cykla inte i Älvsjöskogen!

Det där är ju en privatperson som tagit sig friheter skulle jag säga. Ingen myndighet skulle uttrycka sig så där... nya amerikanska kanske, men inte svenska.

Men det är ju lätt att kolla då email står där.

Har svårt att tro att man sätter en jurist och en copywriter på att skriva en lapp som ska sättas upp i skogen. Att den känns hemmagjord kan ju lika gärna betyda att personen som fick uppdraget att göra lappen inte kan bättre.

Men skriv till mailen och kolla.

Har svårt att tro att man sätter en jurist och en copywriter på att skriva en lapp som ska sättas upp i skogen. Att den känns hemmagjord kan ju lika gärna betyda att personen som fick uppdraget att göra lappen inte kan bättre.

Men skriv till mailen och kolla.
Jag är mest intresserad av hur de ska återställa alla sabotage. Det finns ju inte pengar till att sopa bort löven från cykelbanorna ens.

Sen har man ju riktlinjer i hur man kommunicerar med allmänheten och chefer som godkänner osv. Det är ju inte en "Fel annmäld" eller "Ur funcktion"-skylt.

Förkastligt om det läggs skattepengar på att återställa "förstörda mosshällar".
Är detta en förstörd mosshäll?
IMG_3201.webp

Förkastligt om det läggs skattepengar på att återställa "förstörda mosshällar".
Är detta en förstörd mosshäll?
Visa bilaga 807190
Om du frågar den som skrivit lappen så är det helt klart så. Kommer någon att lägga pengar på att göra något åt det, nej. Man kan ju tänka sig att man sätter upp ett band med en skylt och sen låter naturen lösa mossan på egen hand men jag är tveksam.

Tack för allas kommentarer!
Kommer skriva ett mail till stadsförvaltningen. Bor granne med skogen och ser aldrig några cyklister som cyklar i skogen trots att jag promenerar i skogen flera gånger i veckan.

Däremot många, likt mig, som regelbundet promenerar på de upptrampade stigarna. Skogen används även för orientering av omkringliggande skolor, plus organiserad orienteringsträning. Varje år också ett organiserat traillopp (löpning) och i år på Valborg flera tusen tillresta ungdomar från hela Stockholm som besökte skogen.

Så ja, den relativt lilla skogen nyttjas flitigt. Men kan inte se att det är cyklister som ”medvetet utsätter skogen för sabotage”.

Tycker det är ett "intressant" ämne detta, tror väl inte man får cykla mtb i tex Grimsta heller (blev naturreservat 2004) men "många" gör det ändå.

Personligen tycker jag det är blaha, överförmynderi och fjantigt. Ja, det kan bli lite skador i skog och mark av mtb cyklande men i detta fall är det utan den minsta tvekan värt det, fördelarna överväger vida det ringa slitage det medför. Tillåt folk i Stockholm idrotta samt att få ta del av skog/mark, så många mtb cyklister rör det sig i sanningens namn absolut inte om.

Sedan att många överviktiga svärande bilister samt en hel del övriga personer som inte idrottar ser cyklister som djävulens påfund må så vara.

Men självklart, cyklisterna måste visa hänsyn, absolut, så någon typ av regelverk behövs.

Senast ändrad:
Nu har jag fått svar:

Hej och tack för din fråga.

Jag vet inte exakt var skyltarna har satts upp. Om de är uppsatta på rätt plats är det utmed Myrvägen och Humlestigen – se karta.

Strax utanför fastighetsgränsen har vi upptäckt att naturmarken är förstörd av cykelspår. Man har även försökt bygga hopphinder med stenar och annat naturmaterial. Vi har därför beslutat att försöka återställa naturmarken samt informera närboende.

//hej från Helena

Tycker den lappen är formulerad på ett udda sätt. Känns inte som myndighetsutövning.
Hade jag varit cyklist i den skogen skulle jag nog lagt lite tid på att dubbelkolla detta med stadsdelsförvaltningen.

Om man tar hänsyn och cyklar på leder/stigar som inte blir "såriga". Kommuner/markägare kan i vissa fall, av Länsstyrelsen få rätt att förbjuda cykling, på vissa stigar. Allemansrättigheten, gäller bara om man tar hänsyn.
Happy tråd: Cykla i naturreservat, är det alltid förbjudet?
Naturvårdsverket: Cykling

Allt helt irrelevant formellt. Cykling är förbjuden i alla grönområden i Stockholm, förutom om det är explicit tillåten.

Och bara därför känns skylten redan konstigt. Cykling är redan förbjuden där utan skylten.

