Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
fredrick sa:Här kommer en profil på den härliga klättringen VOTT.
Fan vad det lutar. 45 grader ju!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
fredrick sa:Här kommer en profil på den härliga klättringen VOTT.
Kartan som säljs på http://www.cyclo-canaria.com/en/GoranS sa:Var kommer profilen ifrån?
Skogling sa:Jag har just investerat i en 28-kassett. Skall visa den för taxichaffören i VOTT. ?
Manurhin2 sa:☺ Boka taxi innan ?
Lär vara mobilskuggan Allan vid Vott .
Kör 34/32 och kör ofta på näst lättaste men även lättaste i perioder även i backen ovanför Soria mm .
Har liknande ( gubb) prestanda som GoranS , är du stark funkar säkert 28 , annars troligtvis inte .
Eller så har jag bara överdriven respekt för Vott ( men det tror jag inte )
M
Hur går det med cyklingen? Ingen magsjuka får vi hoppas.
// Tobbe
Tobbe A sa:Manurhin2 sa:☺ Boka taxi innan ?
Lär vara mobilskuggan Allan vid Vott .
Kör 34/32 och kör ofta på näst lättaste men även lättaste i perioder även i backen ovanför Soria mm .
Har liknande ( gubb) prestanda som GoranS , är du stark funkar säkert 28 , annars troligtvis inte .
Eller så har jag bara överdriven respekt för Vott ( men det tror jag inte )
M
Hur går det med cyklingen? Ingen magsjuka får vi hoppas.
// Tobbe
Manurhin2 sa:Har klarat mig från magsjuka men dottern är fortfarande risig .
Körde Monté Leon bägge hållen idag , först med Anci moturs sen ett varv själv .
Fick ändå skarva i lite upp gc60 och lite i byn för att nå 1000 mil .
Hur brant är det som mest från ayacata till toppen ? Garmin visade 12% som mest idag , kanske inte helt omöjligt att coacha upp tanten ändå .
Det är ju aldrig tokbrant till toppen så det fixar hon nog.
Manurhin2 sa:Hur brant är det som mest från ayacata till toppen ? Garmin visade 12% som mest idag , kanske inte helt omöjligt att coacha upp tanten ändå .
nisseson sa:Manurhin2 sa:Hur brant är det som mest från ayacata till toppen ? Garmin visade 12% som mest idag , kanske inte helt omöjligt att coacha upp tanten ändå .
Första ~3km från Ayacata snittar runt 10%, med korta partier som nog kan vara uppåt 15%. Brant men inte superbrant, men man gör det efter 1500hm total stigning om man startar i Maspalomas.
Hasse#7 sa:nisseson sa:Manurhin2 sa:Hur brant är det som mest från ayacata till toppen ? Garmin visade 12% som mest idag , kanske inte helt omöjligt att coacha upp tanten ändå .
Första ~3km från Ayacata snittar runt 10%, med korta partier som nog kan vara uppåt 15%. Brant men inte superbrant, men man gör det efter 1500hm total stigning om man startar i Maspalomas.
För en som står på nedre gränsen att genomföra? Du behöver ha varit uppe själv för att kunna coacha, antar att du har det. Man behöver rätt mindset, total fokus, energipåfyllning innan, rätt kläder med för det är ofta kallt vid toppen och framförallt när man skall ned igen. Tar man första biten i ett svep upp till miradoren med bussparkeringen kan lägga upp etapper efter det. Jag skulle nog göra så att jag tog en ryggsäck själv och hanterade all onödig vikt hela dagen. Börja tidigt, köra lågintensivt med bra pauser ända upp till Ayacata. Genomföra stigningen och sedan äta igen i Ayacata innan man vänder hemåt. Det är som sagt inte stigningen i sig som är det svåra. Det är den totala turen som nog kan knäcka en del. Prova men vänd om det inte verkar kul längre. Ligg inte före upp, plåga dig själv i låg fart så att du förstår och ser vad hon tampas med. För övrigt skulle jag vara lite orolig för ork i hennes händer och armar, man skall ju ta sig ned säkert efteråt också och det är ju inte direkt så att man bara rullar utför utan att bromsa. Lycka till! Om jag missbedömt situation och kapacitet får du framföra min ursäkt till henne.
