Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Har just gjort den alternativa rutten om PdM-vägen fortfarande är trasig. Det ser väl rätt ut hoppas jag?

2017-12-1820_43_51-CyclingrouteCornisaDelSuroeste_GranCanariaVOTTAlter..._GPSies.png

Bilagor

Manurhin2 sa:
Nu kommer det nog snart ett utlåtande från Sambal angående lutningen .......
Lutningen var djävulsk. Men gick ju rätt bra fram till den här byn 2/3 väg upp ungefär, cyklade utan att sätta ner foten hit. Just när man passerat det värsta. Det var en tung tur som enda tur på min vecka här och med bara vatten som hjälp. Skulle behövt lite sportdryck/kolhydrater också. Men det var ju riktigt härliga berg. Fantastisk rutt detta. Tog vägen via Puerto De Mogan. Det var väldigt lätt att komma förbi. Grym tur. Vet inte om jag vill göra om det dock ?

Bilagor

• 20171224135345_IMG_1934.JPG
    20171224135345_IMG_1934.JPG
    339 KB · Besök: 95
Sambal Oelek sa:
Manurhin2 sa:
Nu kommer det nog snart ett utlåtande från Sambal angående lutningen .......
Lutningen var djävulsk. Men gick ju rätt bra fram till den här byn 2/3 väg upp ungefär, cyklade utan att sätta ner foten hit. Just när man passerat det värsta. Det var en tung tur som enda tur på min vecka här och med bara vatten som hjälp. Skulle behövt lite sportdryck/kolhydrater också. Men det var ju riktigt härliga berg. Fantastisk rutt detta. Tog vägen via Puerto De Mogan. Det var väldigt lätt att komma förbi. Grym tur. Vet inte om jag vill göra om det dock ?

Ja visst är det fantastiskt ?

Hasse#7 sa:
Du säger, lätt att komma förbi, menar du helg och smita förbi, eller börjar de bli klara?
Jag hörde mig för på 'Bike 10mil' där jag hyrde cykeln och han sade att de har gett upp det där, ingen som jobbar där någon dag i veckan. Det är avspärrat men alla går förbi ändå. Det var inga problem menade han.

Så jag tänkte att då är det ju lugnt.
Kom först till en avspärrning som man kunde gå lite utmed för att sedan komma igenom en öppning. Cykeln först så kunde man gå genom bara.
Sedan kom en bergssida som rasat. Där var det två meter gruskross som man fick leda cykeln över. Hade kunnat cykla om man verkligen ville men onödigt att riskera däcken eller ramla.
Lite närmare PdM kom en avspärrning till. Där fick man leda cykeln förbi staketet. Det hade gått att cykla om man lutade sig lite ?

Verkade som att de inte jobbar så mycket där. Och många passerar där ofta. Här nedan foto på den rasade bergssidan.

Bilagor

• 20171224105006_IMG_1920.JPG
    20171224105006_IMG_1920.JPG
    255.9 KB · Besök: 130
Sambal Oelek sa:
Hasse#7 sa:
Du säger, lätt att komma förbi, menar du helg och smita förbi, eller börjar de bli klara?
Jag hörde mig för på 'Bike 10mil' där jag hyrde cykeln och han sade att de har gett upp det där, ingen som jobbar där någon dag i veckan. Det är avspärrat men alla går förbi ändå. Det var inga problem menade han.

Kom först till en avspärrning som man kunde gå lite utmed för att sedan komma igenom en öppning. Cykeln först så kunde man gå genom bara.
Sedan kom en bergssida som rasat. Där var det två meter gruskross som man fick leda cykeln över. Hade kunnat cykla om man verkligen ville men onödigt att riskera däcken eller ramla.
Lite närmare PdM kom en avspärrning till. Där fick man leda cykeln förbi staketet. Det hade gått att cykla om man lutade sig lite ?

Verkade som att de inte jobbar så mycket där. Och många passerar där ofta. Här nedan foto på den rasade bergssidan.