Jag förstår inte varför ni har fått för er om att anslaget skulle vara ett formellt sätt att meddela ett beslutat förbud. Det är det inte, det är bara ett anslag som informerar om förvaltningens planerade åtgärder.

Cykelförbudet - som förvaltningen passar på att påminna om - kan meddelas formellt på olika sätt. Vilket Stockholm använder vet jag inte.

Helt fantastiskt/episkt, det här platsar i vilken komedi som helst, Stadsförvaltningen bygger alltså fällor i sina ansträngningar att förhindra mtb-cyklister att träna i Stockholms naturreservat?

Detta var tydligen i Älvsjö, springer själv en hel del trail i Grimsta (ett annat naturreservat i Stockholm med en del mtb-cyklister), ska tänka på om jag kan hitta några fällor byggda av Stadsförvaltningen där nästa gång. :unsure: 😅 😅

En tydlig signal från Stockholms stadsförvaltningen är väl att dessa sannolika fåtalet mtb-cyklister bör flytta till annan ort eller så steppar de upp jakten, de verkar uppenbarligen inte dra sig för något. 😅 En fälla kan ju faktiskt i värsta fall vara potentiellt livsfarlig.

Copilot lägger dock in sitt veto:
Visa bilaga 807268
Jag läste igen och hittade inget om fällor. Är det copilot som har pratat med dig om fällor?

Jag syftade på detta inlägg #60 och "hopphinder med stenar och annat naturmaterial" kan nog i värsta fall fungera som en fälla, ja? Det beror lite på utformningen, vid tillfälle får jag ta mig ut till Älvsjö och kolla men det kan ju också bli så att jag hittar nyanlagda "hopphinder" av Stadsförvaltningen i Grimsta i mitt närområde. (y)
Ett hopphinder är detsamma som ett hopp om man jobbar på stadsdelsförvaltningen och håller på med hästar på sin fritid. Det är säkert inte ens ett hopp utan en step down eller ett dropp.

Ett hopphinder är detsamma som ett hopp om man jobbar på stadsdelsförvaltningen och håller på med hästar på sin fritid. Det är säkert inte ens ett hopp utan en step down eller ett dropp.
Det är antagligen dom vanliga små sten och lerhoppen som 12-åringar bygger i precis vilken skogsdunge som helst. Någon borde upplysa kommunen om att lapparnas målgrupp inte är sådana som läser lappar.

Jag förstår inte varför ni har fått för er om att anslaget skulle vara ett formellt sätt att meddela ett beslutat förbud. Det är det inte, det är bara ett anslag som informerar om förvaltningens planerade åtgärder.

Cykelförbudet - som förvaltningen passar på att påminna om - kan meddelas formellt på olika sätt. Vilket Stockholm använder vet jag inte.
Länk finns #50

Allt helt irrelevant formellt. Cykling är förbjuden i alla grönområden i Stockholm, förutom om det är explicit tillåten.
Nu kommer jag från landet, men när man frågar en AI, eller på Stockholmsstads infosida, så verkar det inte finnas ett allmänt förbud? Vet ej om Älvsjöskogen är ett naturreservat, eller ej.
----
Huvudregler för cykling i Stockholms grönområden:

• Naturreservat: Cykling är bara tillåtet på markerade sträckor som framgår på stadens cykelkartor. Annars är det förbjudet.
  • Stigar och terräng: Cykling i ren terräng är inte tillåtet (fordonstrafik).
  • Allemansrätten: Gäller för enskilda vägar och stigar, men kräver att du tar hänsyn till gående, skadar inte naturen (undvik känslig mark, skogsplanteringar) och respekterar privat mark.
  • Specifika områden: Kolla alltid lokala regler för specifika parker (t.ex. på Djurgården finns skyltade stråk) eller reservat.
Sammanfattningsvis: Det är inte en generell förbud, men du måste vara medveten om att det finns stora restriktioner och att cykelvägar måste vara utmärkta för att cykling ska vara tillåtet.

Nu kommer jag från landet, men när man frågar en AI, eller på Stockholmsstads infosida, så verkar det inte finnas ett allmänt förbud? Vet ej om Älvsjöskogen är ett naturreservat, eller ej.
----

• Naturreservat: Cykling är bara tillåtet på markerade sträckor som framgår på stadens cykelkartor. Annars är det förbjudet.
  • Allemansrätten: Gäller för enskilda vägar och stigar, men kräver att du tar hänsyn till gående, skadar inte naturen (undvik känslig mark, skogsplanteringar) och respekterar privat mark.
  • Specifika områden: Kolla alltid lokala regler för specifika parker (t.ex. på Djurgården finns skyltade stråk) eller reservat.
Sammanfattningsvis: Det är inte en generell förbud, men du måste vara medveten om att det finns stora restriktioner och att cykelvägar måste vara utmärkta för att cykling ska vara tillåtet.
Intressant att cykla på "stigar" är tillåtet, men inte "ren terräng"..... Vad är det som gör att en stig skapas? Jo, att några tar sig fram genom naturen lite mer frekvent - så man får "skapa" en stig genom att promenera, men man får inte "skapa" en stig genom att cykla.....

