Sitter och tittar på vägpartiet mellan Taurito och port Mogan, är avstängd med mur från 2 håll, många som varit uppe men vänt.
Man ser även att vägräcket är sönder på 2 ställen mellan murarna.
Får planera rutt från Port Mogan på tisdag när jag ska hämta hyrcykeln, tips?
Hur många dagar ska du cykla??
Hur många timmar/dag??
Har du något du absolut vill se??
Föreslår två realistiska dagsetapper 1), 2), följt av en tredje betydligt mer fantasifull utflykt 3)
Räknar med att du hyr cykel i PdI
1) Kör norrut på GC200 o passera Mogan.
En bit norr om Mogan tar du höger in på GC 605. =Testbacken som är en av de absolut häftigaste stigningarna på ön. Fantastiskt fin asfalt. Om du är pigg när du når avtaget till ”Förbjudna vägen” Carretera el Pinar som leder till Soria så föreslår jag du tar in där och åker ner till Filipinas. Första biten är RIKTIGT DÅLIG men betydligt bättre sista 7km till Filipinas. Fika på terassen utanför butiken söder om Filipinas. Samma väg hem.
Denna tur ger dig två av de absolut bästa klättringarna.
2) GC 200 som dagen före MEN ta vänster där du tog höger till Testbacken. Alltså lämna inte GC200. Kör ända till Aldea San Nicolas. (=Base camp VOTT). Fika/ät på torget. Samma väg tillbaka. Mestadels bra asfalt och utmanande klättring hem.
3) Tag bussen till Maspalomas torsdag eller fredag morgon. Tejpa känsliga delar och skydda styrlindan på billiga sidan. Är du ensam så brukar det vara ok lägga cykeln i lastutrymmet.
I Maspalomas ansluter jag ? så kör vi klassikern Fataga San Bartolome St Lucia och kustvägen hem. Just den rundan är ca 70km och innehåller en oförglömlig nedstigning och bra asfalt.
Kan med fördel utökas med Soriaklättringen och Testbacken hem.
Eller buss tillbaka till PdM
Eller båt från Arguineguin eller Puerto Rico.
Jag följer som längst till toppen på Förbjudna vägen.
PMa (om det verkar intressant) för att inte trötta övriga som hänger här ?
Hmmmm????
Du skulle kanske kunna vara fräck och fråga FM PdM om de är villiga att transportera din cykel till butiken i Meloneras (Faro de Maspalomas = nära fyren i Maspalomas.) De har säkert regelbundna transporter mellan sina butiker.
Då tar du bara bussen till Faro de Maspalomas och har butiken på andra sidan gatan.