Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Jäkla tjat om gulasch, det är ju ungersk mat. På kanarias! Nä, pizza och hamburgare ska det vara! Och ev en köttslamsa.

Skogling sa:
Hasse#7 sa:
Skogling sa:
Hasse#7 sa:
Skogling sa:
Alltså, åt ni gulashen på Bar Miguel?

Ingen gulasch för oss. Heter baren i El Horno Bar Miguel?

Ja precis. Vita bilenbilden.

Jag får lura dit frugan en gång till när de tre musketörerna har åkt hem. En av dem är den legendomsusade KBCK-Oliver.

Aha! Hälsa Oliver.

Skall bli. Jag hälsar till frukosten. Sen skall vi till Pico de las Nieves och hem via Ingenico. Har aldrig cyklat den vägen, är jag hängig imorgon blir jag riktigt sur. Har inte mer än 20 mil hittills, varav 1/3 i frugans tempo, det är jätteroligt att hon kämpar och försöker men det är väldigt svårt att få ut något eget av det. Tror jag kommer försöka ta backarna två gånger nästa gång vi cyklar tillsammans. Det är nog ok för hennes del, hon tycker mest att jag är störande i den bitvis upplevda misären. :)

Hasse#7 sa:
Skogling sa:
Hasse#7 sa:
Skogling sa:
Hasse#7 sa:
Skogling sa:

Jag får lura dit frugan en gång till när de tre musketörerna har åkt hem. En av dem är den legendomsusade KBCK-Oliver.

Aha! Hälsa Oliver.

Skall bli. Jag hälsar till frukosten. Sen skall vi till Pico de las Nieves och hem via Ingenico. Har aldrig cyklat den vägen, är jag hängig imorgon blir jag riktigt sur. Har inte mer än 20 mil hittills, varav 1/3 i frugans tempo, det är jätteroligt att hon kämpar och försöker men det är väldigt svårt att få ut något eget av det. Tror jag kommer försöka ta backarna två gånger nästa gång vi cyklar tillsammans. Det är nog ok för hennes del, hon tycker mest att jag är störande i den bitvis upplevda misären. :)

Ett rätt bra sätt att se till att alla får ut något av cykling i bergiga trakter när man har olikartad kapacitet tycker jag är att alla kör upp till toppen i sitt tempo. De starkare vänder sen och åker ner och möter de som är lite svagare och socialcyklar med dem upp. Är det en lång stigning kan man dela dela in den i flera delar och applicera metoden på varje del. Det som är viktigt är att man ser till att det inte finns någon risk för felaktiga vägval. Kan bli jobbigt om man hamnar på olika toppar, i synnerhet om de svagare hamnat på "fel" topp.

GoranS sa:
Hasse#7 sa:
Skogling sa:
Hasse#7 sa:
Skogling sa:
Hasse#7 sa:
Skogling sa:

Aha! Hälsa Oliver.

Ett rätt bra sätt att se till att alla får ut något av cykling i bergiga trakter när man har olikartad kapacitet tycker jag är att alla kör upp till toppen i sitt tempo. De starkare vänder sen och åker ner och möter de som är lite svagare och socialcyklar med dem upp. Är det en lång stigning kan man dela dela in den i flera delar och applicera metoden på varje del. Det som är viktigt är att man ser till att det inte finns någon risk för felaktiga vägval. Kan bli jobbigt om man hamnar på olika toppar, i synnerhet om de svagare hamnat på "fel" topp.

Det där var banne mig det finaste jag hört sen jag konfirmerades. Obs ej ironi.
Utom i Snäckankretsar förstås.

Hasse#7 sa:
Skogling sa:
Hasse#7 sa:
Skogling sa:

Tänkte precis fråga om Oliver var med på resan.
Gammal kollega till mig från förr som jag cyklat både långt och kort med. Förr om åren var han med oss till mallis på vårarna och bra att ha med en som behärskar spanska språket flytande, utöver att han är en trevlig prick :-)
Hälsa honom vid tillfälle.

nypan sa:
Hasse#7 sa:
Skogling sa:
Hasse#7 sa:
Skogling sa:

Tänkte precis fråga om Oliver var med på resan.
Gammal kollega till mig från förr som jag cyklat både långt och kort med. Förr om åren var han med oss till mallis på vårarna och bra att ha med en som behärskar spanska språket flytande, utöver att han är en trevlig prick :-)
Hälsa honom vid tillfälle.

