Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

nisseson sa:
Bra kämpat Hasse, att ta sig upp för GC-606 förtjänar kredd! Och grattis till en utökad HTFU-skala! :-D

Om jag har bidragit till att lura in någon (som överlever) på VOTT så är jag glad att jag har hjälpt andra (såsom jag en gång lurade mig själv) att vidga vyerna på vad brant och jobbigt egentligen är. Högst plötsligt blir många andra backar mer njutbara. (Och då är ändå inte VOTT direkt det värsta man kan göra... se GoranS Ride Reports så inser man att det finns många värre saker man ännu inte gjort där ute.)

Pico de las Nieves är ju rena dagiset i jämförelse. Jag tror i och för sig att den här turen jag gjorde idag är mer hanterbar om man vet vad som väntar och gärna är några stycken. Bara transporten till sträckan och hem efter är ju ett litet projekt i sig. Maspalomas - La Aldea är långt när man inte riktigt vet vad som väntar. Jag satt och oroade mig för att det skulle vara en by i havsnivå... Sen var det ju lite halvkämpigt nånstans mitt i 606:an att se en karta som sa att det var 700 höjdmeter kvar samtidigt som Garmin 500ans procentlutningsljugometer visar 18%.

nisseson sa:
Bra kämpat Hasse, att ta sig upp för GC-606 förtjänar kredd! Och grattis till en utökad HTFU-skala! :-D

Om jag har bidragit till att lura in någon (som överlever) på VOTT så är jag glad att jag har hjälpt andra (såsom jag en gång lurade mig själv) att vidga vyerna på vad brant och jobbigt egentligen är. Högst plötsligt blir många andra backar mer njutbara. (Och då är ändå inte VOTT direkt det värsta man kan göra... se GoranS Ride Reports så inser man att det finns många värre saker man ännu inte gjort där ute.)

Vänta nu - om jag gett intryck av att jag kört backar som varit betydligt tuffare än VOTT har jag överdrivit och då får jag be om ursäkt. VOTT är absolut en av de tuffare backarna jag cyklat uppför. Sen är det alltid svårt att jämföra stigningar. De är olika långa, lutningen varierar på olika sätt, man är i olika form när man kör dem, man attackerar dem på olika sätt, de yttre förutsättningarna när man cyklar dem, vissa backar är spikraka medan andra har kurvor, underlaget varierar vilket kan påverka möjligheterna att stå upp, mm.

Sen känner jag förvisso till en massa backar som garanterat är tuffare än VOTT och det är möjligt att jag nämnt några sådana i någon RR.

Hasse#7 sa:
nisseson sa:

Pico de las Nieves är ju rena dagiset i jämförelse. Jag tror i och för sig att den här turen jag gjorde idag är mer hanterbar om man vet vad som väntar och gärna är några stycken. Bara transporten till sträckan och hem efter är ju ett litet projekt i sig. Maspalomas - La Aldea är långt när man inte riktigt vet vad som väntar. Jag satt och oroade mig för att det skulle vara en by i havsnivå... Sen var det ju lite halvkämpigt nånstans mitt i 606:an att se en karta som sa att det var 700 höjdmeter kvar samtidigt som Garmin 500ans procentlutningsljugometer visar 18%.

Vilken väg upp till toppen jämför du med då? Vägen Carrizal- La Pasadilla-Cazadores-Pico de las Nieves är nog inte lika tuff som VOTT, men biten La Pasadilla-Cazadores snittar 11% i en halvmil och maxar på en bit över 20% (har sett uppgifter på 23 eller 24% som inte känns helt orimliga) och totalt är det 27 km med snittlutning på 7%.

Jag vill minnas att du länkat till nån Scandium-backe eller nåt. Det var en film på temat också och man blev trött i benen bara av att se den. Men jag tror inte du sa att du cyklat den. Men kör man vott eller värre så är det nog mycket en fråga om utväxling, kroppshållning och fäste. Jag har 34/28 som lättast och det kändes som jag kastat ankar samtidigt som framhjulet lättar, bakhjulet spinner, kroppen värker och sinnet ser diverse rosa elefanter och dimmiga låtsasgetter.

