cykelvasan 2015

cykelvasan 2015
pennerdal skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kan vara lugn, nästa år så kör dom 2-dagar
> 95km spåret.

Var har du fått den informationen ifrån?

cykelvasan 2015
pennerdal skrev:
> Du kan vara lugn, nästa år så kör dom 2-dagar
> 95km spåret.

Måste man cykla 190 km då? Får man stanna och sova på vägen? ;-)

cykelvasan 2015
Kul att hamna i sista startgrupperna dag 2, kan inte vara mycket kvar av vissa partier av banan när ca 20 000 pers redan mosat igenom gräsmattan/ängen/surhålet...

cykelvasan 2015
Om ni är rädda för att hamna i sista led andra dagen får ni väl se till att seeda er lite? Tror man får lite mer behållning av CV om det inte är första loppet på säsongen man kör. ;)

cykelvasan 2015
Surhål & surhål, det fanns 2 platser på banan som var helt sönderkörda när startgrupp 36 kom dit iaf :-)

Seedingen är bra, speciellt nu när det är flera lopp som är med.

cykelvasan 2015
Nästa år kommer dom att köra "Öppet spår" på lördagen och huvudtävlingen på söndagen. Ingen hit enligt min mening. Detta presenterades på Cykelpartyt på Experium i Lindvallen och möttes med burop från plubliken.

cykelvasan 2015
Stuvstaix skrev:
> Blir som riktiga vasaloppet. En herrans massa lopp
> innan "det riktiga", vilket innebär att
> underlaget är helt förstört. Men MTB ska ju
> vara utmanande.

+1

cykelvasan 2015
Tror det blir många som hoppar det "riktiga" loppet när det går på söndagen. Kommer bli krångligt med att lämna stugor och hemtransporter m.m. när loppet går på söndagen...

cykelvasan 2015
De måste bara lägga riktiga loppet på lördagen och öppna spåret på söndagen. Kan inte tänka mig att det blir samma goa tävlingskänsla på en öppet spår variant. Jag vill jaga placeringar och klungköra med min eller närmsta startgruppena.

cykelvasan 2015
Först öppet spår och sedan den riktiga. Denna info stod på nummerlapps"påsen" som alla anmälda fick....

Jag tror de brukar sälja biljetterna ca en månad efter starten, alltså runt mitten av september. Men bara en gissning. Hur var det förra året? Nån som kommer ihåg?

cykelvasan 2015
Och tävlingsklassss går på lördag den 15/8 om jag läst rätt, verkar som dom ändå lyssnade den här gången och ändrade sig till det bättre.

cykelvasan 2015
Om det blir torrt spelar det ingen roll eller blir bättre underlag .
Blir det blött blir det en stor skillnad för de snabbare på lördagen .

M

cykelvasan 2015
Manurhin2 skrev:
> Om det blir torrt spelar det ingen roll eller blir
> bättre underlag .
> Blir det blött blir det en stor skillnad för de
> snabbare på lördagen .
>
> M

Ja, det är ju det som gör att det blir lite större utmaning.

cykelvasan 2015
Osäker på om jag tycker det är helt bra att man "lottar ut platserna".

Att det finns en kategori för de som åkt ett av de tre senaste åren där platserna först lottas ut från och att det finns ytterligare en kategori där nya åkare lottas från av de platser som blir över från första kategorin.

Nu är det ju oklart hur många som verkligen vill åka, men eftersom det tog slut på tre minuter sist kan man ju tänka sig att det blir fler sökande än platser även i kategori ett - de som åkt förut. Jag gillar idén men tycker att ju fler man kört ju större chans har man att komma med. OM det finns en risk att det är 24 000 som åkt förut (inom 3 år) och bara 12 000 platser så blir ju ändå 50% utan plats. OM det skulle vara så har jag svårt att se att det 0m 20 år kommer att finnas en enda person som kört alla lopp. Det tycker jag är lite tråkigt isåfall.

