Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Är nu ett antal år sen jag var på ön, men TF-51:an är väl huvudleden för turister från PdA och Los Cristianos upp till Las Cañadas vilket innebär en del trafik. Om man vill så går det ju att stora delar av vägen upp till Vilaflor köra alternativa vägar. Finns en del smala och tämligen branta saker. Kräver dock lite mer navigeringsjobb, potentiellt med en del bygator. Om jag inte minns helt galet körde jag den vita vägen närmast öster om den Manurhin2 har ritat på sin karta från Los Cristianos upp till där TF-51 och TF-28 möts. Mkt sparsam trafik på den vägen.

Har själv bara cyklat från El Médano via Granadilla de Abona och Vilaflor upp.

Haft två fina dagar på en lite för liten superaerocykel (systemsix) då jag är dålig på att planera. Men hej vad det går - dessutom har man ju "fel" cykel för berg vilket är en bra ursäkt. En dag upp Soria och en bara längst kusten.

Hade tänkt att få till en lite mer planerad runda på fredag morgon, är det Pico man "måste" göra då? Om jag utgår från Bahia Feliz, hur långt är det till typ VOTT?

kroem sa:
Haft två fina dagar på en lite för liten superaerocykel (systemsix) då jag är dålig på att planera. Men hej vad det går - dessutom har man ju "fel" cykel för berg vilket är en bra ursäkt. En dag upp Soria och en bara längst kusten.

Hade tänkt att få till en lite mer planerad runda på fredag morgon, är det Pico man "måste" göra då? Om jag utgår från Bahia Feliz, hur långt är det till typ VOTT?
Om jag hade bott i Bahia Felize hade jag nog tagit gc60 till Ayacata oavsett .
Därifrån kan du nå både Picon och Vott .
Mkt på grund av vägraset vid Taurito .

M

Manurhin2 sa:
kroem sa:

M
Möjligt att vi blir två som siktar på VOTT på lördag. Gissar det kan bli 120km plus minus. Färjan mellan Puerto Rico o Port de Mogan går varje halvtimme. 7€.
Återkommer om detaljer.

Fick ta det Svarta guldet upp idag till utsiktsplattsen GC-60 , för att sedan kunna fortsätta upp på vandringsleden bakom.
B257BB3D-E157-440D-9E68-621061819B2A.jpeg
026330B1-40BB-4E5F-B77B-28628DFAB9C4.jpeg

Se upp för stuuu..
BA835BC6-4F18-48D6-BE77-A87E7FAE13A2.jpeg
365921E2-3978-46A2-BD62-16636181CB63.jpeg
331FD468-75A2-4520-B5EA-56AA927DD28A.jpeg

Åh äntligen en tall att luta cykeln mot.
8871D319-CF84-469A-BF2A-4ECADC7A0FF3.jpeg

Det går ett fint spår ner vid sidan av GC-60 ända ner till San Fernando på hemvägen också.
F29B9042-6589-4F10-832D-A874EECE5B3F.jpeg

Paul D sa:
Manurhin2 sa:
kroem sa:

M
Möjligt att vi blir två som siktar på VOTT på lördag. Gissar det kan bli 120km plus minus. Färjan mellan Puerto Rico o Port de Mogan går varje halvtimme. 7€.
Återkommer om detaljer.
Hmm...Har ingen hojj på lördag, men skulle ju kunna förlänga...

Paul D sa:
Teneriffa fråga:
Vill ha goda råd om vägval från Los Cristianos (sydväst på ön) upp mot Teijde?
Finns troligen beskrivet tidigare i denna omfattande tråd men vet inte hur man snabbt hittar.
Gärna vägnummer.
Vill även veta om det är mycket bättre att starta från annat ställe än Los Cristianos?
Bästa vore om någon är på Teneriffa ungefär 25-29/3 o handgripligt vill visa mig. Siktar på en heldag för bestigningen.
Ursäkta för det sena svaret, men som redan sagts, om man letar rätt på "den stora rondellen" i Los Christianos (i mitten på första bilden) så cyklar man bara rakt upp mot motorvägspåfarten men fortsätter istället under motorvägen mot TF-28 och sedan vidare t.ex. TF-51 upp mot Vilaflor.
Screenshot_20190319-183313_Maps.jpg

Men det går också att ta sig fram upp mot TF-82 genom Las Americas, Fanabe och Adeje även om det är lite krångligare. Från samma rondell så tar man Avenida Chayofita väster ut, vid sportarenan tar man höger mot Las Americas. Här kommer några bilder.
Screenshot_20190320-230248_Maps.jpg

Screenshot_20190320-230259_Maps.jpg

Screenshot_20190320-230310_Maps.jpg

Screenshot_20190320-230319_Maps.jpg

Ungefär mitt på fjärde bilden så går det blåa strecket till öster (höger på bilden) om köpcentret Gran Sur och in i ett bostadsområde , men man kan ta väster om detta också för att komma lite mera rakt på, det känns som en motorvägspåfart men är inte det.

