Cykelvasan 2015 på en Söndag!

Janaj

Medlem
På cykelpartyt i lördags efter loppet på Experium,Lindvallen släpptes nyheten att nästa års Cykelvasa körs på Söndagen och ett "Öppet spår" körs på Lördagen.

Vad tycker ni om detta?

Beskedet möttes med burop från dom som var där!

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag trodde det var "öppet spår" varenda jävla
> dag resten av året?

Svär icke!

Tobias 74:a skrev:
> Söndagen äro en vilodag, som är vigd åt
> kyrkobesök med prästkaffe och allmän
> förströelse.

+1

Kunde de inte ha vänt så att pöbeln inte manglar gräsmattorna? :/

Detta har jag väntat på. Öppet spår torde innebära minst dubbelt så många startplatser tillsammans med Cykelvasan dagen efter.
Nu kanske det finns en chans i helvetet att lyckas köpa en startplats utan att refresha sin webbläsare på jobbet en miljon gånger under de 2 minuterna bokningen är igång.

Neeej! om Vasaloppsorganisationen läser Happytrådar så lägg öppna spåret på söndagen och tävlingen på lördagen, snälla snälla med lite socker på toppen.

Öppet spår dagen innan tävlingen bäddar väl minst sagt för uppkörda spår under söndagen. Jag kan förstå att skidåkningen går bra, för där går det att preparera om snöspåren. Men dessa leriga gräsmattor kan ingen trädgårdsmästare i världen råda bot på.

Det är väl bättre att "blåbären" som kör Öppet spår har bättre underlag än de som är bättre och kör "riktiga" loppet?

greblleM skrev:
> Tobias 74:a skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Söndagen äro en vilodag, som är vigd åt
> > kyrkobesök med prästkaffe och allmän
> > förströelse.
>
>
> +1
>
> Kunde de inte ha vänt så att pöbeln inte
> manglar gräsmattorna? :/

Är det inte bättre de bygger bort gräsmattorna istället? Är väl inte direkt Happykorrekt att kalla gräsmatterace för MTB?

Däremot tycker jag de skulle köra fredag lördag istället, som man gjort länge på Birken, världens största MTB lopp.

Halderot skrev:
> Öppet spår dagen innan tävlingen bäddar väl
> minst sagt för uppkörda spår under söndagen.
> Jag kan förstå att skidåkningen går bra, för
> där går det att preparera om snöspåren. Men
> dessa leriga gräsmattor kan ingen
> trädgårdsmästare i världen råda bot på.

Kan meddela att det inte är något vidare ens för skidåkarna.
Om det inte fryser är spåren som en uppåkt slalompist på eftermiddagen.
Och det är erfarenheter fr led 2.

Då kan dom ju även lägga ner det cykelparty dom presenterade den hatade nyheten på! Halva grejen med cykelvasan är ju festen på lördagskvällen med alla nöjda polare!

Riktigt dålig lösning tycker jag... Vill helst inte behöva sätta mig i bilen och köra hem direkt efter vasan utan är gärna kvar en natt, tar ett par öl med polarna och ljuger lite om loppet. Skistar är ju inte speciellt flexibla så jag antar att man inte kommer kunna boka stugor fredag - måndag i Lindvallen.

Ska de dela upp det tycker jag de borde köra fredag - lördag.

Jag gillar inte tanken på öppet spår på lördag och riktiga Cykelvasan på söndag. Skickade ett mail till Anders Selling och fick följande svar:

Tack Per,

Jag uppskattar din feedback. Vi har många argument att väga in och det finns även annat som talar för att du har rätt. Vi har inget definitivt beslut ännu.

Anders

Från: Per Bjälevik
Skickat: den 18 augusti 2014 13:59
Till: Anders Selling; Info
Ämne: Cykelvasan på söndag 2015

Hej och tack för fina arrangemang!

Men att köra Cykelvasan öppet spår på lördagen och det riktiga loppet är söndagen är ett tankefel från er sida! Risken är stor att underlaget är klart sämre för det riktiga loppet och så ska det inte vara när det redan nu är bra sönderkört för de sista leden. Ni får helt enkelt låta riktiga Cykelvasan vara kvar på lördagen och lägga öppet spår på söndagen då tiderna spelar mindre roll och man kan prova på att cykla sträckan utan större tidspress. I princip hela Cykelsverige tänker så! Läs på happymtb.org och andra sociala forum, så ser ni att ni är fel ute i denna fråga.

M.v.h, Per Bjälevik, Idre

Quicken21 skrev:
> Då kan dom ju även lägga ner det cykelparty dom
> presenterade den hatade nyheten på! Halva grejen
> med cykelvasan är ju festen på lördagskvällen
> med alla nöjda polare!

+1. Då kan man skippa Vasan i fortsättningen. Öppet spår på SÖNDAGEN istället!

