Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack snälla!
Är det den här sektionen på motorvägen man får "fulåka" i så fall?
Visa bilaga 600226
Vilken är "testbacken"?
tack tack
Kör man den nedför bör man beakta att det finns några kurvor där både man själv på cykel och mötande bilar är helt osynliga för varandra. Det är lätt att cykla för fort och man kan inte heller höra om det kommer bilar. Bara en vänlig omtanke till er som vill ha en skadefri semester.M2 har helt rätt.
Några flera detaljer ang Testbacken.
Kallas internationellt för Serenity climb.
= GC605 och startar från GC200.
Brantast i början
Fortfarande perfekt beläggning.
En av de bästa klättringarna på Ön
Det är ju en bra regel rent generellt att om man inte med 100% säkerhet ser att det är fritt i en kurva så håller man sig klart på sin sida vägen. Klart jobbigt att upptäcka en bil på frontalkurs med en själv inte så många meter framåt!Kör man den nedför bör man beakta att det finns några kurvor där både man själv på cykel och mötande bilar är helt osynliga för varandra. Det är lätt att cykla för fort och man kan inte heller höra om det kommer bilar. Bara en vänlig omtanke till er som vill ha en skadefri semester.
Nu är det ju så att en och annan provar stora berg för första gången. Jag riktar mig nog mest till dessa glada som ingen nära sjukhusupplevelse hava.Det är ju en bra regel rent generellt att om man inte med 100% säkerhet ser att det är fritt i en kurva så håller man sig klart på sin sida vägen. Klart jobbigt att upptäcka en bil på frontalkurs med en själv inte så många meter framåt!
Jag tror att rådet gör nytta även för de som cyklat i berg förr. Övermod är nog inte bara en nybörjarsjuka.Nu är det ju så att en och annan provar stora berg för första gången. Jag riktar mig nog mest till dessa glada som ingen nära sjukhus upplevelse hava.
Man kanske ska skicka en föråkare?Ett av problemen nedför Serenity är att det är så jävla vackert att man tappar bort sig lite :)
Men då förlorar man ju... :(Man kanske ska skicka en föråkare?
När jag började cykla i berg gillade jag inte alls utförsbackarna.Men då förlorar man ju... :(
(Fast, jag personligen ser bara nervägen som ett nödvändigt ont, tycker inte att det är särskilt "kul" att åka nedför)
Njaaa, du ser vart han kör av över räcket öch överlever?Men då förlorar man ju... :(
(Fast, jag personligen ser bara nervägen som ett nödvändigt ont, tycker inte att det är särskilt "kul" att åka nedför)
Självklart!Njaaa, du ser vart han kör av över räcket öch överlever?
Tre snabba!
Kan man räkna med att komma ut runt 07 el är det fortfarande för mörkt nu i Januari?
Hur är det med telefontäckning uppåt bergen? Inplanerat Soria, Fataga, Ayaguares.
Cafeer är det kontanter som gäller el fu kar Mastercard?
Snabba svar efter dagens runda ?Tre snabba!
Kan man räkna med att komma ut runt 07 el är det fortfarande för mörkt nu i Januari?
Hur är det med telefontäckning uppåt bergen? Inplanerat Soria, Fataga, Ayaguares.
Cafeer är det kontanter som gäller el fu kar Mastercard?
En sak att beakta är att det kan finnas parkerade bilar (eller cyklister) och sådana som kommer ut från små sidovägar, så om det finns någon del man inte ser neråt kan det vara riskabelt att extrapolera avsaknad av bilar på resterande delar vid ett antal tittar till att det inte finns någon bil på vägen. Med det absolut inte sagt att det är dåligt att ha koll neråt.Vill man köra lite raciga spår nerför kan man ibland spana in ett antal kurvor framåt och se om det är någon trafik på väg uppför. De inhemska cyklisterna tycks ofta förlita sig på påvens beskydd.
Om du behöver starta tidigt i mörker för att icke cyklande resesällskap ska vara nöjda så kan det fungera om man börjar med klättring. OCH RIKTIGT BRA BAKLYSE.Tre snabba!
Håller med!!Vill man köra lite raciga spår nerför kan man ibland spana in ett antal kurvor framåt och se om det är någon trafik på väg uppför. De inhemska cyklisterna tycks ofta förlita sig på påvens beskydd.