Nu kanske det bara är 10 000 som åkt förut som vill åka och då är det inte något problem.

cykelvasan 2015
smogz skrev:
> Osäker på om jag tycker det är helt bra att man
> "lottar ut platserna".
>
> Att det finns en kategori för de som åkt ett av
> de tre senaste åren där platserna först lottas
> ut från och att det finns ytterligare en kategori
> där nya åkare lottas från av de platser som
> blir över från första kategorin.
>
> Nu är det ju oklart hur många som verkligen vill
> åka, men eftersom det tog slut på tre minuter
> sist kan man ju tänka sig att det blir fler
> sökande än platser även i kategori ett - de som
> åkt förut. Jag gillar idén men tycker att ju
> fler man kört ju större chans har man att komma
> med. OM det finns en risk att det är 24 000 som
> åkt förut (inom 3 år) och bara 12 000 platser
> så blir ju ändå 50% utan plats. OM det skulle
> vara så har jag svårt att se att det 0m 20 år
> kommer att finnas en enda person som kört alla
> lopp. Det tycker jag är lite tråkigt isåfall.
>
> Nu kanske det bara är 10 000 som åkt förut som
> vill åka och då är det inte något problem.

Nja, jag tolkar det lite annorlunda. Även om bara 10.000 som åkt förr anmäler intresse så är det inte säkert att alla får plats. Meningen med uppdelningen är att premiera återkommande cyklister MEN ändå ha plats för dem som vill köra för första gången.
Tillhör man gruppen som åkt tidigare och inte får en plats i första lottningen så får man vara med i lottningen för den andra gruppen också.

cykelvasan 2015
Jo, jag tyckte nog att avgiften för årets lopp var på gränsen. Inflationen är ju låg så jag hoppas de har nåt extraordinärt de tänker bjuda på för de 1,9 miljoner ytterligare som de räknar med att få in. :-)

Frid!

cykelvasan 2015
ante_hedis skrev:
> 1360 är jävligt mycket med tanke på vad man
> får för cykling :/
> Kör hellre två tävlingar i LLcupen för dom
> pengarna....

För de allra flesta, som ju bor i Sälen under helgen, så tillkommer dessutom busstransporten efter målgång, för minst 220 spänn.

Jag är normalt inte den som gnäller över startavgifter och har hygglig förståelse för marknadsekonomi - men nog börjar det väl kännas löjligt dyrt nu?

cykelvasan 2015
bakhjul skrev:
> ante_hedis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1360 är jävligt mycket med tanke på vad man
> > får för cykling :/
> > Kör hellre två tävlingar i LLcupen för dom
> > pengarna....
>
> För de allra flesta, som ju bor i Sälen under
> helgen, så tillkommer dessutom busstransporten
> efter målgång, för minst 220 spänn.
>
> Jag är normalt inte den som gnäller över
> startavgifter och har hygglig förståelse för
> marknadsekonomi - men nog börjar det väl kännas
> löjligt dyrt nu?

Du får se till att vara ute länge och på så vis hålla ner priset per timme.

cykelvasan 2015
Ja, det börjar sannerligen bli orimliga priser. Nu har det ju gnällts om det på Happy sen bronsåldern, men undrar om det inte faktiskt kommer börjar märkas på att deltagarantalet går ner snart...

cykelvasan 2015
wobblie skrev:
> Ja, det börjar sannerligen bli orimliga priser.
> Nu har det ju gnällts om det på Happy sen
> bronsåldern, men undrar om det inte faktiskt
> kommer börjar märkas på att deltagarantalet
> går ner snart...

För dom som kör i princip bara Vasan på en säsong så är det väl lugnt, men ska man dessutom åka hela LLcupen plus boende på Vasan och några andra lopp så drar budgeten iväg. :/

cykelvasan 2015
ante_hedis skrev:
> För dom som kör i princip bara Vasan på en
> säsong så är det väl lugnt, men ska man
> dessutom åka hela LLcupen plus boende på Vasan
> och några andra lopp så drar budgeten iväg. :/

För min egen del handlar det inte om slaget mot min privatekonomi, utan mer om vad jag anser vara ett rimligt pris för ett långlopp. Det börjar definivt tangera gränsen.

cykelvasan 2015
sparhawk skrev:
> smogz skrev:
> -----
>
>
> Nja, jag tolkar det lite annorlunda. Även om
> bara 10.000 som åkt förr anmäler intresse så
> är det inte säkert att alla får plats. Meningen
> med uppdelningen är att premiera återkommande
> cyklister MEN ändå ha plats för dem som vill
> köra för första gången.
> Tillhör man gruppen som åkt tidigare och inte
> får en plats i första lottningen så får man
> vara med i lottningen för den andra gruppen
> också.

