Cykla längs med Göta Kanal?

Totteman

Aktiv medlem
Någon som cyklat längs med Göta Kanal?

Sjövägen går ju över att par sjöar. Hur gör man om man cyklar? Finns det båttrafik eller måste man cykla runt?

Totteman skrev:
-------------------------------------------------------
> Sjövägen går ju över att par sjöar. Hur gör
> man om man cyklar? Finns det båttrafik eller
> måste man cykla runt?

En av frågorna ja. På frågan om hur man gör med sjöarna och om det fanns båtar så finner man svaret i länken:
- Över Vättern mellan Karlsborg och Motala finns ingen båtförbindelse. Cykelavstånd runt norra Vättern är ca 10 mil.
- Båttransport för cyklister finns över sjöarna Viken och Roxen och beställes på telefon.

Mitt svar på den första frågan är nej.

Senast redigerad av en moderator:
Vi cyklade från Motala till Mem (östersjön) härromåret. Längs kanalen är det kalasfint på alla sätt och vis, men runt sjöarna är det backigt och ofta dåligt skyltat. Roxen var värst och om jag skulle göra det igen (vilket jag gärna skulle) skulle jag cykla norr om sjön istället för söder om. E4an skär sönder landskapet helt och hållet.

En bra karta/GPS med fördefinierad rutt löser nog de flesta problemen när man tar sig runt sjöarna dock.

Cyklade Sjötorp - Karlsborg ToR i fjol.
Kan rekommendera södra sidan av sjön Viken (vi provade båda sidor) och Tåtorps vandrarhem i synnerhet! (be om att få sova i båtklubbens stuga om ni är några stycken)

Från Sjötorp till Tåtorp är det grusväg i direkt anslutning till kanalen. Tåtorp till Karlsborg var mestadels landsväg men helt OK vägar tyckte vi. =)

Senast redigerad av en moderator:
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi cyklade från Motala till Mem (östersjön)
> härromåret. Längs kanalen är det kalasfint på
> alla sätt och vis, men runt sjöarna är det
> backigt och ofta dåligt skyltat. Roxen var värst
> och om jag skulle göra det igen (vilket jag
> gärna skulle) skulle jag cykla norr om sjön
> istället för söder om. E4an skär sönder
> landskapet helt och hållet.
>
> En bra karta/GPS med fördefinierad rutt löser
> nog de flesta problemen när man tar sig runt
> sjöarna dock.

Norr om Roxen är det rätt backigt med bl.a. två förkastningsbranter, men fullt görbart och eftersom det i princip bara finns en väg är det svårt att köra fel. Campingen i Sandvik är ett av få möjligheter till depåstopp.

Cyklar man söder om dypölen finns det cykelväg från Berg, sen när man kommer till Linköping kan man antigen köra en liten omväg via Ekängen/Roxtuna/ för trevliga landsvägar. Har man bråttom får man cykla längs gamla E4:an, inte särskilt rolig 90-väg.

Tillbaka
Topp