GoranS sa:
Vänta nu - om jag gett intryck av att jag kört backar som varit betydligt tuffare än VOTT har jag överdrivit och då får jag be om ursäkt. VOTT är absolut en av de tuffare backarna jag cyklat uppför.

...

Sen känner jag förvisso till en massa backar som garanterat är tuffare än VOTT och det är möjligt att jag nämnt några sådana i någon RR.

Ingen anledning att be om ursäkt Göran, tvärt om! Tack vare dina RRs så har jag (och säkert andra) insett att cykelvärlden när det gäller stora klättringar är större än Sa Calobra och Alpe d'Huez och att även dessa inte är världsunika i hårdhetsgrad. Ett intryck som annars är lätt att få om man inte känner till hur många liknande och även än hårdare klättringar det finns.

Men du vet bäst själv vad du kört resp. inte kört. :-) Det var nog snarare det senare i citatet ovan jag tänkte på, backar du nämnt även om du inte kört dem.

GoranS sa:
Hasse#7 sa:
nisseson sa:

Vilken väg upp till toppen jämför du med då? Vägen Carrizal- La Pasadilla-Cazadores-Pico de las Nieves är nog inte lika tuff som VOTT, men biten La Pasadilla-Cazadores snittar 11% i en halvmil och maxar på en bit över 20% (har sett uppgifter på 23 eller 24% som inte känns helt orimliga) och totalt är det 27 km med snittlutning på 7%.

Har bara tagit mig upp direkt från Ayacata och jag behöver bara tänka på vott så går det som en dans. Skall jag cykla 20 plus procent mitt i en massa annat långt och jobbigt kommer jag ta med spd och skor som går att promenera med, för på den nivån är jag inte tränad.

nisseson sa:
GoranS sa:
Vänta nu - om jag gett intryck av att jag kört backar som varit betydligt tuffare än VOTT har jag överdrivit och då får jag be om ursäkt. VOTT är absolut en av de tuffare backarna jag cyklat uppför.

...

Ingen anledning att be om ursäkt Göran, tvärt om! Tack vare dina RRs så har jag (och säkert andra) insett att cykelvärlden när det gäller stora klättringar är större än Sa Calobra och Alpe d'Huez och att även dessa inte är världsunika i hårdhetsgrad. Ett intryck som annars är lätt att få om man inte känner till hur många liknande och även än hårdare klättringar det finns.

Men du vet bäst själv vad du kört resp. inte kört. :-) Det var nog snarare det senare i citatet ovan jag tänkte på, backar du nämnt även om du inte kört dem.

Ah - mission accomplished!

Kul om jag kan ha fått någon att vidga sina "klättringsvyer". Sen får jag erkänna att jag tyvärr inte kört AdH själv (ännu). Även om stigningen som sådan inte är någon som ligger på min topp-10-lista så känns det som den tillhör allmänbildningen vad gäller klättring på cykel.

Om man ska ta det lite mer seriöst så har jag inget problem med att människor är stolta över att de lyckats cykla uppför backarna du nämner. Däremot är jag lätt allergisk mot alla överdrifter jag hört i samband med, i synnerhet, dessa två backar. Den värsta eleven i den skolan var nog en man som med emfas hävdade att Sa Calobra var 12 km lång med 10% snittlutning trots att jag försökte invända att det inte var konsistent med att toppen ligger på ca 700 möh och att det, bortsett från vägen upp till Puig Major (den inne på militärområdet) inte finns någon asfalterad väg som går så högt som 1200 möh, vilket hade krävts givet att vägen inte började under havsnivån. Han var dock så bestämd i sin uppfattning att det var meningslöst att argumentera.