Kanarieöarna är nog det bästa man hittar värmemässigt vid den tiden på året om man inte vill flyga längre. Jag skulle satsa på sydsidan om valet föll på GC.En aningens generell fråga..
Barnfamilj. Sportlov v7. 2 barn (5 och 8) och två tränings/cykelintresserade föräldrar.
Barnen vill alltså bada och äta glass.
Föräldrarna vill cykla (får turas om). Och på kvällarna äta något gott i trevlig miljö.
Hur hade ni tänkt? Är Gran Canaria ett bra val på den tiden av året? Eller ska vi söka oss någon annanstans? Eller är det bara att ta ett boende på ön och njuta?
Det är härligt när gnetat i dalen ett tag och blickar fram emot... Ja vafan är det? Det kan inte vara vägen som går där? Är ju för fan en vägg? ?
- Precis före en tunnel börjar backen på riktigt då man tar av höger in på GC-606, lägger i lättaste växeln och drar rakt in i ett av de tuffaste partierna av stigningen. Sen är det bara att slita på uppför tills man är uppe. Teoretiskt kan man förstås vända, men i praktiken innebär det alternativet också en hel del slit så jag tror att har man väl börjat GC-606 så är det nog så att man fortsätter upp till Ayacata och tillbaka hem via San Bartolomé
Det där är dessutom bara påväg till vott, brant och jobbigt men bara dagisstuk mot vott.Det är härligt när gnetat i dalen ett tag och blickar fram emot... Ja vafan är det? Det kan inte vara vägen som går där? Är ju för fan en vägg? ?
Visa bilaga 600487
Jepp! :)Det där är dessutom bara påväg till vott, brant och jobbigt men bara dagisstuk mot vott.
Om någon av de två alternativen är tuffare än VOTT kan man verkligen debattera.Det är mycket snack om VOTT så fort man pratar om GC och lite tuffare turer, men jag kan tycka att VOTT inte riktigt lever upp till det rykte den påstås ha.. Visst den är brant vissa partier men i övrigt inget speciellt samt att vägens beläggning är under ALL kritik, kunde lika väl varit grusväg..
Jag skulle istället ge en betydligt starkare rekommendation att prova GC120 eller GC130 upp till Pico.
- Klättringen är tuffare än VOTT samt har PERFEKT beläggning hela vägen upp. Samt att utsikten och mijön är betydligt trevligare.
Visa bilaga 600499
Helt riktigt! Tycker inte det är något problem att ta sig upp varesig VOTT eller 120/130.. Så då väljer jag de senare varje gång :) Men det får nog bli VOTT en gång på nästa vända då jag har sällskap som inte kört VOTT tidigare.GC130 upp är ju en fröjd? Inte ens i närheten av VOTT?
Riktigt riktigt kloka råd Göran angående VOTT.VOTT……..
”Prologen” på bilden kallar jag för ”Blixtlåset”. Minns jag rätt så är det klokt att lägga kedjan på fegklingan när man rullar NER till foten på den stigningen. Ja det är utför och över en bro just som vägen svänger vänster. Samtidigt ska man vara beredd att snabbt hitta lättare växlar bak. Detta för att undvika kedjerassel/trassel.Det är härligt när gnetat i dalen ett tag och blickar fram emot... Ja vafan är det? Det kan inte vara vägen som går där? Är ju för fan en vägg? ?
Visa bilaga 600487
Bra beskrivet ?Tack för alla råd här inför våra eskapader ? Cykeldag ett är nu avklarad och såklart med blodad tand. Vi skulle mjukstarta idag med PdI - San Bartolomé - Sta Lucia - Vecindario - PdI.
Planen höll ända till San Bartolomé. Där kände vi att det var kul att klättra, så vi kom överens om att fortsätta till Ayacata, och sedan svänga vänster mot Presa las Niñas och ner via Tauropass.
I Ayacata tog vi lunch, och då sade benen åt oss att vi definitivt inte hade klättrat färdigt. Ny plan; vi siktar mot Pico och trampar på tills vi tröttnar. Efter hundra höjdmeter brann bådas ben, det märks att Uppsalaslätten inte är speciellt kuperad om man säger så, men då hade istället hornen vuxit ut så det vara bara att bita ihop och köra på. Vi ömsom svor och ömsom skrattade och helt plötsligt var vi framme vid Pico. Eller helt plötsligt kanske är fel att säga. Vi hade tagit det lugnt hela dagen, så klockan var redan tre.
