Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Sägs vara förbjudet köra rullskidor på vägarna här.
Försökt läsa på lite mer om rullisar på GC.
Träffar man rätt polis, inte stör trafiken och bär hjälm så verkar det kunna vara ok.
Enligt ett inlägg på ett skidforum lär frågan ha varit upp på EU-nivå.
Har kört mycket rullisar hemma tidigare. Tror Ayagaures dalgången skulle kunna funka tidiga helgmorgnar i båda riktningarna.

Ser var väl på GC som Max Novak kraschade för två veckor sedan?
Han var där för rullskidläger men kraschade med cykel.

Runtguidad av @Paul D igen, och fick "göra" Serenity för första gången.
Börja med Natural Bike upp Ayagaures, Sverige krossa resten - etta tvåa trea, hejdå Norge etc ? sen skippar vi faktumet att jag var "dubbelt så ung" som de flesta... 13:07/327w.
kul gäng! sydländarna var intresserade av min framklinga

TRENTE! TRENTE! PEQUUUINO!

Sen fortsatte jag och Paul upp Soria. Jag försökte hänga på helt fel hjul upp och sista biten blev JOBBIG. Kunde inte stå emot att hänga på den läckra Look 785 men han la ner hammaren efter typ halva och sa ? 23:40/305w
Tankade med för lite gosaker och passerade VERBOTEN-skylten, upp På förbjudna vägen som tydligen ska vara en asfalterad(?) väg(?) - kanske så FINNS det tillräckligt mycket asfalt där men den ligger INTE på vägen haha. Gravel!

Upp över krönet

Wow. Sinnessjukt vackert, använder det som ursäkt för att jag nästan bonkade längst ner i backen (innan vi vände upp). Kramp efter typ 10w i snitt nedför - stark! Upp då? Luuuugnt - 207 i snitt ? Ovana ben helt klart, inte mycket kvar.

Stutsa ner för förbjudna "vägen", rull ner Soria och ett skönt hjul att hänga på ner dalen.

Hemma smakade all-inclusive-pizzan bra (för första gången på resan...).

Notera sherpan med ryggsäck ;)

Bilagor

• 41E8176E-FE6A-496D-9FCB-C79550C125DC.jpeg
    41E8176E-FE6A-496D-9FCB-C79550C125DC.jpeg
    642 KB · Besök: 145
  • 6DC4C971-435F-468F-AC05-92E36B1D9FD0.jpeg
    6DC4C971-435F-468F-AC05-92E36B1D9FD0.jpeg
    685.7 KB · Besök: 140
  • 6BFE48DE-A525-45F5-8DE4-F5E8D3FC562F.jpeg
    6BFE48DE-A525-45F5-8DE4-F5E8D3FC562F.jpeg
    945.8 KB · Besök: 146
Förstår att många undrar hur det är med ”ToppenKillen” så här under/efter covid.
I allmänhetens intresse siktar jag på en toppbestigning i morgon via Telde GC80
St Brigida GC15 San Mateo Cueva Grande GC600 o jag tror GC130 Pico.
Det var detta vägval vi gjorde med delar av Happys GC jury preCovid. Gallan, Bottecchia, Fhloston.
Planerar stödköpa lite för att dels nutriera mig själv men även gynna hans affärer så han finns kvar när ni andra anländer.
Oroar mig lite att jag inte sett hans vita ”kioskbil” skymta där uppe när jag i höst klättrat till San Bartolome via Fataga. Han kanske bara parkerat lite annorlunda?. Vi får se ….. om jag nu tar mig upp. Är lite sliten efter en fantastisk dag i Kroems sälskap. Kvällspulsen 7 slag högre än utvilad.
OBS att jag inte är i närheten av de Watt-värden Kroem nyligen lagt upp. Är dock tacksam för att ha fått se hans rygg som inspiration i Ayaguares klättringen vilket renderade ett personligt rekord för mig idag. Var även skoj att se honom ”plocka ner” många unga lättviktare upp till Soria. Kroem var lätt att känna igen flera serpor upp med tröjan fladdrande helt öppen. ?