Tack. För min egen del är det inte viktigt, men om jag cyklar med frugan vill jag veta förutsättningarna och hur vi skall bete oss för att det skall funka tillsammans. Hoppas du får en lika fin semester där som jag brukar få.

Hasse#7 sa:
Sambal Oelek sa:
Hasse#7 sa:

Tack. För min egen del är det inte viktigt, men om jag cyklar med frugan vill jag veta förutsättningarna och hur vi skall bete oss för att det skall funka tillsammans. Hoppas du får en lika fin semester där som jag brukar få.
Tack. Ja vi är redan väldigt nöjda. Bra ställe detta!

Tjena! Jag och min sambo söker cykelsällskap (lvg) för fikarundor någon dag/några dagar på Grankan. Vi är inga fartfantomer utan gillar bara att cykla.
Jag är tung och tar det lugnt uppför och tjejen är lätt och ligger gärna på min rulle på platten och får vänta på mig när det går uppför.
Vi kommer ner 27/1 och åker hem 10/2 och bor i San Agustin.
Skicka ett pm om du är i liknande situation.

Vill man ha någon form av referens på vår nivå ligger våra trösklar på ca 2.75 resp 2.95 w/kg eller 240 w resp 175 w.

Senast ändrad:
Passar på att ställa en fråga här:

Min flickvän vill till solen och då fick det bli Kanarieöarna i skiftet mars april.

Hon vill ha: pool, sol, värme, lugn och ro. Alltså strand i syd?

Jag vill ha något att göra. Gissar att cykel är första alternativet. Även simning, löpning och lugn att läsa en bok känns trevligt. Maspalomas?

Var ska vi bo i 7-8 dagar? Vi hittar bara barnhotell eller sunkiga hotell. Playa Feliz verkade väldigt stökigt pga barn annars trevligt.

Budget 15000kr inkl två mål mat?

Jonatan F sa:
Passar på att ställa en fråga här:

Min flickvän vill till solen och då fick det bli Kanarieöarna i skiftet mars april.

Hon vill ha: pool, sol, värme, lugn och ro. Alltså strand i syd?

Jag vill ha något att göra. Gissar att cykel är första alternativet. Även simning, löpning och lugn att läsa en bok känns trevligt. Maspalomas?

Var ska vi bo i 7-8 dagar? Vi hittar bara barnhotell eller sunkiga hotell. Playa Feliz verkade väldigt stökigt pga barn annars trevligt.

Budget 15000kr inkl två mål mat?

Jag föreslår Taurito och nåt all-inclusivehotell . Vi har bott på prinsesshotellet ( tror det heter beachclub ) högst upp på bergskanten på östsidan .
Har egen transfer dom 800 meterna ner till stranden där det är en egen all-inclusive lättresturang .

Edit : https://www.booking.com/hotel/es/mo...88;srpvid=0b4f8880aa150538;type=total;ucfs=1&

Trappor och hissar men riktigt bra mat och billigt vid rätt tidpunkt , tror vi betalade 7000 januari 2015 .

Dött i Taurito f ö men uppfyller de krav du har . Bra läge för cykling .

Playan och maspalomas är stimmigt .

M

Senast ändrad:
Taurito på Gran Canaria skulle jag personligen undvika om man vill slippa barnstök. Har varit där. Dock har ju Manurhin2 en annan erfarenhet ovan så som vanligt är det nog ganska personligt hur man upplever saker.

GoranS förslag om La Palma håller jag med om. Både att man får det rätt lungt, och att man ska gilla backcykling för att njuta av landsvägscykling där. Skrev en RR från min resa dit hösten 2015: https://happyride.se/forum/read.php/1/2838058/2838058#msg-2838058 Vad som inte framgår där är att jag även sprang lite grann och simmade OWS två-tre gånger, mycket trevligt.

