Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Närmaste vägen från Taurito till PdM i Maps är motorvägen till Puerto Rico och tillbaka så jag är helt säker på att du har rätt .

M

Är stängningen av 605 permanent? Går det att runda avstängningen?

Vägen var ju fallfärdigt på en hel del ställen 2016 när jag körde den men fint är det där...

/A

katten sa:
Är stängningen av 605 permanent? Går det att runda avstängningen?

Vägen var ju fallfärdigt på en hel del ställen 2016 när jag körde den men fint är det där...

/A
Fick just meddelande från mina kompisar på ön att GC605 är öppen.
För att få uppgiften bekräftad i närtid kan man kontakta FreeMotion.
Kompisarna kanske inspekterar lagningen nu på fredag. Återkommer i så fall.

GoranS sa:
OK., fortfarande en del pengar men i alla fall inte helt hutlöst kan jag tycka.

Nej , tycker lika men för 2 år sedan kostade det 700 . Ifjol 800 .

Tänkte av någon outgrundlig anledning att det skulle vara praktiskt att hyra cykel på Tenneriffa i sommras , 1500 för 6 dagar varav 3 cykeldagar . Detta för betydligt sämre cykel äv vad jag brukar lägga i cykelväskan . Tillkom förresten en liter Gin till honom jag lånade effektpedaler av .
Tot ca 1800 för 3 cykeldagar .

M

Roade mig med att som jämförelse kolla vad det skulle kosta att hyra bil första veckan i november.
886SEK/vecka hos GOLDCAR. Bränsle tillkommer men det gör det ju om man ska cykla oxå (smile)

Manurhin2 sa:
GoranS sa:
OK., fortfarande en del pengar men i alla fall inte helt hutlöst kan jag tycka.

Nej , tycker lika men för 2 år sedan kostade det 700 . Ifjol 800 .

Tänkte av någon outgrundlig anledning att det skulle vara praktiskt att hyra cykel på Tenneriffa i sommras , 1500 för 6 dagar varav 3 cykeldagar . Detta för betydligt sämre cykel äv vad jag brukar lägga i cykelväskan . Tillkom förresten en liter Gin till honom jag lånade effektpedaler av .
Tot ca 1800 för 3 cykeldagar .

M

För oss vanliga dödliga som brukar ha familj i släptåg får man sällan mer än 3 cykeldagar. Då kostar det mindre att hyra än bara cykelväskan och man slipper få cykeln mosad. Både på GC och i Palma har jag haft superfina nya hyrhojar.
Men så klart om man ska köra en vecka är ju egen hoj mer rimligt.

Ska till GC 6-13 nov och tänkte att det kunde vara trevligt att cykla några dagar. Något som en novis ska tänka på? Kommer bo mitt i smeten i PDI. Är FreeMotion ett bra alternativ?

kroem sa:
Ska till GC 6-13 nov och tänkte att det kunde vara trevligt att cykla några dagar. Något som en novis ska tänka på? Kommer bo mitt i smeten i PDI. Är FreeMotion ett bra alternativ?

Ett säkert kort. Relativt dyrt men mycket fräscha cyklar.

Hyrde där för ca 5 år sen och då funkade det. En fördel är ju att det är hyggligt nära till dem om du bor mitt i PdI.

Tror det har diskuterats alternativa uthyrare i denna tråd. Kan dock vara ngt år sen.

Freemotion funkar bra
Om du ska köra lvg några dagar så ta bara gc60 så har du flera fantastiska alternativ på vägar , bla denna :

M

Tack för tipsen. Får nog bli Freemotion för "första gången". Kan man hämta sent för att få en tidig start på dagen, eller räknas det kanske som en extra dag...?

Manurhin2 sa:
Freemotion funkar bra
Om du ska köra lvg några dagar så ta bara gc60 så har du flera fantastiska alternativ på vägar , bla denna :

M
Det där såg helt fantastiskt ut. Får bli ett försök... sprungit iaf >1000hm på GC så detta ska man väl klara? ;)

Den där vägen innebär visserligen många höjdmeter, men den är huvudsakligen rätt hanterbar vad det gäller lutning. Finns betydligt tuffare varianter upp till toppen, t.ex. vägen via Ingenio, La Pasadilla och Los Casadores, d.v.s. mer från öster.