Senast ändrad:
Runtguidad av @Paul D igen, och fick "göra" Serenity för första gången.
Börja med Natural Bike upp Ayagaures, Sverige krossa resten - etta tvåa trea, hejdå Norge etc ? sen skippar vi faktumet att jag var "dubbelt så ung" som de flesta... 13:07/327w.
kul gäng! sydländarna var intresserade av min framklinga

TRENTE! TRENTE! PEQUUUINO!

Sen fortsatte jag och Paul upp Soria. Jag försökte hänga på helt fel hjul upp och sista biten blev JOBBIG. Kunde inte stå emot att hänga på den läckra Look 785 men han la ner hammaren efter typ halva och sa ? 23:40/305w
Tankade med för lite gosaker och passerade VERBOTEN-skylten, upp På förbjudna vägen som tydligen ska vara en asfalterad(?) väg(?) - kanske så FINNS det tillräckligt mycket asfalt där men den ligger INTE på vägen haha. Gravel!

Upp över krönet

Wow. Sinnessjukt vackert, använder det som ursäkt för att jag nästan bonkade längst ner i backen (innan vi vände upp). Kramp efter typ 10w i snitt nedför - stark! Upp då? Luuuugnt - 207 i snitt ? Ovana ben helt klart, inte mycket kvar.

Stutsa ner för förbjudna "vägen", rull ner Soria och ett skönt hjul att hänga på ner dalen.

Hemma smakade all-inclusive-pizzan bra (för första gången på resan...).

Notera sherpan med ryggsäck ;)

Härligt! Och visst är det toppen att cykla med @Paul D ! ?

Hoppas ingen varit sömnlös pga att jag dröjt med att rapportera turen som var tänkt att gå via Telde, St Brigida till Pico.
Några km före St Brigida punkade bakdäcket. Visade sig att att bakdäcket tagit mycket stryk. Bl.a. VOTT och många höjdmeter med Kroem hade visualiserat korden på flera ställen.
F624D2E3-8FC5-4B5A-B430-17F02D14FB51.jpeg

Hade en bit gaffa tejp upprullad på en av co2 patronerna. Lade gaffa i botten på däcket där det var som sämst för att skydda nya slangen något. Slitna ben sedan dagen före med Kroem och dåligt däck som skulle bli sämre av klättring gjorde att jag valde vända hem mot kusten. Nästa Happyit som når Pico kan väll hälsa Toppenkillen om han är där??
Beläggningen på GC80 har drabbats hårt av soleksem sedan senast jag körde här men ändå ok att klättra.
Lyfter snart mot fäderneslandet och kanske får en skymt av Pico. Meddelar i så fall om jag ser Toppenkillens bil.

Hoppas ingen varit sömnlös pga att jag dröjt med att rapportera turen som var tänkt att gå via Telde, St Brigida till Pico.
Några km före St Brigida punkade bakdäcket. Visade sig att att bakdäcket tagit mycket stryk. Bl.a. VOTT och många höjdmeter med Kroem hade visualiserat korden på flera ställen.
Visa bilaga 523066
Hade en bit gaffa tejp upprullad på en av co2 patronerna. Lade gaffa i botten på däcket där det var som sämst för att skydda nya slangen något. Slitna ben sedan dagen före med Kroem och dåligt däck som skulle bli sämre av klättring gjorde att jag valde vända hem mot kusten. Nästa Happyit som når Pico kan väll hälsa Toppenkillen om han är där??
Beläggningen på GC80 har drabbats hårt av soleksem sedan senast jag körde här men ändå ok att klättra.
Lyfter snart mot fäderneslandet och kanske får en skymt av Pico. Meddelar i så fall om jag ser Toppenkillens bil.
Åker du ner igen i februari/ mars?