Mvh Ulf S.

[
Återkommer om detaljer.[/quote]
Hmm...Har ingen hojj på lördag, men skulle ju kunna förlänga...[/quote]
Hur stor hoj kan du ha??

Paul D sa:
[
Återkommer om detaljer.
Hmm...Har ingen hojj på lördag, men skulle ju kunna förlänga...[/quote]
Hur stor hoj kan du ha??[/quote]
Är 179 så brukar bli 56. Men tror det blir för lång tidsmässigt tur för mig på lördag, sista dagen, så jag tar mig upp emot toppen imorgon bitti. Får bli VOTT nästa resa.

Dessutom dragit på mig bäbisbaciller här, så näsan är rätt tjock.

Senast ändrad:
kroem sa:
Paul D sa:
[
Återkommer om detaljer.
Hmm...Har ingen hojj på lördag, men skulle ju kunna förlänga...
Hur stor hoj kan du ha??[/quote]
Är 179 så brukar bli 56. Men tror det blir för lång tidsmässigt tur för mig på lördag, sista dagen, så jag tar mig upp emot toppen imorgon bitti. Får bli VOTT nästa resa.

Dessutom dragit på mig bäbisbaciller här, så näsan är rätt tjock.[/quote]
Bäbisbaciller ??
Krya!!
Vilar i morgon.

kroem sa:
Paul D sa:
Bäbisbaciller ??
Krya!!
Vilar i morgon.
Näsan rann men det gick ändå, kan ju inte skippa toppen en till resa. Gisses vad fint det var däruppe, men vägen sista typ 25(?) var ju riktigt knackig.
11-34 nästa gång jag hyr ...
Men vägen från Ayacata till toppen är väl fin .
Som jag kommer ihåg det är det riktigt risig asfalt mellan San Bartelome' och Ayacata , fin för övrigt .

M

Manurhin2 sa:
kroem sa:
Paul D sa:
Bäbisbaciller ??
Krya!!
Vilar i morgon.
Näsan rann men det gick ändå, kan ju inte skippa toppen en till resa. Gisses vad fint det var däruppe, men vägen sista typ 25(?) var ju riktigt knackig.
11-34 nästa gång jag hyr ...
Men vägen från Ayacata till toppen är väl fin .
Som jag kommer ihåg det är det riktigt risig asfalt mellan San Bartelome' och Ayacata , fin för övrigt .

M
Nja första biten från Ayacata upp är inte trevlig. Men från Roque Nublo är det faktiskt stundtals fint!

Tack ALLA för kloka råd kring Teijde äventyr. Har pga av prognosen avstått. Kanske testar slutet på veckan.
Angående Pico så är väglaget både bedrövligt och perfekt. Hela skalan. Vid campingen bedrövligt. Efter campingen helt perfekt. Första biten upp från Ayacata helt ok men riktigt jobbig.
Afotose har bett åka till Pico med honom på Onsdag. Vek som jag är så har jag i en stund av högmod lovat honom sällskap. Vi träffas i botten på Soriadalen. Han från PuertiRico o jag från Sonnenland Maspalomas. Kör Soria riktning Aldea de San Nicolas där vi äter stadig mat för att orka VOOT o Pico och önskar mig via Lucia hem.
Tjatar även på Tchmil att han ska följa. I alla fall delar av sträckan. Vi mötte ett par 08or på GC 100 idag. Ser ni detta så var detvhi som strulade med krånklande Dura Ace Di2. Löste sig.

Regn idag, första gången sedan 21november. Hade tur och kom undan med lite duggregn längst kusten.

Bilagor

• 26147EF8-5D14-4927-BAB9-1330E5B8F3B7.jpeg
    26147EF8-5D14-4927-BAB9-1330E5B8F3B7.jpeg
    456.4 KB · Besök: 120
Paul D , inser först nu att jag förbisett ditt önskemål om heldag till Teideplatån .
Turen från garmin tidigare ger 2500 hm och tog 5 timmar med rejäl omväg på slutet i lugnt tempo .

