Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Paul D sa:
kroem sa:
Paul D sa:
Vilka segment är det du tänker på att förbättra i första hand??
Soria klättringen är det enda segment jag vet är tydligt utritat i asfalten. Är iof ingen Strava-kille.
Nä, behöver inte vara så officiellt direkt, men Soria och Pico kanske jag provar. Skulle även vilja prova VOTT denna resa.
Har du aldrig gjort VATT tidigare?
Nope, så det blir en upplevelse...

kroem sa:
Paul D sa:
kroem sa:
Paul D sa:
Vilka segment är det du tänker på att förbättra i första hand??
Soria klättringen är det enda segment jag vet är tydligt utritat i asfalten. Är iof ingen Strava-kille.
Nä, behöver inte vara så officiellt direkt, men Soria och Pico kanske jag provar. Skulle även vilja prova VOTT denna resa.
Har du aldrig gjort VATT tidigare?
Nope, så det blir en upplevelse...
VOTT är ALLTID en upplevelse ?

C1A92F8F-613E-486B-A85B-37FD60D9FFB7.jpeg

Det var en gång en Tysk, en Dansk en Norska o så Bellman (bakom kameran). Bellman blev trött idag. Här fikar vi vid Sparbutiken närmast Filipinas. I morgon samling 8:30 stora rondellen GC500/Av Tirajana. Målet St Lucia. Kommer bli tufft. Dansken o Tysken är starka.

kroem sa:
C-dale sa:
kroem sa:
Underbart att en Red AXS kassett kostar 2500:- ... Kanske värt det ;)
Snika till det med en https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-mz91-12-speed-cassette-10-50-xd-871994
XD funkar inte med XDR, tror jag? :(

Kan ju snåla till det med en Force, bara typ 1600:- !
Man får sätta dit en 1.85 mm distans om jag fattat rätt.https://bikerumor.com/2017/09/05/sram-explains-xdr-freehub-body-will-make-12-speed-road-possible/

Kort lägesrapport. Lågsäsong men ändå en del cyklister på vägarna. Inte minst idag lördag då delar av lokalbefolkningen också är ledig. Kommer man iväg 8:30 från Maspalomas så är det underbara 16grader första vändan i dalen mellan Arguineguin och Filipinas. Tredje varvet dryga 25 grader.
Om jag inte sett fel så är GC500 bitvis uppsnyggad åt det hållet jämf april.
Bifogar bild som beskriver Calle Agustin Espinoso som definitivt har ny beläggning sedan i april.
E432BA2B-BB9F-4261-9E6B-33988DBB9071.jpeg

Varför tröttar jag er med denna lilla vägsnutt. Jo den ligger nära Maspalomas där många av er brukar bo. Tror ni kan se Aqualand i bakgrunden för orientering.
Denna lilla väg skyltad Montana la Data är lågtrafikerad och lutar som mest 17%. Alltså lämplig att testa för den som senare vill ge sig på VOTT 20%. Eller för simpla styrkeintervaller nära All inclusive fördärvet ?
Bifogar annan vinkel där man även skymtar Calle Venezuela som leder upp till El Tablero vid radiomasterna. Lilla byn med en järnaffär (Ferreteria) per 1000inv ?.
Avslutar numera de flesta turer med den korta klättringen. Även lämplig för tidiga morgonintervaller i skuggan.
5A9ABD86-670E-4B1F-B880-1A3D7DE4BB69.jpeg

Senast ändrad:
I morgon söndag är det åter traditionsenligt ”kosläpp” från Natural Biking i San Fernando 8:30.
Om någon är sugen att hänga på och har svårt hitta så skicka PM?
Gratis utom fikat ?
Tänkt rutt går till Telde via El Doctoral (byn som förärats ett Bianchi caffe’ sista året) och vidare troligast längst Avenide de Atlantico som är platt och blåsig o övergår till GC 191 och på sluter brukar det bli G100. Fika på torget i Telde. Tillbaka via GC100 Agüimes o troligen Lucia.
Klungan exploderar alltid förr eller senare till oigenkännlighet ??. Återsamlas på lämpliga ställen. Ibland genom några extra varv i nästa rotunda (rondell). Spanska, tyska, danska, norska italienska o Bellmans genuina dalmål kunde höras under dagens trevliga tur. Häng på !!!

