Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

GoranS sa:
Tack för backtipsen, us930.

Har du koll på väg HI-45 som går uppe i de mer höglänta delarna av ön?

Jo, lite koll har jag på den, senast i söndags försökte jag mig på den från HI-400 men fick vända tillbaka efter några hundra meter p.g.a. dålig vägkvalitet, grovt grus/sten och stora gropar. Från andra hållet är den (eller var i somras i alla fall ) precis som du säger asfalterad en bit fram till platsen Cruz de los Reyes men sedan grus, tyvärr knappast farbart med racer skulle jag säga i alla fall. Biten upp till Pico Malpaso känner jag inte till men en hyfsat välgrundad gissning är väl att den är ungefär likadan den. HI-400 och speciellt den lilla HI-40 är dock mycket trevliga som alternativ.

Som plats för boende skulle jag nog säga Villa de Valverde eller någonstans i el Golfobukten, Frontera. Värt att veta är att tunneln på HI-5 mellan dessa två ställen är förbjuden för cykel och gångtrafik, så som cyklist är man hänvisad till vägen över bergen. Du kan alltid skicka ett PM till mig om du ska åka, ev. kan jag ordna boende i el Mocanal på nordsidan beroende på tid på året och lite andra faktorer.

Mvh Ulf S.

Bilagor

• 2018-01-30_20.05.52.jpg
    2018-01-30_20.05.52.jpg
    372.6 KB · Besök: 105
  • 2018-01-30_20.09.23.jpg
    2018-01-30_20.09.23.jpg
    302.5 KB · Besök: 144
  • 2018-01-30_20.07.06.jpg
    2018-01-30_20.07.06.jpg
    311.8 KB · Besök: 78
Tack för svaret. Har ingen kanarieresa planerad i närtid. Jag har dock en konstant pågående process där jag funderar kring cykelresor och söker information om ställen som kan vara intressanta att cykla på. Då El Hierro inte direkt är ett vanligt cykelresmål tycker jag det är extra intressant att få lite mer kött på benen från någon som faktiskt varit där.

En fundering jag har är att försöka utnyttja den ovanligt gynnsamma placeringen av röda dagar jul/nyår 2019/20 för en resa. Då jag vill ha hygglig chans till sol och värme när jag ska iväg och cykla är Kanarieöarna ett hyggligt alternativ för den perioden. En fundering är ett upplägg med flyg till Teneriffa, men med cyklingen fokuserad på de tre västligaste öarna och att röra mig mellan öarna med båt för att slippa packningsproblematik. Har tidigare cyklat några dagar på La Gomera och La Palma men känner att det finns en del saker ytterligare jag skulle vilja göra där och El Hierro har jag över huvud taget aldrig varit på. Men, som sagt, det hela är än så länge bara en ytterst lös idé av den typen som jag har en hel hög av.

Skogling sa:
Du Ulf, du gör alltid på den där stålhojen med trampedaler?

Ha ha , nja jag kanske är lite knäpp, men den cykeln plockades ihop i all hast våren 2015 av gamla beggade, fådda och hittade delar inför mitt allra första cykellopp någonsin. Efter att jag hade tillbringat några veckor på Mallorca sommaren 2014 och provat på lite cykling på platten mellan byarna där, så anmälde jag mig i en svag stund till loppet Mallorca 312, mest för att prova om cykling var något för mig och för att det var lite spännande..... och då bör man ju ha en cykel också ; )
Min erfarenhet av backcykling inskränkte sig till några turer i Kolmården söder om Nyköping och det längsta jag hade cyklat någonsin var ca 9mil på en friluftsdag i gymnasiet, så förutsättningarna var väl kanske inte jätteljusa, men mot alla odds tog jag mig igenom loppet (korta banan, 167km). Sedan körde jag loppet även kommande år, och ett antal hundra mil på Mallorca har det blivit innan den hamnade i en container tillsammans med ett lass med möbler till mina svärföräldrars hus på el Hierro, och där är den nu. Men jag har ju några andra cyklar nu också, men samtliga stålhojar, inte för att jag tycker de är bättre, någon sådan bakåtsträvare är jag inte, men jag gillar dem helt enkelt, utseendet, retrokänslan eller vad det nu är.....

