Cykelvasan 2016

Cykelvasan 2016
inzani sa:
Deus sa:
Ja jag förstår inte varför inte fler kör med cyklocross, jag körde för första gången med min CX som jag klämt in 35mm däck på och tog mig runt på 3:46 och då är jag inte speciellt vältränad. Kanske prova helstel 29er nästa år, vi får se!

Såg en väldigt osnygg omkörning av en CX åkare på feta däck. Bröt sig mellan två st efter en 90 gradare där ena var tvungen vika av banan lite.
Måhända de var en gasglad happyit? :)

För övrigt första gången man trögar sig igenom vasan, å aldrig mer :D
3:30 blev resultatet på en 160mm fullgungare och en överviktig/otränad kropp. Godkänt i min värld! ?

Oj, hoppas inte det var jag. Jag försökte köra om så snällt som möjligt. Fick ofta köra utanför spåren för att komma förbi. Försökte även oftast säga till och säga tack efter.
image.jpeg

Cykelvasan 2016
inzani sa:
Såg en väldigt osnygg omkörning av en CX åkare på feta däck. Bröt sig mellan två st efter en 90 gradare där ena var tvungen vika av banan lite.
Måhända de var en gasglad happyit? :)

För övrigt första gången man trögar sig igenom vasan, å aldrig mer :D
3:30 blev resultatet på en 160mm fullgungare och en överviktig/otränad kropp. Godkänt i min värld! ?

Hoppas det inte var jag heller, har inget minne av att jag körde mellan några... Men var själv utanför spår ett par gånger.

Cykelvasan 2016
NickPick sa:
Så antingen är man elit eller så är man motionär. Ja där ser man.

Tycker synd om alla som tävlar som motionärer :)

Då tycker du synd om många :-) Hela Facebook, Instagram och andra diverse sociala medier översvämmas ju med bilder och inlägg från folk som är motionärer men försöker träna och tävla som elit...och har bloggar...och sponsorer...och är tränare :-D

Tillbaka till ämnet så cyklade jag CV för första gången och hade en riktigt trevlig dag i det strålande vädret. Cyklade som hjälpryttare/farthållare åt två bekanta i ett makligt tempo så jag hade både tid och energi till att insupa stämningen och titta på omgivningen. Blev faktiskt överraskad över hur bra disciplin det var i spåret med tecken vid spårbyten osv.

Cykelvasan 2016
Sjuuukt roligt och proffsigt arangemeng!!
3,35 blev det.
Banan var kanon, stökigare än såhär vill jag inte ha det:-)
Såg inte en enda olycka, knappt en incident.
Sen vill jag lyfta på hatten till nr 4609, vilket lok du var!

Cykelvasan 2016
Manurhin2 sa:
Dom slog i backen nån meter från där jag stod , verkar varit många happysar i startbacken .

M

Selast sa:
Zajko sa:
Synd att kraschen inte kom med på film... Skandal att det ska behöva bli en krasch där
Fast man ser begynnelsen, ungefär 1:30 in i filmen ser man hur killen i vit Void tröja försöker trycka sig förbi killen innanför sig. Det var dom som gick i backen. Killen i Void tröjan var väldigt upprörd efteråt men jag uppfattade inte vad han var arg på och skrek om. Möjligtvis kan det ha varit någon åskådare som kom lite väl långt ut då det var en liten uppfart just där det smällde. Stod några meter nedanför där det hände på andra sidan vägen. Vet någon om Voidkillen kom vidare? Han såg rätt uppskakad ut och hade slagit sig i knät vad jag kunde se.

Jag blev drabbad av denna galna dansk. Ligger fint på kanten för att ha lite utrymme. Hör "kommer vänster" varav jag tänker det finns ingen plats för det. Sekunden senare känner jag hur han träffar styret och kraschen är ett faktum. Efter bara 200m!!! Hur stressad kan man bli?
Jag tog mig vidare men facit blev stukad hand, skinnflådd plus ett djupt sår som i Mora fick 4 stygn och en demolerad hjälm.
Dansken bröt tävlingen. Trist för honom med lång resväg.
Älskar verkligen miljön och tävlingen men har svårt för dem som ska chansa, testa eller bara måste köra om för annars missar man något...
Revansch nästa år!
/Sehlis

Cykelvasan 2016
Ja på klippet tidigare i tråden syns det verkligen hur han pressar sig in, han släpper dessutom styret när han pressar sig mot dig, ser helt galet ut. I svt sammandraget ser man resultatet.. Kul att du tog dig runt i alla fall.
cv2016.jpg

Cykelvasan 2016
Jag tycker det var väldigt trevlig stämning i spåret. "Kommer vänster" är väl typ samma folk som tror att bilar upplöses bara för att man blinkar med helljuset.

väldigt nöjd med 2x10 jag kör 40-28 fram och 32-11 bak. Körde mest på stora fram men i några uppförsbackar växlade jag ner på lilla hjulet skönt att sitta ner och bara veva på.

Jag kör odämpat men i dom värsta steniga nedförbackarna är det inte speciellt kul. Så får se om jag hittar en dämpad framgaffel till nästa år. Jag körde 2.25 däck och skulle verkligen inte vilja ha smalare

Körde runt på 3.45

Cykelvasan 2016
Körde på 3.42. Nöjd trots alla skador denna säsong. Konditionen var bättre än på länge men benen var sega. Fick passa mig för kramp hela loppet.. gick olidligt sakta uppför... Nästa år ska jag in under 3.20. Körde på min Spark 920 med Thunder Burt 2.1 Liteskin, 2.7bar. Perfekt. 1x11 SRAM fungerade bra med jag ska ha högre utväxling nästa säsong (36 fram). Fullgung känns som fusk tom på ett lopp som CV...

Tyckte det fungerade bra i spåret - var nog det mest lättcyklade CV jag gjort och jag tror att det generellt gick snabbare än förra året för de flesta.

Bevittnade en olycka med 2 inblandade före mig. Trots varning för olycksdrabbat område, bromsvarning, flaggvakt och markering för skarp kurva gick de rakt ut i spenaten. Jag såg att de inte skulle klara kurvan så jag kunde hålla säkert avstånd.

Såg en kille på en bår som inte alls mådde bra.. låg och stönade. Kort efter en depå om jag minns rätt.

Annars var det en folkfest och det var kul att sitta i svängen efter rakan med en kall i näven på campingen och heja på de som kom in senare! Solklart ett lopp nästa år!

Cykelvasan 2016
Någon som kört motionsklassen på något långlopp i år och även cyklade cykelvasan? Hur skiljer sig placeringen jämfört med långlopp? T.ex om du hamnar på plats 150 av 300 i långlopp X. Var hamnade du sedan i Cykelvasan?

Cykelvasan 2016
Loppan_312 sa:
NickPick sa:
gerrardsdobbar sa:
iddqd sa:
Vart hittar man officiell siffra på höjdmeter? Fick själv ihop 850nånting, men har sett både 2500 och runt 900 snåret på strava.

Fick ihop 802.

763. 2500 är ju från typ en mobil.

2371m fick jag ihop och ja de va från min telefon.

Som en alpsträcka under touren, alltså. Inte illa pinkat av en massa otränade motionärer

Cykelvasan 2016
Johan1978 sa:
Någon som kört motionsklassen på något långlopp i år och även cyklade cykelvasan? Hur skiljer sig placeringen jämfört med långlopp? T.ex om du hamnar på plats 150 av 300 i långlopp X. Var hamnade du sedan i Cykelvasan?

Jag har kört Lidingöloppet MTB, Lida Loop och CV i år, alla i motionsklass. Deltagarantalet skiljer ju sig, men jag räknar med diff mot vinnare i elitklassen och då ser det ut såhär:
- Lidingöloppet MTB: 25% efter
- Lida Loop: 29% efter
- Cykelvasan: 21% efter

Jag har tränat rätt aktivt under säsongen och blivit klart bättre ju längre tiden gått, men min prestation ligger väl hyfsat lika i de olika loppen. Jag gick in på 3:14 på CV för övrigt. Hoppas det gav någon klarhet och besvarade din fråga.

/Måns

Cykelvasan 2016
Första vasan.
Seedade på 1572 och hamnade i startgrupp 15 och tappade en del i början, eftersom jag inte kände till banan var planen att vara stark i Evertsberg för att sedan gasa. Trampade in på 3:54 när jag tidigare trott att 4:30 skulle vara en fullt godkänd tid att sikta på.