Senast ändrad:
Hej,
Är det någon här som har koll lite högre upp på ön vad som kan ha blivit påverkat av branden.
Jag tänker om det finns vägar som har blivit avstängda eller ej farbara på något vis.
tex GC-210, GC-606, GC-15,GC-150 etc. Ja även GC-60 låg väl inom riskområdet där den går förbi Roque Bentayga och når Cruz de Tejeda...

Bengt Granlund sa:
Hej,
Är det någon här som har koll lite högre upp på ön vad som kan ha blivit påverkat av branden.
Jag tänker om det finns vägar som har blivit avstängda eller ej farbara på något vis.
tex GC-210, GC-606, GC-15,GC-150 etc. Ja även GC-60 låg väl inom riskområdet där den går förbi Roque Bentayga och når Cruz de Tejeda...
Google maps brukar vara snabba att lägga ut vad som är avstängt och det enda jag hittar är en enkelriktning på GC 216 som utgör en ögla utgående från GC210 (”fegVOTT nära Artenara). Vet inte om detta är relaterat till branden. Hoppas kunna kolla mera på plats när det blir lite svalare och barnbarnen rest hem. Just nu blir det mest korta turer när de lagt sig. Morfar avlastar föräldrarna på morgnarna som egentligen är bästa tiden för längre turer.

Paul D sa:
Bengt Granlund sa:
Hej,
Google maps brukar vara snabba att lägga ut vad som är avstängt och det enda jag hittar är en enkelriktning på GC 216 som utgör en ögla utgående från GC210 (”fegVOTT nära Artenara). Vet inte om detta är relaterat till branden. Hoppas kunna kolla mera på plats när det blir lite svalare och barnbarnen rest hem. Just nu blir det mest korta turer när de lagt sig. Morfar avlastar föräldrarna på morgnarna som egentligen är bästa tiden för längre turer.
Jämför Google maps beskrivning av GC500 mot PdM.

Bengt Granlund sa:
Hej,
Bengt du inspirerade mig att ta mig upp till Ayacata för brandsyn igår. Körde GC60 från Maspalomas. Inga spår av brand vad jag kunde se. Fortsatte riktning Tejeda fram till ”Cruz 606” (606 går ju ner till El Toscón o VOTT). Såg bilar som kom upp därifrån. Vände på GC 60 strax efter korsningen till GC606. Kunde se Tejeda och Artenara i fjärran. På håll såg sluttningarna bra ut. 29 grader varmt igår även på 1300m.

Första bilden försöker beskriva norra slutet på GC600
F6A64022-0B4A-4632-B857-1B5AA809B776.jpeg

Andra bilden har jag markerat det jag tror är Tejeda t hö o Artenara t vä
66BB6098-5245-4E27-8BBA-EE09886D664A.jpeg

Hej igen,
Det var ju kul att jag kunde väcka äventyrslusten lite :) Paul D.
Tack för bilderna, ser precis var du är och fotar, förmodligen är allt ok fram till cruz tejeda, frågan är nedanför och norr om. Du verkar ha fått kvitto på att 606:an är farbar, tack! Frågan är vidare bort om då...

Bengt Granlund sa:
Hej igen,
Tack för bilderna, ser precis var du är och fotar, förmodligen är allt ok fram till cruz tejeda, frågan är nedanför och norr om. Du verkar ha fått kvitto på att 606:an är farbar, tack! Frågan är vidare bort om då...
Tror som sagt att googl/maps har koll men ska fråga de som varit åt det hållet så fort jag får möjlighet.
När tänker du dig ner?

Paul D sa:
Bengt Granlund sa:
Hej igen,
Tror som sagt att googl/maps har koll men ska fråga de som varit åt det hållet så fort jag får möjlighet.
När tänker du dig ner?
Vad schysst, Jag kommer ner i mitten av november en första sväng.

