Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Det står säkert om man läser tråden ordentligt men jag överaskades av den dåliga asfalten på GC-60 efter San Bartolomé och sen GC-600 från Ayacata. Det är tvättbräda hela vägen. Funkar uppför när det inte går så fort men nerfarten var hemsk. Jag är alltid en fegis utför men fick köra extra långsamt idag och har ändå ont i både handleder och vader av vibrationerna.

Det står säkert om man läser tråden ordentligt men jag överaskades av den dåliga asfalten på GC-60 efter San Bartolomé och sen GC-600 från Ayacata. Det är tvättbräda hela vägen. Funkar uppför när det inte går så fort men nerfarten var hemsk. Jag är alltid en fegis utför men fick köra extra långsamt idag och har ändå ont i både handleder och vader av vibrationerna.
Dom är riktigt dåliga, funkar bättre som du skriver uppför.
Sämst är nog vägen mellan La Aldea och tunneln innan Vott. 28or rekommenderas på alla 3.

50/45 mm däck var fint på grushojen nerför knölasfalten när jag vare nere för en månad sedan.
Tråkigt bara att det rullade så mycket sämre.

Var nog länge sedan dåliga beläggningen på denna annars så fina väg nämndes.
Såg en artikel där man beskrev att stora investeringar var på gång men rädd att La Palma är i ännu större behov av €.

Någon som har koll på om kustvägen mellan Port Mogan och Tauriodalen (Mogan) har öppnat efter varit avstängd en del år pga ras?

Någon som har koll på om kustvägen mellan Port Mogan och Tauriodalen (Mogan) har öppnat efter varit avstängd en del år pga ras?
Tidigare kunde man ta sig förbi ändå men nu har de byggt en 4 meter hög betongmur på Poerto de Mogan sidan .

Fick ta Motorvägen hem till Playa del Inglés men det kanske finns bättre vägar från Mogan till Playa del Inglés som inte innebär allt för mycket klättrin? (läs Jct to Jct och ner för Soria)

Motorvägen är cykelförbud på så den är inte rekommendabel. Att åka upp testbacken och via "förbjudna vägen" ner mot Soria och sen vidare ner till kusten är garanterat det alternativ som man kommer mellan Mogan och PdI på rimligast sätt per lvg-cykel om man ska cykla. Vet inte hur det är med båtar som nämnts tidigare i tråden.

Motorvägen är cykelförbud på så den är inte rekommendabel. Att åka upp testbacken och via "förbjudna vägen" ner mot Soria och sen vidare ner till kusten är garanterat det alternativ som man kommer mellan Mogan och PdI på rimligast sätt per lvg-cykel om man ska cykla. Vet inte hur det är med båtar som nämnts tidigare i tråden.
Jo jag vet men det finns bra vägren och det går rätt fort till Puerto Rico. Men ska bättra mig. Hade cyklat rätt långt och var inte i skick att ta ännu en längre klättring.

Ville bara att det skulle vara tydligt s.a. ingen som läser tråden får för sig att det är OK och planerar en tur baserat på antagande om att motorvägen är tillåten att cykla på.

Faran om ngn enstaka cyklist nyttjar den är säkert inte stor, mer än att det möjligen kan göra bilister förbannade och ge cyklister sämre rykte. Skulle det bli vanligt och grupper börjar cykla där och dessutom komma ikapp och köra om varandra på motorvägen skulle det kunna bli riktigt dåligt.

Var kör vi för Kassett och klinga? Kör 36 på lilla fram och nu 34 bak. Alltid kört 32 bak tidigare men sjukt nöjd med 34. Då kan man ta det rätt lugnt uppför om man vill. Är rätt brant på sina ställen. Men fortfarande en hel del kompisar som kommer ner med 28 bak, blir lite Jobbit om man ska köra tex VoTT

Bortsett från en tur i Italien med hyrcykel har jag aldrig haft lättare än 34 fram och 28 bak. Har tagit mig uppför VoTT, Zoncolan, Punta Veleno, Halltal, mm med den utväxlingen. Fort går det dock inte. Står i stort sett uteslutande när det blir tokbrant vilket nog gör att det funkar lite lättare utan superlågväxel. Hade aldrig grejat det sittandes med den utväxlingen, men då p.g.a. ryggen skulle balla ur.

Detta absolut inte sagt som en rekommendation utan beskriver bara vad jag cyklat med.