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Skogling sa:

Ha ha , nja jag kanske är lite knäpp, men den cykeln plockades ihop i all hast våren 2015 av gamla beggade, fådda och hittade delar inför mitt allra första cykellopp någonsin. Efter att jag hade tillbringat några veckor på Mallorca sommaren 2014 och provat på lite cykling på platten mellan byarna där, så anmälde jag mig i en svag stund till loppet Mallorca 312, mest för att prova om cykling var något för mig och för att det var lite spännande..... och då bör man ju ha en cykel också ; )
Min erfarenhet av backcykling inskränkte sig till några turer i Kolmården söder om Nyköping och det längsta jag hade cyklat någonsin var ca 9mil på en friluftsdag i gymnasiet, så förutsättningarna var väl kanske inte jätteljusa, men mot alla odds tog jag mig igenom loppet (korta banan, 167km). Sedan körde jag loppet även kommande år, och ett antal hundra mil på Mallorca har det blivit innan den hamnade i en container tillsammans med ett lass med möbler till mina svärföräldrars hus på el Hierro, och där är den nu. Men jag har ju några andra cyklar nu också, men samtliga stålhojar, inte för att jag tycker de är bättre, någon sådan bakåtsträvare är jag inte, men jag gillar dem helt enkelt, utseendet, retrokänslan eller vad det nu är.....

Mvh Ulf S.

Det var väldigt mycket fin kärlek i ditt inlägg.

Har sökt men ej funnit .
Vet någon av er gamla rävar vad man i första hand bör cykla ( lvg ) på Teneriffa om man har 3-4 normalpass på sig .
I första hand sambons 50årsresa så jag lär inte cykla jättemycket .
Utgår från Puerto de Santiago .

M

Senast ändrad:
En tur upp till Las Cañadas är obligatorisk. Om den inte asfalterats om är TF-38 vad jag fattat rätt risig asfalt på och något man gärna undviker i alla fall utför.

Mascadalen är absolut sevärd. Tuffast om man tar den från Buenavista del Norte till Santiago del Teide (väg TF-436).

Backen upp förbi Tierra del Trigo, från strax öster om Los Silos på nordkusten upp till El Tanque är klart värd ett besök. http://www.cyclinglocations.com/los-silos-la-tierra-del-trigo-climb-tenerife/

Senast ändrad:
GoranS sa:
En tur upp till Las Cañadas är obligatorisk. Om den inte asfalterats om är TF-38 vad jag fattat rätt risig asfalt på och något man gärna undviker i alla fall utför.

Mascadalen är absolut sevärd. Tuffast om man tar den från Buenavista del Norte till Santiago del Teide (väg TF-436).

Backen upp förbi Tierra del Trigo, från strax öster om Los Silos på nordkusten upp till El Tanque är klart värd ett besök. http://www.cyclinglocations.com/los-silos-la-tierra-del-trigo-climb-tenerife/

TF-38 asfalterades om till stora delar i Juli-Augusti 2017 så den borde vara klart farbar nu, innan dess var den väldigt dålig som sagt.

Mvh Ulf S.

Hasse#7 sa:
us930 sa:
Skogling sa:

Mvh Ulf S.

Det var väldigt mycket fin kärlek i ditt inlägg.

