Cykla i Leksand

Cykla i Leksand
Hjärtmassage på den här tråden och en panikefterlysning.
Är i den prekära knipan att jag har sprängt sidoväggen bak på mina Ice Spiker Pro. Med dagarnas underlag så är ju uppenbart dubb ett måste för att kunna ha en någotsånär trevlig upplevelse på stigen. Har försökt hitta en butik i närområdet med något i lager, men får inget tydligt besked på status.
Någon som har ett 27,5" dubb till salu? Skicket är ganska oviktigt så länge det inte är några större hål, det behöver bara hålla en vecka.

Cykla i Leksand
LasseB sa:
Hjärtmassage på den här tråden och en panikefterlysning.
Är i den prekära knipan att jag har sprängt sidoväggen bak på mina Ice Spiker Pro. Med dagarnas underlag så är ju uppenbart dubb ett måste för att kunna ha en någotsånär trevlig upplevelse på stigen. Har försökt hitta en butik i närområdet med något i lager, men får inget tydligt besked på status.
Någon som har ett 27,5" dubb till salu? Skicket är ganska oviktigt så länge det inte är några större hål, det behöver bara hålla en vecka.
Åk till Biketown i Falun. Finns på lager där, annars har jag för mig att jag såg på Intersport i Falun också.

Cykla i Leksand
Dubbade Nokian 26" har jag två stycken här i Häradsbygden.. även ett sketet QR-hjul med 135 mm nav som borde kunna ta 10-delad kassett, men det är väl inte till mycket glädje gissar jag.

Cykla i Leksand
Tack för tips weldion, är alltid osäker på vad "i lager" betyder i webshoppar och om man kan hämta direkt i butik. Men om Intersport har på hyllan så är det klart värt en chansning.
Tack kupa för erbjudandet, men varken nav eller hjulstorlek är inklämbar.
Men jag blev lite frugal och drog fram Singer. Donerade däcksidor från en mountain king som förstärkning på insidan:
20200101_215230.jpg

Morgondagen får visa om det fungerar, men det är funkis en sväng runt gårdsplan.

Cykla i Leksand
Utfallet blev lite sådär. Lät den stå över natten med 2 bar och imorse så visade det sig att den smällt igen. Hittade ice spikers på rea på team sportia i rättvik och verifierad lageratatus på deras facebook chatt, så det är nu inhandlat. Var wired performance modellen och jag tror det är bättre då de har lite tjockare sidväggar.

Cykla i Leksand
LasseB sa:
Utfallet blev lite sådär. Lät den stå över natten med 2 bar och imorse så visade det sig att den smällt igen. Hittade ice spikers på rea på team sportia i rättvik och verifierad lageratatus på deras facebook chatt, så det är nu inhandlat. Var wired performance modellen och jag tror det är bättre då de har lite tjockare sidväggar.
Körde du LiteSkin eller SnakeSkin på däcken med trasig däcksida? Kör själv på 2.6" Evolution LiteSkin vikbar.

Cykla i Leksand
Synd att jag missade detta inlägg igår. Anlände idag i Leksand och hade kunnat ta med mig... nästa gång ska jag vara mer på alerten!

Cykla i Leksand
Tja, stockholmare på besök. Funderar på att ta en tur till källberget nån gång under morgondagen. Vilket/vilka spår ska man sikta på om man vill ha 10-15km cykling.
Om nån mer vill köra så tar jag gärna sällskap, tempo klarar jag hyffsat högt men kan även ta det lungt?

Cykla i Leksand
Tja, stockholmare på besök. Funderar på att ta en tur till källberget nån gång under morgondagen. Vilket/vilka spår ska man sikta på om man vill ha 10-15km cykling.
Om nån mer vill köra så tar jag gärna sällskap, tempo klarar jag hyffsat högt men kan även ta det lungt?
Har du kikat på Trailforks?

Cykla i Leksand
Har du kikat på Trailforks?