Var kör vi för Kassett och klinga? Kör 36 på lilla fram och nu 34 bak. Alltid kört 32 bak tidigare men sjukt nöjd med 34. Då kan man ta det rätt lugnt uppför om man vill. Är rätt brant på sina ställen. Men fortfarande en hel del kompisar som kommer ner med 28 bak, blir lite Jobbit om man ska köra tex VoTT
När jag började besöka GC för typ 10år sedan fanns på sin höjd 34/32 att hyra. Nu allt vanligare med 34/34. Efterhand som mina lokala kompisar uppgraderar så blir det allt oftare 34/34. Kör själv 34/32 men kommer behöva 34/34 om några år.
Om aktuell restriktionsnivå medger så kan det bli korta armar o ben och 34/32 redan nu på torsdag.
Vädret ser ut att bli helt ok första dagarna.
EB0EEC21-D7E4-4D1E-B0E2-92709C93D4B1.png

Har kört 34/32 på gc i alla år, numer med axs så har jag 35/36 med "bergskassetten" .
Yngre starkare borde ju ändå kunna köra tyngre.

Har kört 34/27 och 34/29. Det senare var definitivt en trevligare upplevelse på tex VotT och GC120.

Ser ut att kanske bli GC igen i jan-feb, hur är läget därnere, restriktioner?

Iom att jag sprängde mitt hjul senast blir det nog graveln eller gravelhjulen, men kan bli tight på Ultimaten med 30mm breda...

Ser ut att kanske bli GC igen i jan-feb, hur är läget därnere, restriktioner?

Iom att jag sprängde mitt hjul senast blir det nog graveln eller gravelhjulen, men kan bli tight på Ultimaten med 30mm breda...

Är här nu. Är ju munskydd som gäller i affärer. I övrigt känns det som rätt så slapp inställning till Covid. Kypare säljare etc ska "Give Five" med barn och även oss vuxna. När man brer dem sluta så verkar de knappt förstå varför. Men vi hyr eget boende och äter mest hemma.

Är här nu. Är ju munskydd som gäller i affärer. I övrigt känns det som rätt så slapp inställning till Covid. Kypare säljare etc ska "Give Five" med barn och även oss vuxna. När man brer dem sluta så verkar de knappt förstå varför. Men vi hyr eget boende och äter mest hemma.
Ok, så inga problem att cykla etc?

Har kört 34/27 och 34/29. Det senare var definitivt en trevligare upplevelse på tex VotT och GC120.
Behovet av utväxling är ju synnerligen individuellt. Att utgå från vad man själv behöver kan vara verklighetsfrämmande för någon annan.
Men det är ju ett faktum att backarna på GC kan vara långa o branta, så för de flesta lönar det sig att sätta på lättast möjliga utväxling.

Behovet av utväxling är ju synnerligen individuellt. Att utgå från vad man själv behöver kan vara verklighetsfrämmande för någon annan.
Men det är ju ett faktum att backarna på GC kan vara långa o branta, så för de flesta lönar det sig att sätta på lättast möjliga utväxling.

Jag var på GC för ett antal år sen och provkörde cyklar med Kadens. En av testcyklarna hade 53/39 och 12-25 kassett vilket i alla fall var sjukt tungtrampat uppför.

I grunden håller jag med. Det är absolut individuellt och om man inte har koll så tror jag sällan man ångrar sig om man tar den lättare av två möjliga utväxlingar.

Om man däremot har cyklat mkt i berg och vet sin kapacitet och att man klarar sig på den utväxling man har och av erfarenhet vet att den inte gör att man blir så sliten att man är tvungen att begränsa sitt cyklande och man inte har några egentliga prestationsmål, ja, då kan jag tycka att det är lite onödigt att byta utväxling till något lättare bara för att det finns. Dessutom kan man väl nästan alltid få lättare utväxling. Det är nog mest en fråga om hur mkt man är villig att byta vad gäller material (kassett, ny bakväxel, mindre framklinga, trippelparti, etc.).

Kom nyligen hem efter en vecka med 34/30. Hade inte skadat med 2 kugg extra bak, gav mig dock inte på vott, men körde vidare på pissvägen upp från Soria, och även från Ayacata mot Pico, som också är lite småbrant, funkar sålänge benen är pigga ?