Jag fattar inte heller grejen med ett öppet spår, dom skulle lätt kunna låta flera tusen till köra på lördagen. Sista man gick väl imål vid 7 tiden på kvällen vad jag förstod av SVT programmet och två, tre timmar till är det väl ljust så 20-30 startgrupper till skulle dom ju kunna ha. Så minst 5 tusen till skulle ju utan problem kunna köra. På fredagen är det ju för övrigt CV 30 coh 45 km loppen som ju är mycket uppskattade speciellt bland de lite yngre, framtida cyklisterna.

Fast att banan är uppkörd till det riktiga loppet borde snarast vara en bonus. Öppet spår kanske tilltalar nybörjare och osäkra mer så de får gärna ha bäst förutsättningar. Det riktiga loppet skulle må bra av lite svårare förutsättningar. Dessutom får de en chans att se vad som blir sönderkört just det året och vid behov bättra på lite på kvällen istället för att de sista tio startleden ska behöva upptäcka det.

Öppet spår fredag vore klart bättre. Frågan är mest vad man gör med de korta loppen. Torsdag eller söndag.

mackar skrev:
> Riktigt dålig lösning tycker jag... Vill helst
> inte behöva sätta mig i bilen och köra hem
> direkt efter vasan utan är gärna kvar en natt,
> tar ett par öl med polarna och ljuger lite om
> loppet. Skistar är ju inte speciellt flexibla så
> jag antar att man inte kommer kunna boka stugor
> fredag - måndag i Lindvallen.
>
> Ska de dela upp det tycker jag de borde köra
> fredag - lördag.

+1
Eller söndag - lördag som skidvasan. Dvs öppet spår söndag veckan före och alla smålopp och ultralopp under vardagarna däremellan.
Att det är "sönderkört" till elit och seedade cyklister är väl skit samma, egentligen.

Jag tänker mest på de tusentals motionärer som vill kunna mäta sina prestationer mot elit och andra och betalat nästan 1500 kronor för det. Kör man först "sönder" spåren på lördagen med öppet spår och sedan låter den riktiga tävling+motionlopp gå på söndagen blir förhållanden ännu större/sämre för de som startar långt bak.

Nej, Cykelvasan ska gå före öppet spår, då blir det rättvisare förhållanden mellan tidigare startled och senare.

Rattnalle skrev:
>
> Öppet spår fredag vore klart bättre. Frågan
> är mest vad man gör med de korta loppen. Torsdag
> eller söndag.

-1 på torsdag i alla fall. Tror att många skulle hoppa över de korta loppen om de låg på torsdagen om man själv ska cykla på lördagen. Söndagen skulle möjligtvis kunna funka fast man är ju inte så värst cykelsugen efter CV 95 direkt.

Fördelen med att köra på söndagen är flera, likaså nackdelarna:

1. Man kan köra 30 km på fredagen med familjen eller kompisar och vila/fixa/etc på lördagen.
2. De flyttar antagligen Cykelvasasprinten till lördagen.
3. Det blir mer uppkört till på söndagen vilket bäddar för en större utmaning. Potthål och liknande räknar jag med att de preparerar bort på lördagskvällen.
4. Det blir problem med stugbytena etc. Hur skall man hinna städa och lämna nycklar etc. innan man tar sig ned till starten 08:00 på morgonen? Packa bilen?
5. Festen på lördagskvällen försvinner (både + och -)
6. Köra hem direkt efter loppen på söndagen?!? Stanna till måndagen fungerar heller inte så bra för de som har barn som börjar skola mm på måndagen.

Övrigt:
* Anmälningsfunktionen till söndagen verkar göras om och de som har åkt innan kommer att få förtur.
* Till Öppet spår blir det 6000 platser.
* Målsättningen är att bygga bort all asfalt inom 3 år.
* Spåret innan Oxberg flyttas till andra sidan vägen, dvs Oxbergssjön försvinner och bron över vägen behövs ej.

Lägga gärna till fler för- och nackdelar etc, Vasaloppsledningen följer nog den största MTB-sajten i Sverige. ;)

Senast ändrad:
Är det verkligen så många som kommer vilja köra öppet spår i cykel? Känns som om det kommer bli världens största röra av olika hastigheter om det inte är någon seedning utan man får starta när man vill.

Frolicc skrev:
> Är det verkligen så många som kommer vilja
> köra öppet spår i cykel? Känns som om det
> kommer bli världens största röra av olika
> hastigheter om det inte är någon seedning utan
> man får starta när man vill.

+1

Som vanligt när ett motionärsevent/fikarumslopp blir populärt då smetar de ut det över en hel helg så att logi drar in mer stålar, ett ex är endurons ggn.Där kan man ha otur, att bokar man inte resa o logi väldigt tidigt, så blir man på ön från torsdag till måndag. Dock så går som tur ingen båt till Sälen.....