Ja du har rätt, det är en kvot lojala och en kvot ickelojala. Hade varit intressant att veta hur stor kvoterna är. Och de lojala är med i ickelojala lottningen om man ej kommer med i den andra.

Jag har nu kört två år i rad, vi är ett gäng på jobbet på 10-12 pers som åker. Kommer några inte med alls så är det klart osäkert om det blir någon resa överhuvudtaget. Nu förstår jag ju att man måste ha ett annat system än tidigare när det tog slut på tre minuter. Det jag vänder mig mot är att det inte verkar ge högre sannolikhet att komma med om man kört alla 6 (?) vasorna tidigare än om man bara kört den senaste eller en av de tre senaste. Det tycker jag är tråkigt, sannolikheten att vi om 25 år har någon som kört "alla" är ju rätt så liten då om trycket fortsätter öka.

Skulle jag ha gjort detta så skulle jag i kvoten lojala dela ut en "lott" per gång en person åkt tidigare. Har man kört 6 cykelvasor får man 6 lotter och har man kört 1 får man en lott. Dvs öka sannolikheten för de som kört flera gånger och tycker det är jättekul.

Senast ändrad:
cykelvasan 2015
Min känsla är att ALLA som vill åka kommer få göra det. Bara en fråga om NÄR man får sin biljett...och inte kommer man behöva betala 1360:- heller

Bilagor

• startplatser.jpg
    startplatser.jpg
    67.9 KB · Besök: 28
cykelvasan 2015
poscar skrev:
> Min känsla är att ALLA som vill åka kommer få
> göra det. Bara en fråga om NÄR man får sin
> biljett...och inte kommer man behöva betala
> 1360:- heller

Nä så är det säkert, men det var ju inte det frågeställningen handlade om.

cykelvasan 2015
Anmälde mig idag, det verkar som att storleken på kvoterna för lojala och nya anmälda inte är bestämd än. Det beror på. Vi får väl se om man kommer med helt enkelt.

Fick följande svar
Vi har nu tagit emot din intresseanmälan till CykelVasan 90, lördagen den 15 augusti 2015.
Vi stänger förbokningen den 1 oktober, därefter lottas platserna.

De som har åkt CykelVasan 90 någon gång under de tre senaste åren hamnar i en grupp, vi kallar den lojalitetsgruppen.
Förstagångsdeltagare eller de som deltagit tidigare än tre år och de som ev. ej kom med i lojalitetsgruppen lottas i en grupp. Vilken fördelning av grupperna det blir gör vi klart först när vi ser vilka bokningar som kommer in.
De som får en plats från lottningen kommer vi skicka en anmälningskod till. Den behövs för att fullfölja anmälan och betalning. Koden skickas tidigast fredag 3 oktober. Koden kommer att vara giltig i ett begränsat antal dagar, informationen medföljer i ett senare mejl med koden.

cykelvasan 2015
bakhjul skrev:
> ante_hedis skrev:
> -----
> > 1360 är jävligt mycket med tanke på vad man
> > får för cykling :/
> > Kör hellre två tävlingar i LLcupen för dom
> > pengarna....
>
> För de allra flesta, som ju bor i Sälen under
> helgen, så tillkommer dessutom busstransporten
> efter målgång, för minst 220 spänn.
>
> Jag är normalt inte den som gnäller över
> startavgifter och har hygglig förståelse för
> marknadsekonomi - men nog börjar det väl kännas
> löjligt dyrt nu?

Ja, gränsen för vad som är acceptabelt är passerad. Ingen start nästa år för min del.

Tillbaka
Topp