[OT] Språktråden

Yonna

Aktiv medlem
Fan vad kan det vara jobbigt att ha ett annat morsspråk än svenska. Jag pratar irl ofta med händer och fötter men det går ju inte online, och många (slang)ord som ni använder tar jävla mycket tid att googla. Är trött på google translate, interglot, ordbok, bab.la och trött på att gissa. Så tänkte starta en translate-tråd för dummies. Happys språktråd. Hoppas det finns fler dummies än jag här.

Första ord: det mustiga språket.
Googlade fram: gamla mustiga/vulgära svenska svordomar. Är det sant? För jag tycker inte att jag pratar vulgär, eller ..?

En fråga till: När använder man fler/mer? Säger man t.ex "hoppas det finns fler dummies" eller "hoppas det finns mer dummies"?

Tack ska ni ha, och hoppas jag pratar snart flytande svenska! ???

Edit. Glömde förstås [OT]

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Jag skulle säga att man använder fler när det man uttalar sig om är något man kan räkna, t.ex. fler cyklar, fler cykelturer och fler olyckor, medan mer används för saker som man inte kan räkna. T.ex. skulle jag säga mer mjöl, mer energi och mer respekt då det är meningslöst att tala om två mjöl, sju energi eller fyra respekt.

GoranS

Aktiv medlem
Jag tycker vulgärt och mustigt som likartade ord i detta sammanhang men kanske att vulgärt är lite starkare och mer explicit.

.A.

Medlem
Mustigt språk innebär svordomar och vulgära ord.
Fler handlar om antal, "Fem myror är fler än fyra elefanter".
Mer handlar om mängd, "Östersjön innehåller mer vatten än Mälaren".

Läs böcker. Se gärna tv-serien "Fem myror är fler än fyra elefanter". Den är visserligen främst riktad mot barn, men ger dig sannolikt ganska mycket. Välj gärna även att se den textad, det förstärker kopplingen mellan talspråk och text. Det är otroligt användbart vid inlärning av främmande språk. Att samtidigt lyssna på talbok och följa med i texten i boken ger otroligt mycket för att koppla uttal och betoning.

Lycka till!

h.g.j

Aktiv medlem
Vad det gäller mustig i språklig bemärkelse liknar jag det med kraftfullt...sedan om det är Akademiens åsikt låter jag vara osagt...

Eller förresten, det gör jag inte, kände att jag var tvungen att kolla, jag var faktiskt inte ute och cyklade... ?

5) bildl., motsv. MUST 6: som visar must l. intensitet l. göres med kraft. — särsk.
a) om ord l. framställning l. skildring o. d.: kraftig, kraftfull, uttrycksfull; kärnfull, märgfull; numera vanl. med bibet.: drastisk, ”osminkad”.
Källa: https://svenska.se/tre/?sok=Mustig&pz=1

Yonna

Aktiv medlem
Salabaladala sa:
Nästa fråga, Yonna.
Haha! Nää, ska först försöka sova nu, i en riktig och härlig varm säng, mycket bättre än ett tält i minusgrader.

Men den här tråden är mycket bra för min happykarriär, mitt antal inlägg ska växa enooormt :)

GoranS

Aktiv medlem
h.g.j sa:
Vad det gäller mustig i språklig bemärkelse liknar jag det med kraftfullt...sedan om det är Akademiens åsikt låter jag vara osagt...

Eller förresten, det gör jag inte, kände att jag var tvungen att kolla, jag var faktiskt inte ute och cyklade... ?

5) bildl., motsv. MUST 6: som visar must l. intensitet l. göres med kraft. — särsk.
a) om ord l. framställning l. skildring o. d.: kraftig, kraftfull, uttrycksfull; kärnfull, märgfull; numera vanl. med bibet.: drastisk, ”osminkad”.
Källa: https://svenska.se/tre/?sok=Mustig&pz=1
Står i SAOB även:
övergående i bet.: grov, grovkornig, plump, oanständig, ”saftig”. Weste (1807). Berätta .. någon mustig ungkarlshistoria. Topelius Fält. 5: 403 (1867). Wulff Leopardi 308 (1913).

SAOB=Svenska Akademins Ordbok; ett jätteprojekt där de går igenom alla svenska ords etymologi (=läran om ords ursprung och betydelse(r)). De startade 1884 med ord som börjar på bokstaven a och är nu snart klara med bokstaven v.

