Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

OK.

Håller med om att 17% verkar lite i underkant, för ovanlighetens skull. Annars brukar det vara betydligt vanligare att det känns som angivna värden är för höga. Men, vilket resultat man får beror ju också rätt mycket på hur man mäter och över hur lång sträcka man mäter.

☺ Boka taxi innan ?
Lär vara mobilskuggan Allan vid Vott .
Kör 34/32 och kör ofta på näst lättaste men även lättaste i perioder även i backen ovanför Soria mm .
Har liknande ( gubb) prestanda som GoranS , är du stark funkar säkert 28 , annars troligtvis inte .

Eller så har jag bara överdriven respekt för Vott ( men det tror jag inte )

M

Skogling sa:
Jag har just investerat i en 28-kassett. Skall visa den för taxichaffören i VOTT. ?

Jag hade 34/28 som lättast när jag körde upp och jag är kroppsbyggnadsmässigt långt ifrån någon bergsget och inte heller speciellt stark. Sen körde jag extremt defensivt, just för att jag ville cykla upp i ett svep utan att stanna. Det som för mig var mest problematiskt var att det var en hel del grus på vägbanan första två km vilket gjorde att det blev huvudsakligen sittande cykling, något jag är riktigt dålig på när det är brant. Slet rejält på ryggslut och hälsenor. Hade det gått att stå upp hade det garanterat varit en trivsammare resa upp. Jag lyckades dock med mitt mål, så det krävs absolut inga supermansegenskaper för att cykla upp i ett svep.

Det kommer bli toppen!

En bild från förra gången. En av mina bästa cykeldagar ever.

filename=DSC00440.JPG

Manurhin2 sa:
☺ Boka taxi innan ?
Kör 34/32 och kör ofta på näst lättaste men även lättaste i perioder även i backen ovanför Soria mm .
Har liknande ( gubb) prestanda som GoranS , är du stark funkar säkert 28 , annars troligtvis inte .

M

Hur går det med cyklingen? Ingen magsjuka får vi hoppas.
// Tobbe

Har klarat mig från magsjuka men dottern är fortfarande risig .
Körde Monté Leon bägge hållen idag , först med Anci moturs sen ett varv själv .
Screenshot_2016-12-30-18-39-18.png

Fick ändå skarva i lite upp gc60 och lite i byn för att nå 1000 mil .
20161230_112010.jpg

Hur brant är det som mest från ayacata till toppen ? Garmin visade 12% som mest idag , kanske inte helt omöjligt att coacha upp tanten ändå .

Tobbe A sa:
Manurhin2 sa:
☺ Boka taxi innan ?

M

Hur går det med cyklingen? Ingen magsjuka får vi hoppas.
// Tobbe

Manurhin2 sa:
Har klarat mig från magsjuka men dottern är fortfarande risig .
Körde Monté Leon bägge hållen idag , först med Anci moturs sen ett varv själv .

Fick ändå skarva i lite upp gc60 och lite i byn för att nå 1000 mil .

Hur brant är det som mest från ayacata till toppen ? Garmin visade 12% som mest idag , kanske inte helt omöjligt att coacha upp tanten ändå .

Det är ju aldrig tokbrant till toppen så det fixar hon nog.

Manurhin2 sa:

Första ~3km från Ayacata snittar runt 10%, med korta partier som nog kan vara uppåt 15%. Brant men inte superbrant, men man gör det efter 1500hm total stigning om man startar i Maspalomas.

Om man inte mäter på någon väldigt kort sträcka och/eller i någon kurva tycker jag 12-13% låter rimligare än 15%, men jag kan mkt väl ha fel där då det är några år sen jag var där. Den är dock inte helt snäll om man inte vid brantare partier. Om man tar en fika i Ayacata och vilar benen lite innan och sen kör upp extremt defensivt så ökar nog chanserna. Med defensivt menar jag att hålla ytterkurvor när trafiken så tillåter, lättaste växeln hela tiden, ta varje tillfälle att "vila" när det flackar ut lite. Vad är det tuffaste hon kört tidigare?

nisseson sa:
Manurhin2 sa:

Första ~3km från Ayacata snittar runt 10%, med korta partier som nog kan vara uppåt 15%. Brant men inte superbrant, men man gör det efter 1500hm total stigning om man startar i Maspalomas.

För en som står på nedre gränsen att genomföra? Du behöver ha varit uppe själv för att kunna coacha, antar att du har det. Man behöver rätt mindset, total fokus, energipåfyllning innan, rätt kläder med för det är ofta kallt vid toppen och framförallt när man skall ned igen. Tar man första biten i ett svep upp till miradoren med bussparkeringen kan lägga upp etapper efter det. Jag skulle nog göra så att jag tog en ryggsäck själv och hanterade all onödig vikt hela dagen. Börja tidigt, köra lågintensivt med bra pauser ända upp till Ayacata. Genomföra stigningen och sedan äta igen i Ayacata innan man vänder hemåt. Det är som sagt inte stigningen i sig som är det svåra. Det är den totala turen som nog kan knäcka en del. Prova men vänd om det inte verkar kul längre. Ligg inte före upp, plåga dig själv i låg fart så att du förstår och ser vad hon tampas med. För övrigt skulle jag vara lite orolig för ork i hennes händer och armar, man skall ju ta sig ned säkert efteråt också och det är ju inte direkt så att man bara rullar utför utan att bromsa. Lycka till! Om jag missbedömt situation och kapacitet får du framföra min ursäkt till henne.

Tycker du prickar det rätt bra .
Både taktik och kapacitet .
Vi smyger uppöver så får vi se , lär bli santa lucia ner för att slippa 14%-Arn till 1a miradoren det sista hon gör .

Hasse#7 sa:
nisseson sa:
Manurhin2 sa:

För en som står på nedre gränsen att genomföra? Du behöver ha varit uppe själv för att kunna coacha, antar att du har det. Man behöver rätt mindset, total fokus, energipåfyllning innan, rätt kläder med för det är ofta kallt vid toppen och framförallt när man skall ned igen. Tar man första biten i ett svep upp till miradoren med bussparkeringen kan lägga upp etapper efter det. Jag skulle nog göra så att jag tog en ryggsäck själv och hanterade all onödig vikt hela dagen. Börja tidigt, köra lågintensivt med bra pauser ända upp till Ayacata. Genomföra stigningen och sedan äta igen i Ayacata innan man vänder hemåt. Det är som sagt inte stigningen i sig som är det svåra. Det är den totala turen som nog kan knäcka en del. Prova men vänd om det inte verkar kul längre. Ligg inte före upp, plåga dig själv i låg fart så att du förstår och ser vad hon tampas med. För övrigt skulle jag vara lite orolig för ork i hennes händer och armar, man skall ju ta sig ned säkert efteråt också och det är ju inte direkt så att man bara rullar utför utan att bromsa. Lycka till! Om jag missbedömt situation och kapacitet får du framföra min ursäkt till henne.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Om man inte mäter på någon väldigt kort sträcka och/eller i någon kurva tycker jag 12-13% låter rimligare än 15%, men jag kan mkt väl ha fel där då det är några år sen jag var där. Den är dock inte helt snäll om man inte vid brantare partier. Om man tar en fika i Ayacata och vilar benen lite innan och sen kör upp extremt defensivt så ökar nog chanserna. Med defensivt menar jag att hålla ytterkurvor när trafiken så tillåter, lättaste växeln hela tiden, ta varje tillfälle att "vila" när det flackar ut lite. Vad är det tuffaste hon kört tidigare?

Inte mycket , testbacken och idag monté Leon är väl dom stigningar som cyklats.
Kvinnligt kön så rätt Stönig .

Om de backarna tagits utan att vara helt på gränsen kan det gå. Mycket hänger nog dock på huvudet, dels i form av att man tycker det är kul att ligga och nöta på uppför i flera timmar och dels att man klarar att köra disciplinerat att spara kraft. Det senare är lite en teknikfråga också när det blir brantare. Har märkt att en del personer har svårt att cykla riktigt långsamt utan att det blir jobbigt. Har cyklat tillsammans med personer som är svagare än jag uppför men som får problem när farten börjar gå ner under 8-9 km/h. Då blir det svårt när lutningen i procent blir tvåsiffrig. Kan man däremot klara att cykla i, säg, 4 km/h kan man även i lutningar på 15-20% ha lite marginal.

Att cykla långsamt (i vägens riktning) i uppförsbacke kräver dels att man klarar att fortfarande producera acceptabel effekt vid låg kadens, och dels rätt utväxling. Min nedre gräns för det första ligger nog runt 50, vilket gör att det sen krävs låg utväxling om jag ska få ner det vertikala stigandet (dvs effektbehovet) till 1400-1500hm/t (korta knäppar), 1000hm/t för någon/några kilometer och 800hm/t för "evighetstempo".

T.ex. 34/28 är på gränsen för mig för längre sträckor av 13-15%-lutning (tänk inledningen av VOTT), "tvingas" man (av kadens och utväxling) hålla 7,5km/t uppått så "tvingas" man klättra 1000+hm/t. Lösningen är så klart en lättare utväxling och/eller att kunna producera effekt även vid 40 i kadens (och klara sig med 800hm/t). :-)

nisseson sa:
Att cykla långsamt (i vägens riktning) i uppförsbacke kräver dels att man klarar att fortfarande producera acceptabel effekt vid låg kadens, och dels rätt utväxling. Min nedre gräns för det första ligger nog runt 50, vilket gör att det sen krävs låg utväxling om jag ska få ner det vertikala stigandet (dvs effektbehovet) till 1400-1500hm/t (korta knäppar), 1000hm/t för någon/några kilometer och 800hm/t för "evighetstempo".

T.ex. 34/28 är på gränsen för mig för längre sträckor av 13-15%-lutning (tänk inledningen av VOTT), "tvingas" man (av kadens och utväxling) hålla 7,5km/t uppått så "tvingas" man klättra 1000+hm/t. Lösningen är så klart en lättare utväxling och/eller att kunna producera effekt även vid 40 i kadens (och klara sig med 800hm/t). :-)

Om man lägger sig på lättaste växeln och kör på "korta knäppar"-effekten och gör det vid ökande lutningar så kommer man förr eller senare till en lutning där man inte längre klarar att cykla utan man blir tvungen att stanna alt. faller av cykeln. Den farten borde vara rätt likartad för de flesta personer om det enda som skiljde dem åt var förmåga att generera effekt . Men, och det är min poäng, jag har stött på personer som verkar få problem när farten går ner under 8-9 km/h. Så, min observation är att förmågan att hålla sig cyklande på låg kadens verkar variera en hel del.

Vart en långtur i tid , inte distans .
San Bartelome' - Santa Lucia och ner .
Får ta toppen själv på onsdag .
Håller med fredrick mer och mer om asfalten , stör mig inte så mycket eftersom jag kör komfortracer men den är sämre än jag kommer ihåg .
Riktig propagandacykling ner gc 65 trots höjdräddsla.
Screenshot_2017-01-02-16-22-56.png

Gäller det även biten från Fataga upp till San Bartolomé? Senast jag var där var den riktigt fin vilket gjorde det till en riktigt kul upplevelse att köra i omvänd riktning (d.v.s. nerför).

GoranS sa:
Gäller det även biten från Fataga upp till San Bartolomé? Senast jag var där var den riktigt fin vilket gjorde det till en riktigt kul upplevelse att köra i omvänd riktning (d.v.s. nerför).

Jag har för mig att förra året var övre delen från miradoren mot Fataga lite "tvättbrädebulig" och med början till sprickor.

Dagens tur var väl generellt ok .
Kanonfin asfalt på gc 65 .
Det finns dock inslag av dålig asfalt här och där även på havsnivå som jag inte tänkt på förut .
Apropå dålig asfalt så kör jag nog gc60 till toppen på onsdag och till toppen testbacken och Sofia ner . Inte kört Soria nerför tidigare.

Låter som de fixat kanten mellan San B. och Sta Lucia som jag drog i för 4 år sen och drog på mig dubbelpunka samt en förstörd fälg!

Utförskörningen från Soria är kanon (givet att asfalten är hygglig).

Manurhin2 sa:
Det finns dock inslag av dålig asfalt här och där även på havsnivå som jag inte tänkt på förut .
Apropå dålig asfalt så kör jag nog gc60 till toppen på onsdag och till toppen testbacken och Sofia ner . Inte kört Soria nerför tidigare.

Jag avser toppmiradoren innan San B...

Soria utför är fint. Två saker att tänka på, det finns ett par branta och tvära kurvor som man måste anpassa farten i innan samt att man får akta sig för cyklister som är på väg upp. Det är så lite biltrafik att de ibland är över hela vägbanan.

Ot: hittade en knappnål i bakdäcket när jag synade det innan dagens tur .
Drog ut den , snurrade på hjulet och tätt .
Tubeless is da shit !!

Om man vill minska problemet med mötande cyklister ser man till att få utförskörningen under sen eftermiddag. Åtminstone är min känsla att det är betydligt fler som kör upp där fm/lunch än en bit in på em.

Manurhin2 sa:
Glöm inte GC-606 :)

Från toppen testbacken ner till Soria är det fruktansvärd asfalt så var försiktig.
Från Soria och ner är asfalten kanonfin.

EM lär i alla fall inte bli något problem ?