För info så har cykel butiken Kamikaze Maspalomas flyttat. Tidigare var de typ grannar med Briel Bikes som nu övertagit Kamikazes lokaler.
Jag har cyklat förbi nya stället flera gånger utan att lägga märke till skyltningen.
Ligger på vänster sida just som GC60 passerar över GC1 (motorvägen) på väg mot Fataga.
Cykeln med neongröna fälgar syns bäst när man kommer ner från Fataga hållet men där går det fort o man fokuserar oftast på trafiken.
Edit: Undrar om de inte har samarbete med restaurangen i samma hus. Kanske värt att testa för er som just avslutat en runda och varken har all inclusive eller en partner som väntar med färdig mat.
65B6A064-0897-49AD-8743-B432DC664AB4.jpeg
869CCFA1-7391-49A0-B10E-8E1E6D5D43A0.jpeg
1C8B3716-1C13-4661-BE55-EBACD021BD96.jpeg

Senast ändrad:
Tänkte cykla några dagar om några veckor. Är med familj så inget extraordinärt. Kanske en topptur iof.

Några nyheter på ön som man bör tänka på? Utgår från Anfi Tauro och brukar avnjuta ”Testbacken” och Soria.

Är även liten nyfiken på den ”hemliga” stigningen i Puerto de Mogan. Kan man cykla upp där och sedan i dalen mot Veneguera? Har aldrig testat.

Tänkte cykla några dagar om några veckor. Är med familj så inget extraordinärt. Kanske en topptur iof.

Några nyheter på ön som man bör tänka på? Utgår från Anfi Tauro och brukar avnjuta ”Testbacken” och Soria.

Är även liten nyfiken på den ”hemliga” stigningen i Puerto de Mogan. Kan man cykla upp där och sedan i dalen mot Veneguera? Har aldrig testat.
Är det den väldigt branta rampen västerut?

Borde det väl vara!?

Har för mig att den diskuterats tidigare i tråden och att slutsatsen var att den inte var "åtkomlig" längre. Paul D (eller någon annan) har dock säkert mer klara besked.

Den här tänker jag på när jag skriver hemlig väg.

Jag funderar helt enkelt på om man kan cykla från Veneguera ner till havet och sedan tillbaka till Mogan över berget.

Den här tänker jag på när jag skriver hemlig väg.

Jag funderar helt enkelt på om man kan cykla från Veneguera ner till havet och sedan tillbaka till Mogan över berget.
Har själv tyckt den ser inbjudande ut på avstånd men aldrig försökt.
Min Tyska kompis säger den är stängd vilket ju kan stämma väl med Nissesons iakttagelse.
Edit: när vägen byggdes på 80talet åkte min kompis där men sedan stängdes den. Han har däremot sett sopbilar köra upp där så de verkar ha nyckel ?

Senast ändrad:
Min Tyska kompis säger den är stängd vilket ju kan stämma väl med Nissesons iakttagelse.
Edit: när vägen byggdes på 80talet åkte min kompis där men sedan stängdes den. Han har däremot sett sopbilar köra upp där så de verkar ha nyckel ?
All right. Jag tänker att man väl i huvudsak vill undvika bilkörning där då för jag ser ju på kartan att det är en väg och tänker att det inte kan vara alltför illa med en cyklist eller två. Men jag kommer inte utmana ödet, så viktigt är det inte.

Lite skräp i ryggfickorna och ett gnistrande leende så kanske....?

Streetviewen indikerar att inledningen kan vara lite besvärlig.
Visa bilaga 523290

Ser ut som något ur en Bondfilm. Det är där skurken bor. ?

På Google maps satellitbilder ser det ut som att det går att komma in bakvägen. Men troligen inte asfalt hela vägen.

Skum väg. Vägen ser fin ut med planterad allé. Det ligger någon odling och småhus och någon strand, annars inget, som ett hotell eller slott...

Senast ändrad:
Om man startar uppe vid avtaget från GC-200 så verkar det vara 18 km till porten om man åker bakvägen.
1636704658561.png

I RWGPS markeras biten mellan 1,6 km och 14,6 km som icke-belagd väg. Om jag tittar i streetviewen är det dock inte sant. Exakt var gränsen går är vanskligt att säga utifrån satellitbilden och det skulle kunna vara s.a. att gruset börjar redan vid 1,6 km. Det finns absolut något som händer där med beläggningen.
1636703565213.png

Har suttit och tittat på det en stund och jag undrar om det inte är tämligen sammanpressad sand/grus. Det finns även något mer parti som skulle kunna vara betong, gissningsvis i samband med passage av (normalt) uttorkad flodfåra. Jag kan dock inte helt utesluta att det kan vara någon form av beläggning en bit till även om jag inte hittar någon tydlig gräns där den i så fall skulle sluta.

