Cykla i norra Danmark

Sajo

Medlem
Cykla i norra Danmark
Hej Alla!

Mitt första inlägg på happy. Hoppas att jag kan få del av den samalde visdommen här på forumet.

Jag och tre kompisar skall till Danmark över dagen nästa Lördag. Det är en 40-års present till en av killarna. Vi planerar att cykla ca 15 mil från Fredrikshamn över till västkusten för lunch och bad och sedan tillbaka igen. Jag skulle vilja ha tips på fina vägar att välja samt om någon av er känner till något bra ställe att stana och käka lunch på på västsidan.

Jag misstänker att några av er lansvägsrävar har varit i Danmark och cyklat och massor med bra tips.

Tack på förjand
Sajo

Cykla i norra Danmark
Jag körde lite cykelsemester förra sommaren från Fredrikshavn till Hjörring, Hirtshal, Skagen och ner igen. Detta var med vanliga cyklar med pakethållare och packning. Vi höll oss till mindre vägar och lyckades kryssa oss fram rätt bra. Väldigt trevliga och mindre vägar nästan överallt. Sparsamt med trafik dessutom! Det var bara några kortare partier som asfalten var risig på.

Hade jag kört landsvägshojen så hade jag nog google-mapsat (nytt verb) med streetview en rutt och kört in i GPS:en - om ni har möjlighet till det.

Cykla i norra Danmark
Misstänker båten över från Göteborg? Har haft liknande tankar. Gjorde en snabbkoll på stenalines hemsida - 150 kr för en enkel person biljett, 330 kr för en person med cykel? Vad hände där??

Cykla i norra Danmark
heklamama: Kul att det var bra. Jag längtar till att få komma iväg.

calleking: Jo, jag har Google-mapsat för hela slanten. Det finns mycket att välja på. Men det är svårt att veta vad som är bra och vad som är jättebra.

ol__: Vi får väl klä ut cyklarna till människor och spara 30 kr per cykel. ;-)

Sajo

Senast ändrad:
Cykla i norra Danmark
Landskapet är mest platt som fan, motvinden från väster eller sydväst mördande, men det finns gott om småvägar med fin asfaltyta och därtill sparsamt trafikerade.

Håll er bara norr om riksvägen mellan Fredrikshamn och Hjörring ska det nog bli bra.
Tiden på säsongen kan innebära att de flesta matställena med något så när hygglig kvalite är stängda men en präktigt rödfärgad kårv går säkert att få tag på i Hirtshals.:D Det är inte direkt någon Urban Jungle ni tänkar ge er ut i....

Googla på danskerestauranter.dk

Cykla i norra Danmark
Hitta en Kro och ät där. Öl finns på Peder Bådsmand i Lökken. Kör på småvägar i mesta möjliga mån. Det borde finnas kartor på Turistbyrån i Fredrikshavn.

Cykla i norra Danmark
Pfaff: Det låter perfekt med mycket motvind. De andra killarna är mycket starkare än jag och med motvind kan jag ligga sist i raden och lata mig.... ;-)
Röd korv får det bli om vi inte hittar något annat.

Miss Lycka: Tack för tipset. (Älskar ditt aleas)

/Sajo

Cykla i norra Danmark
Summering

Lördagen började med att vi träffades i Askim kl 06:00. Kanonväder, vindstilla och solen på väg upp. Vi cyklade sakta genom Göteborg för att komma till färjan. Där mötte vi upp de övriga. 4 gubbar som fått en dag ledigt från familjerna för att leka. Perfekt!! Vi åt frukost på båten och kom i land i Fredrikshavn vid 9-tiden.

Första etappen var till Scandic där vi lämnade väskor med ombyte och hoppade i cykelkläderna.

Efter det så bar det i väg. Rakt västerut mot Lökken. Jag var nervös för om jag skulle orka hänga med mina betydligt starkare vänner. Så jag kröp ihop så nära killen framför som jag vågade och så trampade vi i väg. 6 mil och många fina småvägar senare så var vi framme i Lökken på västkusten. Lunch i solen på torget satt kanonfint. Benen känndes fortfarande starka och pigga. Efter lunch snirklade vi sakta norrut längs kusten. Mellan Lökken och Hirtshals blev det badpaus i havet. Grymt!!

Sedan vidare i högre hastighet tillbaka mot östkusten. Hej och hå trampa på. Fortfarande stark och nu med lite motvind behöll jag min plats längst bak. Tack för draghjälpen killar!! På vägen över passerade vi "Berg by" (hur nu det stavas på danska) men några större backar var det aldrig tal om. Så kom vi fram till östkusten mitt mellan Skagen och Fredrikshavn. Efter en del diskussioner kom vi fram till att det var bättre att hinna med glasspaus och bad än att komma hela vägen upp till Skagen. Så sagt och gjort, vi vände söderut. Glass i solen och sedan två snabba mil ner till Fredrikshavn.

Där blev det dusch och bastu på Scandic. Skönt!

Summa 16 mil och ett rullsnitt på 30km/h. Helt enkelt en toppentur.

Sedan var det bara att rulla ner till kvällsbåten hem. Där blev det Champagne på däck medan Danmark försvann bakom oss. Vi ses igen!

/Sajo

Tillbaka
Topp