Jora det har jag? tänkte om nån hade nån favoritslinga eller vilken man inte "får" missa att tipsa om.
Hinner inte köra igenom allt då jag har 13-15km transport dit och sedan samma hem igen och mer tränad än så är jag nog inte?

Cykla i Leksand
Jora det har jag? tänkte om nån hade nån favoritslinga eller vilken man inte "får" missa att tipsa om.
Hinner inte köra igenom allt då jag har 13-15km transport dit och sedan samma hem igen och mer tränad än så är jag nog inte?
Var kommer du från för område, när du har 13-15 km transport dit? Kanske finns roliga slingor i ditt närområde?

Cykla i Leksand
Siljansleden från granberget till källberget är fin iaf .

Tigg skjuts till Granbergstoppen eller cykla från Almo på småstigarna upp till Granbergets dalstation och cykla/pusha upp till toppen. Cykla från övre parkeringen ner till Siljansleden och via Styrsjöbo till Källberget. Ett annat alternativ är att från Almo cykla upp mot Råbäck och sen tavänster på grusvägen ut mot Yxbodarna och gå på Siljansleden där. Då går det brant upp på Granberget (Som ju är superskoj uppifrån). Väl framme vid Källberget kan du ta gröna spåret (10km) eller blå spåret (30km). Eller så tar du bilen till Källberget och utgår därifrån ?

Cykla i Leksand
Tigg skjuts till Granbergstoppen eller cykla från Almo på småstigarna upp till Granbergets dalstation och cykla/pusha upp till toppen. Cykla från övre parkeringen ner till Siljansleden och via Styrsjöbo till Källberget. Ett annat alternativ är att från Almo cykla upp mot Råbäck och sen tavänster på grusvägen ut mot Yxbodarna och gå på Siljansleden där. Då går det brant upp på Granberget (Som ju är superskoj uppifrån). Väl framme vid Källberget kan du ta gröna spåret (10km) eller blå spåret (30km). Eller så tar du bilen till Källberget och utgår därifrån ?
Siljansleden upp på baksidan av granberget visade LasseB mig förra sommaren. Den va jobbig upp men rolig ner mot styrsjöbo sen.
Är det lätt att följa markeringarna på källberget? Bilen uppskattar familjen om jag lämnar hemma?

Cykla i Leksand
Siljansleden upp på baksidan av granberget visade LasseB mig förra sommaren. Den va jobbig upp men rolig ner mot styrsjöbo sen.
Är det lätt att följa markeringarna på källberget? Bilen uppskattar familjen om jag lämnar hemma?
Gröna är väldigt bra markerad! Blå är bra markerat förutom mellan Söder Rälta och Jonheden där det kan va lite lurigt men det går om man håller ögonen öppna?

Cykla i Leksand
Någon Leksandsbo som vet om Insjöns dirtbana är cykelbar?
Kan nu svara själv. Hade stannat där för några år sedan och kollat. Det mesta av banan var nu borta men jag och grabbarna kunde roa oss någon timme med det som fanns kvar.

Bilagor

• B8F050FA-95C1-43EC-AA94-A0EB1847BEE3.jpeg
    B8F050FA-95C1-43EC-AA94-A0EB1847BEE3.jpeg
    1.1 MB · Besök: 318
  • 99F3729A-07E7-4459-A802-84BF2FBDCFCA.jpeg
    99F3729A-07E7-4459-A802-84BF2FBDCFCA.jpeg
    1.1 MB · Besök: 340
  • A5C4C8C1-A5AB-4549-8D98-E6626988CB72.jpeg
    A5C4C8C1-A5AB-4549-8D98-E6626988CB72.jpeg
    1.2 MB · Besök: 309
Senast ändrad:
Cykla i Leksand
Försöker välja väg mellan typ granberget och brasjön. Siljansleden går ju åt det hållet men hörde att den kan vara svårcyklad och blöt i etapper. Har sett på stravas heatmap att man kan köra upp på blåberget och sen ta en stig från vändplan och komma ner strax norr om brasjön, är det ett bättre alternativ?