Jag lovar att hälsa. I det här gänget är det tre spansktalande så behovet av organiserad resa känns underordnat.

Vi skulle ju till topps idag. Turen blev Maspalomas - Fataga -San Bartholome - Ayacata - Pico de las Nieves - Ingenico och kusten hem. Vi hade lite punkastrul och konstiga oljud från en cykel efter Pico så jag har tyvärr inga bilder från den resan ned. Kan bara säga att det var vackert och bitvis väldigt brant. Kustvägen låg vi och pumpade i 50km/h ledda av urstarke Harvey. Det var mäktigt.

PRO-anpassad styrstam och alla distanser under allt för att rädda en klen nacke.

20170310_101251.jpg

Sista svängarna upp till miradoren.

20170310_101303.jpg

Tiggande hund i San Bartholome, sov en stund med huvudet på min sko.

20170310_122552.jpg

Alla moln.

20170310_122707.jpg

Hyfsad utsikt.

20170310_153626.jpg

Fotar Harvey som fotar Oliver.

20170310_153724.jpg

Några bilder på en sliten farbror.

20170310_154644.jpg

Jag är inte Harvey. Det är lånade kläder för att hålla ihop tomtekvartetten.

20170310_154650.jpg

En till sen slipper ni nog selfiegubbar.

20170310_155302.jpg

Utsikt.

20170310_155253.jpg

Utsikt igen. Sen Slut.

20170310_153759.jpg

Senast ändrad:
GoranS sa:
Ni får testa den åt andra hållet också. Biten från Pasadilla till Cazadores är bitvis lite utmanande.

Håller med .
Finns numera på min "att göra lista " tillsammans med Vott.
Delen från Cazadores avnjuts absolut också med fördel uppför till Picon .

Jag måste erkänna att jag har lite svårt för stadscyklingen. När man rullar utför en superlång backe full med bilar och korsningar känner jag mig lite stressad. Det blir förmodligen inte bättre om man gör samma sak uppför. Jag gillar nog mest öde partier med få bilar och bra luft.

Hm, känns inte riktigt som ngt som skulle passat Big-Mig. Borde vara mer för den där typen av små klättrare som kan hålla på och "sprätta" gång på gång i brantpartierna.

Jo förresten. Harvey körde backen inne i San Bartholome och mätte den till 17%. Inga 20% alltså, något GoranS mfl redan förkastat. Förutom den är min psykbacke just nu den på väg upp till Pico de las Nieves, jag menar den omotiverade innan första stora korsningen. Det ligger en restaurang till vänster, en parkering till höger. Ingen fart med sig och ledsna ben. Den är inget speciellt men en tråkbacke med dödspotential.

Orkar ni lite till? Idag stack trion till Ayagaures och Palmitos Park pga sega ben. Jag blev hemma och vi, jag och frugan gick på stranden. Några OT-bilder där jag undvikit att fota tiotusen tys...... Hursomhelst var det inte helt lätt att fotografera.

20170311_132723.jpg

20170311_132737.jpg

20170311_132754.jpg

20170311_132820.jpg

Vid femtiden drog jag och Harvey ett riktigt stenhårt pass till El Horno och drack juice sen lika hårt tillbaka. Jag gick på rött ofta och länge, även Harvey som är mer tränad än jag verkade nöjd med utdelningen. Trions sista dag imorgon, de siktar på Sorts igen. Sen blir jag och frugan ensamma en vecka.

El Horno, kväll typ 28 grader.

20170311_180305.jpg

20170311_180313.jpg

Harvey, skulle förvåna mig om ingen känner honom här.

20170311_180331.jpg

Ser ut som temperaturen faller nästa vecka. Det gör faktiskt inte så mycket. Annat väsentligt för en lantis, i natt skall jag inte sova alls antar jag, det är ett helvetes liv från karnevalen, inredningen i sovrummet skakar från basen i musikkaoset.