Om du ger dig på att cykla upp till toppen (rekommenderas), försök att se till att det är en dag då det är klart däruppe. Dels riskerar du annars att missa utsikten där uppifrån som är fin (man ser hela vägen ner till kusten) och dels kan det bli lite kyligt p.g.a. höjden och är toppen insvept i moln blir det typiskt fuktigt och det kan bli riktigt kallt och otrevligt ffa att ta sig ner.

GoranS sa:
Om du ger dig på att cykla upp till toppen (rekommenderas), försök att se till att det är en dag då det är klart däruppe. Dels riskerar du annars att missa utsikten där uppifrån som är fin (man ser hela vägen ner till kusten) och dels kan det bli lite kyligt p.g.a. höjden och är toppen insvept i moln blir det typiskt fuktigt och det kan bli riktigt kallt och otrevligt ffa att ta sig ner.

Håller med , ta dessutom med en vindjacka till nedfärden mot Ayacata .
Tror det var 6 grader på toppen första ggn .
Märktes inte i kortkort upp men blir kyligt nerför även med jacka .

M

Om du vill köra en rundtur kan du ta vägen via Cazadores, La Pasadilla och Ingenio tillbaka. Jag föreslår i så fall att från Ingenio ta vägentill Agüimes och sedan fortsätta på väg GC-551 och därefter ner till kusten på GC-65 och slutligen GC-500 tillbaka till PdI. Att ta i beaktande Är att det är en bit längre än att köra tillbaka samma väg ner som upp. Om man som jag gillar att se olika vägar är det dock värt det tycker jag.

kroem sa:
Hojta till om du är morgonpigg och inte vill cykla själv. Skicka PM.
Tror nog att hämtdagen kan räknas som hel hyrdag.

Paul D sa:
kroem sa:
Kanske det! Brukar vara rätt tidigt iväg, men det är kanske en bedömningsfråga....

kroem sa:
Paul D sa:
kroem sa:
Kanske det! Brukar vara rätt tidigt iväg, men det är kanske en bedömningsfråga....
När det ljusnat?

Manurhin2 sa:
GoranS sa:

M
Vindjacka bra. Har hemma ibland testat dubbla Armvärmare kompletterade med vindväst. Tycker man blir mer flexibelt de långpass då temperaturen hinner skifta mycket. Behöver inte stanna när jag drar ner ett elle två lager armvärmare till handlederna i långa stigningar. Första lagret stickat (Decathlons BTWin billiga) andra lagret mer vindtätt. Bianchi förstås ?

Kör också betydligt oftare med väst+armvärmare (dock bara ett par) än med jacka.

En sak jag ibland kan uppleva som lite förrädiskt just med att inte ta av armvärmarna utan att låta de sitta kring handlederna när man kör uppför är att om man svettas så fungerar de som svettband, vilket gör att de typiskt är fuktiga när man på toppen ska dra upp dem inför nerfärden.

Paul D sa:
Manurhin2 sa:
GoranS sa:

M
Vindjacka bra. Har hemma ibland testat dubbla Armvärmare kompletterade med vindväst. Tycker man blir mer flexibelt de långpass då temperaturen hinner skifta mycket. Behöver inte stanna när jag drar ner ett elle två lager armvärmare till handlederna i långa stigningar. Första lagret stickat (Decathlons BTWin billiga) andra lagret mer vindtätt. Bianchi förstås ?

Bianchi is da shit .
Tycker nog dock som GoranS om fuktiga armvärmare i kyla och höga hastigheter .
Föredrar bara armar också dom få dagar jag cyklar i solen mitt i vintern .

20180921_174113.jpg

GoranS sa:
Kör också betydligt oftare med väst+armvärmare (dock bara ett par) än med jacka.

En sak jag ibland kan uppleva som lite förrädiskt just med att inte ta av armvärmarna utan att låta de sitta kring handlederna när man kör uppför är att om man svettas så fungerar de som svettband, vilket gör att de typiskt är fuktiga när man på toppen ska dra upp dem inför nerfärden.
? kör man så hårt så man blir varm o ändå vill ha armvärmarna torra så fixar man det genom värsta fartställningen så armbågarna blir lägsta punkten. Då droppar kylvätskan snällt ner från de vassa armbågarna?
Tror jag tidigare skrutit om +3 grader på toppen med korta ben en Nyårdags förmiddag.
Ayacata brukar kunna vara kyligt men bara man kommer ner till San Bartolome så värmer ofta solen skönt.

Är ju en skaplig bit från toppen till SB så det kan ju bli rätt obehagligt.

Angående den extrema aeropositionen tror jag inte att den passar mig om inte annat så för att jag står väldigt mkt när jag klättrar.

