Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/Elkie sa:Ooops!
Där ser man! Undrar om man ska upplysa sin kollega med pajat knä om att den eldrivna mtb han köpt för att kunna fortsätta cykla inte får användas annat än på vägar........
Tror jag ska låta honom vara glad en stund till.
Elkie sa:ForesterGuy sa:Elkie sa:Men om vi pratar skogarna utanför dessa reservat, så är det allemansrätten som gäller, med grundregeln 'inte störa, inte förstöra'. Du får cykla rakt ut i skogen, men inte på ett sådant sätt så du drar nya stigar, sliter bort mossa, förstör planteringar, bryter grenar mm.
...fast kör man elcykel spelar det tydligen ingen roll hur lite man förstör...
Haha, nä, det är väl ett störande fenomen om något! ;-)
Skämt åsido, hur är än sådan klassad? Är det en cykel, eller faller den under kategorin motordrivet fordon?
Elkie sa:Ooops!
Där ser man! Undrar om man ska upplysa sin kollega med pajat knä om att den eldrivna mtb han köpt för att kunna fortsätta cykla inte får användas annat än på vägar........
ForesterGuy sa:Elkie sa:Ooops!
Vi behöver ett prejudikat, det får bli han eller jag... ;-)
Det är typ nåt sånt han har köpt......daikai1 sa:ForesterGuy sa:Elkie sa:Ooops!
Har för mig att någon blev stoppad i någon tävling för att denne hade elassisterad cykel?
Annars så syns det ju inte så tydligt att t.ex. denna är elassisterad, "dä ä bar å åk" :D
Krävs nog ganska myckte för att en polis ska komma ut å skogen å kontrollera det
Foxis sa:Ring lokala myndigheter och fråga. Då de förklarar att förbud råder, be dem skriftligen precisera varför. Bli sedan förvånade då de inte kan det, eller kommer med extremt luddiga anledningar.
Mitt bästa exempel hitintills var då jag frågade varför det på 90-talet infördes cykelförbud i Tyresta. Detta inför den nu pågående revideringen av regelverket då jag ville inkomma med ett remissvar.
Jag: "Hur uppkom förbudet från början, vilka var skälen?"
Naturvårdsverket, NVV: " Vi vet inte"
Jag: "Hur då vet inte, det måste väl föregåtts av utredning och sedan redovisats i text någonstans?"
NVV: "Nej, det finns inte motiverat vad jag kan se. Och vi behöver faktiskt inte motivera våra beslut".
Jag: "???"
Elkie sa:Det är typ nåt sånt han har köpt......daikai1 sa:ForesterGuy sa:Elkie sa:Ooops!
Har för mig att någon blev stoppad i någon tävling för att denne hade elassisterad cykel?
Annars så syns det ju inte så tydligt att t.ex. denna är elassisterad, "dä ä bar å åk" :D
Krävs nog ganska myckte för att en polis ska komma ut å skogen å kontrollera det
Jaja, OM polisen skulle råka få för sig att undersöka cyklistens fordon till skogs så får han ta på sig rollen att skapa ett prejudikat! ;-)
JPL sa:Att använda elassisterad cykel i terräng lär ju inte göra "cykla-i-skogen-motståndare" mer passiva i alla fall.
Jag tycker det är kul att skogscyklingen har ökat som den gjort de senaste 5-10 åren, men det negativa det dragit med sej är att även debatten och motståndet därmed har ökat på olika håll. (Min känsla utan statistiska fakta).
Jag gissar att elassisterade cyklar drar med sej fler tyngre cyklar framförda av mindre skickliga/erfarna cyklister i högre hastigheter, vilket troligen inte är till fördel för oss skogscyklister i debatten.......
JPL sa:Att använda elassisterad cykel i terräng lär ju inte göra "cykla-i-skogen-motståndare" mer passiva i alla fall.
Jag tycker det är kul att skogscyklingen har ökat som den gjort de senaste 5-10 åren, men det negativa det dragit med sej är att även debatten och motståndet därmed har ökat på olika håll. (Min känsla utan statistiska fakta).
Jag gissar att elassisterade cyklar drar med sej fler tyngre cyklar framförda av mindre skickliga/erfarna cyklister i högre hastigheter, vilket troligen inte är till fördel för oss skogscyklister i debatten.......
daikai1 sa:JPL sa:Att använda elassisterad cykel i terräng lär ju inte göra "cykla-i-skogen-motståndare" mer passiva i alla fall.
Murphys lag ;)
Ifall nybörjare kan cykla snabbare och snabbare så kommer dessa snart ramla och skada sig så allvarligt att de inte vill köra mer, och olyckorna bli allvarligare än ifall de hade tagit det lugnt :D
Nä men som du säger, en elcykel skadar ju betydligt mer än en lätt cykel pga hastighet och vikt.
ForesterGuy sa:Dåligt beteende har inte med cykeltypen att göra.
Mr Handley sa:Det kommer aldrig gå att fålla en elcyklist för brott mot att cykla i spenaten. (om vi nu skall gå på den tråkigare tolkningen av från myndigheterna).
1. Hur ofta träffar du på poliser ute i skogen?
2. Hur många har kompetens att skilja en elpsykel från en "vanlig" fullgungare med massor med spakar, lampor och rörliga delar?
Och sedan kommer den sista punkten. Det är tillåtet att cykl ai terrängen (om inte massa trista förbud stoppar det). Och det är tillåtet att ha med sig en elpsykel ut i spenaten.
3. Du får bara inte låta motorn driva ekipaget när du cyklar i det gröna.
Så för att du skall bli bötfälld så skall du först träffa en polis, de skall känna igen att det är en eldriven velociped och de skall dessutom _bevisa_ att du använt motorn när du framförde ekipaget.
crilee sa:Varför får man inte cykla i naturreservat ? Pga personskada eller skador på naturen? Om sistnämnda är anledningen så fins det studier på motsatsen.
Ex här https://www.imba.com/resources/research/trail-science/natural-resource-impacts-mountain-biking
Luzen sa:Mr Handley sa:Det kommer aldrig gå att fålla en elcyklist för brott mot att cykla i spenaten. (om vi nu skall gå på den tråkigare tolkningen av från myndigheterna).
1. Hur ofta träffar du på poliser ute i skogen?
2. Hur många har kompetens att skilja en elpsykel från en "vanlig" fullgungare med massor med spakar, lampor och rörliga delar?
Och sedan kommer den sista punkten. Det är tillåtet att cykl ai terrängen (om inte massa trista förbud stoppar det). Och det är tillåtet att ha med sig en elpsykel ut i spenaten.
3. Du får bara inte låta motorn driva ekipaget när du cyklar i det gröna.
Så för att du skall bli bötfälld så skall du först träffa en polis, de skall känna igen att det är en eldriven velociped och de skall dessutom _bevisa_ att du använt motorn när du framförde ekipaget.
Det räcker väl med att förvaltaren för naturreservatet ser dig, stoppar dig och gör en anmälan?