Cykla 31,5 mil. Hur?

Cykla 31,5 mil. Hur?
Att det är vanligt betyder inte att det är korrekt. Jag borde skrivit ”[…] i svenskan skriver vi inte på det sättet”. Ity det är felaktigt.

Man kan ju göra så, men det är inte rätt!

Jag förstår att det är viktigt i en högstadiekontext att lära ut på ett förenklat sätt, med tydliga gränser, regler och uppfattningar om vad som är rätt och fel, men om vi zoomar ut ett antal snäpp är det inte längre lika svartvitt. En lärobok i svenska innehåller ofta ett kapitel grammatik på kanske 30 sidor (faktiskt exempel från bok jag arbetade med i våras), medan Svenska Akdemiens grammatik, det verk som får anses vara mest omfattande när det kommer till att dokumentera svensk grammatik, går loss på drygt 2 700 sidor. Där ryms gråskalorna som inte får plats i en väldigt kondenserad och förenklad form.

Till exempel kan en läsa volym 2 där kapitlet om substantiv huserar. Under rubriken "Individuativa substantiv" hittas nedanstående stycken. (Den första bilden endast medtagen för att förklara skillnaden mellan distributivt och kollektivt flertal.)

sag2.png

[...]

sag1.jpg

Att uttrycka att något är felaktigt med sådant eftertryck utan att ha koll på gråskalorna är kanske inte fel, men inte heller helt rätt, tycker jag. Speciellt inte när alla som läser påverkas av det, kanske till och med drar sig för att skriva något i framtiden. Och det tycker i alla fall jag är dåligt. Bättre att folk skriver, pratar och använder språket än att de gör det minutiöst korrekt.

Jaja, ursäkta urspårningen TS! Nu ska jag vara tyst.

Eller, ett sista citat från Lars-Gunnar Andersson, professor i modern svenska:

En del irriterar sig på exempel där mycket, mer och mindre kombineras med ett substantiv i pluralis. Men det handlar oftast om perspektivet. Ibland föredrar man det ena, ibland det andra.
[...]
Vi har alltså dels ett val mellan många och mycket, dels ett val mellan mer, mindre och fler, färre. Det är inte så att enbart ett alternativ är språkligt korrekt. Oftast leder vår språkkänsla oss åt samma håll, men ibland skiljer vi oss åt. Det får vi tåla.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Bäst är väl att köra komma tills man behöver det till tusental och sen byta. Hittar tyvärr inte den inställningen i Excel så det ställer till det en del

Cykla 31,5 mil. Hur?
Jag förstår att det är viktigt i en högstadiekontext att lära ut på ett förenklat sätt, med tydliga gränser, regler och uppfattningar om vad som är rätt och fel, men om vi zoomar ut ett antal snäpp är det inte längre lika svartvitt. En lärobok i svenska innehåller ofta ett kapitel grammatik på kanske 30 sidor (faktiskt exempel från bok jag arbetade med i våras), medan Svenska Akdemiens grammatik, det verk som får anses vara mest omfattande när det kommer till att dokumentera svensk grammatik, går loss på drygt 2 700 sidor. Där ryms gråskalorna som inte får plats i en väldigt kondenserad och förenklad form.

Till exempel kan en läsa volym 2 där kapitlet om substantiv huserar. Under rubriken "Individuativa substantiv" hittas nedanstående stycken. (Den första bilden endast medtagen för att förklara skillnaden mellan distributivt och kollektivt flertal.)

Visa bilaga 722050

[...]

Visa bilaga 722051

Att uttrycka att något är felaktigt med sådant eftertryck utan att ha koll på gråskalorna är kanske inte fel, men inte heller helt rätt, tycker jag. Speciellt inte när alla som läser påverkas av det, kanske till och med drar sig för att skriva något i framtiden. Och det tycker i alla fall jag är dåligt. Bättre att folk skriver, pratar och använder språket än att de gör det minutiöst korrekt.

Jaja, ursäkta urspårningen TS! Nu ska jag vara tyst.

Eller, ett sista citat från Lars-Gunnar Andersson, professor i modern svenska:
Ja, det där är inga nyheter. Det handlar om hur man ser på språk och på språkförändringar. Lars-Gunnar Andersson, som jag för övrigt har haft som föreläsare och har stor respekt för, är ganska känd för sina liberala ståndpunkter i språkfrågor.

Svenska akademiens grammatikdel ska, precis som deras andra texter, spegla den svenska som används, den säger inte vad som är rätt och fel. Och som jag skrev tidigare, om man är språkliberal, postmodernist, antiauktoritär, anarkist eller liknande, kan man ifrågasätta varför regler överhuvudtaget finns. Jag är inte förvånad över att du fick en tumme upp av @bekväm grop hejdå, exempelvis. Det är sällan den som håller emot, som får de flesta uppmuntrande tillropen.