Nu var det bara hemresan kvar. Vi bestämde oss för att åka GC130 - GC120 och ner via Vecindario, och det var nog klokt. Jag frös nämligen så att jag skakade nu och då var det bra att tappa höjdmetrarna snabbt. Vi hade ju inte tänkt bestiga toppen idag, så jag cyklade bara i min tunna och korta triathlondräkt. Sonen hade varit smart och tagit med en långärmad tröja åtminstone så honom gick det ingen nöd på men mitt agerande skulle man nog kunna kalla korkat eftersom det var en småmolnig dag. Jag fick helt enkelt försöka hitta en sweetspot mellan att tappa höjd snabbt och att undvika för mycket fartvind.
Vi hade en riktig toppendag i sadeln, men vi får se om det är så lämpligt att köra VOTT. Dagens tur tog helt enkelt ganska lång tid och det är skönt att hinna hem innan solnedgången. Även om dagsljuset är mycket längre än hemma så är dagen inte Sverige-sommar-lång. Men det finns väl en del som talar för att vi kommer att bli snabbare om några dagar, och då får vi sätta oss och räkna på hur rimligt det känns. Ett sätt att minska tiden skulle också kunna vara att skära bort några av alla fikapauser, men det är ju så härligt att sätta sig och snacka i tid och otid, och kanske njuta av utsikten stillasittande.
Imorgon snackar vi om att återhämta oss och bara köra en sväng över Monte Leon, så kanske vi hinner umgås med resten av familjen en sväng. Förpliktelser som man kan ha på en familjesemester har jag hört ?
Har bott på TUI Blue i Bahia Felize när det hette fritidsresor. 5 barnbarn var med och stortrivdes.En aningens generell fråga..
Barnfamilj. Sportlov v7. 2 barn (5 och 8) och två tränings/cykelintresserade föräldrar.
Barnen vill alltså bada och äta glass.
Föräldrarna vill cykla (får turas om). Och på kvällarna äta något gott i trevlig miljö.
Hur hade ni tänkt? Är Gran Canaria ett bra val på den tiden av året? Eller ska vi söka oss någon annanstans? Eller är det bara att ta ett boende på ön och njuta?
Riktigt trevligt område med som en gryta i mitten om jag kommer ihåg rätt.Bahia Felize har sina fördelar.
# Många restauranger på området
Som träningslägerpass låter det utmärkt. Som en tur för en turistcyklist låter som en mardröm!Jag har en liten favorittur och det är att köra från Mas Palomas uppför Sopbacken mot Fatagahållet fast bara till höjden där det är utsikt. Man siktar på att ta den på runt 26 min räknat från ett litet kafé innan kyrkogården. Vila där uppe. Sedan utförskörning tillbaka för att finslipa på fart och säker kurvtagning. Upprepa detta 2-3 ggr och ta tid på sträckorna. Över en öl eller två, tre kan man sedan analysera hur det gick och kändes. Kanske var det att sista varvet gick snabbast.
Nog kan det vara så. Att jag inte tänkte på det...Som träningslägerpass låter det utmärkt. Som en tur för en turistcyklist låter som en mardröm!
Gissar att det är Degollada de las Yeguas du menar med utsiktsplatsen men är sen inte helt med på vad det är för café du avser.
Blir ju väldigt lång vilaNog kan det vara så. Att jag inte tänkte på det...
Här är kaféet. Bar Nicolas.
Blir ju väldigt lång vila men ändå ett hårt kortare pass. Huvuddelen av cyklisterna cyklar nog bara och satsar på att klara backarna.Jag har en liten favorittur och det är att köra från Mas Palomas uppför Sopbacken mot Fatagahållet fast bara till höjden där det är utsikt. Man siktar på att ta den på runt 26 min räknat från ett litet kafé innan kyrkogården. Vila där uppe. Sedan utförskörning tillbaka för att finslipa på fart och säker kurvtagning. Upprepa detta 2-3 ggr och ta tid på sträckorna. Över en öl eller två, tre kan man sedan analysera hur det gick och kändes. Kanske var det att sista varvet gick snabbast.
Absolut, extremt lång vila dock om man inte är kung utförKör man tre vändor á 26 min så borde det väl vad gäller tid på hög belastning kunna bli rätt likt 3x20 vilket i min bok är tufft.