Tack Hasse#7! Ja, mitt intresse för cykling kanske är lite annorlunda, jag tycker det är fantastiskt att cykla, men jag tycker det är lika kul att pyssla med mina gamla cyklar. Vid snart 51 års ålder kan jag kosta på mig att cykla på vad jag vill utan att skämmas, jag kommer aldrig att bli den snabbaste cyklisten, men jag är faktiskt inte den långsammaste heller. För mig är det lite så att för att hålla på med gamla cyklar så måste man också kunna framföra dem med viss värdighet, som det en gång var tänkt att de skulle användas, och det kräver ju att man upprätthåller en viss kroppslig kondition också. Innan jag hackar sönder tråden fullständigt så passar jag på att skicka några bilder på cykeln jag har på Teneriffa, en Macario, troligen från 70-talet, men lätt moderniserad i mitten av 80-talet, visst är den vacker! Den väcker faktiskt en viss uppmärksamhet här bland kolfiberpiloterna när man stannar till för en fika någonstans!

Mvh Ulf S.

Bilagor

• 2018-02-03_14.36.33.jpg
    2018-02-03_14.36.33.jpg
    395.6 KB · Besök: 76
  • 2018-02-03_14.37.22.jpg
    2018-02-03_14.37.22.jpg
    150.1 KB · Besök: 88
  • 2018-02-03_14.38.34.jpg
    2018-02-03_14.38.34.jpg
    225.3 KB · Besök: 86
  • 2018-02-03_14.40.24.jpg
    2018-02-03_14.40.24.jpg
    272 KB · Besök: 80
  • 2018-02-03_14.41.32.jpg
    2018-02-03_14.41.32.jpg
    154.4 KB · Besök: 130
GoranS sa:

Tack
Verkar ha bokat på rätt ställe ?

M

Hasse#7 sa:
Pfaff sa:
Hasse#7 sa:
Pfaff sa:
Fortfarande avstängd Taurito-Mogan. Tom polis på plats ett tag idag.

Är du där och cyklar?

Japp. Bl.a. ?

Håll utkik efter en lång drasut på en jättestor vit Trek, eventuellt följd av dam på pytteliten svart-vit Giant. From tisdag.

Varför är Giant alltid pyttesmå??

Grå gubbe på lika grå Moots, blåa skor.
Ingen röd nejlika i knapphålet.

Enligt taxiföraren har det varit ett nytt ras häromdagen och en annan väg är avstängd. Jag kanske missförstod med det lät som den längre vägen till Ayacata istf VoTT. Nån som vet mer exakt?

Har cyklat till Soria med Grimpeur och Grimpeuse idag. Mycket trevligt, lite kallt och lite blött översta biten annars helt ok. Bilden tillägnas Skogling.

20180206_115148.jpg

Hasse#7 sa:
Har cyklat till Soria med Grimpeur och Grimpeuse idag. Mycket trevligt, lite kallt och lite blött översta biten annars helt ok. Bilden tillägnas Skogling.

Vete fan. Började regna ordentligt med ett par kilometer kvar och utan lämpligt yttertyg vände jag neråt igen. ?

Dagen tur på Teneriffa, Adeje ,Las Americas, Los Christianos, La Camella, Arona och upp till Vilaflor bjöd på blandat väder minst sagt, riktigt behagligt första biten med lätt molnighet men efter Arona blev det betydligt kallare, och de första regndropparna började falla, regnet tilltog sedan samtidigt som det blev ännu kallare....
Macarions utväxling på 42-22 som lägsta gör dock att man håller värmen hyfsat ändå, eller så glömmer man att det är kallt, jag vet inte.
En Barraquito con liqeur och ett stort wienerbröd smakade väldigt bra på caféet i Vilaflor. Benen var starka idag och jag kunde nog ha fortsatt en bit till uppåt, men jag nöjde mig med detta och rullade ner igen, svinkallt första biten, men underbart att känna temperaturen stiga grad för grad nedanför La Camella....!

