StoraBerg sa:
Foss sa:
Jag var ute och cyklade lite i ett naturreservat som ligger precis där jag bor. Det finns massvis med fina stigar men tyvärr är dom ganska igenväxta och stora träd har fallit över dom. Jag skrev ett brev till kommunen och frågade om dom inte kunde röja upp litet och fick ett nej och ett utdrag ur lokala ordningsföreskrifter som fattats med stöd i miljöbalken till svar. Dom refererade till två punkter som säger att man inte får cykla på annat än väg och markerade cykelleder och heller inte cykla på ridstigar. Är det alltid förbud mot stigcykling i naturreservat eller är det något som kommunen beslutat lokalt? Gäller samma sak för Järva som väl också är ett naturreservat?
För att anknyta till starten på tråden samt övrigt som skrivits här: det är helt som vissa säger. Man får cykla i terräng.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/
Om markägaren är kommunen så får man alltså inte förbjuda cykling i terräng hur som helst enligt naturvårdsverket.
Och för att knyta till tråden ;)
"Särskilda regler i nationalparker och naturreservat
I nationalparker och naturreservat kan särskilda regler gälla för cykling. Det kan vara helt förbjudet, eller bara tillåtet på vissa leder.
På anslagstavlor i områdena ser du vad som gäller. Du kan också få mer information om dessa regler från kommunen eller länsstyrelsen."
Men har fortfarande en fundering på vad som räknas som terräng... Är en uppmarkerad stig terräng? och var går isåfall gränsen för stig och skogsväg?