Om du istället cyklar liknande fastän nerför där jag vände så att det blir genare och sen vänder tillbaka samma väg så får du ihop din heldag . Dessutom kanske 4000 hm och bestigning från bägge hållen , win-win .

M

Manurhin2 sa:
Paul D , inser först nu att jag förbisett ditt önskemål om heldag till Teideplatån .
Turen från garmin tidigare ger 2500 hm och tog 5 timmar med rejäl omväg på slutet i lugnt tempo .

Om du istället cyklar liknande fastän nerför där jag vände så att det blir genare och sen vänder tillbaka samma väg så får du ihop din heldag . Dessutom kanske 4000 hm och bestigning från bägge hållen , win-win .

M
Tack Maurhin2!!
Vädret är just nu för ostadigt för att ge sig iväg på öluff.
Kan bli senare. Kanske i höst. Helst i grupp om minst två som lider av liknande cyklomania gravum.

Idag pågick asfaltarbete på vägen mellan Juan Grande o Bahia Feliz o vi med lite grövre däck hänvisades till omväg på 500m sportgrus. Lvgåkare stoppades, ganska tramsigt. Klaras nog lätt o man inte kör på tuber i silke eller egyptisk bomull.

C-dale sa:
Idag pågick asfaltarbete på vägen mellan Juan Grande o Bahia Feliz o vi med lite grövre däck hänvisades till omväg på 500m sportgrus. Lvgåkare stoppades, ganska tramsigt. Klaras nog lätt o man inte kör på tuber i silke eller egyptisk bomull.
Begriper du varför man ska asfaltera GC500??. Blev oxå stoppad. Försökte förklara att San Bartolome till Pico är i mycket större behov av upprustning?
Hade 165 km ca 4400 höm i benen när jag blev stoppad. Kört Maspalomas, Patalavaca, Augineguin, Soria, Tauripass, San Nicolas, VOOT, Ayacata, Pico, St Lucia, Doctoral till stoppet. Cyklade tillbaka 5 km o tog bussen. Hade ”akutbehovs” papper i ryggan som skyddade nya pedalen i lastutrymmet. Steg av i Bahia Feliz o cyklade hem sista 15km. Totalt 185 km idag ren lyx ?
8,5 grader som kallast mot Pico. Regn genom San Bartolome.
Kostigen med cykelförbud (branta klättringen) från Soria är hjälpligt nyrustad.

Paul D sa:
C-dale sa:
Begriper du varför man ska asfaltera GC500??. Blev oxå stoppad. Försökte förklara att San Bartolome till Pico är i mycket större behov av upprustning?
Hade 165 km ca 4400 höm i benen när jag blev stoppad. Kört Maspalomas, Patalavaca, Augineguin, Soria, Tauripass, San Nicolas, VOOT, Ayacata, Pico, St Lucia, Doctoral till stoppet. Cyklade tillbaka 5 km o tog bussen. Hade ”akutbehovs” papper i ryggan som skyddade nya pedalen i lastutrymmet. Steg av i Bahia Feliz o cyklade hem sista 15km. Totalt 185 km idag ren lyx ?
8,5 grader som kallast mot Pico. Regn genom San Bartolome.
Kostigen med cykelförbud (branta klättringen) från Soria är hjälpligt nyrustad.
Låter som att du är värd en vilodag imorgon .

nisseson sa:
Minst sagt skaplig runda (även om jag tror att det är lite inflation i höjdmetrarna)! Starkt kört, avundsjuk. :-)
Inflation?
Jo du har rätt!! Bara 4264 m vid 165km.
Totalt blev det 4528 m och 185 km enl Garmin 810. Stängde av när jag åkte buss. Kör oftast förbi ”Vattenlandet” sista biten upp till Sonnenland. Blir längre, några fler höjdmeter men inte så brant via Av Venezuela. O så passerar jag en liten blomsteraffär i El Tablero där de nu lärt sig att jag vill ha ”ona rosa”. (Röd ros till frugan?).

Svarta moln in över bergen idag också, fint väder längst kusten.

Bilagor

• 7B5B14E7-7318-43B6-834C-1E9BCF3A9C63.jpeg
    7B5B14E7-7318-43B6-834C-1E9BCF3A9C63.jpeg
    417.2 KB · Besök: 91
Fataga idag. Lite duggregn , vädret är växlande just nu , det är ofta så några veckor när det skiftar mellan vinter och sommar.