Bengt Granlund sa:
Paul D sa:
Bengt Granlund sa:
Hej igen,
När tänker du dig ner?
Nu har jag fått bekräftat av bofasta cykelnördar att allt är öppet. ???
Själv håller jag mig i Sverige från 22/11 o återvänder början 2020.
Du verkar hitta bra på ön.
För den som inte gör det så lade staine upp en bra sammanfattande karta på denna tråds första sida redan jan 2016. Avstängningen av GC500 före PdMogan saknas dock och från San Bartolome till Santa Lucia finns en sydligare helt perfekt väg som inte staine markerat men kan skymtas.

Paul D sa:
Bengt Granlund sa:
Paul D sa:
Bengt Granlund sa:
Hej igen,
När tänker du dig ner?
Nu har jag fått bekräftat av bofasta cykelnördar att allt är öppet. ???
Själv håller jag mig i Sverige från 22/11 o återvänder början 2020.
Du verkar hitta bra på ön.
För den som inte gör det så lade staine upp en bra sammanfattande karta på denna tråds första sida redan jan 2016. Avstängningen av GC500 före PdMogan saknas dock och från San Bartolome till Santa Lucia finns en sydligare helt perfekt väg som inte staine markerat men kan skymtas.
Super! Tack Paul D, då vet jag. Jo jag hittar fint på ön trivs som fisken i vattnet.

I händelse någon är på ön o vill ha sällskap. I morgon som de flesta söndagar kör Natural Bike en tur. Gruppen är ojämn och att växeldra modell vätternkette existerar knapp men trevligt att inte behöva cykla ensam.
I morgon riktning flygplatsen. Troligen fika på en sylta i El Carrizal. Tror det kommer gå extra lugnt i morgon. Om inte så väntar man alltid in när klungan exploderat.
Start från butiken Natural Bike som ligger utefter GC500 mellan nya o gamla polisstationerna.
D96A12DB-0001-412D-A6AE-CDAEABAF0202.jpeg

Bilden tagen vid nya polisstationen riktning Mogan. Polisens gamla röd/vita telemaster är bra riktmärke. Under norra brofästet på gångbron i bild samling 8:30.
För er som inte är här kan jag meddela att värmen varit jobbig några veckor men nu är det helt perfekt.

Nästa söndag när Natural Bike kör ett lopp på El Hiero planerar jag köra VOTT via Soria. Utgår från Maspalomas om någon är sugen hänga på. Gärna tidig start.
Pizza i Aldea San Nicolas ?

Jag är inte där nästa söndag, men jag är där 16-23 november ?

Då har jag tänkt mig upp på toppen (det har jag gjort förut) och är sugen på att försöka mig på VOTT (det har jag inte gjort förut, och har ingen aning om vad jag ger mig in på ?)

Jag kommer att bo i södra Playa del Ingles.

16-21 nov kan funka för mig om jag håller mig frisk.
Har du fixat Pico utan att lida o stå stilla för mycket så fixar du VOTT med rätt upplägg.
VOTT via Soria är ju jobbigare än VOTT via PdMogan men har man bara tid på sig o vädret är skapligt så ska det lösa sig. Vi kan ju först testa Calle Agustin Spinosa som jag beskrivit här tidigare. Visserligen bara 17 %(ibland 18) men ligger nära o bra.
Kanske du som får vänta på mig. ?
Har vi tur är det fler som hakar på ?

Om du varit på toppen tidigare skulle jag föreslå alternativt vägval upp. Går ju att köra ett antal varianter. Då de flesta verkar göra någon variant som leder upp till toppen via Ayacata gissar jag att du gjort det. Då finns varianten via Ingenio, Pasadilla, Cazadores och vidare upp. Om inte annat en bra uppvärmning inför VOTT! ;-)

Hur långt/jobbigt skulle det vara att cykla gc60till Ayacata och vidare rakt och runt vänstervarv till foten av vott jämfört med västerifrån?
M

Manurhin2 sa:
Hur långt/jobbigt skulle det vara att cykla gc60till Ayacata och vidare rakt och runt vänstervarv till foten av vott jämfört med västerifrån?
M
Testa!

Är ganska många år sen jag var där men då var en del av backen ditt förslag skulle ge som nerfart till foten av VOTT inte i ett skick som riktigt lockade till utförskörning (jag cyklade uppför).

GoranS sa:
Manurhin2 sa:
M
Testa!

