Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Jag behöver ett råd om väg. Vill hemskt gärna köra något från La Aldea de San Nicolas och upp imorgon. Jag cyklar ensam, skall jag ta GC-210 till Tejeda eller skall jag ta GC-210 + GC-606 till Ayacata? Utterligare alternativ som inte är tidsödande eller krångligt? Start och mål är Maspalomas så det blir hursomhelst en dryg dag. Sträcka, höjdmeter och skönhet spelar roll. Men när jag bestämt mig kör jag. Lägger upp några bilder från i söndags som verkade uppskattade på fb och hoppas på råd under tiden.

Maspalomas-Mogan-Tauropass-Soria-Maspalomas. Samma tur som rosa juicebilden.

20170312_131922.jpg

20170312_131931.jpg

20170312_134646.jpg

20170312_134651.jpg

20170312_134702.jpg

20170312_135036.jpg

20170312_135040.jpg

20170312_135047.jpg

20170312_135102.jpg

20170312_135147.jpg

20170312_135954.jpg

20170312_140004.jpg

20170312_140015.jpg

20170312_140032.jpg

20170312_142553.jpg

20170312_142559.jpg

20170312_142608.jpg

20170312_154207.jpg

nisseson sa:
GC-606 går i folkmun ofta under namnet VOTT. Kör! :-) Men var beredd på maxpuls i en timme.

Då blir det så. Maxpuls är fina grejer. Synd man inte har wattmätare när man får pressa hela timmen. :)
Hoppas ni uppskattar bilderna jag la ut. Känns som lite inflation i GC-bilder men kanske roligare att åtminstone ha möjlighet att se dem.

Tack. Såg du bilden där jag fotgraferar min kompis rakt nedanför på serpentinen under? I litet format ser han mest ut som en get.

Det finns helt klart saker som detta forum har överskott av. Bilder från cykelturer är inte en av dessa, i synnerhet när de är så fina som dina.

Angående valet VOTT eller Artenara+Tejeda så är VOTT helt klart tuffare och mer utmanande. Därmed inte sagt att den förstnämnda är helt enkel. Från passagen av "vattendraget" efter VOTT-avtaget är det 6-7 km med runt 9% snittlutning.

Vad gäller vyer och landskap är valet mellan de två inte alls uppenbart, I synnerhet som åtminstone jag inte orkade titta speciellt mkt på utsikten när jag körde VOTT - hade fullt sjå att ta mig upp utan att behöva stanna (vilket var mitt mål). Bergskammen man kör på efter ett par km av VOTT är häftig, men vägen efter Artenara bjuder också på riktigt fina vyer.

Asfalten i trakterna av Acusa Verde var när jag var där inte någon höjdare. Å andra sidan har det ju i denna tråd relativt nyligen klagats på asfalten på VOTT, så hur de två turerna skiljer sig åt ur ett asfaltskvalitetsperspektiv överlåter jag till någon som kört båda i närtid att uttala sig om.

GoranS sa:
Det finns helt klart saker som detta forum har överskott av. Bilder från cykelturer är inte en av dessa, i synnerhet när de är så fina som dina.

Angående valet VOTT eller Artenara+Tejeda så är VOTT helt klart tuffare och mer utmanande. Därmed inte sagt att den förstnämnda är helt enkel. Från passagen av "vattendraget" efter VOTT-avtaget är det 6-7 km med runt 9% snittlutning.

Vad gäller vyer och landskap är valet mellan de två inte alls uppenbart, I synnerhet som åtminstone jag inte orkade titta speciellt mkt på utsikten när jag körde VOTT - hade fullt sjå att ta mig upp utan att behöva stanna (vilket var mitt mål). Bergskammen man kör på efter ett par km av VOTT är häftig, men vägen efter Artenara bjuder också på riktigt fina vyer.

Asfalten i trakterna av Acusa Verde var när jag var där inte någon höjdare. Å andra sidan har det ju i denna tråd relativt nyligen klagats på asfalten på VOTT, så hur de två turerna skiljer sig åt ur ett asfaltskvalitetsperspektiv överlåter jag till någon som kört båda i närtid att uttala sig om.

Tack GoranS.
Jag har bestämt mig för att ta VOTT dels för att jag vill prova men också för att det känns som att det blir en kortare dag på cykeln. Jag börjar hitta form nu och Soria igår kändes "lätt" samtidigt som jag cyklade om ganska många. Känner inte av det idag. Skall jag göra VOTT är det nu som gäller. Går det att kombinera inget stopp men ändå fotografier på väg upp, tex nån planare yta som delar av etapper eller så? Vi får se efteråt hur jag gjorde eller i värsta fall juice två gånger i Mogan. :)

Första två kilometerna är tämligen tuffa på VOTT och jag hade mer överlevnad än fotograferande i skallen. Sen är det platt när man kommer upp till bergskammen och vidare bort mot Carrizal är det lite upp och ner och det går absolut att hinna ta några bilder från sadeln. Från Carrizal upp till El Toscón är det tuffare medan det sen blir mer hanterbart upp till toppen.