Frågan är vilken som är bästa vägen mer om det är kallt. Min första topptur bjöd på 4 grader och det var rätt kyligt när jag köpte ner via Cazadores och Ingenio; https://happyride.se/forum/read.php/1/1819032

Förmiddagsfika i en liten hamn, El Hierro Kanarieöarna, lite molnigt men varmt och skönt, 22-23grader, ibland är livet lite extra skönt att leva....

Mvh Ulf S.

Bilagor

• 20181025_113425.jpg
    20181025_113425.jpg
    355 KB · Besök: 131
GoranS sa:
Inte direkt så det kryllar av turister, vilket ju måste ses som positivt.

Nej, här är det lugnt nu, de turister som är här är mest "inrikesturister" från öarna, det har blivit billigt för boende här att resa mellan öarna, 75% rabatt på flyg och båt gör att många tar dagsresor och ser sig omkring.
Dock så pratas det bland makthavarna här om en ökad satsning på "Ecoturism", riktigt vad det innebär verkar det inte vara någon som riktigt har klart för sig, men att en av bitarna är en satsning på cykelturism verkar sannolikt.
Man anordnade också en Ciclotourista på prov här, deltagarantalet var strikt begränsat till 200 (här går man försiktigt fram....), vilket gjorde att jag inte fick någon plats, trots idoga försök på den officiella vägen och på div. andra sätt. Trist, men jag hoppas att det blir ett årligen återkommande evenemang!

Mvh Ulf S.

Kommer att befinna mig på GC Meloneras 17-24 november. Om nån är på plats och ev. vill ta en sväng nån dag så hojta gärna till.

Är det fortfarande möjligt att vandra igenom avspärrningen för vägraset efter Taurito?
Läste någonstans att det var risk för böter mm, bara en myt eller?

C-dale sa:
Är det fortfarande möjligt att vandra igenom avspärrningen för vägraset efter Taurito?
Är påväg ner om 2 veckor så jag är lite nyfiken själv. Jag undersökte några stravasegment och där har cyklats idag iaf. Jag fick klättra ut om räcket vid avspärrningen sist (slutet av feb iår) gick hur bra som helst. Själv tvivlar jag på att man står och bötfäller cyklister. Hittar inte någon bra info i övrigt..

C-dale sa:
Jag har nämnt böter. Gynter som bor på ön berättade det för mig.
Kollar lite närmaste dagarna.

Bengt Granlund sa:
C-dale sa:
Är påväg ner om 2 veckor så jag är lite nyfiken själv. Jag undersökte några stravasegment och där har cyklats idag iaf. Jag fick klättra ut om räcket vid avspärrningen sist (slutet av feb iår) gick hur bra som helst. Själv tvivlar jag på att man står och bötfäller cyklister. Hittar inte någon bra info i övrigt..
Ja då är minst 3 ”forumbröder” på ön inom 2 veckor? Granlund, Chripers o undertecknad.
Jag kollar passagen Tauritio-PdM så snart jag hinner. Landar nu snart.

Senast ändrad:
Det är nog svårt att missförstå avsikten med avspärrningen mot Mogan... men jag såg folk som cyklade på vägen bortanför avspärrningen, så det är med andra ord ingen fysisk omöjlighet att ta sig förbi... Jag var där idag 5 november.

Bilagor

• FD34A697-3D22-4ACE-B125-11238D7EE595.jpeg
    FD34A697-3D22-4ACE-B125-11238D7EE595.jpeg
    526 KB · Besök: 133
Bengt Granlund sa:
Frågan är hur avspärrningen ser ut längre upp, där var det till att klättra runt räcket förra året.

Bilden tog jag 24feb.

Dec 2017 när jag var nere sist så var det en avspärrning betydligt längre ner i backen mot pdm , är den också kvar ?
Det ser ut som att dom stängt av på riktigt nu vilket inte var fallet då , fick känslan av att dom lagade lite provisoriskt ibland för att dom måste men att det var lätt att komma förbi.

Detta ser värre ut , blir omöjligt att få med sambon till testbacken från Taurito .

Får väl mot min vilja åka bil till cyklingen , igen .

M

Går det att ta sig runt avspärrningen via annan väg?
På Google maps ser det ut som GC1 är alternativet, men kan man cykla på den?

Oavsett om det är lagligt eller ej (misstänker kraftigt att det inte är det) så skulle jag undvika att cykla motorvägstunnel (GC1).

Tillbaka
Topp