Är ganska många år sen jag var där men då var en del av backen ditt förslag skulle ge som nerfart till foten av VOTT inte i ett skick som riktigt lockade till utförskörning (jag cyklade uppför).

Den sämsta jag cyklat på ön är lätt den från La Aldea in till foten av vott, fii f..n.
Är den lika dålig resten också?
Har aldrig cyklat där.

M

Manurhin2 sa:
GoranS sa:
Manurhin2 sa:
M
Testa!

Den sämsta jag cyklat på ön är lätt den från La Aldea in till foten av vott, fii f..n.
Har aldrig cyklat där.

M
Som sagt, många år sen jag var där nu så mina kunskaper är utdaterade. Paul D har säkert bättre koll.

GoranS sa:
Manurhin2 sa:
GoranS sa:
Manurhin2 sa:
M
Testa!

Har aldrig cyklat där.

M
Som sagt, många år sen jag var där nu så mina kunskaper är utdaterade. Paul D har säkert bättre koll.
(Smile)
Jag fuskar o tar hjälp av Google maps för avstånden.
Blir något lite närmare via Ayacata. MEN:
Radar här upp några själ att INTE välja Ayacata t.o.r.
# bromsa sig ner till tunnelkorsningen skulle jag undvika pga lutningen och beläggningen.
# Klättra via Soria är för häftigt för att undvika
# Tesbackens beläggning är fortfarande riktigt bra. Bara att stå på mellan hårnålskurvorna.
# Resten av beläggningen till San Nicolas är bra
# Beläggningen från San Bartolome till Ayacata börjar bli riktigt tråkig. Bara en kort snutt närmare San Bart som är ok.
# Tycker det är perfekt att ladda batterierna med pizza på torget i San Nicolas o fylla flaskorna o fickorna på Spar. Tycker man ska vara välgödd när man påbörjar VOTT. Ha ha brukar ha en banan med som jag ber pizzabagaren skiva o gömma under osten. Han brukar inte ha banan i köket. ?. Möjligt jag tar med även ananas nästa gång. ?
# Har man otur med vädret kan det vara onödigt kallt att sitta still o äta i Ayacata.
SAMMANFATTNING
San Bartolome - till tunnelkorset o tillbaka ger dåligt underlag två gånger
Nutritionen är bättre traditionella vägen. Visserligen ett par skakiga utför in i VOTT-dalen från San Nic. Min sadelväska skakade loss där en gång?

26E22C36-53FA-45A7-8942-258E22182710.jpeg

14 cyklister 9 nationer?
Alla som är födda i Sydkorea räknas in i den Norska kvoten ?.
Riktigt trevlig fikatur igår. Klungan väl samlad hela tiden. 16 - 73 år.

Paul D sa:
Har du fixat Pico utan att lida o stå stilla för mycket så fixar du VOTT med rätt upplägg.
VOTT via Soria är ju jobbigare än VOTT via PdMogan men har man bara tid på sig o vädret är skapligt så ska det lösa sig. Vi kan ju först testa Calle Agustin Spinosa som jag beskrivit här tidigare. Visserligen bara 17 %(ibland 18) men ligger nära o bra.

Då får vi hoppas att du håller dig frisk. Oavsett!

Jag tog mig från den rostfria Maspalomas-strandskylten upp på Pico på 3,5 h med en cola-stopp i San Bartolome de Tirajana och några foto sessions. Detta, så som Goran S gissade via Ayacata. Sen tog jag samma väg ner. Det gick snabbare, trots en längre fika :-D. Angående tempo så håller jag normalt 30 i snitt på 10 mil i platt miljö. Jag klarar dock att cykla långsammare, snabbare är värre :-P

Jag längtar efter värme och sol-cykling :-)

Pico.png

GoranS sa:
Om du varit på toppen tidigare skulle jag föreslå alternativt vägval upp. Går ju att köra ett antal varianter. Då de flesta verkar göra någon variant som leder upp till toppen via Ayacata gissar jag att du gjort det. Då finns varianten via Ingenio, Pasadilla, Cazadores och vidare upp. Om inte annat en bra uppvärmning inför VOTT! ;-)