Jag kombinerade cykling och vandring när jag var där. Och baserat på vandrandet är jag rätt säker på att man ska gilla backar även om man väljer ett mer terrängorienterat alternativ för cyklingen på La Palma.

Sambal Oelek sa:
Vi bodde på Europalace längst österut på Ingles. Halvpension. Alla lägenheter havsutsikt. Väldigt nöjda var vi och då är vi ändå lite kinkiga vanligtvis ? där finns allt på lagom avstånd.
Nja, nog skulle man vilja haft VOTT lite närmare!? ;-)

GoranS sa:
Sambal Oelek sa:
Vi bodde på Europalace längst österut på Ingles. Halvpension. Alla lägenheter havsutsikt. Väldigt nöjda var vi och då är vi ändå lite kinkiga vanligtvis ? där finns allt på lagom avstånd.
hehe, på behörigt avstånd är bäst tror jag!

(kollade just på foton för att drömma mig tillbaka, det är ju klart man måste ta den igen nästa gång!)

C-dale sa:
Hur är det med mobiltäckningen ( 4G eller 3G). Längs huvudvägarna tycks den vara ok, men hur är det när man kommer ut i obygden på grus o stigar?
Hittade den här kartan http://www.satellitkarta.se/eu/ka/gc.html. verkar bra med många småvägar o markerade vandringsleder.

Jag har provat kartan men tyckte inte gränssnittet funkade i mobilen. Kan bero på skräp bakom tangenterna.

GoranS sa:
Sambal Oelek sa:
Kan hålla med Göran om att det är bra att ha VOTT nära. Jag tänker då på att jag vill dit tidigt på dagen innan det riskerar att bli för varmt. Vore det inte för värmen så ligger VOTT alltid nära ?. San Agustin passerar jag ändå alltid på väg hem till Maspalomas från VOTT eftersom jag via Ayacata helst tar omvägen via St Lucia o södra öns häftigaste utförsåkning Sista resan fick jag tips om bageriet/fiket i St Lucia. Sista på vä sida på väg söderut. Inte dyrt, nybakat o du har på armlängds avstånd koll på "konkurenterna" som susar ner eller kämpar upp .
Försöker dela ett foto på fiket nästa gång jag passerar St Lucia förutsatt att jag inte ligger på hjul o "måste" hoppa fikat. ?
Ngn föreslog Port de Mogan som lugnt o bra. Supermysigt men Efter vägraset är det inte optimalt om man tänker cykla mycket i mer än en vecka och vill ha variation. VOTT kan dock funka om man hittar tillbaka via den häftiga "testbacken".

Jag tycker dock att den är lättare då det inte är så långa partier där det är våldsamt brant. Kör man defensivt går det lättare att återhämta sig mellan maxinstatserna. Dock helt klart en ordentlig utmaning.

Nån som har cyklat mtb på öarna på sistone? Tänkte då mera mot xc hållet än enduro/downhill. Vet att det cyklas en del mtb på Fuerteventura, men den ön lockar inte av nån anledning.

Jag såg några MTB-cyklister där. Men killen på cykeluthyrningen (Bike 10Mil) menade att MTB på södra delen är inge vidare då det är ganska kargt och tråkigt. Om man inte gillar det då. Personligen tycker jag det rentav känns exotiskt och lite kul ? på norra delen ska det vara bättre MTB-åkning.

Har varit på Fuerte Ventura och cyklat också. Mest LVG. Det är inte lika bra där nä ? stränderna är dock bättre och gillar man nakenbad är det nog paradiset ?

xyklisten sa:
Nån som har cyklat mtb på öarna på sistone? Tänkte då mera mot xc hållet än enduro/downhill. Vet att det cyklas en del mtb på Fuerteventura, men den ön lockar inte av nån anledning.
Var gran canaria nu i julas cykla mtb några turer både norr och syd sidan. https://www.free-motion.com

Senast redigerad av en moderator:
Nu är en resa bokad till la Palma. Vet någon något om cykeluthyrning runt Los Cancojos? Finns en men oklart vilken nivå den håller.