2018-02-06_16.17.28.jpg

Ursäkta den klantiga bilden, men den visar det fantastiska vädret i Vilaflor, tänk sent Oktober i Sverige 6-7 grader och regn med inslag av snö.... men vad gör det när man får cykla i detta underbara landskap!
2018-02-06_16.15.02.jpg

Macarion umgås med yngre kamrater utanför caféet.
2018-02-06_16.13.51.jpg

Varmt skönt trevligt och billigt, vad mer kan man önska sig!
2018-02-06_16.12.13.jpg

Mvh Ulf S.

Manurhin2 sa:
Det kommer iaf inte att bli för varmt när du klarar Vott Hasse ?

Om jag klarar...
34/32 jmf med 34/28 har i alla fall drastiskt påverkat möjligheterna att ta det lugnare uppåt. För info till er som har ram och gaffel liknade Trek 4.7, Conti GP 40002 700c/28 är för stora för ramen. Monterade allt, pumpade, det funkade och lät den stå två dygn. Då tog däcken i här och där. Bytte till 25:or innan avresa, känns som optimalt.

Hasse#7 sa:
Pfaff sa:
Hasse#7 sa:
Pfaff var du på väg till Soria idag?

E

Jo.

Vi kanske skulle peppat dig att det var fika med sällskap i Soria. Imorgon lutar det åt Masp/PdI-Fataga-San B-St Lucia och tillbaka. Start 9, bor du i krokarna? Vi kör lugnt men vackert. Det är bara jag som är lite oslipad.

Jag är alltid oslipat men i morgon är det bil med ocyklande hustru som gäller.
Torsdag tänkte jag GC60 så långt jag orkar.
Uppåt, alltså. Vid 10-snåret.

Denna bild tillägnas Pfaff. Det jävliga i bakgrunden representerar på ett ungefär hans dagsmål. Vi svängde mot St Lucia med en extrasväng för cow-spotting.

20180207_120636.jpg

Hasse#7 sa:
Denna bild tillägnas Pfaff. Det jävliga i bakgrunden representerar på ett ungefär hans dagsmål. Vi svängde mot St Lucia med en extrasväng för cow-spotting.

Tack så hemskt mycket.
På Pico de los Nieves träffade vi 5 merca- bussar lastade med tyskar i högsta medelåldern, ett par frusna spanjorer och givetvis tre engelsmän med MtB som just skulle ge sig utför en stig med siktbarhet 10 meter. Uppskattningsvis 6* och mycket frisk vind. Inga av dom vanliga cyklisterna och även aloe-veramannen lyste med sin frånvaro.
Lite snö under trappan upp, bara för säkerhets skull.

IMG_20180207_123913630.jpg

Inte var Ayacata nå' kul heller. Även där engelmän, dock på lvg och en servitör i täckjacka o toppluva.

Bättre i morgon, va?

Senast ändrad:
Pfaff sa:
Hasse#7 sa:

Tack så hemskt mycket.
På Pico de los Nieves träffade vi 5 merca- bussar lastade med tyskar i högsta medelåldern, ett par frusna spanjorer och givetvis tre engelsmän med MtB som just skulle ge sig utför en stig med siktbarhet 10 meter. Uppskattningsvis 6* och mycket frisk vind. Inga av dom vanliga cyklisterna och även aloe-veramannen lyste med sin frånvaro.
Lite snö under trappan upp, bara för säkerhets skull.

Inte var Ayacata nå' kul heller. Även där engelmän, dock på lvg och en servitör i täckjacka o toppluva.

Bättre i morgon, va?

Topptur ev fredag. Imorgon skall jag cykla med frugan. Det blir lugnt och inte så långt. I övrigt skall jag köra rehabpass med bla gummiband för att bättra på kroppen lite. Jag har lovat mig själv att sköta det. Jag har hyfsat med dagar kvar här. Hur ser det ut för dig?

Som att boka möte på jobbet, alltid nån som inte kan :-)
Sista cykeldag idag, får bli GC60.
Imorgon tour de Maspalomas med frun sedan hem tidigt lördag morgon.
Vecka 6 nästa år?