Til syvende og sidst handlar det om huruvida man är intresserad av ett "korrekt" språk, eller bejakar förändring (kanske i alla lägen?). Det är också värt att hålla i minnet att det är stor skillnad på tal- och skriftspråk. Jag brukar tänka att det är käckt att kunna reglerna om man ska bryta mot dem. Det är trots allt så att du som människa i många fall kommer att bedömas efter hur du talar och skriver, och i bästa fall har du så pass mycket språkkunskap att du besitter en bred palett av sätt att formulera dig på.

För mig finns det också en politisk dimension, det är inte bara barn till välutbildad medel- och överklass som ska ha tillgång till ett korrekt språk. Jag tror nämligen att det blir effekten av en allt för långt gången liberalisering av språkregler och språklig laissez-faire.

PS. Jag undervisar på gymnasiet. Och har ganska hygglig koll på gråskalor. ? DS.

Senast redigerad av en moderator:
Cykla 31,5 mil. Hur?
Nu kan vi snart byta rubrik på den här tråden. :D

För egen del så jobbar jag med både svenskspråkiga bolag/kunder och engelskspråkiga (även om bolaget kanske är svenskt). Massa IT-system man sitter i blandar hejvilt komma och punkt som DECIMALTECKEN (tusentalsavgränsare vill man ju inte ens ge sig in på). Jag kör operativsystem på engelska och därmed blir även en del applikationer så, men man kör svensk "locale". Vissa applikationer är översatta andra inte. IT-system som ställer in sig efter språk och därmed tvingar en till . som decimaltecken, andra tvärtom. Miniräknaren använder . osv. Nej, det är inte lätt att vara människa.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Nu kan vi snart byta rubrik på den här tråden. :D

För egen del så jobbar jag med både svenskspråkiga bolag/kunder och engelskspråkiga (även om bolaget kanske är svenskt). Massa IT-system man sitter i blandar hejvilt komma och punkt som DECIMALTECKEN (tusentalsavgränsare vill man ju inte ens ge sig in på). Jag kör operativsystem på engelska och därmed blir även en del applikationer så, men man kör svensk "locale". Vissa applikationer är översatta andra inte. IT-system som ställer in sig efter språk och därmed tvingar en till . som decimaltecken, andra tvärtom. Miniräknaren använder . osv. Nej, det är inte lätt att vara människa.
Kan annars tipsa om den här tråden för den överintresserade:

Cykla 31,5 mil. Hur?
Det var väl den filmen som startade förfallet i den svenska skolan?.
”Om du vore ensam och enastående vore det inte så eländigt, men jag kan tala om för dig att du finns i alla skolor, och inte bara i skolorna utan överallt. Människoplågare, det är vad du är!”
IMG_5839.jpeg

Cykla 31,5 mil. Hur?
Nej nej, du missförstår, jag är för mer rottingar i klassrummen. Min kommentar var för det @jonte987 postade, en bild från Swing it magistern. En film som spred sitt gift över skolväsendet, leende elever - bah!
Ja, ”Hets!” ifrågasatte ju den modige hjälten Caligula, som gav de indolenta lättingarna vad de tålde!

Cykla 31,5 mil. Hur?
Ja, det där är inga nyheter. Det handlar om hur man ser på språk och på språkförändringar. Lars-Gunnar Andersson, som jag för övrigt har haft som föreläsare och har stor respekt för, är ganska känd för sina liberala ståndpunkter i språkfrågor.

Svenska akademiens grammatikdel ska, precis som deras andra texter, spegla den svenska som används, den säger inte vad som är rätt och fel. Och som jag skrev tidigare, om man är språkliberal, postmodernist, antiauktoritär, anarkist eller liknande, kan man ifrågasätta varför regler överhuvudtaget finns. Jag är inte förvånad över att du fick en tumme upp av @bekväm grop hejdå, exempelvis. Det är sällan den som håller emot, som får de flesta uppmuntrande tillropen.

Til syvende og sidst handlar det om huruvida man är intresserad av ett "korrekt" språk, eller bejakar förändring (kanske i alla lägen?). Det är också värt att hålla i minnet att det är stor skillnad på tal- och skriftspråk. Jag brukar tänka att det är käckt att kunna reglerna om man ska bryta mot dem. Det är trots allt så att du som människa i många fall kommer att bedömas efter hur du talar och skriver, och i bästa fall har du så pass mycket språkkunskap att du besitter en bred palett av sätt att formulera dig på.

För mig finns det också en politisk dimension, det är inte bara barn till välutbildad medel- och överklass som ska ha tillgång till ett korrekt språk. Jag tror nämligen att det blir effekten av en allt för långt gången liberalisering av språkregler och språklig laissez-faire.

PS. Jag undervisar på gymnasiet. Och har ganska hygglig koll på gråskalor. ? DS.
jag hade inte tänkt blanda mig i, men när du nu bjuder upp: jag tror du hade provocerat ungefär inget om du skrev typ att du tyckte att en borde skriva si eller så. men när du blandar in "rätt" och "korrekt", eller "vi skriver inte så" så har du ju bara rakt av fel. som redan är visat.

är det nåt vi skriver i det här landet, så är det "mycket backar" och "mycket kaniner" osv. vi skriver så. och vi är många. mycket människor. och att byta till många ger en nyansförändring som du inte kan veta om författaren avser.

men som vanligt kan du inte bara pudla när det visas (i detta fall långt bortom vad som borde krävas) att du råkat slinta med rödpennan och felrättat.