Efter 8,8 km från avtaget räknat korsar man flodfåran och börjar strax därefter klättringen uppåt för att komma över höjden mot Puerto Mogan. Där är det tveklöst grusväg på satellitbilden.
1636704044861.png

Redan vid 10,0 km kommer man dock upp till vad som garanterat är asflat.
1636704111580.png

Så summa summarum så har man i värsta fall 8,4 km grusväg.

En fundering är om man skulle kunna ta en liten promenad på slutet och ta sig förbi grinden/porten. Skulle i så fall vara att följa blåa strecket.
1636704290635.png

Är inte helt lätt att se på streetview-bilden hur illa det skulle vara, men man lär inte vilja göra det i lvg-skor i alla fall. De blå strecken är hypotetiska vägar:
1636704430058.png

Angående vägen så har jag för mig att jag läst att de hade planer på att fortsätta hotellbebyggelsen västerut och bygga nere vid havet även i dalen som man kommer ner i från GC-200. Av för mig okänd anledning verkar dock planerna ha skrotats men man hann bygga större delen av vägen över höjden mellan denna dal och Mogan-dalen.

Långt i bakhuvudet så har jag för mig att befolkningen till slut tyckte att det räckte med turistgetton och fick till ett/några naturreservat på västra kusten som stoppade mer exploatering. Därav att motorvägen också tar slut strax norr om Puerto de Mogan. Det fanns planer på att dra den hela vägen upp till Agaete och skapa en ringväg runt hela ön.

Om man startar uppe vid avtaget från GC-200 så verkar det vara 18 km till porten om man åker bakvägen.
Visa bilaga 523317

I RWGPS markeras biten mellan 1,6 km och 14,6 km som icke-belagd väg. Om jag tittar i streetviewen är det dock inte sant. Exakt var gränsen går är vanskligt att säga utifrån satellitbilden och det skulle kunna vara s.a. att gruset börjar redan vid 1,6 km. Det finns absolut något som händer där med beläggningen.
Visa bilaga 523310

Har suttit och tittat på det en stund och jag undrar om det inte är tämligen sammanpressad sand/grus. Det finns även något mer parti som skulle kunna vara betong, gissningsvis i samband med passage av (normalt) uttorkad flodfåra. Jag kan dock inte helt utesluta att det kan vara någon form av beläggning en bit till även om jag inte hittar någon tydlig gräns där den i så fall skulle sluta.

Efter 8,8 km från avtaget räknat korsar man flodfåran och börjar strax därefter klättringen uppåt för att komma över höjden mot Puerto Mogan. Där är det tveklöst grusväg på satellitbilden.
Visa bilaga 523312

Redan vid 10,0 km kommer man dock upp till vad som garanterat är asflat.
Visa bilaga 523314

Så summa summarum så har man i värsta fall 8,4 km grusväg.

En fundering är om man skulle kunna ta en liten promenad på slutet och ta sig förbi grinden/porten. Skulle i så fall vara att följa blåa strecket.
Visa bilaga 523315

Är inte helt lätt att se på streetview-bilden hur illa det skulle vara, men man lär inte vilja göra det i lvg-skor i alla fall. De blå strecken är hypotetiska vägar:
Visa bilaga 523316
Jag har grusskor och får ta mig en titt om ingen annan hinner före.

Vilken detektivjakt jag har dragit igång. Nu blir jag sugen på att testa. Hade väl dock varit fint med lite lämpligare hjul än vad Free Motion brukar kunna erbjuda.

Street View indikerar att det är lite för mycket grus som kräver en gravel bike. Däremot verkar man kunna cykla på asfalt till Playa de Tasarte. Ser ut att finnas ett lämpligt lokus vid vattenkanten som med fördel kan frekventeras. Någon som varit där kanske?