Var rädd för det här, tror dom högaktningsfull struntar helt i den lilla klick som tävla, pengarna finns i massorna så det är där man satsar, nu kanske jag låter lite sur som vanligt och det är jag.

Dubbla burop från mig.

Nu måste jag få fråga en sak som jag inte förstår.

På en tävling, en riktig sådan, D.v.s. inte t.ex. VR, är väl kanske inte tiden alltid det viktigaste. För det är väl placeringen som är det, eller?

Om någon vinner t.ex. SM på linje med ett snitt på 27km/h, 38km/h eller 46km/h spelar väl ingen roll. Det som spelade roll var väl placeringen. Denne kom 1:a, var först. Vann SM i linje!

Som ett motionslopp, t.ex. VR, spelar väl inte placeringen så stor roll, det är väl tiden, SUB7, 8, 9, osv. som spelar roll, eller? För på motionslopp är det inte tävling. så placeringen är kanske inte det viktigaste. Nej det är hur snabbt/väl jag kört loppet. Jag mot mig själv så att säga.

Och då, med ovanstående i bakhuvudet, så spelar det väl rent tävlingsmässigt ingen roll om CV går på en söndag, dag efter ÖsCV eller inte. Och då är det väl, med ovanstående i tanken, bra att ÖsCV går dagen innan CV? För på ÖsCV vill man jaga tid och kanske inte så mycket placering. På ÖsCV kan man starta i olika startgrupper och på så sätt få in än fler som kan cykla. Bra för sporten om inte annat.

Sen kan jag få en viss känsla att denna tråd ytterligare är ett bevis för att "bara jag" attityden även breder sina kalla vingar över de mysiga tomtarna, som i samhället i stort. Bara jag får cykla CV när jag vill. Bara jag får det bra. Bara jag!

Ääääää va fan torka i er skiten och tävla som riktiga tävlingscyklister på söndagen eller så kör man ÖSCV och drick öl på kvällen, som en riktigt tomte.

Med öppet spår blir det lite mer utmaning att köra alla distanser. Lite lera och hål är väl ingen nackdel för ett MTB-lopp.

MarcusS skrev:
> Med öppet spår blir det lite mer utmaning att
> köra alla distanser. Lite lera och hål är väl
> ingen nackdel för ett MTB-lopp.

Men då blir man ju smutsig?

Pebben skrev:
> Nu måste jag få fråga en sak som jag inte
> förstår.
>
> På en tävling, en riktig sådan, D.v.s. inte
> t.ex. blaa blaaas blaaa.

På Cykelvasan tävlar man om placeringar, har du inte förstått det?

Jag förstår inte argumentationen med problemet att det just är en söndag som loppet ska köras på. Att man inte kan köra hem samma dag och missar barnens skola etc är väl samma problem nu när loppet körs på lördagen, om man nu inte råkar bo i Sälen eller nästgårds. Själv tillbringade jag större delen av både fredag och söndag i bilen, och det skulle inte innebära nån skillnad om jag skulle spendera lördag och måndag i bilen. Kanske till och med rent av skönare att få en 4-dagars arbetsvecka efter CV istället för före CV...?

Sen att öppet spår ska gå dagen före är väl en sak, men loppet blir väl snarare mer lika för alla om det är lite uppkört (och lagat det värsta under lördagskvällen) för alla, istället för som det är nu, att förste man får kanonfina spår och siste man får sönderkörda spår. Om det har körts öppet spår innan så för förste man i CV lite lätt sönderkörda spår och siste man får lite mer sönderkörda spår, men skillnaden blir mindre påtaglig, är min gissning...

Mapenier skrev:
> Jag förstår inte argumentationen med problemet
> att det just är en söndag som loppet ska köras
> på. Att man inte kan köra hem samma dag och
> missar barnens skola etc är väl samma problem nu
> när loppet körs på lördagen, om man nu inte
> råkar bo i Sälen eller nästgårds.

Nja inte riktigt samma problematik, som det är just nu är det stugbytardag på söndagen och isåfall måste man checka ut innan loppet eller så får man hyra en stuga både weekend + kortvecka om inte Skistar ändrar bokningarna att man kan hyra fredag - måndag just den veckan.

Vill man kan många köra till Sälen fredag efter jobbet och hem på Söndagen, då behöver man inte plocka ut någon semesterdag.

En uppkörd bana spelar mindre roll för mig, det är lika för alla och jag brukar jämföra tiderna med andra åkare samma dag men det är just logistiken med boende och annat som kan strula till det rejält och jag tror att många fler kan välja att åka hem direkt efter loppet för att slippa ta semester och försöka ordna boende Söndag > Måndag, nget vidare att släppa ut tusentals trötta männniskor på vägarna.

Tillbaka
Topp