Fasen vad kallt o blåsigt det är. 2 dagar kvar av två veckor och jag fryser så fort jag kommer upp över 200 möh.
Idag får det bli ett par svängar i någon dal.

Luzen sa:
Fasen vad kallt o blåsigt det är. 2 dagar kvar av två veckor och jag fryser så fort jag kommer upp över 200 möh.

Var en bit på väg till Fataga men höll på att frysa häck och fingrar av mig efter nerfarten efter Mirador Fataga så det bidde lite gc500, 503 o 504 istället.
Inge' kul vecka denna.

Pfaff sa:
Luzen sa:

Var en bit på väg till Fataga men höll på att frysa häck och fingrar av mig efter nerfarten efter Mirador Fataga så det bidde lite gc500, 503 o 504 istället.
Inge' kul vecka denna.
Då måste det varit du som stod o fotade på väg mot Ayaguares. Jag Kände igen hojen och sa ”Hej hej”

Luzen sa:
Pfaff sa:
Luzen sa:

Inge' kul vecka denna.
Då måste det varit du som stod o fotade på väg mot Ayaguares. Jag Kände igen hojen och sa ”Hej hej”

IMG_20180208_122003014.jpg

"Cykel mot papyrus"
Kommer strax i annan tråd
?

Pfaff sa:
Luzen sa:
Pfaff sa:
Luzen sa:

Inge' kul vecka denna.

"Cykel mot papyrus"
?

Sugna på att ses och ta en kort tur idag? Kanske Maspalomas-Arguineguin och tillbaka. Jag har vilodag och cyklade med frugan. Skall egentligen köra rehab nu men skulle hellre säga hej till folk jag inte känner och cykla lite.

Pfaff sa:
Luzen sa:
Pfaff sa:
Luzen sa:

Inge' kul vecka denna.

"Cykel mot papyrus"
?
Cykel Moots papyrus ;)

Hasse#7 sa:
Eller cykelfika.....

Jag känner mig färdig för idag.
Jag har hygglig kondis men väger för mycket (nästan 90kg) vilket gör att dessa backar sliter lite för mycket för 2 pass per dag.

Normalt är min sambo med o cyklar men hon gav sig lite tidigare idag då hals o lungor inte kändes bra. Hon är normalt mycket bättre än mig uppför då det skiljer nästan 30kg på oss.

Backarna från Ayaguares till Monte Leon och även den upp till Soria ger mig många minuter över tröskel även om jag vevar så salta det går. Ett alternativ är att ha en snällare kassett så jag kan veva lite lättare på de brantare partierna. Får bli nästa år.

Om sambon är krallig imorgon tsr jag gärna sällskap om ni tar det sakta uppför. Bor i SA.

Senast ändrad:
Luzen sa:
Hasse#7 sa:
Eller cykelfika.....

Om sambon är krallig imorgon tsr jag gärna sällskap om ni tar det sakta uppför. Bor i SA.

Jag skall kolla vad som gäller för imorgon. Håll lite koll här i tråden ikväll. Jag är mest inne på Soria pga väder. Lugnt tempo är ok. Om det blir snabba puckar, kan du ta dig till Mercadona utefter GC-500 vid sjukhuset till 9.15-9.30? Pfaff, färdigcyklad eller?

Hasse#7 sa:
Luzen sa:
Hasse#7 sa:
Eller cykelfika.....

Jag skall kolla vad som gäller för imorgon. Håll lite koll här i tråden ikväll. Jag är mest inne på Soria pga väder. Lugnt tempo är ok. Om det blir snabba puckar, kan du ta dig till Mercadona utefter GC-500 vid sjukhuset till 9.15-9.30? Pfaff, färdigcyklad eller?

Färdigcyklat. Har fått ägna eftermiddagen åt att skaffa medusin åt hustru med begynnande mancold(den, du!)
Det blir bättre nästa år, även vädermässigt!

Tillbaka
Topp