Ett tips är att ta det ganska lugnt bort till VOTT så att du inte är alltför sliten nrä du ska börja klättringen. Biten mellan San Nicolas och starten på VOTT bjuder f.ö. på några ganska fina fototillfällen.

GoranS sa:
Första två kilometerna är tämligen tuffa på VOTT och jag hade mer överlevnad än fotograferande i skallen. Sen är det platt när man kommer upp till bergskammen och vidare bort mot Carrizal är det lite upp och ner och det går absolut att hinna ta några bilder från sadeln. Från Carrizal upp till El Toscón är det tuffare medan det sen blir mer hanterbart upp till toppen.

Tufft som tufft upp mot Pico de las Nieves eller tufft som ohemult tufft?

I mitt tycke har VOTT två tuffa avsnitt, dels de första två km och dels biten mellan Carrizal och El Toscón. Och de är de tuffaste partierna jag kört på GC. Om jag jämför med biten från Pasadilla upp till Cazadores så är det tuffaste 100-meterspartiet kanske jämförbart mellan de två stigningarna, men på Pasadilla-Cazadores är det bara brant i kortare bitar och med defensiv cykling kan man återhämta sig lite mellan dessa avsnitt. De två jobbiga partierna på VOTT bjuder väsentligen inte på mkt till återhämtningsmöjligheter alls. Detta gör att jag ser VOTT som klart slitigare.

GoranS sa:
I mitt tycke har VOTT två tuffa avsnitt, dels de första två km och dels biten mellan Carrizal och El Toscón. Och de är de tuffaste partierna jag kört på GC. Om jag jämför med biten från Pasadilla upp till Cazadores så är det tuffaste 100-meterspartiet kanske jämförbart mellan de två stigningarna, men på Pasadilla-Cazadores är det bara brant i kortare bitar och med defensiv cykling kan man återhämta sig lite mellan dessa avsnitt. De två jobbiga partierna på VOTT bjuder väsentligen inte på mkt till återhämtningsmöjligheter alls. Detta gör att jag ser VOTT som klart slitigare.

Ok mycket bra info. HTFU alltså och blicken framåt uppåt.

Hasse#7 sa:
GoranS sa:

Ok mycket bra info. HTFU alltså och blicken framåt uppåt.
Heja Hasse#7 och lycka till! Jag försökte förra året (i hyfsad form) och fick gå i början och slutet. Det som kan vara bra nu är att värmen/hettan klingat av. Btw vägen till La Aldea/San Nicholas är skräp...
Hoppas på fina bilder, kör hårt!

Bidrar med lite bilder jag med. Kaktusfrukt, enormt god i juice. Högsta temperaturen i min Garmin nerför Soriabacken. Kaffe med roligt namn.

Bilagor

• 20170311_130332.jpg
    20170311_130332.jpg
    176.5 KB · Besök: 132
  • 20170311_123404.jpg
    20170311_123404.jpg
    158.3 KB · Besök: 125
  • 20170312_092259.jpg
    20170312_092259.jpg
    372.9 KB · Besök: 124
Skogling sa:
Det kan väl inte vara 39.6 grader i skuggan? Din Garmin måste vara solvarm.
Helt klart är det lite så, absoluta maxet är 46.9 efter 40 minuter på parkeringen i Soria. Vi hade 35 grader på displayen vid fyren i Meloneras så 39 är ngn grad i överkant.

Senast ändrad:
Bjuder på en bild på platta delen efter första stigningen på VOTT, veckan innan jul och det var ca 3 grader, blåsigt och stundtals väldigt regnigt.

Summa summarum: VOTTs branta delar fick cyklas sittandes om inte bakhjulet bara skulle spinna runt.
Jag kommer aldrig att cykla den i dåligt väder igen. ?

Bilagor

• IMG_8799.JPG
    IMG_8799.JPG
    287.4 KB · Besök: 116
Missa inte juicepressen i nya Mercadon vid GC500 i Meloneras. 3€ litern (finns mindre flaskor också)

Bilagor

• 20170315_114957.jpg
    20170315_114957.jpg
    420.6 KB · Besök: 122
Skogling sa:
Jag kommer aldrig cykla VOTT uppför igen. Jag hade nada ben den dagen. Klossarna slets ut kan jag säga...

Jag skäms.

Vadå? Om du var tvungen att gå så har du ju revansch att utkräva på backen - du kan ju inte låta den vinna! ;-)

Inget kommer gratis längre... Det känns att man närmar sig 50. Men jag har inte som mål att vara världens starkaste 50-åring heller.

Hej mina vänner. Jag är tillbaka sen en timme ungefär. Uppdrag slutfört. Har duschat och ätit samt letat efter en plats i bungalowen där frugan inte märker att jag kvider i fosterställning. Hittade ingen så jag får väl försöka leva ett tag till. Jag har bara en sak att säga direkt. Hatten av för alla som tagit den där klätterväggen utan att stanna. Jag gjorde ett tappert försök ni som varit här kommer kanske se på fotot hur långt/kort det bar. 160 i puls funkar länge men 170bpm kontinuerligt verkar vara en bendödare av rang. Jag tror jag stannade 6 gånger. 4 för att det behövdes varav två ledde till kortare förnedringspromenader på 30 resp 100 meter. Två gånger fick jag stanna för bilmöten där bilarna blockerade och nån gång till för att fråga en människa om eventuellt köpställe för vatten. Det fanns inte men man kunde fota roliga getter för att glömma törsten som dödade mig inifrån. Tack alla för att ni fick mig att göra detta jätteroliga. :) Bilder kommer om ett tag.