Lite info:

Vilken detektivjakt jag har dragit igång. Nu blir jag sugen på att testa. Hade väl dock varit fint med lite lämpligare hjul än vad Free Motion brukar kunna erbjuda.
Om du utgår från Tauro (jag har hus där) så tänk på att om du vill köra testbacken uppför behöver du få skjuts förbi Taurito eftersom vägen rasat. Sen har jag hört att även tanter på morgonpromenad blivit avhysta från den där vägen i Puerto Mogan. Jag skulle inte lägga tid på det om jag var dig. Vill du köra mtb/gravel i närheten av Tauro kör du upp Calle eslovaquia och längst upp där börjar en grusväg. Den fortsätter hur långt som helst uppåt och man kan vända tillbaka ner mot kusten på flera ställen. Ta med vatten.Det är helt öde.

Om du utgår från Tauro (jag har hus där) så tänk på att om du vill köra testbacken uppför behöver du få skjuts förbi Taurito eftersom vägen rasat. Sen har jag hört att även tanter på morgonpromenad blivit avhysta från den där vägen i Puerto Mogan. Jag skulle inte lägga tid på det om jag var dig. Vill du köra mtb/gravel i närheten av Tauro kör du upp Calle eslovaquia och längst upp där börjar en grusväg. Den fortsätter hur långt som helst uppåt och man kan vända tillbaka ner mot kusten på flera ställen. Ta med vatten.Det är helt öde.
Ok. Jag skippar den. Jag utgår alltid från Tauro och har förmånen att alltid få skjuts till/från Mogán genom motorvägstunneln. Jag kör nog ToR till Tasarte och äter lunch alternativt testbacken förbi apelsinmannen och upp mot toppen (som jag brukar) och avsätter en heldag. Om jag får riktig feeling kanske jag testar VOTT. Är dock rädd att den är väl magstark för mina krafter. Brukar cykla en del i bergen i Österrike och vid alltför hög lutning är det inte längre särskilt angenämt. 15-16 procent är ju styvt för en annan. Jag gav mig på ”Lammersdorfer Hütte” en gång men då vände jag faktiskt. Men man är ju ändå sugen på att testa...

Senast ändrad:
Ok. Jag skippar den. Jag utgår alltid från Tauro och har förmånen att alltid få skjuts till/från Mogán genom motorvägstunneln. Jag kör nog ToR till Tasarte och äter lunch alternativt testbacken förbi apelsinmannen och upp mot toppen (som jag brukar) och avsätter en heldag. Om jag får riktig feeling kanske jag testar VOTT. Är dock rädd att den är väl magstark för mina krafter. Brukar cykla en del i bergen i Österrike och vid alltför hög lutning är det inte längre särskilt angenämt. 15-16 procent är ju styvt för en annan. Jag gav mig på ”Lammersdorfer Hütte” en gång men då vände jag faktiskt. Men man är ju ändå sugen på att testa...
Testa, själva 610 är så pass kort (den brantaste delen) att du lätt promenerar tills det är lättare. Jag som inte lider av fotnedsättningskomplex rekommenderar en fotosession då vyerna blir väldigt spektakulära och bilderna ett minne för livet.

Går även att få lite trevliga foton om man inte sätter ner foton men drar fram kameran där det är lite flackare. Ska man maximera fotandet krävs dock att man fotar (=sätter ned foten)!

Testa, själva 610 är så pass kort (den brantaste delen) att du lätt promenerar tills det är lättare. Jag som inte lider av fotnedsättningskomplex rekommenderar en fotosession då vyerna blir väldigt spektakulära och bilderna ett minne för livet.
Hur kör man egentligen VOTT? Är det GC-210 från San Nicolas de Tolentino och sedan höger till GC-606 (i höjd med dammen)? Därefter GC-60 till Ayacata (för en välförtjänt kall) innan man rullar ner GC-605 till Puerto de Mogàn via apelsinmannen/testbacken/Mogán.

Tillbaka
Topp