En annan gång cyklade jag själv en dag och tog en annan väg än resten av gruppen jag på resa med och nämnde att jag kört en ganska tuff backe där det var ett parti på 4 km där jag mätt upp mellan 10% och 11% snittlutning; http://www.salite.ch/ghiffi1.asp?Mappa= Fick då höra att de kört en backe som skulle haft 15% snittlutning sista 3 km. Problemet var att de jag snackade med inte visste exakt vilken väg de cyklat eller vad passet hette och jag glömde att fråga ledaren i den gruppen. Jag satt när jag kom hem och letade till förbannelse både på diverse sajter med höjdprofiler och försökte med hjälp av kartritningsprogram hitta någon väg som de rimligen kunde ha åkt som skulle ha en så tuff stigning. Det värsta jag till slut hittade var en backe där (om jag minns rätt) de sista tre kilometerna snittade 8-9% men det fanns en halvkilometer med runt 15%.

Jag tror inte att människor medvetet ljuger om dessa saker. Snarare är min hypotes att människor tittar på de momentana lutningssiffrorna när de cyklar och minns de högsta värdena de ser. När tiden fått gå lite minns de backen som väldigt jobbig hela vägen och då blir de högsta lutningsvärdena helt plötsligt till medellutning. Dessutom kan backen lätt bli någon kilometer längre än vad den egentligen var om man vare sig gör någon efteranalys av data eller tittar ordentligt vad mätaren står på när man börjar resp. slutar stigningen (alt. minns fel). Helt enkelt, människans hjärna, och framför allt dess minne, är en bedräglig sak som bör hanteras med försiktighet.

Hasse#7 sa:
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
nisseson sa:

Har bara tagit mig upp direkt från Ayacata och jag behöver bara tänka på vott så går det som en dans. Skall jag cykla 20 plus procent mitt i en massa annat långt och jobbigt kommer jag ta med spd och skor som går att promenera med, för på den nivån är jag inte tränad.

OK. Ja, jämfört med den vägen är Pico de las Nieves lätt. Åtminstone så länge man inte startar nere i San Nicolas och kör upp till Ayacata via GC-606. ;-)

GoranS sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
nisseson sa:

OK. Ja, jämfört med den vägen är Pico de las Nieves lätt. Åtminstone så länge man inte startar nere i San Nicolas och kör upp till Ayacata via GC-606. ;-)

Jag tänkte på Scanuppia. Tack. 606 till Pico är inte aktuellt för mig del.

Jag måste erkänna att VOTT vann över mig. Visst, jag tog mig igenom. Men bitvis även jag tillfots.

Jag visste att det skulle vara jobbigt och jag laddade med braklunch och körde den redan på söndagen när jag kom ner.
Eftersom det var söndag så var ALLA ställen stängda i La Aldea de San Nicolas de Tolentino. Några barer var öppna.
Parkerade hojen utanför en. I baren hängde det lite löst folk. Två snubbar blängde på mig och cykeln.
En annan man kom fram till mig och sa att det nog var bäst att ha cykeln under uppsikt. Jag åt ej där kan jag säga.

Efter 10 minuters cirklande i stan lyckades jag hitta en kinarestaurang som hade ”öppet”.
Jag frågade artigt om cykeln kunde få vara med inne i restaurangen. Och det var ok. Jag åt en riktig braklunch.
Det var bara jag i restaurangen. Kvinnan som serverade mig kunde bara dålig spanska. Men universell som man är så lyckades
vi förstå varann.

Lunchen kan ha blivit mitt öde. Kanske i kombination med en dålig dag. Eller att jag helt enkelt ej har orken…
Jag cyklade vidare upp i dalen mot dammarna och VOTT. Varmt satan. Det var några duktiga stigningar
upp förbi dammen. 2 bilar och en cyklist på 12 km.

