Cykelvasan 2015 på en Söndag!

PinHead skrev:
-------------------------------------------------------
> Kollade på Skistar om bonde i Mars till
> Vasaloppet och det finns inga specialare utan man
> får räkna med Sön-Sön eller Tors-Sön även
> på Sommaren.
> Mao får familjen städa och packa bilen medans
> jag cyklar istället för att supporta mig.
> Åka tillbaka till Sälen efter målgång för att
> städa och sedan hemfärd via Mora igen går
> bort.
> Ett annat alternativ är att bo i Mora, men hur
> kul är det för ungarna?
> Skistar skulle nog tjäna en del på att skapa
> specialpaket för på söndag eftermiddag är det
> ändå stendött i Lindvallen efter CV.

Sedan ett par år går det att boka separata dygn på Skistars hemsida så jag tror inte att det kommer bli något problem att bo fredag till måndag. Det finns 60000 tomma bäddar i Sälen på sommaren.

Det vore mest logiskt/praktiskt att köra öppet spår på fredagen tillsammans med 30 och 45. Tyckte jag läste 6000 platser till öppet spår och i år var det max 3 resp. 4000 deltagare i de kortare distanserna. summerar man det blir det 13000 = borde vara fullt möjligt att köra samma dag. Funktionärerna är väl ändå där typ? :)

Att köra på söndagen kommer ställa till det för många rent praktiskt med boende och annat. Många skolor startar på måndagen tex. Sen finns ju säkerhetsaspekten med bilkörning efter loppet att väga in.

Släpp det där med att det är ett praktiskt och logistiskt problem att köra på sön- istället för lördag. Funkar det för skidvasan kommer det givetvis även att funka på mtbvasan. Personligen gillar jag nuvarande upplägg bättre men att även mtbvasan körs på en söndag är både rimligt och logiskt. Oavsett vad man tycker.

För min del handlar det om att ta en halvdag/heldag ledigt på fredag eller måndag. Spelar ingen roll.

Men regnar det hade jag ju gärna sett att man kört tävlingen före öppet spår.

Cykelvasan är i särklass det idrottsarrangemang av den här typen som lockar flest barnfamiljer. Lindvallen har mycket att erbjuda för barnfamiljer och det var hur kul som helst att se att barncykelvasan på fredagen lockade 4-500 barn till start i Lindvallen. Redan nu pratar vi (en trebarnsfamilj) om att nästa år åka upp en hel vecka istället för bara tor-sön. Jag tycker det är skitkul att kunna kombinera cykling, tävling och semester med familjen. På det viset är Cykelvasan unik. Cykelvasan är inte bara en folkfest utan även en familjefest för många. Om man lägger riktiga Cykelvasan på söndagen försvårar det oerhört för oss och många andra. Vi har 8-9 timmars bilresa hem och om vi skulle lämna Mora vid 13-tiden är vi hemma först kl 22 kvällen innan första skoldagen på läsåret. Långt ifrån optimalt.

Jag skulle hellre se att öppet spår låg någon gång under veckan före lördagen. Jag ser samtidigt en enorm potential för hela cykelveckan, med ännu fler kringarrangemang utspridda under hela veckan. Något som skulle gynna de flesta och cykelsporten i sig.

dannyowl skrev:
> Cykelvasan är i särklass det idrottsarrangemang
> av den här typen som lockar flest barnfamiljer.
> Lindvallen har mycket att erbjuda för
> barnfamiljer och det var hur kul som helst att se
> att barncykelvasan på fredagen lockade 4-500 barn
> till start i Lindvallen. Redan nu pratar vi (en
> trebarnsfamilj) om att nästa år åka upp en hel
> vecka istället för bara tor-sön. Jag tycker det
> är skitkul att kunna kombinera cykling, tävling
> och semester med familjen. På det viset är
> Cykelvasan unik. Cykelvasan är inte bara en
> folkfest utan även en familjefest för många. Om
> man lägger riktiga Cykelvasan på söndagen
> försvårar det oerhört för oss och många
> andra. Vi har 8-9 timmars bilresa hem och om vi
> skulle lämna Mora vid 13-tiden är vi hemma
> först kl 22 kvällen innan första skoldagen på
> läsåret. Långt ifrån optimalt.
>
> Jag skulle hellre se att öppet spår låg någon
> gång under veckan före lördagen. Jag ser
> samtidigt en enorm potential för hela
> cykelveckan, med ännu fler kringarrangemang
> utspridda under hela veckan. Något som skulle
> gynna de flesta och cykelsporten i sig.

+1

Gnäll gnäll gnäll.

Jag tycker att det är bra att CYkelvasan växer. Det är bra att de vill växa. vill du inte cykla så gör inte det.