GustafH

Ny medlem
Berk sa:
Nej, PK ordet är nu hemspråk. Min sons modersmål är inte Nederländska.
Nej, det är inte "PK-ordet". Hemspråk är ett skolämne som lär ut språk till elever vars modersmål är annat än svenska. Det officiella ordet är "modersmål" men eftersom majoriteten an eleverna har svenska som modersmål används hemspråk för att särskilja undervisningen från undervisningen i svenska.

Så din son har nederländska som modersmål och har hemspråksundervisning i skolan.

staine

Aktiv medlem
Och vad är dummies?

(Tycker f.ö lite fusk att använda saob, saol m.m. Då blir det ju ingen diskussion liksom. Man ska bara få gissa/tycka hejvilt tycker jag ;) )

ooms

Aktiv medlem
staine sa:
Och vad är dummies?

(Tycker f.ö lite fusk att använda saob, saol m.m. Då blir det ju ingen diskussion liksom. Man ska bara få gissa/tycka hejvilt tycker jag ;) )
Vem har sagt att svenska Akademien har rätt? Fritt fram att ifrågasätta och diskutera deras ”sanningar”!

Berk

Aktiv medlem
GustafH sa:
Berk sa:
Nej, PK ordet är nu hemspråk. Min sons modersmål är inte Nederländska.
Nej, det är inte "PK-ordet". Hemspråk är ett skolämne som lär ut språk till elever vars modersmål är annat än svenska. Det officiella ordet är "modersmål" men eftersom majoriteten an eleverna har svenska som modersmål används hemspråk för att särskilja undervisningen från undervisningen i svenska.

Så din son har nederländska som modersmål och har hemspråksundervisning i skolan.
Ser nu att man byte från hemspråk till modersmål i 1996. Så det är tvärtom från vad jag tänkte. Men hemspråk är inte bara ett skolämne.
Jag tycker att modersmål inte är PK. Min son har två modersmål, ett från mors sidan och ett från fars sidan.

Yonna

Aktiv medlem
staine sa:
Och vad är dummies?
Jo, jag tvivlade mellan dummy och dummie. Men dummie ser mer svensk ut (lite som fatty och fattie) så då var valet snabbt gjort. Vet inget annat ord som låter lite som dummie. Dumskalle eller fårhuvud låter inte riktigt snäll, och då är mitt dumma-ordförråd slut. Kanske dumbo, men vad är då plural för ordet, dumbor?
Så mitt första inlägg innehåller alltmer fel. Nej, alltfler fel :)

Men fler/mer förstår jag nu, det är samma som många/mycket, hoppas jag. "Det finns mycket mer mjölk från många fler getter." Men man kan ju också säga "jag vill ha mer cyklar" istf "jag vill ha fler cyklar", eller? Då finns det också flera/mera. "Jag har flera cyklar men vill gärna ha ännu mera/flera."
Inte lätt att förstå haha.

Berk

Aktiv medlem
Kan man säga "jag vill ha mer cyklar"? Tror att det funkar bara på nederländska. På svenska verkar det som man har så många cyklar att det blir en sjö av cyklar som man kan inte längre räkna. Men kanske det är fallet med flera på forumet här.
(Oj, hur många fel finns i det här inlägget?)

Edit: har själva problem med att räkna cyklar i min familj.

Senast ändrad:

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Du vill ha flera cyklar, inte mera cyklar. "Mer" i sammanhanget skulle vara att du ville ha en cykel som är ännu mer kapabel än den du har. :D

Dummy är singular, dummies är plural.

En fatty, flera fatties. ;)

Berk sa:
Kan man säga "jag vill ha mer cyklar"? Tror att det funkar bara på nederländska. På svenska verkar det som man har så många cyklar att det blir en sjö av cyklar som man kan inte längre räkna. Men kanske det är fallet med flera på forumet här.

Tycker du har en jättebra och skarpsynt poäng där faktiskt. 'Fler' är ju det korrekta men 'mer' uttrycker ju också mening precis på det sättet du säger, iaf enligt mitt språksinne.

Skulle jag stå och ge tegelstenar till någon en och en för hand så skulle jag fråga "vill du ha fler tegelstenar" medan om jag körde med skottkärra skulle jag säga "vill du ha mer tegelstenar".

wukkaN

Medlem
Salabaladala sa:
Berk sa:

Tycker du har en jättebra och skarpsynt poäng där faktiskt. 'Fler' är ju det korrekta men 'mer' uttrycker ju också mening precis på det sättet du säger, iaf enligt mitt språksinne.