Precis vid VOTTS början stannade jag och åt en bar och drack vatten. Precis som planerat. Efter ca 10 minuter började jag klättringen.
Jag kom till andra svängen. Sedan dog benen. TVÄRDOG. Tog en bild. Cyklade vidare. Jag fick stanna 4 ggr innan jag kom upp till rakan.
Tog mig vidare och kom till nya utmaningar. Vid ett par, tre ställen fick jag kliva av. Som längst gick jag nog 400 meter.
Det är precis som att jag kommer till en gräns i backar då det tar stopp. Jag kunde både sitta och stå. Men det tar bara stopp.

Ironiskt nog så kom det två ynglingar som cyklade förbi mig mitt i allt. Den ena på en EXAKT lika dan hoj som jag har. (Den är rätt ovanlig).
Jag var död just då. Dom frågade inte ens hur läget var. Dom bara trampade förbi. Kändes sådär… Jag kollar med alla som stannat om det är ok.
Tycker det är kutym. Speccielt om det står en ensam cyklist uppe i bergen.

När jag närmade mig slutet började det mulna på och jag fick ta på mig vindjackan. Rullade ner till Ayacata för en snabbfika. Kall. Besviken. Tyst.

Nerresan mot Mogan (Soria) på dålig asfalt blev kylslagen. Men som vanligt blev det ju bättre vartefter man kom ner i höjd. Väl nere vid Soriavägen var det fint igen.

Jag har skämts lite för att jag inte klarade av det. Men nu i efterhand så, vaffan. Jag ”tränar” inte. Jag var typ 15-20 år äldre än de som cyklade om mig.
Och vad är målet med cykling och cykelresor för mig? Jo, det ger mig tid för eftertanke. Slippa kraven från familj och jobb. Bara trampar.
Jag har inte bråttom. Fikar och fotar och har det skönt.

Jag kommer åka nästa vinter igen. Kör jag VOTT, så tar jag den uppifrån. Så får det bli.

Bilagor

• Berg.jpg
    Berg.jpg
    213.3 KB · Besök: 95
  • Damm.jpg
    Damm.jpg
    216.3 KB · Besök: 90
  • Mat.jpg
    Mat.jpg
    176.7 KB · Besök: 155
Senast ändrad:
Andra gången jag var på GC körde jag VOTT utför och ur fotohänseende är det helt klart att föredra. Dels är man inte helt fokuserad på asfalten 50 cm framför framhjulet, vilket gör att man faktiskt kan se något värt att fota, och dels är det ingen prestigeförlust att stanna, snarare är det bra så att fälgarna får svalna lite emellanåt. Jag rekommenderar dock en viss försiktighet. Det tar längre tid att få ner farten när det lutar 15-20% än när det är 5%. Dessutom, om man brakar förbi ett bra fototillfälle i hög fart är det lite jobbigt att vända och cykla tillbaka upp. Sen är vägen ganska olämplig för högfartskörning då den ju är rätt smal och bitvis väl inte är i helt perfekt skick asfaltsmässigt.

Bra skrivet. Fast 15-20 år yngre? Jag har också en del att berätta om mat och vatten. Men i mitt fall vill jag inte ha med nåt som ser ut som undanflykter just nu. Det var bara en nivå för mycket för mig igår.

@skogling

Du skrev att du var 15-20 år yngre än de som cyklade om dig. Skulle nog vara tvärtom.

Jag är 49 ett tag till. Vi kanske är dåliga årgångar när det gäller rundtramp på maxpuls ensamma i okända omöjliga stigningar. :)

Aha. Oj! Ändrat...

Vi gillar kanske att vykortscykla? Det gör iaf jag.

Här en bild när jag fortfarande var hård som sten:

Bilagor

• Tuffing.jpg
    Tuffing.jpg
    369.5 KB · Besök: 85
Att försöka och inte lyckas är väl inget att skämmas över!? Jag har några backar som jag fegat ur och inte ens vågat försöka mig på att cykla uppför trots att jag varit vid foten av dem. Det kan man däremot möjligen skämmas över. Några av dem har jag kommit tillbaka till betvingat senare medan jag har åtminstone ett par som ligger och skaver att jag inte testade. Det finns förvisso (bort)förklaringar till att jag valde att fega ur, men det hindrar inte att det skaver lite i hjärnan. Å andra sidan brukar jag resonera att det finns människor skulle tycka det var vansinnigt kämpigt att gå uppför dem så då kanske jag inte behöver skämmas för att jag vikit ner mig på cykel.

Fin RR. Jag tror det kondenserar och fryser direkt från molnen när det blir så där istäckt. Vägbanan har nog för mycket lagrad värme för att frysa. Har själv åkt genom skogen där och det regnade iskallt men enbart direkt under träden. Annars var det inget regn.

fredrikw sa:
Shit vad ni fotograferar, inte undra på att ni får kämpa i backarna när ni fipplar med mobilerna/kamerorna hela tiden ;)

Jag kan bara fota när jag står still. Jag står antagligen still ofta.
Egentligen sitter jag emellanåt och tittar efter sånt som är värt att fota. Men GC-606 har inget med fotovärde att göra, jag bara stannade när jag var tvungen. Sen var det ju lämpligt ovanför tunneln men hade jag tagit mig runt svängen hade jag struntat i foto.

I 15% går det hyggligt att fotografera om beläggningen är skaplig, men när det börjar gå upp mot 20% brukar jag lägga ner alla fotoförsök. Har, vad jag kan komma på, aldrig behövt stanna i en backe jag velat cykla uppför nonstop p.g.a. att jag fotat.

Jag är ett levande bevis på att man kan vara medioker på båda men ändå ägna sig åt dem med full glädje, helst samtidigt vilket i och för sig gör mig än sämre som både cyklist och fotograf. Min strategi med fotandet är att tar man tillräckligt många bilder blir några av ren slump acceptabla.

Äsch, skojar bara lite, mest för att jag är lite bitter över att jag aldrig kommer mig för att ta några bilder själv, man kör ju bitvis förbi helt fantastiska vyer, och utanför asfalten kan naturen variera oerhört mycket, allt från ängsmarker till månlandskap.

Denna bild tog jag för några år sedan, uppe i bergen nordväst om Chira, inga uppenbara vägar dit utan bara insprängt i bergen, lite James Bond över det hela
P3090046.jpg

Nu har jag ingen erfarenhet av hur stigarna ser ut på GC men jag har vandrat rätt mkt på Teneriffa och om GC-stigarna är i närheten av de på Teneriffa skulle jag aldrig i livet våga cykla på dom, än mindre fotandes!

Det varierar ganska rejält skulle jag säga, på grund av den väldigt kuperade landskapet och all jävla sten är en del vandringsleder helt ocyklingsbara, men det finns gott om bergsvägar av varierande kvalitet som funkar bra att cykla MTB på. Bitvis ganska stökigt och tekniska lite beroende på hur mycket det har regnat under vintern, men på det hela helt ok att ta sig fram på. Rejält brant och jävligt kan det också vara, men på MTB har man ju en lite annan utväxling än på en racer. Men fotograferar gör man oftast stillastående.

Lite exempel från när vi var nere för fyra år sedan (ungefär då alla tröttnade på att filma/fotografera :)

Cykelbar vandringsled

Inledningsvis ganska snälla bergsvägar som blir stenigare mot slutet

VOTT verkar vara riktigt tuff. Den skall testas om jag besöker GC någon gång. :-)
Råkade själv ut för en ganska brutal stigning när jag besökte teneriffa härom veckan. Det var sista dagen och frun var trött, så jag tog en solotur på nordvästra delen av ön och besökte bla byn Buenavista. Visste att rundan skulle innehålla ett par 1000m+ stigningar, men hade inte koll på hur dom såg ut i detalj. På vägen tillbaka, efter att ha klättrat en knapp timme upp från Buenavista, så började vägen äntligen flacka ut. Lite ner och lite upp på härliga slingrande bergsvägar. Körde på ganska hårt för jag räknade med att den långa utförskörningen tillbaka mot Adeje borde börja snart. Strax efter att ha paserat den lilla byn Masca fick jag istället en överraskning. Efter en vänsterkurva vände vägen upp igen och en brutalt brant mur av serpor uppenbarar sig. 450 höjdmeter och 14 grader i snitt har jag läst i efterhand att denna sista lilla "knäppa" bjöd på. Småjobbigt med bla två HC kategoriare i benen redan. :-)

Lingon sa:
nisseson sa:
Kul "överraskning" att möta på som avslutning på dagen Lingon! :-) 14% lät mycket jämfört med mitt minne men knappt 11% verkar det ligga på enligt https://www.strava.com/segments/673830 som ser rimligt ut. Jobbigt minst sagt...
Jo, olika källor säger lite olika lutning, men 14% lät bäst för storyn! ;)
Jobbigt var det i alla fall!

GoranS har gjort en finfin beskrivning av det där "skarvandet" vi alla verkar drabbas av när det varit riktigt jobbigt. :)

Håller med nisseson. Den är brant, men 14% snitt är det inte. Tror mer på stravavarianten. Den lutningen verkar dessutom rätt kompatibel med http://www.altimetrias.net/aspbk/verPuerto.asp?id=153

Hur var beläggningen nu? När jag var där för fem år sen var den ganska dålig och jag var glad att jag skulle cykla uppför och inte utför. Vill man ha en kul liten backe i de där trakterna kan jag rekommendera vägen upp till Tierra del Trigo; http://www.cyclinglocations.com/los-silos-la-tierra-del-trigo-climb-tenerife/ Se även andra bilden i https://happyride.se/forum/read.php/1/2086719/2087168#msg-2087168 Jag har bara cyklat utför, men den kändes som den borde bita rätt bra i benen om man cyklar uppför.

GoranS sa:
Håller med nisseson. Den är brant, men 14% snitt är det inte. Tror mer på stravavarianten. Den lutningen verkar dessutom rätt kompatibel med http://www.altimetrias.net/aspbk/verPuerto.asp?id=153

Hur var beläggningen nu? När jag var där för fem år sen var den ganska dålig och jag var glad att jag skulle cykla uppför och inte utför.
Beläggningen var fin på Masca-backen. Måste ha lagts om sen du var där. Stötte egentligen bara på ett parti med riktigt usel beläggning och det var ner på TF-38 från Teide. Där hade rätt cykel varit en heldämpad mtb.

Med tanke på hur populär Mascadalen numera verkar vara som turistmål var jag lite förvånad hur dålig vägen var 2012. TF-38:an har nog varit i behov av förbättring länge. Har för mig att den var rätt dålig redan när jag var där 2006 (vandringssemester). 2012 blev det aldrig av att köra den, delvis p.g.a. cykeluthyraren varnade mig för att den var mindre rolig att cykla på utför.

Väldigt kul att läsa om din resa Hasse!

Ett tips för alla är att stanna och dricka kaktus/apelsinjuicen på det här stället - helt klart den godaste juicen som jag druckit. Att den är ceriserosa gör den lite extra festlig. Själva butiken/cafét är ju rejält sunkig, men jag iaf föredrar sådana ställen framför glassigare ställen.

Bilagor

• gc.jpg
    gc.jpg
    313.9 KB · Besök: 123
Hur är det cyclocross-utbudet? Det kanske är nåt sånt man skulle ha egentligen om man råkar på dåliga vägar? (Funderar på vad jag ska hyra i höst)

Lingon sa:
Stötte egentligen bara på ett parti med riktigt usel beläggning och det var ner på TF-38 från Teide. Där hade rätt cykel varit en heldämpad mtb.

Synd att de inte fixat till den iom. att det är en av bara fyra vägar ner från topplattån. Den var hemsk (jag trodde jag skulle gå i bitar av skakningarna) enda gången jag körde ner 2013.

Tillbaka
Topp