Huh vilka backar - värre än Skånes i alla fall. Sju dagar med en SuperSix från Freemotion (de är inte alltid så glada och jag hade problem med två Sigmamätare - killen som tog emot cykeln igår var iaf trevlig och frågade lite samt föreslog en annan kassett till nästa gång). Fördelen med att cykla Fatega, San B och Santa Lucia är att backarna mellan Puerto de Mogán och Maspalomas blir relativt lätta, GC 500 är en trevlig väg, men GC 550 mellan Santa Lucia mot Las Palmas är nästan helt bilfri och storslagen. En morgon begav jag mig på GC mot Las Palmas och det var en rejäl motvind, kändes helt tröstlöst. En tysk mtb-åkare sa att jag var den första lvg-cyklisten som hälsade på honom, vi slog följe från Fataga och uppåt. Han var pilot, från Stuttgart, och ville veta hurArvidsjaur uttalades, flög dock för Tui, och klagade inte på livet.
500 km på en vecka är väl skapligt med tanke på mina svaga ben och det faktum att jag skulle umgås med familjemedlemmar och åka till Las Palmas (bästa staden) och lite annat vissa eftermiddagar, även pool och strandliv. San Fernando är en väldigt trevlig stadsdel, vi åt bra tapas på Caféteria Avenida och beställde även paella där, mycket rustik samt rolig och bra service. Många skämt med min åldrande mamma och syster, även bra desserter.
Bonus var karnevalen, många HBTQ... , och mindre bra var mycket dålig nattsömn, fulla engelsmän som antingen hade sex mellan 04-05 eller stod och sparkade och skrek för att de inte fick komma in, ja, i hotellrummen alltså. Frågan är om kvinnan lät kvällen innan för att hon var trött eller..., gnisslande säng dessutom.
Tvingades köpa Isotonic och någon slags Carboloader, placebo eller.
En sista sak, Raphas Pro underställ gjorde cyklingen i 30+ mycket uthärdlig, sista dagen använde jag inget då jag ville få lite färg, fruktansvärt svettigt och obehagligt.
Samanfattningsvis - en toppenvecka! Tack för alla tips!

Håller med om att GC-550 är fin. 500:an är i min värld möjligen OK från strax väster om Maspalomas till Arguineguin (samt om man får medvind från El Doctoral mot San Augustín). I övrigt tycker jag dess existensberättigande i cykelsammanhang endast är som transportväg.

Jag har hyrt av Freemotion två ggr. Inte imponerad över deras bemötande. Alls.
Sjukt dryga. Speciellt i Mogan.

Det är iaf min erfarenhet.

Skogling sa:
Jag har hyrt av Freemotion två ggr. Inte imponerad över deras bemötande. Alls.
Sjukt dryga. Speciellt i Mogan.

Det är iaf min erfarenhet.

Jag har ännu inte träffat en rakt igenom trevlig cykeluthyrare.....trodde länge tyskarna var värst men spanjoren på nano bikes i palma är rätt bra med i toppen också....sist tänkte jag hur kan jag få den här grinigia filuren lite glad, jag vet jag frågar honom om den nya fina Roubaixen av 2017 års modell och är lite lagom intresserad - han svarade utan att titta upp "yes new roubaix, it is a bike for old men". Ridå ner.

Nåväl, Skogling och övriga GC rävsr, utöver Free Motion finns det någon firma som inte är asdryg? Gärna kring Puerto Mogan.

Jag har hyrt cykel 1 ggn till mig själv och 2 ggr till sambon både i Playan och Mogan .
Tycker det har funkat bra .......åtminstone tillräckligt bra .
Imponerande att deras cyklar alltid varit i nyskick men det kanske är lika överallt .

M

Man kanske skulle flytta till CG och hyra ut cyklar? Och vara glad trevlig och hjälpsam?

Beträffande nyskick på hojar. Dom verkar byta ut sitt stall runt november/december. Så att dom är i nyskick under tildig vår, är inget... under. ?
Speciellt som det typ aldig regnar.
Och om det regnar så cyklar nog turisterna inte så jättegärna.

Jag hyrde på ProBike hire i Port Pollenca 2012. En Basso. Mailade exakta uppgifter på geometriinställning. Den skulle dom fixa. Så fan heller. Såg ut som en Sibacykel när jag plockade ut den.

Och jag har faktiskt lite krav på kundservice då det varit mit jobb hela mitt yrkesliv.

Precis som Glitch beskriver så har jag försökt få fram ett léende av tyskarna.
Men tyvärr så har jag alltid känt mig lite kränkt efter kontakt med dem.