Bilagor

• 7FD98872-1FDE-40D7-942C-4B9DC90A1681.jpeg
    7FD98872-1FDE-40D7-942C-4B9DC90A1681.jpeg
    351.6 KB · Besök: 103
Kör Epic Gran Canaria. Typ Grand Fondo med bergstempon dag två o tre. Igår GP lopp i Meloneras. 5varv a’ 2km. Elit o alla vi andra dödliga i samma heat. Puh ...... tur det inte var längre.
Idag 22km 1000hm bergstempo med masterstart från Meloneras där klockan startartade för ALLA när förste cyklist passerade startlinjen i norra San Fernando. Mål i San Bartolome. Typ 300 deltagare.

Bilagor

• 8675F3BE-4E9E-491D-AC55-0616900C6027.jpeg
    8675F3BE-4E9E-491D-AC55-0616900C6027.jpeg
    307.8 KB · Besök: 77
4F468249-A25B-415C-816A-91BBA54789A9.jpeg

F3CC9560-9C05-4EC1-9FA0-8EFC2F592EB3.jpeg

Tack alla Happyiter som gjort mig sällskap här på GC under åren. Milen med er har varit en extra krydda i milslukandet!!
När jag väl lärt mig upplägget så gick det riktigt bra idag. Första 20 minuterna mot Soria nådde jag nytt PB FTP o kunde ändå pressa på ända till Ayacata.

I morgon tisdag är vi två som planerar en tur genom Telde till Santa Brigida o GC 15 + GC 600 till Pico. Gjort denna tur en gång tidigare o gillade stigningen på GC15 o 600. Visserligen onödigt mycket trafik till Santa Brigida. Troligen över Lucia o kustvägen hem. Ca 150 km o kanske närmare 3000hm. Avgår från RIU Meloneras kl 09:00. Ev VOOT via Soria senare i veckan. PM om intresse.

Paul D sa:
I morgon tisdag är vi två som planerar en tur genom Telde till Santa Brigida o GC 15 + GC 600 till Pico. Gjort denna tur en gång tidigare o gillade stigningen på GC15 o 600. Visserligen onödigt mycket trafik till Santa Brigida. Troligen över Lucia o kustvägen hem. Ca 150 km o kanske närmare 3000hm. Avgår från RIU Meloneras kl 09:00. Ev VOOT via Soria senare i veckan. PM om intresse.
Kör VOOT redan i morgon då det ser blött ut åt nord nordost. 9:00 RIU Meloneras

Sambal Oelek sa:
Paul D sa:
När jag väl lärt mig upplägget så gick det riktigt bra idag. Första 20 minuterna mot Soria nådde jag nytt PB FTP o kunde ändå pressa på ända till Ayacata.
Kul, grattis! Har sett massa foton, såg kul ut
Ja det var trevligt. Kan nog tänka mig att göra om det nästa vår om jag lyckats hålla ångan uppe o inte blivit för fet till dess. Arrangörerna gör vad man kan för att skapa stämning. Mängder med personal, motorcyklar, fotografer, poliser o ambulanser. Magdanserskorna var kanske lite i överkant under afterbiken.
70435764-1063-4333-B3DC-D861FA334797.jpeg

Här har tidigare diskuterats % i VOOT. Jag har då hävdat att det brantaste jag uppmätt är 20%. Körde igår igen o då med senaste programvara i min Garmin 810 Edge.
I första stigningen när man just sett tunneln till vänster så fladdrade procenten upp till både 22 och 24%. Visserligen snabbt övergående men vist är 22 o 24% betydlig manligare än ynka 20% ?

Paul D sa:
Här har tidigare diskuterats % i VOOT. Jag har då hävdat att det brantaste jag uppmätt är 20%. Körde igår igen o då med senaste programvara i min Garmin 810 Edge.
I första stigningen när man just sett tunneln till vänster så fladdrade procenten upp till både 22 och 24%. Visserligen snabbt övergående men vist är 22 o 24% betydlig manligare än ynka 20% ?
Smart Paul , trimmad programvara ?
Skulle man ha , tror bäcken bara var 18% när jag cyklade efter första högersvängen .
Beror väl på hur jorden snurrar såklart ?

Manurhin2 sa:
Paul D sa:
Skulle man ha , tror bäcken bara var 18% när jag cyklade efter första högersvängen .
Bäck!? Du måste uppenbarligen varit så medtagen av ansträngningen att du börjat hallucinera. ;-)

GoranS sa:
Manurhin2 sa:
Paul D sa:
Bäck!? Du måste uppenbarligen varit så medtagen av ansträngningen att du börjat hallucinera. ;-)
Ja du ser ?
Jag vet också att hade det varit mkt brantare så hade jag nog med säkerhet fått göra fotavtryck på vägen upp .