Cykla i Leksand
Ja det är ett alternativ ?
Cyklade bägge alternativen för inte så länge sen. Egentligen är det delen mellan Norrskog och Brasjön som är riktigt eländig.
Tar du vägen via Blåberget då kan du cykla hela vägen.
https://strava.app.link/4Ka0soBiu8Visa bilaga 432264
Tack för info. Fattar dock inte riktigt, är det den södra stigen i den norra "triangeln" du menar är grisig? Norrskog ligger väl norr om brasjön och då blir det ju den stigen som går ner från blåberget??

Cykla i Leksand
Ja det är den södra delen i norra triangeln som är kass. Den övre delen i norra triangeln är grusväg nästan hela vägen förutom en kort stig bredvid själva naturreservatet. Det är den du kommer upp på om du åker från Granberget.

Cykla i Leksand
Var förbi och provade nya teknikområdet igår kväll. Snyggt jobbat av Leksands stigcyklister och er som byggt!!

Parkerade vid Källan och fick frågan från tre olika sällskap med förälder plus barn om jag visste hur man hittade. När jag närmade mig ledde tjoandet från ett par grabbar i 10-års åldern mig rätt. Känns som det kommer snurra en del kids på slingan där i sommar, kudos!

Cykla i Leksand
Var förbi och provade nya teknikområdet igår kväll. Snyggt jobbat av Leksands stigcyklister och er som byggt!!

Parkerade vid Källan och fick frågan från tre olika sällskap med förälder plus barn om jag visste hur man hittade. När jag närmade mig ledde tjoandet från ett par grabbar i 10-års åldern mig rätt. Känns som det kommer snurra en del kids på slingan där i sommar, kudos!
Tack så mycket!
Vi har just börjat där, så därför har vi ännu inte skyltat upp hur man kommer dit.
Men roligt att kidsen hittat, det är för dom vi bygger där :)
Tobias, Leksands Stigcyklister.

Cykla i Leksand
Väcker tråden ur vinterdvalan, med sedvanlig fråga; hur är stigläget generellt? Svallis eller lössnö? Fethjul eller smaldubb?
Det är bra grepp på stigarna just nu. Finns väl ställen som är riktigt hala, men mycket snö har frusit fast i isen.
Nu så visar det på regn och plusgrader i morgon, så då blir det helt plötsligt blankis överallt igen.
Fatbikeföre är det i alla fall inte.

Cykla i Leksand
Brorsan (på bild) och jag kunde glatt konstatera att de jobbat vidare med den lilla (den minsta?) parken sen vi var där förra sommaren.
Nu finns det ytterligare lite mer. 2 korta teknikbanor. En som är lämplig från springcykel med hinder av olika slag och en lite större med liknande hinder fast lämplig från 24 tum eller så. Den lite större ska få fler hinder men allt är körbart.

Cykla i Leksand
Ska guidea runt ett par vänner i trakterna i helgen 10 juni och funderar på bästa upplägg. Utgångspunkt Häradsbygden men kan ta andra startpunkter med bil.
Tänkte en lång tur lördag och en lite kortare på söndag pga hemresa. Vi är alla skapligt tåliga och sega, men prioriterar längd, naturupplevelse och tekniska knepigheter med flyt framför adrenalin, pushbike och köra sketchy.
Har en runda planerad med utgångspunkt från Asaklitt över Granberget och vidare mot Trätbodarna och kanske vända tillbaka där och anpassa efter tiden som finns kvar.
Den andra dagens tur är jag lite osäker på beroende på stigarnas skick. En tanke var att köra kombo Kyrkled/Kyrkstig över Bjursås, men är lite orolig för att det ska bli för mycket bära cykel över vindfällen.
Ett annat alternativ vore att köra runt på Åsledsberget och försöka loopa tillbaka över Bodlindor och sen hem via Käringberget och typ Källan. Har inte kört mycket där tidigare.
Eller kanske köra envägs från Ljusbodarna till Rältlindor och sen över Asaklitts baksida hemåt.
Någon som har en guldrunda att dela med sig av, 4-5 timmar propagandacykling, för att visa Leksand på sin bästa sida?