Oavsett förmåga är det nog bra med en 32 minst bak. Cyklade Valley of the Tears på 55 min med 36 fram och 32 bak och det var lite för lite på sina ställen. Så en 34 kassett bak en bra investering och funkar med de flesta bakväxlar med lite vilja. Är ju skönt att ha 52 / 11 med om man ska cykla nerför så man inte trampar ur direkt.

Fortsatt stängd tyvärr.
Sitter och tittar på vägpartiet mellan Taurito och port Mogan, är avstängd med mur från 2 håll, många som varit uppe men vänt.
Man ser även att vägräcket är sönder på 2 ställen mellan murarna.

Får planera rutt från Port Mogan på tisdag när jag ska hämta hyrcykeln, tips?

Bilagor

• 3B8E4058-C197-4D75-96C9-19BD95D3463A.jpeg
    3B8E4058-C197-4D75-96C9-19BD95D3463A.jpeg
    579.2 KB · Besök: 93
Sitter och tittar på vägpartiet mellan Taurito och port Mogan, är avstängd med mur från 2 håll, många som varit uppe men vänt.

Över Soria eller någon av färjorna mellan Puerto Rico och Puerto de Mogan.

Oavsett förmåga är det nog bra med en 32 minst bak. Cyklade Valley of the Tears på 55 min med 36 fram och 32 bak och det var lite för lite på sina ställen. Så en 34 kassett bak en bra investering och funkar med de flesta bakväxlar med lite vilja. Är ju skönt att ha 52 / 11 med om man ska cykla nerför så man inte trampar ur direkt.
Jag har också cyklat på 55 minuter, till och med mer tror jag?

Har för mig att jag såg någon gå över berget med cykeln på ryggen. Så där har du ett alternativ.

Jag har några gånger cyklat i berg och av olika skäl varit i klart sämre form än normalt och
Jag har också cyklat på 55 minuter, till och med mer tror jag?
Vi snackar nu från avtaget före tunneln till toppen? I så fall är det ju rena stressfarten. Bilder jag tog indikerar att jag bör ha haft 1.38 från avtaget till toppen innan utförskörningen före man kommer ut på GC-60. Och det med 34/28. Inget högkadenstrampande där inte!

Jag har några gånger cyklat i berg och av olika skäl varit i klart sämre form än normalt och

Vi snackar nu från avtaget före tunneln till toppen? I så fall är det ju rena stressfarten. Bilder jag tog indikerar att jag bör ha haft 1.38 från avtaget till toppen innan utförskörningen före man kommer ut på GC-60. Och det med 34/28. Inget högkadenstrampande där inte!
Koncentrera dig på " till och med mer" . Snarare 1:20 med dödslängtan om jag kommer ihåg rätt☺

Tänker att det är det här segmentet vi pratar om.

Valley of the Tears - Official - Road start to View point​

Ride Segment Tejeda, CN, Spain
  • Distance10.59km
  • Avg Grade9.1%
  • Lowest Elev433m
  • Highest Elev1,394m
  • Elev Difference961m
  • Climb CategoryHC

• Distance10.59km
  • Avg Grade9.1%
  • Lowest Elev433m
  • Highest Elev1,394m
  • Elev Difference961m
  • Climb CategoryHC

Kan konstatera att det gick 1 minut och 13 sekunder snabbare med 34/29 än 34/27 ;)

• Distance10.59km
  • Avg Grade9.1%
  • Lowest Elev433m
  • Highest Elev1,394m
  • Elev Difference961m
  • Climb CategoryHC

Precis den jag menade! Någon här som har längre tid utan att stanna?