Jag får låna med mig ett sån där mätinstrument underentreprenörer på jobbet har och mäter ut / in kabel och ledningar med . Har man laglig anledning att stanna ofta utan att skylla på punka eller blåsan osv
Mäter rätt på någon dm .

Manurhin2 sa:
GoranS sa:
Manurhin2 sa:
Paul D sa:
Ja du ser ?
Jag vet också att hade det varit mkt brantare så hade jag nog med säkerhet fått göra fotavtryck på vägen upp .

Jag får låna med mig ett sån där mätinstrument underentreprenörer på jobbet har och mäter ut / in kabel och ledningar med . Har man laglig anledning att stanna ofta utan att skylla på punka eller blåsan osv
Mäter rätt på någon dm .
Gissar att mätutrustningen är lätt?
Av hänsyn till min kompis som dras med 93 kg muskler, bara är här en vecka o inte van vid värmen så blev det några fotavtryck på vägen upp. Jag försökte i det längsta att själv rulla hela tiden genom att vända ner några hundra meter o sedan vända upp bakom hen. Faktiskt otäckt att försöka vända på den SMALA vägen utan räcke. (Hemma på platten är jag chanslös när kompisen tar i.) Till sist satte även jag ner foten så vi kunde snacka lite. Lång åktid o värmen gjorde att vattnet höll på att ta slut men så drog det in måln o svalare luft?. Tog sedan vägen över Lucia där vi fikade vid bageriet.

Är frestad att FÖRSÖKA genomföra Tour de Mount Blanc (TdMB) till sommaren. Förutsatt hälsa o form.
http://www.letourdumontblanc.fr/epreuve.php?C=104#course|undefined2
Snittlutningen är runt 25m/km.
Tre ”reptider” som ska klaras.
Testade startbacken ner till första klättringen förra sommaren. Bedömer den som hanterbar även i mörker så första reptiden oroar inte om vädret är bra och grejerna håller. Även andra reptiden tror jag jag fixar MEN den tredje......brrrrr.
På lördag planerar jag göra en fältstudie för att se om jag kan hålla den fart som krävs över tid.
Maspalomas -Pico - Lucia - Doctoral - Maspalomas två varv.
Lutningen är nämligen ganska lik den på TdMB.
Någon som är här på lördag o vill delta delar eller hela? Start i gryningen.
Blir INGEN fikatur. Mitt enda vapen är ”äta o dricka när det rullar”.
Om det visar sig att vi blir fler som bestämmer oss för TdMB kanske det är läge för en ”brant o låååång” tråd?
TdMB 2019

Vädret är bra igen , vinter - sommar växlingen kanske är slut får vi hoppas.
Blev en tur till Fataga för att sedan ta Lucia dalen ner. Bra väder som sagt

Bilagor

• D4E11920-369B-47E4-A0BE-7BE7038E85C1.jpeg
    D4E11920-369B-47E4-A0BE-7BE7038E85C1.jpeg
    384.7 KB · Besök: 109
  • 195A355C-0383-4CE8-8C20-F9293F2563F9.jpeg
    195A355C-0383-4CE8-8C20-F9293F2563F9.jpeg
    466.6 KB · Besök: 70
  • 241B13F8-5A07-4DFA-8D31-6E6E5085217C.jpeg
    241B13F8-5A07-4DFA-8D31-6E6E5085217C.jpeg
    496.2 KB · Besök: 87
  • 8A04123B-264D-4AB9-B3AF-3110D4006082.jpeg
    8A04123B-264D-4AB9-B3AF-3110D4006082.jpeg
    648.5 KB · Besök: 58
  • B17BF978-9B15-4AF4-8199-727C1CC2CF4B.jpeg
    B17BF978-9B15-4AF4-8199-727C1CC2CF4B.jpeg
    674.6 KB · Besök: 93
Paul D sa:
Mkjobb sa:
Vädret är bra igen , vinter - sommar växlingen kanske är slut får vi hoppas.
Blev en tur till Fataga för att sedan ta Lucia dalen ner. Bra väder som sagt
Fina stigar du hittat!
Inte mycket trafik där gissar jag?
Visst är det . Cyklar du ingen mtb alls ?
Jag har iaf blivit sugen på att testa nån dag nästa resa .

M

Tillbaka
Topp