Cykla ini Snön ?

nordtrek

Aktiv medlem
Cykla ini Snön ?
Hallå Hallå
Är he någon som ids ge sig ut i snön å pedla ? Sett någon på någon tjockiscykel här på forumet å det ser då trevligt ut kring skogen men rent praktiskt är de någon som ger sig ut på gatorna å riskerar tänder å den överhängande risken av nervösa bilförare som helst vill komma lite för nära ?

Bara en tanke när jag gick genom byn här på förmiddagen , jag hade nog aldrig gett mig ut i dethär he kan knappt gå undan å sen har jag aldrig köpt nå dubbdäck till någon som helst cyckel.
Sett någon kriga i Oskarshamn i veckan när jag promenerat till lastbils skolan å Nä jag har för mycket oflyt för att ens fundera på å dra ut på cykel på is å snö när det mer är en balansgång pga den extremt låga hastigheten de håller .

Dela gärna med er utav era erfarenheter å hade ni fullhjälm å hockey skydd eller va ?

Tajta Sadlar
Paul

Bilagor

• IMG_20250111_114024_551.jpg
    IMG_20250111_114024_551.jpg
    481.9 KB · Besök: 243
  • IMG_20250111_114029_136.jpg
    IMG_20250111_114029_136.jpg
    545.3 KB · Besök: 160
  • IMG_20250111_114041_620.jpg
    IMG_20250111_114041_620.jpg
    536.1 KB · Besök: 160
Cykla ini Snön ?
Härliga bilder!
Pendling var det inte, men var tvungen ut igår på en milsrunda, i öländsk storm och snöyra. Stålcykel med 42-däck. For omkull en gång, men i väldigt låg fart pga motvinden. Mitt i vägen hade jag lovat mig själv att cykla, men lik-fbt sladdade jag kull mot asfaltskanten.

Cykla ini Snön ?
mest bara att tuta och köra.

det som egentligen kan vara farligt och otäckt är längsgående frusna spår. kan kasta cykeln i sidled. bra lampor hjälper mycket för att undvika dessa fällor.

särskilt kan det vara bra hålla koll när man kör i kanten av en bilväg. man vill ju inte gärna kastas in under en passerande bil....

Cykla ini Snön ?
Cykla ini Snön ?
Jag pendlar med standard herrcykel (Cresent August) i stadsmiljö. Skall jag på långtur typ helgtouring så kör jag MTB med dubb och brett styre. Jag körde under många år touring med hybrid Scott Sub 10. Men med ålderns rätt så tyckte jag att jag behövde något med fetare däck och bättre balans. Betydligt bättre balans med MTB. Den är dock långsammare än hybriden och mer snökänslig då den har utanpåliggande växlar, vilka ogillar kramsnö.

Cykla ini Snön ?
Det finns en gräns för hur mycket snömodd det kan vara men så länge det är okej plogat går det bra att cykla. Dubbdäck på vanlig cykel funkar oerhört bra för det mesta, jag har Schwalbe marathon winter. Cykelglasögon är fantastiskt om det snöar så man inte får flingor i ögonen. Skidjacka/skaljacka och regnbyxor, bra vantar, buff sen är det bara att köra 😊.

Tillbaka
Topp