Hur många dagar ska du cykla??
Hur många timmar/dag??
Har du något du absolut vill se??
Föreslår två realistiska dagsetapper 1), 2), följt av en tredje betydligt mer fantasifull utflykt 3)
Räknar med att du hyr cykel i PdI
1) Kör norrut på GC200 o passera Mogan.
En bit norr om Mogan tar du höger in på GC 605. =Testbacken som är en av de absolut häftigaste stigningarna på ön. Fantastiskt fin asfalt. Om du är pigg när du når avtaget till ”Förbjudna vägen” Carretera el Pinar som leder till Soria så föreslår jag du tar in där och åker ner till Filipinas. Första biten är RIKTIGT DÅLIG men betydligt bättre sista 7km till Filipinas. Fika på terassen utanför butiken söder om Filipinas. Samma väg hem.
Denna tur ger dig två av de absolut bästa klättringarna.
2) GC 200 som dagen före MEN ta vänster där du tog höger till Testbacken. Alltså lämna inte GC200. Kör ända till Aldea San Nicolas. (=Base camp VOTT). Fika/ät på torget. Samma väg tillbaka. Mestadels bra asfalt och utmanande klättring hem.
3) Tag bussen till Maspalomas torsdag eller fredag morgon. Tejpa känsliga delar och skydda styrlindan på billiga sidan. Är du ensam så brukar det vara ok lägga cykeln i lastutrymmet.
I Maspalomas ansluter jag ? så kör vi klassikern Fataga San Bartolome St Lucia och kustvägen hem. Just den rundan är ca 70km och innehåller en oförglömlig nedstigning och bra asfalt.
Kan med fördel utökas med Soriaklättringen och Testbacken hem.
Eller buss tillbaka till PdM
Eller båt från Arguineguin eller Puerto Rico.
Jag följer som längst till toppen på Förbjudna vägen.
PMa (om det verkar intressant) för att inte trötta övriga som hänger här ?
Hmmmm????
Du skulle kanske kunna vara fräck och fråga FM PdM om de är villiga att transportera din cykel till butiken i Meloneras (Faro de Maspalomas = nära fyren i Maspalomas.) De har säkert regelbundna transporter mellan sina butiker.
Då tar du bara bussen till Faro de Maspalomas och har butiken på andra sidan gatan.

Hur många dagar ska du cykla??
Hur många timmar/dag??
Har du något du absolut vill se??
Föreslår två realistiska dagsetapper 1), 2), följt av en tredje betydligt mer fantasifull utflykt 3)
Räknar med att du hyr cykel i PdI
1) Kör norrut på GC200 o passera Mogan.
En bit norr om Mogan tar du höger in på GC 605. =Testbacken som är en av de absolut häftigaste stigningarna på ön. Fantastiskt fin asfalt. Om du är pigg när du når avtaget till ”Förbjudna vägen” Carretera el Pinar som leder till Soria så föreslår jag du tar in där och åker ner till Filipinas. Första biten är RIKTIGT DÅLIG men betydligt bättre sista 7km till Filipinas. Fika på terassen utanför butiken söder om Filipinas. Samma väg hem.
Denna tur ger dig två av de absolut bästa klättringarna.
2) GC 200 som dagen före MEN ta vänster där du tog höger till Testbacken. Alltså lämna inte GC200. Kör ända till Aldea San Nicolas. (=Base camp VOTT). Fika/ät på torget. Samma väg tillbaka. Mestadels bra asfalt och utmanande klättring hem.
3) Tag bussen till Maspalomas torsdag eller fredag morgon. Tejpa känsliga delar och skydda styrlindan på billiga sidan. Är du ensam så brukar det vara ok lägga cykeln i lastutrymmet.
I Maspalomas ansluter jag ? så kör vi klassikern Fataga San Bartolome St Lucia och kustvägen hem. Just den rundan är ca 70km och innehåller en oförglömlig nedstigning och bra asfalt.
Kan med fördel utökas med Soriaklättringen och Testbacken hem.
Eller buss tillbaka till PdM
Eller båt från Arguineguin eller Puerto Rico.
Jag följer som längst till toppen på Förbjudna vägen.
PMa (om det verkar intressant) för att inte trötta övriga som hänger här ?
Hmmmm????
Du skulle kanske kunna vara fräck och fråga FM PdM om de är villiga att transportera din cykel till butiken i Meloneras (Faro de Maspalomas = nära fyren i Maspalomas.) De har säkert regelbundna transporter mellan sina butiker.
Då tar du bara bussen till Faro de Maspalomas och har butiken på andra sidan gatan.

Precis. Finaste klättringen på ön. Den de kallar för testbacken.
Given favorit.

Serenity Climb Jct to Jct​

Ride Segment Mogán, Canary Islands, Spain
  • Distance8.56km
  • Avg Grade6.5%
  • Lowest Elev334m
  • Highest Elev887m
  • Elev Difference553m
  • Climb Category2

Har precis gått och lagt mig inför att imorgon bitti introducera min 15-åring för testbacken. Vi utgår från PdI och tänkte cykla till PR och ta färjan vidare till PdMogan. Sen blir det upp för testbacken som sagt. Frågan är sedan om vi ska åka ner via förbjudna vägen till Soria eller om vi ska fortsätta mot Presa las Ninas och sedan via Fataga tillbaka?

Tillbaka
Topp