Kan det vara en idé att damelit/tävling startar först av alla i öppet spår och herrelit/tävling startar först i CV? Syftet skulle vara att ge damerna fri väg och tävling sinsemellan på lika villkor. Det var uppe förra året. Kanske en dålig idé, jag vet inte riktigt.

MTBiker skrev:
> Gnäll gnäll gnäll.
>
> Jag tycker att det är bra att CYkelvasan växer.
> Det är bra att de vill växa. vill du inte cykla
> så gör inte det.

-1

Problemet är att jag vill cykla och det hör gör det svårare.

mankis skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gnäll gnäll gnäll.
> >
> > Jag tycker att det är bra att CYkelvasan
> växer.
> > Det är bra att de vill växa. vill du inte
> cykla
> > så gör inte det.
>
> -1
>
> Problemet är att jag vill cykla och det hör gör
> det svårare.

Vadå svårt. Ett år framåt borde du väl kunna planera in en dag?

MTBiker skrev:
> Vadå svårt. Ett år framåt borde du väl kunna
> planera in en dag?

Livspusslet vettu, måndagen efter är redan inbokad.

Annars kan jag ju tipsa om att det finns andra MTB-lopp i Sverige, flera som faktiskt går av stapeln på en lördag.

Men seriöst. Jag kan förstå att det för vissa är mest optimalt om loppet går på en lördag, men hur kan det vara en sån här dealbreaker? Det verkar ju som sagt gå rätt bra för 16 000 skidåkare att åka Vasaloppet på en söndag. Så på något sätt borde man väl kunna lösa logistik och boende med ett års varsel?

Men det är klart, det kanske är omöjligt att köra bil efter att man har cyklar 3-4 timmar. Eller att ta ledigt på en måndag, det verkar vara helt stört omöjligt (fast det verkar gå bra på en fredag?).

Det jag känner med öppet spår har inget med möjligheten att vinna CV att göra. Men seedningen gör att jag cyklar med folk som är på min egen nivå, dvs slipper bromsa som fasen inför lite knölig terräng för att de som är långsammare än mig går ut och kör om de som är mycket långsammare än mig. Om öppet spår också innebär att man får starttider baserat på hur bra man är så är väl det ok. Men är det fri start mellan x antal timmar så blir det svårare att få draghjälp, samtidigt som man kan köra tillsammans ett antal personer. Bra och dåligt.

Positivt att det expanderar, men jag kör gärna tävlingsdagen.

Penntroll skrev:
> Varför måste man starta samma dag som eliten?
> Är det så många här inne som har en chans att vinna CV? =)

LoL. Här är det väl begränsat med dem, kan jag tänka.

DT skrev:
> Men det är klart, det kanske är omöjligt att
> köra bil efter att man har cyklar 3-4 timmar.

Som jag kände mig förra året, ja det hade slutat illa.
I år, nej det hade inte varit några problem.
Svårt att veta när man anmäler sig/bokar boende.

Penntroll skrev:
> Så du menar att det är helt omöjligt att
> jämföra tider om man startar en dag tidigare
> eller senare ?

Jag tycker det är roligare att köra samma lopp, under samma förutsättningar. Det är trevligt att vara där när det händer, även om man inte ser mycket mer än ryggtavlorna när de försvinner över krönet.

Livspusslet är ju viktigare än ett cykellopp. :)
Alltså får det bli att boka två veckor nästa år så att familjen får sitt samt måndagen för att städa och resa hem.

Angående att köra efter så bedömer jag själv att det är att köra efter man druckit alkohol. Jag tror få är särskilt pigga i huvudet efteråt och om man är det då undrar man ju varför de inte cyklade fortare.

Till och från brukar jag få kramp också och det är också betydligt bättre på passagerarsidan. Hittills har det aldrig varit svårt att ragga med sig chaufför heller. Ett år åkte vi dit och hem direkt före och efter.

Mig kvittar det så länge som det finns ett lopp på söndagen som jag får köra. Nu är det lite speciellt nästa år för min del för jag föredrar nog att köra på lördagen annars.

De verkar har tagit till sig av kritiken, CV kommer gå på Lördagen 15/8 nästa år! Skitbra tycker jag!

Frågan är om ÖS går på söndagen eller fredagen. Jag har inget mot att det körs på fredagen, jag menar det är ju ändå MTB :)

Muxxor skrev:
> De verkar har tagit till sig av kritiken, CV
> kommer gå på Lördagen 15/8 nästa år! Skitbra
> tycker jag!
>
> Frågan är om ÖS går på söndagen eller
> fredagen. Jag har inget mot att det körs på
> fredagen, jag menar det är ju ändå MTB :)

Vart har du hört/läst det?

Nu har de ändra informationen igen, nu står det inte längre att CV ska gå 15/8. Mycket oseriöst oavsett vilken dag den nu blir...

Tillbaka
Topp