Cykla 31,5 mil. Hur?
jag hade inte tänkt blanda mig i, men när du nu bjuder upp: jag tror du hade provocerat ungefär inget om du skrev typ att du tyckte att en borde skriva si eller så. men när du blandar in "rätt" och "korrekt", eller "vi skriver inte så" så har du ju bara rakt av fel. som redan är visat.

är det nåt vi skriver i det här landet, så är det "mycket backar" och "mycket kaniner" osv. vi skriver så. och vi är många. mycket människor. och att byta till många ger en nyansförändring som du inte kan veta om författaren avser.

men som vanligt kan du inte bara pudla när det visas (i detta fall långt bortom vad som borde krävas) att du råkat slinta med rödpennan och felrättat.

Ingenting har ”visats” bortom ”någonting”. Att en massa människor skriver på ett visst sätt, innebär inte per automatik att det är rätt. Eller fel heller, för den delen.

Du skriver utan versaler, exempelvis. Det är inte korrekt, så ”gör” vi inte i svenskan. Vi använder inte versal för substantiv heller. Det gör man i tyskan. Jag kan tänka mig att många tyskar skiter i versalen, och det är fel. Det gör ingenting men det är fel. Jag har en kamrat som konsekvent skriver ”dem” istället för ”de”. Mängder av människor gör det. Men det är inte korrekt. De får gärna fortsätta, men rätt är det inte. Jag läste om ”Ett öga rött” förra året, en bok som Khemiri hyllades för när den kom. Där använder han konsekvent rak ordföljd, som en spegling av huvudpersonens sätt att prata. Det är intressant och smart, men det är inte så vi ”gör” i svenskan. Hade det varit det, hade Khemiri inte fått tillnärmelsevis lika mycket uppmärksamhet för sin bok.

Om jag ser någon skriva ”Det var många folk på plats”, och det händer rätt ofta, är det ju synd om den personen inte känner till att hon precis skrivit att det var många folkgrupper på plats, när hon menade att det var mycket folk på plats. Till exempel. Ibland behövs det regler för att det ska bli förståeligt och korrekt, och ibland kan man skita i reglerna.

Jag har lärt mig hur du debatterar, är enna van vid dina väldigt rigida uppfattningar, så det är sällan värt att ta striden. Men jag konstaterar att du inte är något föredöme när det kommer till att ”pudla”. Det konstigaste av alltihop är att det började med en liten retsam kommentar i all vänlighet, precis på samma sätt som @GoranS har stuckit till mig ibland. Men för dig blir det plötsligt väldigt allvarligt. Synd, tycker jag. Och menade du inte att vara allvarlig, så verkade det i alla fall så att döma av ditt sätt att skriva.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Ingenting har ”visats” bortom ”någonting”. Att en massa människor skriver på ett visst sätt, innebär inte per automatik att det är rätt. Eller fel heller, för den delen. Du skriver utan versaler, exempelvis. Det är inte korrekt, så gör vi inte i svenskan. Jag har en kamrat som konsekvent skriver ”dem” istället för ”de”. Mängder av människor gör det. Men det är fel. De får gärna fortsätta, men rätt är det inte.

Sorry.

Jag har lärt mig hur du debatterar, är enna van, så inte värt att ta striden. Men jag konstaterar att du inte är något föredöme när det kommer till att ”pudla”.
en s k halmgubbe. jag hävdar inte att jag sitter på en alternativ sanning, jag har inga ambitioner att skriva nån slags korrekt svenska på det här forumet, och jag är därför immun mot påståenden om hyckleri i den frågan.

men jag backar ut nu. mycket backar! jag ville inte diskutera med dig egentligen. jag ser nu att du drog in mig som nån slags guilt-by-association, eftersom dina tidigare diskussionsmotståndare hade för högt anseende kanske.

Cykla 31,5 mil. Hur?
Nej, nu är jag ute och cyklar och kan inte sluta tänka på det här. @bekväm grop hejdå Jag ber om ursäkt om jag fick dig att känna dig utpekad, jag skrev bara så baserat på dina tidigare inlägg och åsikter genom åren. Ett uppriktigt förlåt.
image.jpg

Cykla 31,5 mil. Hur?
Det går ju ange som heltal i stället så slipper vi detta :ROFLMAO:
Så 315 km funkar ju.
(som programmeringsnörd så är det punkt som gäller, annars bygger det inte.)

Cykla 31,5 mil. Hur?
Varför då? Trycker du x watt vid y km/h uppför eller x watt vid y+5 km/h på platten tycker jag det borde vara lika jobbigt.
Du får bättre verkningsgrad när bakhjulet inte snurrar så fort, du träffar en klack lite snabbare i frihjulet när hjulet snurrar långsamare, du trampar en större del av varvet. Vid lägre kadens tror jag du också får bättre träff, du får kraft i tramptaget fortare helt enkelt, du hinner med bättre. Typ. ;)

Tillbaka
Topp