Tänker du dig lvg eller mtb? Är det utanför asfalten kanske denna kan vara ngt.
https://www.facebook.com/flowtrailslapalma/

Verkar hålla till i Breña Baja en liten bit ovanför Los Cancajos. Misstänker att det går att ta sig med buss dit. Annars är det väl kanske 2 km promenad (uppför).

Minns att jag såg en uthyrare på södra infarten till Los Cancajos som då jag var där 2011 verkade ha någon lvg-cykel och lite fler MTB utöver motorfordon. Såg inte extremt förtroendeingivande ut. Men som sagt, det är ett antal år sen. Tror att det kan ha varit http://www.autosislaverde.es/bicicletas.html

Jag skulle dock oavsett kontakta den/de firmorna du funderar på innan och ställa lite frågor. Då kan man åtminstone sålla bort sådana som inte har så bra koll och inte bryr sig.

Lovade dela bild på Bageriet i St Lucia nästa gång jag är på GC. Nu är jag här. Fiket stänger 14:30 söndagar. Kom för sent. Annars står det bord o stolar utanför. Kom i lördags em. Denna gång var transfer med hoppa.com ingen höjdare. De började släppa av i Port d Mogan. Tog 2,5h från de vi satt på bussen till vi var i Sonneland. Tidigare funkat bra. Blev ingen benvift Lö kväll utan gick direkt på VOTT söndag morgon. Tassade förbi avspärrningarna. Mängder med turister som nu vandrar den bilfria sträckan. Bara 14grader när det ljusnar vid 8 igår o idag. Blåste kraftigt på västsidan igår. När hela klättringen mot San Nicolas på GC 200 är avklarad svänger vägen höger. Efter den svängen tog en kastvind tag i mig så jag tvärstannade o satte ner båda fötterna o promenerade tillbaka blåhållandes cykeln tills jag fick vindskydd bakom klippan. Måste ha sett skoj ut. Hmmmmm hur gör jag nu?? Kan det vara farligt att försöka cykla ner. Kompis berättade att hon fick vända här för ett par veckor sedan på grund av vind. Jag ville inte vända utan steg på cykeln o höll i mig ordentligt, kröp ihop så mycket jag kunde när jag stack fram nosen bakom den skyddande klippväggen. Vinden tog i ordentligt men jag och Bianchin var starkare. Har aldrig åkt så sakta i denna sluttning. Dessutom var vägbanan våt. Hade tydligen regnat vilket visade sig stämma när jag skulle göra VOTT. Traditionsenlig Baguett, ostpaket, banan o smaksatt mjölkdryck på Spar. Ingen Cola. Var ju 20 grader kallare än senast jag gjorde VOTT. 17 jämf 37. Hade nästan svårt hålla värmen med bara vindväst som extra plagg. Även denna gång visade Garmin att stigningen när man lämnar El Carizal var brantast. 21% fladdrade till en kort stund men 20% är ingen överdrift. Betongen o asfalten vid getfarmen var helt täckt av getternas biologiska avfallshantering. Idag lätt fuktig efter regnet men bakhjulet spann inte loss. Strax efter jag passerat dyngstället släppte de ut kreaturen. Ett fantastiskt skådespel när den bräkande klungan drar iväg upp i bergen akompanjerade av bjällrorna o försöker fånga in utbrytaren. Satte naturligtvis inte ner foten eftersom jag vet att någon av er säkert kommer att fråga??.
På några ställen hade regnet orsakat stenras. Gick att kryssa sig förbi utan att stanna. På ett ställe så stor sten att bilar omöjligt kunde passera. Såg inga cyklister i VOTT denna dag. Det var först ner mot St Lucia som det började kännas varmt o gott igen. De vanliga butikerna var stängda på grund av deras "Julhelg" så det sent påkomna Colasuget botades på macken i El Doctoral. Riktigt sliten igår o det känns även idag. 149km o 3600höm.
Idag två försiktiga rundor på totalt 97km o 900höm.
Sugen att köra Grandfondot på söndag som Nieves tipsade om på sid 20 i denna tråd. Får se hur det känns på torsdag som är sista anmälningsdag.