Senast ändrad:
Jag tycker (!) att största problemet inte är tyskarna, tvärtom- många är ganska sympatiska, nyfikna och ganska kunniga. Att det sedan finns en och annan.... Som sagt var, min dator strulade. Andra gången varnade den för lågt batteri, killen trodde inte på mig och när jag frågade om han trodde att jag var där för nöjes skull blev han sur. Vi lät den vila (onödigt enligt tysken) och sedan "low battery" - Ok, men inget mera.
jag skulle inte vilja drabbas av något slags haveri eller dylikt. Funderar på en cykelväska - väldigt många har kartonger, ganska många mjuka väskor och en del hårda. Erfarenheter? Likaså verkar en del köpa använda cyklar av Freemotion - erfarenheter av detta?

Nej. Jag har inget mot tyskar generellt.
Det råkar bara vara mest tysk personal på FM.
I Port Polenca var det brittisk personal...

Jag har rest med cykelkartong 4 ggr. Och hård väska 10 ggr. Jag har aldrig hört om en cykel som gått sönder i en hård väska. Däremot har jag hört att hårda cyckelväskor gått sönder. Och jag tycker, hellre det...

Jag har däremot hört talas om racercyklar som har gått sönder i mjuka väskor flera ggr. Brustna kedjestag.

Nu kommer jag få mothugg, men detta är iaf min "erfarenhet".

Alltid hård väska för min del. Jag har numer även klibbor på väskan som säger: Handle with care" och "This side up". ?

Skogling sa:
Jag har däremot hört talas om racercyklar som har gått sönder i mjuka väskor flera ggr. Brustna kedjestag.

Nu kommer jag få mothugg, men detta är iaf min "erfarenhet".

Alltid hård väska för min del. Jag har numer även klibbor på väskan som säger: Handle with care" och "This side up". ?

Racercykel kan gå sönder i mjuk Evocväska, det kan jag intyga. Har egen erfarenhet av detta. Samt att flygbolagen bara ersätter upp till maxbeloppet(minns ej exakta summan) 10.000-12.000 kr fast de använder en annan påhittat internationell flygvaluta när de talar kring detta. Detta gäller enligt info jag fått, alla flygbolag i hela världen.

Jag föredrar egen cykel i min luffarkartong. Ibland är jag dryg men då knyter jag näven i byxfickan och tänker att jag inte skall låta mig påverkas på min semester.

Har hyrt två ggr av FM, ena gången i Meloneras och andra i Playa del Ingles. Den andra kändes mer som "stormarknad" medan den första var betydligt lugnare. Inget otrevligt bemötande vid något av tillfällena. Vid det andra lyckades jag förstöra en fälg (gick att nödcykla tillbaka till uthyrningen men fälgen var pensioneringsfärdig). Det första de frågade när jag kom dit och nämnde att jag kört sönder fälgen var inte hur det var med cykeln utan om jag hade slagit mig på något vis. Var f.ö. då en svensk kille som mekade.

Har hyrt cykel på Kreta, GC (2 ggr), Teneriffa, La Palma, Calpe och Mallis. Känner aldrig att jag blivit dåligt bemött. Däremot kan jag tycka att cyklarna kunde varit lite bättre genomgångna i några fall. Har fått byta pedaler, få lagerspänningen justerad i hjul och fått nya bromsklossar efter en dags cyklande vid olika tillfällen. Har fixats raskt och utan något knot och det har inte påverkat mitt cyklande i någon större utsträckning. Hade dock varit skönare att ha en perfekt fungerande cykel direkt.

Jag har hyrt cykel på Free-Motion i Playa Inglese 4 gånger. De i kassan har varit välorganiserade, trevliga och service-minded men gubben som verkar leda mekanikerna/utlämningen har antingen en humor som går helt förbi eller ogillar människor generellt.

Sammantaget så kommer jag hyra där igen, bra cyklar och inget strul (vilket jag haft på andra semesterorter).

Ja, jag kommer nog också att hra på FM fler gånger. Bra personal i kassorna och många andra - varför minnas det dåliga? Mina bromsar var de dock bara beredda att justera vajern på... :-) Samanfattningsvis, bra att cykla på GC! :-)

Idag Maspalomas-Mogan-testbacken-Soria-Maspalomas. Behövs det bilder på det eller är vi klara med allt som inte är exklusivt och ovanligt?

Bifogar ändå bild på glas och bytta när jag drog 3 och en halv av husets mäktiga juice sen cyklade jag till Soria och drack två Zumo grande. Nån som vill toppa vid tillfälle?

20170312_124504.jpg

20170312_124518.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp