Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Verkar vara bra väder idag , även i bergen.
Snart dyker Hasse#7:s glada ansikte upp i en tråd nära dig , utan ytterligare slitage under klossarna .

Kämpa !

M

Även jag väntar med stort intresse.
Förövrigt anses jag transportabel nu med ledsagad transport. Tog bara två veckor ? ?Kan ta några dagar att fixa logistiken

Luzen sa:
Paul D sa:
Även jag väntar med stort intresse.
Förövrigt anses jag transportabel nu med ledsagad transport. Tog bara två veckor Kan ta några dagar att fixa logistiken
Hoppas det läker fort Paul, så du snart är på sadeln igen!

Jag är ledsen att göra er besvikna. Tog mig till Ayacata men hade en känsla av stickningar eller begynnande kramp. Jag vågade helt enkelt inte prova. Som vanligt får rädda pojkar inte kyssa vackra flickor. Återkommer med lite bilder snart.

Inte alls besviken på dig. Klokt!!

Rädda pojkar slipper o andra sidan läppherpes ( om de nu kan låta bli även de mindre bildsköna damerna = typ tjejer utan hjälm?)
Här känner jag att jag är ute på lite hal is endast i ett försök att göra mig lustig. Inväntar bilder. ?

Paul D sa:
Inte alls besviken på dig. Klokt!!

Rädda pojkar slipper o andra sidan läppherpes ( om de nu kan låta bli även de mindre bildsköna damerna = typ tjejer utan hjälm?)
Här känner jag att jag är ute på lite hal is endast i ett försök att göra mig lustig. Inväntar bilder. ?

Här är det nog bäst att släta över. Hehe. Bilder kommer snart vi har haft planerat strömavbrott med wifi-bortfall.

Är väl tecken på att man är vuxen när man tänker efter före . Du kommer igen ?

Om man fortsätter gc60 rakt istället för att ta gc 606 vänster och cyklar till tunneln via Artenara är det då lättcyklat eller mkt klättring ?

M

Ok då kör vi. Startade ifrån Maspalomas 9.00 cyklade oavbrutet till restaurangen i backen innan San Bartholome. En av bilderna är givetvis en bonus till Paul D. Titta längst upp till vänster så ser ni Toppenkillens vagn som en liten vit rektangel. Käkade en macka och fyllde vatten, betalade en skuld på 50 cent från i onsdags då de inte hade växel. Blicken var mer av "en idiot" än "å vad snällt". Kan rekommendera toaletten här, den är jättefin vilket man inte kan säga om Fataga eller Ayacata.

20180216_111457.jpg

20180216_111509.jpg

20180216_115107.jpg

20180216_115132.jpg

20180216_115146.jpg

Sen fortsatte jag upp, tog några bilder på ett ställe jag inte brukar stanna, fortsatte till Ayacata och kände att benen var rejält möra, så där så att man tror att man närsomhelst kan få kramp. Ingen bra känsla före VoTT.

20180216_124956.jpg

20180216_125114.jpg

20180216_125526.jpg

20180216_125142.jpg

Should I stay or should I go?

No go! :(

Cyklade hela vägen tillbaka utan stopp förutom för att ta av vindjackan.

Summa summarum har jag cyklat 60-70 mil dvs ganska lite i ett ganska lågt tempo. Men det har ändå varit en grymt bra semester med ytterligare två dagar kvar. Bifogar en bild med min livskamrat som varit själv till El Horno idag.

20180215_122332.jpg

Avslutar med en bild på Maspalomas fulaste bil. Vi kallar den tegelpannan då det motsvarar lackens lyster. Vi var helt säkra på att den stått på samma plats sen förra året men en dag var den borta och nästa tillbaka. Makalöst eftersatt. Den brukar stå efter gatan vid golfkomplexen.

20180215_123807.jpg

GoranS sa:
Lite uppför mellan Tejeda och Artenara men i övrigt lättåkt (huvudsakligen utför) om jag minns rätt.

Jag har inte provat den. Men skickade tidigare info om ett ras som jag inte vet om de fixat. Det som oftast brukar nämnas är att vägen är lång och att man kan få se en från Sällskapsresan.

Tack Hasse!
Håller med Göran ..... blir förhållandevis få höjdmeter Ayacata, Tejeda Artenara. Inte så många knivskarpa serpor. Storslagna dalgångar där man kunnat hålla vägen på ganska samma antal meter över havet längre sträckor. Men bäst ni kollar själva ?

Är det nån mening med att skriva något mer här eller har allt redan sagts och visats? Jag känner i alla fall det inte går att bidra så mycket mer.

Pfaff sa:
Hasse#7 sa:
Är det nån mening med att skriva något mer här eller har allt redan sagts och visats? Jag känner i alla fall det inte går att bidra så mycket mer.

Åh jo, alltid kan du väl elda på avundsjukan lite grann ?

Avundsjuka....Jo, nu när man är hemma igen och ser denna syn på morgonen så är det ju lite så man känner....
2018-02-17_12.24.29.jpg

Men samtidigt så är denna fina tråd som nu hållits vid liv ovanligt länge och nästan blivit ett litet arkiv för Kanariecykling ett fantastiskt sätt att få drömma sig tillbaka till när man möttes av detta på morgonen.....!
2017-07-29_13.01.04.jpg

2017-09-22_10.07.01.jpg

Så snälla, fortsätt att skriva så länge ni kan, så ska jag försöka göra mitt också när jag kommer tillbaka!

Mvh Ulf S.

Tänker så här om nu VOTT är ett viktigt/skojigt mål för dig: Om det är ok för dig så beskriv hur du tänker förbereda dig inför näste RIKTIGA semester när målbilden klarnat. Du har ju dessutom den stora fördelen att ni båda cyklar.
Kanske blir ni lite extra inspirerade att verkställa programmet ni delat med oss. Skulle publicering av era mål ta bort glädjen så lyssna inte på mig.
Jag räknar med att återkomma på något vis.
Hemfärd planerad av SOS sö em. Läkaren som stöttar mig heter Paula! Bara en sån sak ?

Paul D sa:
Tänker så här om nu VOTT är ett viktigt/skojigt mål för dig: Om det är ok för dig så beskriv hur du tänker förbereda dig inför näste RIKTIGA semester när målbilden klarnat. Du har ju dessutom den stora fördelen att ni båda cyklar.
Kanske blir ni lite extra inspirerade att verkställa programmet ni delat med oss. Skulle publicering av era mål ta bort glädjen så lyssna inte på mig.
Jag räknar med att återkomma på något vis.
Hemfärd planerad av SOS sö em. Läkaren som stöttar mig heter Paula! Bara en sån sak ?

Jag tror allt går lättast om jag inte blandar in min fru. Hon gör det hon känner för. För min egen del skulle det inte skada med mer proaktiv cykelträning innan och helst gå ned tio pannor. Skall jag vara ärlig var största hindret att jag inte ville vara ensam. Tänk om man kör av utför eller får knas med pumpen uppför, liten tisk men man vet aldrig. Lycka till med hemresan, hoppas det går utan alltför mycket smärta.

Jag har kört en del på egen hand och även på vägar som är en hel del ödsligare än de på GC vad det gäller andra trafikanter. Och visst kan det kanske vara knöligare/farligare om något strular när man är ensam. Å andra sidan är ju GC inte ödemark så bortsett från akuta tillstånd, vilka nog kan inträffa var som helst, så vet jag inte hur större risken för allvarliga konsekvenser är om man kör själv. Finns risker som jag tror ökar om man kör tillsammans med andra. Jag kör typiskt med extra säkerhetsmarginaler utför när jag kör solo. Och jag ser mig inte som någon direkt chanstagare normalt.

Med detta inte sagt att jag inte uppskattar sällskap när jag cyklar, bara att jag tror att man inte behöver vara alltför tveksam inför lite solocykling i bebodda trakter. Om man ger sig ut i ödemarken och som jag har tummen mitt i handen skulle det kunna vara lite annorlunda.

GoranS sa:
Jag har kört en del på egen hand och även på vägar som är en hel del ödsligare än de på GC vad det gäller andra trafikanter. Och visst kan det kanske vara knöligare/farligare om något strular när man är ensam. Å andra sidan är ju GC inte ödemark så bortsett från akuta tillstånd, vilka nog kan inträffa var som helst, så vet jag inte hur större risken för allvarliga konsekvenser är om man kör själv. Finns risker som jag tror ökar om man kör tillsammans med andra. Jag kör typiskt med extra säkerhetsmarginaler utför när jag kör solo. Och jag ser mig inte som någon direkt chanstagare normalt.

Med detta inte sagt att jag inte uppskattar sällskap när jag cyklar, bara att jag tror att man inte behöver vara alltför tveksam inför lite solocykling i bebodda trakter. Om man ger sig ut i ödemarken och som jag har tummen mitt i handen skulle det kunna vara lite annorlunda.

Håller med dig i det mesta men det var inte direkt mycket folk i rörelse på GC-606 förra året. Men jag överdriver kanske lite. Hursomhelst har jag inte känt nån ånger för att jag avstod, alltså var det ganska rätt för mig här och nu.

Jag upplever ofta VOTT som mycket ödslig. Möjligen mindre med åren efterhand som jag memorerat de olika avsnitten. Senaste åren kört 90% solo. Alltid dubbla slangar o dubbla CO2. Missing Link + kedjebrytare i multiverktyget. Gärna linda några varv silvertejp runt CO2 i händelse av skärskada på däck. Kan förstärkas med sedel-papper som är starkt. Regelbunden inspektion av broms o växelvajrar tror jag gör extra vajrar överflödiga. Avsaknaden av vatten att köpa tycker jag är sämst. Har aldrig kört VOTT utför. Föredrar 20% stigning ?
Ser fram emot en eventuell målbeskrivning. Vikten tycker jag själv är svårast. Sätta upp mål = lätt men att nå viktmålet svårare.

Mål är bra , hade 3 st 2017 .

Vättern sub8 , check med bred marginal
Förbättra Vasatiden , check med 5 min
Vott utan stopp , check

?

Manurhin2 sa:

Vott utan stopp , check

?

Grattis, mycket bra resultat. Det här är en bra jämförelse. Jag kan antagligen klara Sub9 på VR i klunga OM jag tränar för det. Vasaloppet lär ta 10 timmar ÄVEN om jag tränar för det. Skäl för fotisättning eller att avstå VoTT känns ganska rimliga i jämförelse.

Hasse#7 sa:
Manurhin2 sa:

Vott utan stopp , check

?

Grattis, mycket bra resultat. Det här är en bra jämförelse. Jag kan antagligen klara Sub9 på VR i klunga OM jag tränar för det. Vasaloppet lär ta 10 timmar ÄVEN om jag tränar för det. Skäl för fotisättning eller att avstå VoTT känns ganska rimliga i jämförelse.

Om man vill handlar det mest om att sätta mål och att skaffa sig verktyg för att nå dom , du är ju rena ungdomen ?

Manurhin2 sa:
Hasse#7 sa:
Manurhin2 sa:

Vott utan stopp , check

?

Om man vill handlar det mest om att sätta mål och att skaffa sig verktyg för att nå dom , du är ju rena ungdomen ?

Vi fortsätter diskussionen en annan dag. Jag gillar egentligen utmaningar och ogillar att inte ge det ett rejält försök. Men som sagt förberedd måste man vara.

VR-tid beror så oerhört mkt på vilken grupp man har tillgång till. Lägger man upp 10 personer som drar och man själv kan ligga på rulle hela vägen kan man åka oerhört mycket fortare än om man ska slita sig runt själv. För egen del ha jag gjort VOTT utan stopp (men med extremt defensiv taktik) medan jag inte varit nära sub8 på VR. Att köra VL skulle vara kul om man visste att man hade stabila snöförhållanden s.a. man kunde träna ordentligt på snö i åtminstone tre månader innan loppet. Bor man i Sthlm är det tyvärr en utopi. Så tyvärr känns VL som något det är risk att det aldrig blir av att göra.

VI kan få gå bort direkt. Dels är det OT och sen har jag varken tid eller lust att lära mig det så bra att jag skulle vilja ställa upp. De andra två är i alla fall inte OT och begripliga att hantera, i alla fall i teorin.

Ordning i klassen .?

Vasan syftar på Cykelvasan , otydligt av mig .
Tanken med inlägget om min målbild och utfallet var inte att belysa vilka tider som motsvarar annan prestation , ex Vott , vilket inte går att göra på det sättet .

Snarare för ett visa Hasse#7 att det går , få honom att knyta näven i fickan , och skaffa en strategi för att lyckas .

M

Luzen sa:
Hasse#7 sa:
Jaha CV, jag har cyklat öppet spår 90km på 4.36 helt utan förberedelser.
Det hade du nog slagit med ca 1h idag.

Tack. De som säger att man skall förbereda och träna har absolut rätt. Idag blir det Soria och en avslutande Papaya Grande. Sen skall jag packa cyklar. Frugan är nöjd och tänker fånga känslan av sommar utan att cykla. Jag skall fundera på hur jag kompenserar minskad lagsport med annan kondition och uthållighetsträning. Samt bra kost så gott det går.

Wow, man blir avundsjuk av alla bilderna. Jag cyklade lite granna på Gran Canaria i November. Utgick från Puerto de Mogan och cyklade uppför Serenity Climb och det är nog banne mig det bästa jag gjort i hela mitt liv! Är riktigt sugen på att åka tillbaka och cykla och man blir ju inte mindre sugen när man ser dessa bilderna :)

Mr_Miyagi sa:
Wow, man blir avundsjuk av alla bilderna. Jag cyklade lite granna på Gran Canaria i November. Utgick från Puerto de Mogan och cyklade uppför Serenity Climb och det är nog banne mig det bästa jag gjort i hela mitt liv! Är riktigt sugen på att åka tillbaka och cykla och man blir ju inte mindre sugen när man ser dessa bilderna :)

Härligt att höra!

Hasse#7 sa:
Luzen sa:
Hasse#7 sa:
Jaha CV, jag har cyklat öppet spår 90km på 4.36 helt utan förberedelser.
Det hade du nog slagit med ca 1h idag.

Tack. De som säger att man skall förbereda och träna har absolut rätt. Idag blir det Soria och en avslutande Papaya Grande. Sen skall jag packa cyklar. Frugan är nöjd och tänker fånga känslan av sommar utan att cykla. Jag skall fundera på hur jag kompenserar minskad lagsport med annan kondition och uthållighetsträning. Samt bra kost så gott det går.
Min erfarenhet efter att i somras varit och cyklat berg betydligt sämre tränad än tidigare är att man straffas av den sämre kapaciteten på två olika sätt. Dels är det förstås slitigare i de riktigt tuffa partierna (=när lutningen börjar gå upp mot 10% och över). Dessa är dock ofta inte så stor del av totala sträckan. Värre är egentligen att man får slita mer på de lättare partierna uppför. Tidigare har jag kunnat tagit mig uppför backar som lutat 7-8% utan att det slitit speciellt mycket. I somras var dock den typen av lutning något som märkbart påverkade benen efter ett tag. Och 7-8% kan det ju luta under ganska stor del av en runda i bergen.

Precis hemkommen efter 2 v. Blev 8 cykelpass innan förkylningen tog mer fart igen. Denna gång MTB! Finns en del fint där även om jag var lite less efter första dagen.

Mer bilder och videos här: https://bracykling.com/category/resor/gran-canaria-mtb-2018/

Rutterna finns på min Strava och är rätt lika Free-motions turer.

Bilagor

• 20180206_134532_031.jpg
    20180206_134532_031.jpg
    722.9 KB · Besök: 114
  • 20180214_180943.jpg
    20180214_180943.jpg
    246.9 KB · Besök: 114
  • 20180209_133106.jpg
    20180209_133106.jpg
    426.8 KB · Besök: 71
  • 20180212_141652_026.jpg
    20180212_141652_026.jpg
    267.3 KB · Besök: 75
Ser härligt ut .
Jag hade gärna provat mtb på gc om jag inte blivit lätt illamående av filmer jag sett därifrån pga höjdrädsla ?

Ok det allra sista innan jag inte har mer färskt att tillföra tråden på ett tag. Cyklade Maspalomas-Soria-Maspalomas på 2.50 ensam idag, kort paus för Zumo Papaya Grande exkluderad. Även om det inte är särskilt fort kändes det ändå som att benen börjar svara. Känns som en skön avslutning innan cyklarna åker ned i väska respektive kartong. Jadå min kartong lever än.

Utsikt ungefär 2/3 upp.

20180218_132544.jpg

20180218_132550.jpg

Soria, kaféet

20180218_135457.jpg

20180218_135501.jpg

Sista juicen att drömma tillbaka till när man kommer hem.

20180218_135511.jpg

Lämnar över stafettpinnen till nästa och funderar över vad som kan förbättras. Har en tanke om att man kunde göra en löst organiserad resa nästa år. Alltså inte kommersiellt utan bara kompishjälpande eller nåt. Jag har ju träffat och cyklat med många trots att frugan och jag åkte ensamma hit. Ju fler desto roligare om man inte tvingar varandra.

Edit: Kom på att jag kan illustrera skillnaden på en klättrare/berget och en lång farbror. Det var race här i Meloneras igår och jag träffade Luis Ortega Garcia från Ciclored som ordnade resan till Frankrike för ett par år sen.

received_10213484068629788.jpeg

Senast ändrad:
Om du ska dra ihop en organiserad kompisresa, skulle jag föreslå att se till att ni är på det klara med hur upplägget är i förväg. Är ju trist att ha laddat för att cykla långa heldagsturer i måttlig fart tillsammans med andra bara för att på plats inse att resten av sällskapet tänker sig att köra stenhårda tretimmarspass på fm och slappa vid poolen resten av dagen. Är naturligtvis inte så att alla behöver köra på samma sätt alla dagar, men jag tror att det är bra att stämma av kapacitet och ambitioner i förväg.

GoranS sa:
Om du ska dra ihop en organiserad kompisresa, skulle jag föreslå att se till att ni är på det klara med hur upplägget är i förväg. Är ju trist att ha laddat för att cykla långa heldagsturer i måttlig fart tillsammans med andra bara för att på plats inse att resten av sällskapet tänker sig att köra stenhårda tretimmarspass på fm och slappa vid poolen resten av dagen. Är naturligtvis inte så att alla behöver köra på samma sätt alla dagar, men jag tror att det är bra att stämma av kapacitet och ambitioner i förväg.

Det som har slagit mig är att alla organiserade grupper ser väldigt kompetenta ut. Jag vill påstå att det är lättare att bete sig så när man vet att det finns följebil eller man helt enkelt är jäkligt bra tränad. Det som inte finns är "organiserade" som inte har jättebråttom men vill se mycket och det som absolut inte finns är grupper som vill köra försiktigt och lära sig från scratch. Såna som min fru tex, jag misstänker att många har en partner som skulle vilja delta lite men slippa hamna i omöjligheter. Grundiden är kanske en grupp med utsedd rutt där de snabbaste brakar på och sedan väntar eller vänder om och tränar lite till samt en annan grupp som har en annan rutt och där alla de som tycker att detta med höga berg verkar övermäktigt cyklar. Kanske kortare, kanske mer fika, i alla fall färre höjdmeter. Jag vet inte riktigt det är bara en lös tanke om att det blir mer gjort och säkrare tillsammans. Min fru har ju cyklat mer än tjugo mil som inte blivit av om vi inte ordnat för det.

Senast ändrad:
Hasse#7 sa:
Ok det allra sista innan jag inte har mer färskt att tillföra tråden på ett tag. Cyklade Maspalomas-Soria-Maspalomas på 2.50 ensam idag, kort paus för Zumo Papaya Grande exkluderad. Även om det inte är särskilt fort kändes det ändå som att benen börjar svara. Känns som en skön avslutning innan cyklarna åker ned i väska respektive kartong. Jadå min kartong lever än.

Utsikt ungefär 2/3 upp.

Soria, kaféet

Sista juicen att drömma tillbaka till när man kommer hem.

Lämnar över stafettpinnen till nästa och funderar över vad som kan förbättras. Har en tanke om att man kunde göra en löst organiserad resa nästa år. Alltså inte kommersiellt utan bara kompishjälpande eller nåt. Jag har ju träffat och cyklat med många trots att frugan och jag åkte ensamma hit. Ju fler desto roligare om man inte tvingar varandra.

Bra idé, bara 50 veckor kvar att tänka ut nåt kul.

Jag överväger gärna gemensamma turer i framtiden.
Har sett att det förekommer guidade turer på Elcykel.
Även sett det jag uppfattat som organiserade turer där de minst tränade verkligen hängt på repet. Ex upp i Ayagauresdalen.
Jag var noga med att lägga mig sist. Efter en stund började framförvarande släppa lucka. Medelst handpåläggning knuffade jag ifatt honom. Måååånga gånger. Ingen av ledarna verkade ha koll på vad som hände där bak.
Om en spontan HappyGrupp är ojämn så håller jag helt med om att de som vill köra hårt kan vända ner o ta senaste backen igen o igen o igen. Bäst är nog om dessa repetitioner sker i nedre delen av kön så de tröttaste når kommande Mirador-stop före sprättgökarna.
Snackar man bara ihop sig o är tydlig så löser man det mesta.

Tillbaka
Topp