Cykelverktyg!

Cykelverktyg!
http://www.cyclecomponents.com har en del.
Sen beror det väl på lite om det är verktyg för att ha med sig när man cyklar eller för att ha hemma i verkstaden?

Själv köpte jag billiga kit med insexnyklar från Clas Ohlson som har alla dimentioner som behövs för min hojj, som jag kan släpa med mig i skogen. Sen köpte jag till kedjebrytare, däckjärn och ekernyckel. Allt för att ha med sig i skogen.

Cykelverktyg!
japp, +1 på kaj a
Sen kan du köpa till speciella verktyg löst, typ nyckel för vevparti, kasset. Ekernyckel är bra att ha. Annars det, som kaj a säger, för det mesta standard på resten.

Cykelverktyg!
Vissa av biltemas verktyg är helt lysande. Jag har ett hylsnyckel- och bitset med spärrskaft därifrån som innehåller allt som behövs till cykeln utom specialverktygen. Använts flitigt i fyra år nu utan att visa tecken på slitage.

Vad gäller specialverktyg så kan man ju köpa lite efter uppskattad användning och vad det är för verktyg. De finaste är oftast inte jättedyra men ibland så vet man med sig att man bara tänkt använda grejerna någon enstaka gång. Högre krav på precision, ömtåliga delar och höga åtdragningsmoment, i synnerhet kombinationer av dessa, förtjänar finare verktyg.

Sen är det alltid smidigt med en uppsättning standardverktyg så som hammare, spräckjärn, bågfil, skruvstäd, polygrip och rörtång :)

Cykelverktyg!
Steffe-7005 skrev:
-------------------------------------------------------
> A får ta en tur på tema å kolla, såg parktools
> helset 63 delar 8600:- det är sinnes:)

Fast förmodligen ganska prisvärt. Sen behöver du förmodligen aldrig hälften av verktygen :)

Cykelverktyg!
Singular skrev:
> En enda regel; Ett bra arbete börjar med bra
> verktyg. Park kostar ingen förmögenhet och är
> suveräna i allt.

Visst, bra verktyg är ju alltid bra verktyg. Men det är svårt att motivera 79:- för en (1) insexnyckel för att det står Park på den när man kan få ett kit med ~9 nycklar, som antagligen är tillverkade av samma företag, för 179:-. Men då får man ju ingen Parklogga på förpackningen ;)

Rattnalle slrev:
> Sen är det alltid smidigt med en uppsättning standardverktyg så som hammare, spräckjärn, bågfil,
> skruvstäd, polygrip och rörtång :)

Glöm inte MIG-svetsen ;)

Cykelverktyg!
Cykelverktyg!
Miss Lycka skrev:
> Allt med fingänga bör handhas med
> kvalitetsverktyg. Det har inte Biltema.

Vad har gängan med verktygen att göra?
Så länge verktygen passar i skruven/muttern/vad det nu kan vara så är det ju lungt.
Sabbade gängor beror snarare på den som håller i verktygen och jag tror inte det finns ett verktyg i världen som gör en åsna (inget ont om åsnor) till finmekaniker.

Cykelverktyg!
Mina cyklar har fingängor så dom ska ha kvalitetsprodukter. Även när dom ska mekas med. Jag hade inte lämnat mina cyklar till någon som har Biltema som hovleverantör.

Cykelverktyg!
Miss Lycka skrev:
> Mina cyklar har fingängor så dom ska ha
> kvalitetsprodukter. Även när dom ska mekas med.
> Jag hade inte lämnat mina cyklar till någon som
> har Biltema som hovleverantör.

Så det är verktyget som gör konstnären alltså? ;)
Om du lämnar bort din cykel när något måste dras åt så är det ingen fara för personer som jobbar dagligen med att dra åt andras skruvar jobbar sällan med Biltemas produkter. Däremot för oss som gärna drar åt våra skruvar själva så kan Biltema vara ett prisvärt alternativ. Använder man verktyget ~3ggr/år så är det inget större problem med Biltemas lite dyrare verktyg, de fungerar faktiskt. Ska man använda dem varje dag däremot, ja då bör man införskaffa, som du kallar det, kvalitetsprodukter. :)

Cykelverktyg!
Miss Lycka skrev:
> Mina cyklar har fingängor så dom ska ha
> kvalitetsprodukter. Även när dom ska mekas med.
> Jag hade inte lämnat mina cyklar till någon som
> har Biltema som hovleverantör.

Vad är en fingänga?

Är den extra noggrant polerad?

Är den gjort i något extra fint material, typ mjukost?

Har du gängat om allt på din cykel till tätare, finare, stegning i gängorna?

Tillbaka
Topp