Edit: Autocorrect gör livet onödigt svårt.

Senast ändrad:
För min del var det värsta med VOTT kombinationen av att behöva sitta ovanligt mkt p.g.a. en hel del grus på vägen och den extremt låga kadensen som var en följd av att jag körde väldigt defensivt, just för att inte behöva trissa upp puls och andning på rött och riskera att behöva stanna av det skälet. Hade ganska precis 6 km/h i snittfart de två första kilometerna. Hade jag kunnat stå upp hade det inte varit något problem, men sittandes var det slitsamt för vissa muskler/senor. Dagen efter hade jag en ömmande hälsena och ett knä som var lite sargat, dock inte värre än att det gick att cykla 5-6 timmar (mkt lugnt).

Senast ändrad:
Ett generellt knep för att få det lite lättare är att, om trafiken medger det, gå ytterkurvor (förutsatt att det finns några kurvor förstås). Detta gör att lutningen blir lite lägre och om man tar det riktigt försiktigt så kan man hinna återhämta sig lite innan man går in i nästa ramp. Detta utnyttjar jag själv, även i fall där det är en klocka som rullar. Då kan det dock mer tjäna som ett tillfälle att bygga upp lite fart när lutningen går ner. I en del fall kan man t.o.m. få ett kort ögonblick där det nästan går utför. Det kanske tydligaste exemplet på detta som jag stött på är serpentinerna upp mot Passo dello Stelvio från Pratosidan.

Sen finns varianten att köra zick-zack över vägbanan, återigen förutsatt att trafiken tillåter det. Där går dock min gräns och jag skulle tycka att jag fuskade om jag började med det. Ska jag känna att jag ska ha besegrat en backe ska det göras utan zick-zackning. Är dock en rent personlig grej och jag har inga problem med människor som väljer att zick-zacka så länge de inte hindrar någon.

Senast ändrad:
Vott-bilder till er glädje eller som bevis på det osannolika. Några är före och några efter VOTT. Lite fel på ordningsföljden såg jag men det kan ni klura på, så redigerar jag imorgon.

20170315_12264[attachment 320498 20170315_165054.jpg
0.jpg]
20170315_113700.jpg

20170315_105945.jpg

20170315_110003.jpg

20170315_110031.jpg

20170315_113330.jpg

20170315_113337.jpg

20170315_113348.jpg

20170315_113400.jpg

20170315_122625.jpg

20170315_122640.jpg

20170315_122648.jpg

20170315_132721.jpg

20170315_132733.jpg

20170315_140128.jpg

20170315_140137.jpg

20170315_140220.jpg

20170315_150443.jpg

20170315_162327.jpg

20170315_162828.jpg

20170315_162926.jpg

20170315_162941.jpg

20170315_165037.jpg

20170315_165054.jpg

20170315_170923.jpg

GoranS sa:
Tror jag håller på att få en överman vad det gäller att generera RR:er med många bilder. ;-)

Fast jag struntade i all text istället. Jag är trött.

Det var en som var riktigt sådär bra, ganska dålig alltså men den hade massor med tunga låga moln. Den är till Skogling som tröst.

Senast ändrad:
Grattis o bra kämpat! Har du fått en ny referensram gällande HTFU nu?

Här hemma har det blivit lite vårigt så nu kan du komma hem.
(Jag har dessutom tröttnat på att luncha solo, så nu blir det Wrap-lunch med promis/MTB i Glasberga-bushen... ;)

larsaw sa:
Grattis o bra kämpat! Har du fått en ny referensram gällande HTFU nu?

Här hemma har det blivit lite vårigt så nu kan du komma hem.
(Jag har dessutom tröttnat på att luncha solo, så nu blir det Wrap-lunch med promis/MTB i Glasberga-bushen... ;)

Jag är hemma på tisdag. Då kan vi äta eller ha picknick och leta hemskheter till happys fjädringsburna ungdom.

Ja den här HTFU:n hade potential. Som klättervägg med cykel och ett hjärta som nästan gör frivolter.

Bra kämpat Hasse, att ta sig upp för GC-606 förtjänar kredd! Och grattis till en utökad HTFU-skala! :-D

Om jag har bidragit till att lura in någon (som överlever) på VOTT så är jag glad att jag har hjälpt andra (såsom jag en gång lurade mig själv) att vidga vyerna på vad brant och jobbigt egentligen är. Högst plötsligt blir många andra backar mer njutbara. (Och då är ändå inte VOTT direkt det värsta man kan göra... se GoranS Ride Reports så inser man att det finns många värre saker man ännu inte gjort där ute.)

Tillbaka
Topp