Ja, det kan vara kul med någon variant. Jag åkte NER från Pico till Ingenio (tror jag) med bil och tänker du dig att uppvärmningen till Pico är det som benämns som dödsbacken i Staines karta? https://happyride.se/forum/read.php/1/2853510/2853739#msg-2853739. Om det är den, så tänkte jag att jag INTE skulle cykla ner där utan rep ;-) Jag upplevde den som brant med bil. :-P

Senast ändrad:
fhloston sa:
Paul D sa:

Jag tog mig från den rostfria Maspalomas-strandskylten upp på Pico på 3,5 h med en cola-stopp i San Bartolome de Tirajana och några foto sessions. Detta, så som Goran S gissade via Ayacata. Sen tog jag samma väg ner. Det gick snabbare, trots en längre fika :-D. Angående tempo så håller jag normalt 30 i snitt på 10 mil i platt miljö. Jag klarar dock att cykla långsammare, snabbare är värre :-P

Låter som du är rätt man för VOTT. Kommer att gå långsammare än 30 ?
Har du möjlighet att välja 34/32 eller ännu lättare så är det bara att fortsätta längta (o träna).

Paul D sa:
fhloston sa:
Paul D sa:

Låter som du är rätt man för VOTT. Kommer att gå långsammare än 30 ?
Har du möjlighet att välja 34/32 eller ännu lättare så är det bara att fortsätta längta (o träna).

Jamendåså ?

Hojen jag har bokat har 50/34 och 11-34

Jag tränar varje dag upp och ner för Gröndalsbron ?

fhloston sa:
GoranS sa:

Ja, det kan vara kul med någon variant. Jag åkte NER från Pico till Ingenio (tror jag) med bil och tänker du dig att uppvärmningen till Pico är det som benämns som dödsbacken i Staines karta? https://happyride.se/forum/read.php/1/2853510/2853739#msg-2853739. Om det är den, så tänkte jag att jag INTE skulle cykla ner där utan rep ;-) Jag upplevde den som brant med bil. :-P
Håller med om Dödsbacken. Nu längesedan med dålig beläggning. Ögongloberna skallrade som i en maracas.
Skulle hellre återuppleva Pico via St Brigida: GC500 till Doctoral. Är man minst två som delar på motvinden så är det helt ok. Vidare Av Atlantico så långt det går. Svänger upp på GC 191 så sent som möjligt. GC 191 övergår i 195 som övergår i GC 140 som stiger i flera km upp till GC 100 som följs till och förbi Telde. Hit hittar jag utan karta. Sedan gäller det att hitta GC80. Mysig klättring till St Brigida om man gillar smala gator o sydländsk stadstrafik. Fylla förråden i St Brigida o leta rätt på GC15 som var nylagd för ett år sedan. Här börjar bästa biten. Stiger o stiger o stiger. Mötte Micael Landa i krokarna. Längs GC15 finns så småningom skylt Cueva Grande vä -> GC600. Leta skyltar pozo Nieves eller liknande ända upp till Toppenkillen som erbjuder cola frio eller cacao caliente ?
Kanske stödfika i väggen i San Bartolome eller bageriet i Lucia. Tror man får ihop minst 150km. Bra med tidig start

Tror inte dödsbacken är brantare än VOTT. Vad gäller uppförscykling är problemet huvudsakligen om beläggningen vittrat sönder så att det ligger lösgrus på ytan och det är risk att man inte får fäste. Lite ojämnheter brukar sällan vara något problem när man bryter sig uppför i en bra bit under 10 km/h vilket åtminstone är den farten jag höll i de branta partierna av båda nämnda backar.

Paul D sa:
GoranS sa:
Manurhin2 sa:
GoranS sa:
Manurhin2 sa:
M
Testa!

Har aldrig cyklat där.