Det som förvånade mig är hur tekniskt dåliga folk är. CV är ju ingalunda tekniskt menar jag. Ändå är folk livrädda.
Grundläggande tekniker som att pumpa spåren och slippa trampa överallt gjorde att jag ofta rullade förbi folk som tittade snett på mig när de satt ner och trampade för kung och fosterland. Men det säger väl kanske något när "olycksdrabbat område" oftast betyder "nu guppar det lite mer än grusvägen gör". Det är ju dock bra att de skyltar tydligt överallt och gör folk medvetna om att det är lite stökigare så att de som inte kan åka snabbt får chans att hålla undan.

Allt som allt, en mycket trevlig färd och jag kommer troligt cykla den igen nästa år.
Nu vet jag vad det är och kan sätta igång med träningen på riktigt för framtids segrar i fäders spår.

Cykelvasan 2016
Ni som hittat er på Happys foton hur mycket skiljde mellan tiden ni fick i Oxberg och tiden när ni fotades. Har för första gången svårt att hitta mig själv :-p

Cykelvasan 2016
3.03 i sluttid på S-works Fast Trak 2.0 med 1.6bar fram och 1.7bar bak. 232watt i medelkraft, 74kg tung, 36t/10-42, radhus, audi kombi, två hundar och med ett bonusbarn på 15 bast... :-P

Frågor på det?

Cykelvasan 2016
grbstax sa:
3.03 i sluttid på S-works Fast Trak 2.0 med 1.6bar fram och 1.7bar bak. 232watt i medelkraft, 74kg tung, 36t/10-42, radhus, audi kombi, två hundar och med ett bonusbarn på 15 bast... :-P

Frågor på det?

Läste om en som hade sitt lilla barn på cykeln .
Tog du med dig allt det där vann du.

Cykelvasan 2016
Första Cykelvasan för mig också. Distansen gjorde inte så mycket... Däremot inser jag hur lite backträning jag kört. Kramp i varenda jäkla backe, måttligt skoj att inte kunna hålla lite tempo. Kom i mål med en tid på över sex timmar, men det gör inte så mycket. Hjälpte en dam som vurpat efter 40 km och det tog bortåt halvtimme innan jag kom iväg igen. Min cykel höll hela vägen i alla fall, måste ha varit för att jag lärt mig meka inför loppet.

Senast ändrad:
Cykelvasan 2016
Första Vasan avklarad. Tid på 3h 52m

Hade tränat ca 250 mil innan. Med facit i hand körde jag för lugnt dom första 3 milen samt tog det för lugnt i uppför(rädd för att klappa ihop och gå in i väggen).

Gav defintivt blodad tand. Återkommer nästa år med en målsättning om 3h 30m :)

Cykelvasan 2016
Så var även min första Vasa avklarad.

Tränat totalt 8 mil i juli. 100 mil 2016. Magsjuk en vecka innan start. Redan dåligt tränad och sen en toppenuppladdning på det.
Slopade min målsättning och gick in för att ta fullfölja.
Kroppen kändes OK och hornen växte ut allt mer under dagen. 4:00.16 blev det, retar mig på det lilla stoppet jag gjorde för att kolla däcks-trycket. Körde nästan ensam ett par mil på mitten och det var segt utan draghjälp/motivation av andra.

Cykelvasan 2016
Cyckel vasan är överskattad bara tungt i början sen inget att pressa sig.tycker det fins andra lopp att lägga pengar på.en helg där uppe med allt är ca3500 spänn för min del är det nu slut kört

Cykelvasan 2016
Själv kör man huvudsakligen inte för kvalitén på cyklingen utan det som är runt omkring. Ngr dagar i Sälen utan kidsen var underbart skönt i år :)

Cykelvasan 2016
TPIV1976 sa:
Cyckel vasan är överskattad bara tungt i början sen inget att pressa sig.tycker det fins andra lopp att lägga pengar på.en helg där uppe med allt är ca3500 spänn för min del är det nu slut kört

Vilken tid gick du?

Det var ju ganska fin men lätt cykling tycker jag.

Cykelvasan 2016
TPIV1976 sa:

Jag tycker snarare att det är enklare i början än backarna kring Oxberg då man börjar bli lite mör i benen, men alla tycker ju olika. Jag resonerar som Dotsson, kul minisemester och bra utmaning. Jag gissar att du klarade sub3 i år, annars tycker jag nog att det finns rätt mycket att pressa sig på, även om det inte är tekniskt :)

Cykelvasan 2016
Det var ju ett helt gäng med fotografer ute längs med banan men har bara lyckats hitta bilder från Happys utsända. Någon som skramlat fram något mer?

Tillbaka
Topp