Skulle jag stå och ge tegelstenar till någon en och en för hand så skulle jag fråga "vill du ha fler tegelstenar" medan om jag körde med skottkärra skulle jag säga "vill du ha mer tegelstenar".
I det här fallet skulle jag nog fortfarande säga fler cyklar/tegelstenar om jag pratade om antalet. Om nån istället vill ha mer cykel/tegelsten så skulle jag nog tänka att kvalité eller storlek åsyftades. Men det är kanske lite väl fyrkantigt, förmodligen förstår jag vad personen menar och rättelse är överflödigt.

frippegubben

Ny medlem
Och mer/fler har motsatserna mindre/färre.
Men sen går även jag som infödd svensk bet på superlativformen av få/färre...
Mycket/mer/mest. Många/fler/flest. Lite/mindre/minst. Få/färre/??? Färst??? "Minst antal" kanske får duga i brist på bättre...

staine

Aktiv medlem
Beror på vem man pratar med. Carl Bildt lyckades inget vidare med sin kanslisvenska i Rinkeby för en del år sedan.
Så anpassa språket lite. Mer eller fler tegelstenar, pratar du med en tegelstensakademiker eller en tegelstensarbetare?
Sen till TS, lite felaktigheter i språket för en utlänning gör inte så jäkla mycket. Har jag själv märkt, då jag f.n jobbar utomlands. ;)

staine

Aktiv medlem
me.I.am sa:
Du vill reducera det svenska språket till att endast vara ett redskap för att göra sig förstådd?
Hehe ja men du vet väl att kroppsspråket ändå är det viktigaste. Typ 80% eller nåt. Det är därför internet fungerar så himla bra som det gör...

me.I.am

Aktiv medlem
TS, som @staine skrev, inte så många som bryr sig om du inte pratar "rätt". Men om du själv vill lära dig svenska på riktigt så läs böcker, och prata med svenskar. Och uppmuntra dom att rätta dig, om du nu vill det.

Och häng inte på forum.
När jag var yngre (innan internet blev stort) så hade jag ganska bra svenska, grammatiskt och rättstavat. Läste mycket böcker när jag växte upp, och förr skrevs även tidningar på korrekt svenska. Språket sitter i ryggmärgen, man "känner" om det är rätt, jag funderar inte på regler hit och dit. Nu, efter några år med forum och annat på Internet så har min språkkänsla klart försämrats. Som exempel, har läst så många fel med enda vs. ända att det börjat sätta sig, och jag "känner" inte längre vad som är rätt, måste tänka efter. Och det är inte ända exemplet :)

Även många artiklar på Internet är dåligt skrivna. Ordspråk och uttryck blandas ihop och/eller används fel. Har en känsla av att det oftast är yngre förmågor som skriver fel. Vilket iofs inte är så konstigt om man matats med Internet-svänska hela sin uppväxt.

Så ta en timeout från Internet tills du behärskar svenska. eller kör @staines filosofi :)

Berk

Aktiv medlem
me.I.am sa:
TS, som @staine skrev, inte så många som bryr sig om du inte pratar "rätt". Men om du själv vill lära dig svenska på riktigt så läs böcker, och prata med svenskar. Och uppmuntra dom att rätta dig, om du nu vill det.

Så ta en timeout från Internet tills du behärskar svenska. eller kör @staines filosofi :)
Kanske bryr andra sig inte och när jag bor i en land för några år bryr jag mig inte heller. Men om man är bosätt i en land "tills vidare" vill jag (man?) gärna lära sig språket på riktigt. Håller med att man inte hittar högsta nivån på internet. Men för mig, som pratar och skriver svenska sparsamt på jobbet, är det bra att skriva inlägg på forumet. Då måste man tänka hur man formulerar meningar på en trevligt och (nästan) korrekt sätt. För högra nivå läser jag tidningar och svenska böcker till min son.

Fältprästen

Ny medlem
Yonna sa:
Jo, jag tvivlade mellan dummy och dummie.
Så mitt första inlägg innehåller alltmer fel. Nej, alltfler fel :)
I min värld är dummie utländska (engelska). Nybörjare fungerar bra på svenska.

Då finns det också flera/mera. "Jag har flera cyklar men vill gärna ha ännu mera/flera."
men vill gärna ha ännu mer/fler. Jag skulle vara försiktig med användandet av flera/mera.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer