rocket Ron 29" 2.25" och Racing Ralph 29" 2.25" Evolution. Om det är blött kanske de däcken duger? Men vid torrt kanske jag skulle byta till Continental Race King 2.2" eller kanske 2.0"? Väger ca 95-100 kg och vill ha det lättrullat men ändå hyggligt punkteringssäkert... Vad säger ni som åkt Vasan?

Cykelvasan 2012
Globalistic skrev:
> CykelVsan blir kommande år's grej! Ser verkligen
> fram emot skiten :)

Ser också fram mot nästa augusti riktigt mycket!

Fram tills dess är det bara en härlig vinter med löpning, lite landsväg, spinning och längdskidor. Sedan börjar våren närma sig då man kan börja cykla landsväg igen, för att förhoppningsvis varva detta med lite mtb och löpning (med 10km blodomlopp som mål), mer landsväg (med halvvättern som mål) för att sedan börja cykla mtb på riktigt när sommaren här. Då givetvis med Engelbrektsturen som uppladdning samt Cykelvasan som slutgiltigt mål.

Känns som att det kommer att bli ett bra år (eller tio månader). Nu är det bara att slita sig från soffan och chipspåsarna för att börja träna ordentligt igen (samt gå ner de där sista tio kilona)...

Senast ändrad:
Cykelvasan 2012
Fem kg det är ju ingenting! Fast det är dessa som är de svåraste tyvärr... Jag måste först ta de där sista fem kilona som jag har gått upp sedan sist (och som var hyfsat svårt att bli av med), och sedan gå ner fem kilo till. Känns som att jag har givit upp redan innan jag har börjat, men denna gång ska jag f*n lyckas!

Tillbaka
Topp