Bilagor

• IMG_1886.JPG
    IMG_1886.JPG
    317.8 KB · Besök: 99
Börjar svikta när det gäller söndagens Granfondograncanaria. (182km o 4198 höm) Dels lite snuvig men främst för vädret. Hotar med + 7 o regn på 1300 metersnivån o man kommer då ner från 1500 metersnivån. Sista anmälningsdag idag. Inväntar väderuppdateringen ikväll. Vilodag idag o sitter på balkongen o räknar cyklister som passerar på GC 500.

Manurhin2 sa:
Hur mkt får man vara på GC utan att det räknas som #metoo
Jag känner mig kränkt ?
Bäste Manhurin2 !!!!
Vill på intet sätt bli indragen i en #meetoo härva.
Nedanstående är en blandning av DJUPT allvar och ett försök att skyla över min fadäs. Smiletecknen får ni avgöra själva.
Klumpigt av mig att i enskildhet låta dig bli utsatt för min lust att cykla o beskriva....... förlåt!!
Vi borde kanske aldrig ha träffats här. Bättre i ett offentlig rum där alla kan se att inget otillbörligt sker.
Vi män kan var grymt klumpiga o det räcker inte att skylla på våra drifter.
Själv drevs jag av en drift/längtan av att få visa upp något av det bästa jag vet. Jag vet att det inte räcker som ursäkt. Tänkte att delad glädje är dubbel glädje.
Kan du möjligen förlåta mig ändå????? SNÄLLA!!! Du Manhurin2 måste läsa till slut för jag har en konkret fråga till dig!!
Du frågar hur mycket är för mycket??
Har inget entydigt svar. Det VIKTIGA är att man har motpartens konfirmerade SAMTYCKE och att motparten inte är i BEROENDESTÄLLNING till dig. (Du kan tex FETGLÖMMA att få låna min cykel för att undvika beroende)
Har man inte inhämtat det (här gäller det som i annat umgänge att inte ha för brotten) så kommer nedan förslag på svar.
"Hur mycket får man vara på GC?"
Här ber jag övriga läsare om deras åsikter.
De måttenheter jag kan tänka mig är
1) antal dagar i sträck
2) antal veckor i sträck
3) antal mil/dag
4) totalt antal höjdmeter 2dagar i sträck
5) producerad CO2 under hela vistelsen.
6) den siffran använder jag inte för att inte bli missförstådd
7) era förslag

Nedan FÖRSLAG från mig
1) 6 veckor.........pga jämnt avrundat enligt förklaring under 2)
2) 45 dagar eftersom fyrtioSEX dagar är för mycket. Är man utomlands > 45 dagar i sträck så måste/bör man tagga upp resedelen i hemförsäkringen.
3) 6 mil/dag. Fråga mig inte varför.
4) 6666 höm
5) låter sig inte mätas med dagens teknik men vänta bara det kommer nog. Kanske 6 kg skulle vara något att utgå ifrån DÅ
6) ...........
7) väntar på era förslag.

SNÄLLA Manhurin2 kan du i vittnens närvaro ge ditt konfirmerade SAMTYCKE att jag på denna sida får fortsätta dela mina upplevelser. Jag är sååå sugen!!!!!
Jag o min sida lovar i så fall att inte överskrida punkterna 1,2 o 4. Punkt tre kommer jag aldrig att klara.
Säger du JA till detta kommer jag beskriva dagens stigfinnande. Och beskriva vad jag menar med "All Includive klunga" och "All inclusive karavan"
Vad "kränk sett" är har jag ingen aaaaning om

HOPPAS DU VILL!!!!

Tillbaka
Topp