Och när blir det en stig? För att en grävling skapar ett synligt spår i naturen, eller något större?

----

Varför frågar folk AI (svar är ju ofta fel)? Stockholms kommun har en förbud mot cykling i grönområden sedan ungefär en sekel, förutom där det finns undantag. Jag antar att AI blandar ihop det med föreskrifter för t.ex. Nackaskogarna. Nackaskogarna är Nacka kommun med förvaltas av Stockholm kommun. Där får man cykla på befintliga stig men inte i terräng.

Varför frågar folk AI (svar är ju ofta fel)? Stockholms kommun har en förbud mot cykling i grönområden sedan ungefär en sekel, förutom där det finns undantag. Jag antar att AI blandar ihop det med föreskrifter för t.ex. Nackaskogarna. Nackaskogarna är Nacka kommun med förvaltas av Stockholm kommun. Där får man cykla på befintliga stig men inte i terräng.
AI blandar inte ihop saker, AI svarar bara hur det skulle kunna vara. Ibland är det så, ibland inte.

Nån mer än jag som blir ledsen av att läsa detta? Många människor är redan tillräckligt rädda för att lämna sin soffa och ge sig ut i naturen, utan hot om att bli polisanmäld om man rör sig fel, eller flyttar en sten...! På bilden ses en stig... är det sabotage? Jag har sprungit och gått mycket i detta område (aldrig cyklat dock..)... På dessa stigar rör sig allt ifrån dagisgrupper på utflykt, skolungdomar som orienterar, pensionärer med hund, löpare och säkert nån enstaka cyklist... Menar förvaltningen verkligen att vi alla ska hålla oss på den 2 m breda, elupplysta, väl tillrättalagda löparslingan som går genom skogen? Är det så vi måste uppleva naturen här i storstaden? Deprimerande tanke...!
Ang "hinderbanan" som "cyklister" har byggt var allt jag kunde hitta innan jul två små "hopp" av lösa grenar och stenar, täckta med lite barr och mossa... vardera ca 50x50 cm... Inga brytmärken, inga hål efter stenar... Uppenbart kids som plockat ihop sådant som låg löst och försökt göra nåt kul av det... Sorgligt att förvaltningen ska ta ett så högt tonläge mot detta, när ingen klagar på barnen som samlar kvistar och grenar och bygger en koja i skogen.... låt all lek vara fri! Och sluta gnäll när människor faktiskt vågar sig ut i naturen!

Nån mer än jag som blir ledsen av att läsa detta? Många människor är redan tillräckligt rädda för att lämna sin soffa och ge sig ut i naturen, utan hot om att bli polisanmäld om man rör sig fel, eller flyttar en sten...! På bilden ses en stig... är det sabotage? Jag har sprungit och gått mycket i detta område (aldrig cyklat dock..)... På dessa stigar rör sig allt ifrån dagisgrupper på utflykt, skolungdomar som orienterar, pensionärer med hund, löpare och säkert nån enstaka cyklist... Menar förvaltningen verkligen att vi alla ska hålla oss på den 2 m breda, elupplysta, väl tillrättalagda löparslingan som går genom skogen? Är det så vi måste uppleva naturen här i storstaden? Deprimerande tanke...!
Ang "hinderbanan" som "cyklister" har byggt var allt jag kunde hitta innan jul två små "hopp" av lösa grenar och stenar, täckta med lite barr och mossa... vardera ca 50x50 cm... Inga brytmärken, inga hål efter stenar... Uppenbart kids som plockat ihop sådant som låg löst och försökt göra nåt kul av det... Sorgligt att förvaltningen ska ta ett så högt tonläge mot detta, när ingen klagar på barnen som samlar kvistar och grenar och bygger en koja i skogen.... låt all lek vara fri! Och sluta gnäll när människor faktiskt vågar sig ut i naturen!
Det som beskrivs i artikeln går utanför vad som är tillåtet under allemansrätten, reservatsföreskrifterna oaktade.

Bra inlägg och enligt mig personligen har du 100% rätt i din åsikt, sorgligt är ordet. Vi får väl hoppas att folk inte bryr sig om denna typer av otroligt fjantiga förbud. I "min" närmaste skog Grimsta verkar de flesta inte bry sig ett dyft om dessa typer av "förbud" men allting fungerar ändå helt perfekt med ett absolut minimalt slitage på skog/natur.

