Cykla igenom "hela" japan?

Ljungberg90

Aktiv medlem
Funderar lite halv seriöst på att cykla igenom "hela" japan. Börja i Wakkanai och sluta någonstans i södra delarna av Kagoshima prefektur.
Någon som har erfarenhet?
Har cyklat lite i japan men mest i stor städerna.
språket är inga större problem så det behöver jag iaf inte oroa mig för.
rimmligt att snitta 7-12 mil/dag?
oklart hur kuperat det blir, i Sverige skulle jag ej se det som problematiskt långt.
vad tror ni mest på öst eller väst kusten?
östkusten söder från Tokyo ner till Nagasaki har jag lite kolla på. västkusten åtminstone ner till Tokyo verkar väldigt intressant.

Jag cyklade där för längesen. Flög till Sapporo, cyklade sen upp till Hokkaidos Nordspets Wakkanai, besökte Rishiri Island, sen ner längs Västkusten / Japanska sjön. Till Joetsu har jag för mig. Sen genom inlandet & bergen till Kyoto, flög hem från Osaka. Det var fricamping på fina ställen hela tiden, många gånger på stranden, enkelt att hitta bra ställen utom mot slutet. Blev en helt fantastisk tur, jag var där i 6 veckor !

Jag cyklade där för längesen. Flög till Sapporo, cyklade sen upp till Hokkaidos Nordspets Wakkanai, besökte Rishiri Island, sen ner längs Västkusten / Japanska sjön. Till Joetsu har jag för mig. Sen genom inlandet & bergen till Kyoto, flög hem från Osaka. Det var fricamping på fina ställen hela tiden, många gånger på stranden, enkelt att hitta bra ställen utom mot slutet. Blev en helt fantastisk tur, jag var där i 6 veckor !
Oh jag räknade med att ta hela fastlandet på 3-4 veckor...
Din rutt lät inte så dum heller.
När på året gjorde du det? Känns som man vill köra igen Hokkaido ön precis när vägarna är snö och is fria. För när det är skönt där uppe då är det sjukt varmt neråt Fukuoka.
Tog du med egen cykel från Sverige?
Om du skulle göra om det vad skulle du göra annorlunda?
Lät nice med tälltning.

@GoranS, Kom du ihåg den gamla?
Det stämmer att jag brukar cykla i Japan. Jag har gjort det i några decennier. Jag har en cykel stående där som är nyare och bättre än när det där skrevs och cyklar varje år när det inte är covid-restriktioner.

@Ljungberg90, Vill du alltså cykla längs kusten? Ett alternativ är inlandet.

@GoranS, Kom du ihåg den gamla?
Det stämmer att jag brukar cykla i Japan. Jag har gjort det i några decennier. Jag har en cykel stående där som är nyare och bättre än när det där skrevs och cyklar varje år när det inte är covid-restriktioner.

@Ljungberg90, Vill du alltså cykla längs kusten? Ett alternativ är inlandet.
Då du står för enda japanska bidraget till min RR-länktråd så är det klart jag minns! :sneaky:

Vore f.ö. kul med lite påfyllning då Japan dels är ett udda land vad gäller happy-RR:ar men också då jag har en känsla av att det kan finnas många för flertalet (inkl. jag) okända "cykelpärlor" där.

Yep, jag tog med egen cykel och campinggrejor osv på flyget t/r, började ca 20 Aug från Sapporo. Jag valde med flit den sträckan för att undvika storstäder och områden med mkt bebyggelse, för att se mer av landsbyggden och småstäder, och även för att kunna campa fritt så mkt som möjligt. Väldigt nöjd med det vägvalet, nice att cykla längs kusten och campa på stranden. Ca 8-10 mil per dag, och sedan ett antal dagars sightseeing i Kyoto på slutet.

Japan var/är? ganska dyrt, så ville hålla nere kostnaderna genom att köpa mat i butiker och campa. Skulle jag göra det igen skulle jag spendera mer, mer restauranger, Roykan några gånger, och sen göra omvägar till några kända Japanska tempel i bergen.. Och fortsätta ned längs västkusten till Kyushu.

Kanske dags att skriva en RR snart, sådär en 25 år senare..

j4.jpg

j11.jpg

När på året gjorde du det? Känns som man vill köra igen Hokkaido ön precis när vägarna är snö och is fria. För när det är skönt där uppe då är det sjukt varmt neråt Fukuoka.
På de långa vandringslederna så brukar man prata om "nobo" och "sobo", dvs om man går åt norr (northbound) eller söder. Och om man t ex knallar från Mexiko till Kanada så är det smart att börja på våren i Mexiko och sluta på sensommaren eller tidig höst i Kanada. Alternativet är att gå söderut på sommaren från Kanada, men då har man lite bråttom för att hinna igenom passen söderut som lätt snöar igen på höstkanten.

Men med planerade tre till fyra veckor så kan man nog hitta en tid som passar.

I vissa delar av Japan, bland annat i Tokyo, är det numera krav på en cykeltrafikförsäkring och att cykeln är registrerad. Mina efterforskningar i möjligheterna att som turist skaffa en sådan försäkring var fruktlösa.

Försäkringen kallas nåt i stil med "bicycle liability insurance" och hjälper till att täcka kostnader för motpartens skador vid en eventuell olycka. Sedan införandet av denna har domstolar (eller annan instans) börjat döma ut löjligt höga straff/skadestånd eftersom det ändå bara drabbar försäkringsbolaget. Således kan en person utan försäkring bli ruinerad vid en eventuell olycka.

Det närmsta jag kommit att skaffa en sådan är från 7/11. Kostar inte så mycket. Däremot krävs det en fast adress i Japan.

Registreringen av cykeln är mycket billigt och mer en formalitet. Vet inte om det krävs en fast adress även för detta.

Jag har snarare fått uppfattningen att försäkringar har skapats som en följd av skadestånden man kan drabbas av om man råkar cykla ihjäl en fotgängare. Det kan bli flera miljoner kronor. Sådana försäkringar finns förövrigt i Storbrittanien också och var obligatoriska för att få delta i LEL senaste gången jag gjorde det. Men jag tror att många utländska deltagare inte lade märke till det kravet.
Försäkring har blivit obligatoriskt på breveter även i Japan på senare år, men jag har inte hört talas om att det skulle vara det i allmänhet. Men jag cyklar å andra sidan på landsbygen och aldrig i Tokyo.
Det finns försäkringar som går att skaffa i många men inte alla cykelaffärer och verkstäder. Man får ett klistermäre på cykeln som gäller i ett år. Det ingår en cykelbesiktning med flera punkter ungefär som för bilen. Det är inte dyrt. Det kostar 1500 yen om inte priset har ändrats. Men jag har aldrig gjort det.

Tillbaka
Topp