M
(Smile)
# bromsa sig ner till tunnelkorsningen skulle jag undvika pga lutningen och beläggningen.
# Tesbackens beläggning är fortfarande riktigt bra. Bara att stå på mellan hårnålskurvorna.
# Beläggningen från San Bartolome till Ayacata börjar bli riktigt tråkig. Bara en kort snutt närmare San Bart som är ok.
# Tycker det är perfekt att ladda batterierna med pizza på torget i San Nicolas o fylla flaskorna o fickorna på Spar. Tycker man ska vara välgödd när man påbörjar VOTT. Ha ha brukar ha en banan med som jag ber pizzabagaren skiva o gömma under osten. Han brukar inte ha banan i köket. ?. Möjligt jag tar med även ananas nästa gång. ?
# Har man otur med vädret kan det vara onödigt kallt att sitta still o äta i Ayacata.
SAMMANFATTNING
Nutritionen är bättre traditionella vägen. Visserligen ett par skakiga utför in i VOTT-dalen från San Nic. Min sadelväska skakade loss där en gång?
Menar du att åka nerför VOTT och vända vid tunnelkorset? Det jag avsåg var att från Ayacata fortsätta via Tejeda till Artenaravoch därifrån åka ner till starten på VOTT vid tunnelöppningen. En del av den utförskörningen var klart sämre än VOTT-backen då jag var där. Men det är som sagt såpass länge sedan att informationen är utdaterad.

GoranS sa:
Paul D sa:
GoranS sa:
Manurhin2 sa:
GoranS sa:
Manurhin2 sa:
M
Testa!

Har aldrig cyklat där.

M
(Smile)
SAMMANFATTNING
Menar du att åka nerför VOTT och vända vid tunnelkorset? Det jag avsåg var att från Ayacata fortsätta via Tejeda till Artenaravoch därifrån åka ner till starten på VOTT vid tunnelöppningen. En del av den utförskörningen var klart sämre än VOTT-backen då jag var där. Men det är som sagt såpass länge sedan att informationen är utdaterad.
Har aldrig testat Artenara ner till tunnelkorset bara tvärs om (feg-VOTT ?) så jag kan inte svara på hur det höjdtappet skulle upplevas MEN upplevde beläggningen upp till Artenara (klättring) som betydligt bättre än riktiga VOTT så det borde i dagsläget vara en bättre men betydligt längre upplevelse. Feg-VOTT är förresten inte att leka med. Har tidigare beskrivit mina umbäranden med vätskebrist, kramp o nesligt liftande med föräldrarna till TREK-försäljningschefen som höll Canselara med cyklar. (sant).

Manurhin2 sa:
M
Har kollat Google noggrannare nu och lyckats markera tunnelkorsningen o det blir typ 15 km närmare ner dit via Ayacata istället för via San Nicolas. Alltså VOTT utför innan man vänder upp. Men väljer den längre alla dagar i veckan.

WSMC sa:
Paul D sa:
……...liftande med föräldrarna till TREK-försäljningschefen som höll Canselara med cyklar. (sant).
Här https://happyride.se/forum/read.php/1/955381/page=1 är tråden som jag tror att du letar efter.....:)
Ha ha ?. Tror jag fattar vinken. Kände inte till tråden och inte många andra heller. Senaste inlägg i den tråden var 22/1 så jag tror jag struntar att nämna att jag träffade Calle Halvarssons nya manager i testbacken förra veckan och att Calle kom hit i lördags. Kompisen hejade på honom.
3D4DA6D4-FB65-4B91-BFA5-7CFE0FC51C7C.jpeg

MEN låter det vara en hemlighet. Man vill ju inte uppfattas som Happy-inkorrekt.
Om ni får frågan så åktes det rullisar uppför i testbacken men det har JAG aldrig sagt. Det är förbjudet o man kan få böter beroende på ”tio azuls” (farbro blås) humör. Men grym träning.

Tider på rullskidor uppför testbacken vore intressanta. Ingen som såg till att sätta Calle på en cykel och se vad han mäktade med?! Är ju inte någon bergsget till kroppskonstitutionen men hygglig motor bör han ju ha.

GoranS sa:
Tider på rullskidor uppför testbacken vore intressanta. Ingen som såg till att sätta Calle på en cykel och se vad han mäktade med?! Är ju inte någon bergsget till kroppskonstitutionen men hygglig motor bör han ju ha.
Tror det är för nära snösäsongen för sådana experiment. Northug har f.ö. en av de bättre tiderna på cykel upp till Soria.

Häftigt att ha Calle & Co på ön!
Se nu till att de tränar ordentligt så vi kan ge våra västra skidantagonister en rejäl match i vinter.

Tillbaka
Topp