"Naturen" i sin helhet tar inte skada av att en berghäll syns, eller att några rötter är blottlagda.
Är det fult? Ja kanske.
Men "naturen" lär klarar sig utmärkt hur många som än går, springer och cyklar igenom den.

Bra inlägg och enligt mig personligen har du 100% rätt i din åsikt, sorgligt är ordet. Vi får väl hoppas att folk inte bryr sig om denna typer av förbud. I "min skog" Grimsta verkar de flesta inte bry sig ett dyft om dessa typer av "förbud" men allting fungerar ändå helt perfekt med ett helt minimal slitage på skog/natur.
Håller med. Tycker detta är ett utmärkt tillfälle att utöva civil olydnad.

"Naturen" i sin helhet tar inte skada av att en berghäll syns, eller att några rötter är blottlagda.
Är det fult? Ja kanske.
Men "naturen" lär klarar sig utmärkt hur många som än går, springer och cyklar igenom den.

Nu vet jag inte vad du menar med "naturen" men värdet av en lite grönyta i en storstan är helt försumbart jämfört med totala naturen i Sverige. Frågan borde vara hur folk som bor nära vill att den grönytan används. Jar bor inte nära där men jag håller med Josofin ovan: bättre att folk kommer närmare naturen än att titta på "perfekt" natur ifrån en grusväg.

Om vi inte får vara i naturen kommer vi inte heller värdesätta den. Jag tror den där kommunekologen är helt fel ute faktiskt.

Sen är det lite tragikomiskt att det är löpare som får klä skott den här gången!

Nu vet jag inte vad du menar med "naturen" men värdet av en lite grönyta i en storstan är helt försumbart jämfört med totala naturen i Sverige. Frågan borde vara hur folk som bor nära vill att den grönytan används. Jar bor inte nära där men jag håller med Josofin ovan: bättre att folk kommer närmare naturen än att titta på "perfekt" natur ifrån en grusväg.
Jag menar samma natur som kommunekologen :)
”Att skada naturen här är ett brott, säger Karin Lönnberg.”

Jag har varit i Älvsjöskogen i arbete och använde då flera av de upptrampade stigarna över hällar och skog. Fint område som jag förstår att många vill bruka. Att försöka förvalta naturreservatet som något skogsområde långt utanför staden med minimal volym brukare känns som en strategi som aldrig kommer lyckas. Folk kommer fortsätta att springa och leka där.

Det bästa vore om staden kunde samarbeta med en lokal idrottsförening där skogslöpare och kommunekolog tillsammans sätter upp ett par reflexbanor i skogen. På så sätt kan slitaget begränas till vissa stråk där de gör minst skada och maximerar upplevelsen för boende i området. Skyddade skogar med minimalt slitage kan prioriteras i kranskommunerna där invånarantalet är lägre. Skogens samhällsnytta i stan innebär så mycket mer än lavar och mossor.

Det här känns som klassisk myndighetsaktivism utan kunskap. Ja, om man går på en stig så skapas ett slitage, ingen förnekar det. Betyder det att arttätheten går ner eller upp är dock den mer intressanta frågan.

Utan uppluckring av mark och "skador" minskar generellt artrikedomen eftersom dessa gränsmiljöer har sin egna flora och fauna. Den intressanta frågan (som dessa aktivister skyr som pesten) är hur stora skador som egentligen ger nytta. En stig kommer inte utrota lavarna i naturreservatet, en asfalterad väg eller anlagd löparslinga med grusad stig kan dock absolut vara negativ eftersom den låser in och isolerar miljöer där t.ex larver svårare kan passera mellan "öarna". Skall man kalla sig ekolog bör man minst ha grundläggande kompetens och inte enbart slänga sig med argument som "känns bra". Jag är rätt trött på att finansiera dessa med mina skatter (för de finns även i min kommun)

Det borde egentligen finnas flera olika slags naturreservat. Ett där man vill skydda särskild biologi/geologi. Och ett där man vill förhindra nybyggnation och möjliggöra friluftsliv. Det blir ibland lite tokigt när folk har så olika förväntningar på hur ett område ska fungera bara för att det heter naturreservat.

Det borde egentligen finnas flera olika slags naturreservat. Ett där man vill skydda särskild biologi/geologi. Och ett där man vill förhindra nybyggnation och möjliggöra friluftsliv. Det blir ibland lite tokigt när folk har så olika förväntningar på hur ett område ska fungera bara för att det heter naturreservat.
Dags att damma av begreppet "Friluftsområde".

Tillbaka
Topp