Cykla i Leksand
Ska guidea runt ett par vänner i trakterna i helgen 10 juni och funderar på bästa upplägg. Utgångspunkt Häradsbygden men kan ta andra startpunkter med bil.
Tänkte en lång tur lördag och en lite kortare på söndag pga hemresa. Vi är alla skapligt tåliga och sega, men prioriterar längd, naturupplevelse och tekniska knepigheter med flyt framför adrenalin, pushbike och köra sketchy.
Har en runda planerad med utgångspunkt från Asaklitt över Granberget och vidare mot Trätbodarna och kanske vända tillbaka där och anpassa efter tiden som finns kvar.
Den andra dagens tur är jag lite osäker på beroende på stigarnas skick. En tanke var att köra kombo Kyrkled/Kyrkstig över Bjursås, men är lite orolig för att det ska bli för mycket bära cykel över vindfällen.
Ett annat alternativ vore att köra runt på Åsledsberget och försöka loopa tillbaka över Bodlindor och sen hem via Käringberget och typ Källan. Har inte kört mycket där tidigare.
Eller kanske köra envägs från Ljusbodarna till Rältlindor och sen över Asaklitts baksida hemåt.
Någon som har en guldrunda att dela med sig av, 4-5 timmar propagandacykling, för att visa Leksand på sin bästa sida?
Släng in Knytberget också, sedan så finns det en skojig liten knix vid Bodlindor också.

Du kommer till Knytberget med att köra över Åsledsberget och mot Böle. Blir fin utsikt över Fallsbjörken för att sedan svänga upp över Knytberget.

Senast ändrad:
Cykla i Leksand
Jag försökte mig på att cykla Bjursås-Rönnäs t.o.r. på Kyrkstigen och Kyrkleden för några år sedan. Ur minnet så bjöd Kyrkstigen (den södra av de två) inte på så trevlig cykling utan mycket släpande medan Kyrkleden var bättre även om det blev att släpa cykel bitvis där med om minnet är rätt.

Cykla i Leksand
Cykla i Leksand
Jag försökte mig på att cykla Bjursås-Rönnäs t.o.r. på Kyrkstigen och Kyrkleden för några år sedan. Ur minnet så bjöd Kyrkstigen (den södra av de två) inte på så trevlig cykling utan mycket släpande medan Kyrkleden var bättre även om det blev att släpa cykel bitvis där med om minnet är rätt.
Tack för rapport. Körde Kyrkstigen senast för kanske 6 år sedan och då var den rejält oröjd och svårhittad även om den var bitvis fin. Kyrkleden från Bjursås har jag kört ett par gånger nu och det är ju helt klart den bättre av de 2. Hoppas på att vintern inte har fällt för mycket träd i år, men det har ju sett ok ut i Asaklitt trakterna. Här i stockholm är det kaos efter den tunga snön i början av december.

Cykla i Leksand
Tack för rapport. Körde Kyrkstigen senast för kanske 6 år sedan och då var den rejält oröjd och svårhittad även om den var bitvis fin. Kyrkleden från Bjursås har jag kört ett par gånger nu och det är ju helt klart den bättre av de 2. Hoppas på att vintern inte har fällt för mycket träd i år, men det har ju sett ok ut i Asaklitt trakterna. Här i stockholm är det kaos efter den tunga snön i början av december.
Det är inga problem med snöknäckta träd i området. Det mesta som ligger omkull är där det avverkats och vinden har kommit åt andra träd lättare så att de blåst omkull.
Så absolut inte mer än det normala här i trakterna.

Tillbaka
Topp