GoranS sa:Om man inte mäter på någon väldigt kort sträcka och/eller i någon kurva tycker jag 12-13% låter rimligare än 15%, men jag kan mkt väl ha fel där då det är några år sen jag var där. Den är dock inte helt snäll om man inte vid brantare partier. Om man tar en fika i Ayacata och vilar benen lite innan och sen kör upp extremt defensivt så ökar nog chanserna. Med defensivt menar jag att hålla ytterkurvor när trafiken så tillåter, lättaste växeln hela tiden, ta varje tillfälle att "vila" när det flackar ut lite. Vad är det tuffaste hon kört tidigare?
nisseson sa:Att cykla långsamt (i vägens riktning) i uppförsbacke kräver dels att man klarar att fortfarande producera acceptabel effekt vid låg kadens, och dels rätt utväxling. Min nedre gräns för det första ligger nog runt 50, vilket gör att det sen krävs låg utväxling om jag ska få ner det vertikala stigandet (dvs effektbehovet) till 1400-1500hm/t (korta knäppar), 1000hm/t för någon/några kilometer och 800hm/t för "evighetstempo".
T.ex. 34/28 är på gränsen för mig för längre sträckor av 13-15%-lutning (tänk inledningen av VOTT), "tvingas" man (av kadens och utväxling) hålla 7,5km/t uppått så "tvingas" man klättra 1000+hm/t. Lösningen är så klart en lättare utväxling och/eller att kunna producera effekt även vid 40 i kadens (och klara sig med 800hm/t). :-)
Manurhin2 sa:Lugn nyårsdagstur, inte helpigg .
Liten fin väg strax ovanför Augimes
Tobbe A sa:Manurhin2 sa:Lugn nyårsdagstur, inte helpigg .
Nu är det dags för en långtur känns det som... topptur eller Vott ☺?
Nu väntar vi med spänning. :)Manurhin2 sa:Blir imorgon ?
Tobbe A sa:Manurhin2 sa:Lugn nyårsdagstur, inte helpigg .
Nu är det dags för en långtur känns det som... topptur eller Vott ☺?
GoranS sa:Gäller det även biten från Fataga upp till San Bartolomé? Senast jag var där var den riktigt fin vilket gjorde det till en riktigt kul upplevelse att köra i omvänd riktning (d.v.s. nerför).
Manurhin2 sa:Dagens tur var väl generellt ok .
Kanonfin asfalt på gc 65 .
Det finns dock inslag av dålig asfalt här och där även på havsnivå som jag inte tänkt på förut .
Apropå dålig asfalt så kör jag nog gc60 till toppen på onsdag och till toppen testbacken och Sofia ner . Inte kört Soria nerför tidigare.
GoranS sa:Om man vill minska problemet med mötande cyklister ser man till att få utförskörningen under sen eftermiddag. Åtminstone är min känsla att det är betydligt fler som kör upp där fm/lunch än en bit in på em.
Glöm inte GC-606 :)Manurhin2 sa:Dagens tur var väl generellt ok .
Kanonfin asfalt på gc 65 .
Det finns dock inslag av dålig asfalt här och där även på havsnivå som jag inte tänkt på förut .
Apropå dålig asfalt så kör jag nog gc60 till toppen på onsdag och till toppen testbacken och Sofia ner . Inte kört Soria nerför tidigare.
GoranS sa:Om man vill minska problemet med mötande cyklister ser man till att få utförskörningen under sen eftermiddag. Åtminstone är min känsla att det är betydligt fler som kör upp där fm/lunch än en bit in på em.
GoranS sa:Var inga problem att ta sig ner där 2013, bortsett från toppbiten, men den har ju asfalterats sedan dess. Hur det ser ut nu vet jag ej. Är en klart mer utmanande väg upp än via San B. och Ayacata (läs: roligare). Om jag skulle köra ena vägen upp och andra ner skulle jag köra upp via Ingenio och ner via Ayacata. Hänger dock på att man tycker ramper på 15-20+% är kul utmaningar snarare än potentiella orsaker till gråt. Det som är bra är att de branta partierna inte är flera kilometer långa utan att man med defensiv körning kan få lite återhämtning emellanåt.
GoranS sa:Fegis! ;-)
Angående asfalten, på vilket sätt är den dålig? Knöglig, sprickor, asfalten borta (fläckvis), konstiga lagningar, ...?