Cykla i Kroatien

Wannabee-Mayo

Ny medlem
Cykla i Kroatien
Är det nån som har nåra erfarenheter av att cykla i Kroatien?
Kan man hyra cykel där? Jag ska bo på en ö som heter Pag.
Om inte, är det för krångligt att ta ned cykeln dit med bilen?
I cykelväska ? På taket?

Cykla i Kroatien
Jag har varit nere och seglat 2 somrar.
Men jag såg aldrig en scysst cykel där.
Jo i Split såg jag 1 racer.
Men annars var det rostiga rishögar.
Mitt tips är att ta med hojen.

Senast redigerad av en moderator:
Cykla i Kroatien
Jag var nere omkring Pula förra året och jag såg inte många bra cyklar. Det flesta bra cyklarna tillhörde turister som hade med sig på sina husbílar.
Det är inga problem att köra bil till Kroatien. Kör man fort på Autobahn, kan man vara nere på två dagar, om man skall till norra delarna av Kroatien. Lägg till en dag till om du kör med cyklarna på utsidan av bilen och för sämre vägar söderut.
Många av dem saom har cyklar med sig och använder krokhållare med extra nummerskylt. Tyvärr är dessa lite dyra i Sverige. Det finns kanske billiga i Tyskland.

Jag kommer själv att åka ner till Losin och Zadar nu till sommaren, fast utan cykel.
Jag undviker att ta cykel på bilsemestern, sedan jag skalade av två cyklar, på ett husbilshinder, i Irland, för många år sedan.

/Robert

Cykla i Kroatien
Jag bor just nu i en lägenhet nära Mail Losinj, på ön Losinj i Kroatien och skulle bara rapportera att det går att hyra MTB för 70-100 Kuna/dag. Den cykeltypen jag har sett är en Kona Huhanna med tåklips. Inga toppengrejor. På den här ön finns det gott om stigar att cykla på. Det finns stigningar på 200-400m. Underlaget är mest kalksten och vädret är toppen.
Själv ägnar jag mig inte så mycket till cykling. Badet och solen gör att man ligger under ett parasoll.
Nästa vecka åker vi till Zadar och nya Happy-rapporter följer.

/Robert

Cykla i Kroatien
Någon som vet hur landskapet runt Istrien är att cykla i för övrigt? Ska till Rabac i augusti o då lär det va varmt o fint att cykla nån mil eller 7.,,

Cykla i Kroatien
Hej Happysar!
Vi ska till split nästa vecka och vill så klart hyra racer där nån dag för att inte abstinensen ska slå till! Att ta med egna cyklar är inget alternativ då resan ej enbart är cykelinriktad, så det känns bra att undvika den packningen om det går! Kommer även att flyga ner.
Happy for replies ;-)

/Antiloopen

Cykla i Kroatien
Jag skulle kontakta några hotell som enkelt kan nås med vanliga kommunikationer och fråga om de har möjlighet att ”lagra” din väska medan du är ute på äventyr. Rätt troligt att de har något förrådsutrymme där väskan kan få bo så länge.

Tillbaka
Topp