GoranS sa:
Om man vill minska problemet med mötande cyklister ser man till att få utförskörningen under sen eftermiddag. Åtminstone är min känsla att det är betydligt fler som kör upp där fm/lunch än en bit in på em.

Var inga problem att ta sig ner där 2013, bortsett från toppbiten, men den har ju asfalterats sedan dess. Hur det ser ut nu vet jag ej. Är en klart mer utmanande väg upp än via San B. och Ayacata (läs: roligare). Om jag skulle köra ena vägen upp och andra ner skulle jag köra upp via Ingenio och ner via Ayacata. Hänger dock på att man tycker ramper på 15-20+% är kul utmaningar snarare än potentiella orsaker till gråt. Det som är bra är att de branta partierna inte är flera kilometer långa utan att man med defensiv körning kan få lite återhämtning emellanåt.

Får bli så , är väl där tävlingen går till toppen också .
Dom vinner visst på ca timmen .

M

GoranS sa:
Var inga problem att ta sig ner där 2013, bortsett från toppbiten, men den har ju asfalterats sedan dess. Hur det ser ut nu vet jag ej. Är en klart mer utmanande väg upp än via San B. och Ayacata (läs: roligare). Om jag skulle köra ena vägen upp och andra ner skulle jag köra upp via Ingenio och ner via Ayacata. Hänger dock på att man tycker ramper på 15-20+% är kul utmaningar snarare än potentiella orsaker till gråt. Det som är bra är att de branta partierna inte är flera kilometer långa utan att man med defensiv körning kan få lite återhämtning emellanåt.

Om jag inte tyckt att det blivit för smörigt att hålla med fredrick igen angående vägarna så hade jag gjort det här .

Inte nog med testosteron så fegade och tog toppen via gc60 och sen 130/120 ner .
1a stopp
20170104_085811.jpg

2a stopp
20170104_100024.jpg

3e stopp
Asfalten mellan San Bartelome' och Ayacata är JÄVLIGT dålig .
Trevlig Umebo att fika med dock.
20170104_105652.jpg

4e stopp
20170104_121807.jpg

Hem via gc 130 , som är JÄVLIGT dålig , och gc120 som är superfin
20170104_131203.jpg

Jobbigt såklart men hade nog varit dubbelt så jobbigt moturs enligt denna :
Screenshot_2017-01-04-14-56-56.png

Och rutten :
Screenshot_2017-01-04-14-54-17.png

M

Fegis! ;-)

Angående asfalten, på vilket sätt är den dålig? Knöglig, sprickor, asfalten borta (fläckvis), konstiga lagningar, ...?

GC-130 ner från toppen är till stora delar "knöglig", som om de har hällt grus/småsten på oljegrund. Ett av de vanligare fenomen på kanarieöarna alltså (samma problem som t.ex. stora delar på GC-605 upp till Ayacata). Går absolut att köra på, men inte så kul. Jag planerade igår att köra loopen GC-216 men vände efter ett par hundra meter då vägen var av samma kaliber där.

Fegis absolut men nöjd med beslutet efteråt.
Vägen är som nisseson skriver knölig , jag skulle säga att originalstenarna ligger kvar och själva asfaltskletet är borta ca 1 cm .
Periodvis var det även någon form av sprickor tvärs vägen på 130 som höll på att slå reglagen ur händerna .
Ungefär som att varannan meter var det en spricka tvärs vägen men i originalhöjd .

Är absolut inte missnöjd med vägvalet då jag nu cyklat alla södra vägar utom Vott.
Inte heller vägen om man åker in genom tunneln istället vid foten av Vott men den har jag kört med bil och kommer aldrig cykla om dom inte asfalterar om .

M

GoranS sa:
Fegis! ;-)

Angående asfalten, på vilket sätt är den dålig? Knöglig, sprickor, asfalten borta (fläckvis), konstiga lagningar, ...?

OK, jag inser vad ni menar för typ av otrevlighet. Och, det är ju inte jättekul att åka på, åtminstone om det är längre sträckor. Om det är så brant uppför att det går riktigt långsamt tycker jag inte att det är så illa, men bara man kommer upp till typ 15 km/h börjar det bli lite enerverande. Vill minnas att även GC-150 i trakterna av Cruz de Tejeda var av den typen 2013.

Dock skulle jag fortfarande inte klassa det som djävligt dålig väg. Det epitetet sparar jag till vägar där farter på 20-25 km/h riskerar att orsaka omkullkörning (för en oteknisk lvg-råtta). ;-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp