cykla med barn kärra - barnsadel

björnb

Medlem
Ja då var det dags att fundera på sådana här saker...

Känns som cykelkärra är ett bättre alternativ än barnsadel.

Någon som har erfarenhet?

Du kommer att få väldigt mycket bra svar om något år. Just nu är det en babyboom utan like bland forumet värsta tyckare, men det är nog ingen som har hunnit släpa ut bebisen på cykeln ännu.
Räkna däremot med att det här forumet kommer att döpas om till "Cykliga föräldrar" snart.

Mina har hunnit bli 13 och 15 så cykelstolarna står numera på vinden. När jag var pappa-ledig med dottern som kom först så gjorde vi ganska många cykelutflykter alltid med barnstol. Ganska ofta brukade hon somna därbak och satt och lutade huvudet mot min rumpa. När grabben kom två år senare så blev det inga cykelutflykter eftersom att det var för bökigt med två barnstolar på cykeln, även om det går.

Så, utan att ha provat cykelkärra, så skulle jag tro att dom sover bättre där och du kan fortsätta med utflykter när nummer två kommer. Samtidigt så tycker jag att dom sitter väl nära avgasrörshöjd, men om du håller dig till cykelbanor och skogsvägar så är det väl inget problem.

Jag går oxå och funderar på detta... En cykelkärra skulle kunna funka rätt bra. Man cyklar till dagis, lämnar barnet och kärran och cyklar vidare till jobbet. Frågan är vilken kärra man ska välja. Är det någon ide att lägga ut en massa pengar, eller ska man köra på det billigaste alternativet? Biltema har en kärra för en sådär 1200 pix. Någon som testat denna?

Jag har kört båda mina barn i en cykelkära som jag köpte för 1700 kr från någon i Malmö. Biltema, Claes Olsson m.fl. har liknande kärror till ungefär samma priser. Funkar bra tycker jag och eftersom barnen växer ur kärran på 2 år så tycker jag inte att det värt att köpa en dyrare kärra (om man inte planerar att skaffa ett helt fotbollslag).

Minsta dottern var drygt 1 och den stora var 3,5 år när vi skaffade kärran och det funkade kanon. Nu har stora dottern vuxit ur kärran, men hon cyklar själv på sin 16"!

Men när barnen är riktigt små borde det fungera att spänna fast bilbarnstolen i en kärra så att de åker baklänges så som det ska vara.

Som putchi siade om så kan jag meddela att ungarna sover som stockar i kärran!

Eftersom vi försöker cykla varje dag, så har våra två barn åkt mycket cykelkärra. Om man har ett barn skulle jag nog rekommendera barnsadel, eftersom det blir lite otympligare med kärra. Numera använder vi bara cykelkärran de dagar det är för halt/snöigt för 5½:åringen att cykla själv medan 3½:åringen alltid åker i barnsadel.

Jag kan rekommendera packväskor fram om ni skall köra med barnsadel!

/Ulrika

Jag var i Köpenhamn nyligen och där kryllade det av släpvagnar med ungar i. Såg ganska mysigt ut för ungarna. Skicka med dom ett playsation portable så får man nog med dom till dagis utan gnäll.
Jag är ju inte farsa än med håller schemat så blir jag det i början på augusti så det är klart att man har funderat på det här med att cykla samtidigt som man är farsa.

Letade lite på nätet nu och den här modellen kan man använda som barnvagn också, bara att montera på medföljande framhjul.
cougar%20bike%20trailer%202jpg.jpg

cougar10.jpg

Länkar:
<http://www.abckids.org/>

/Franz

Det är mysigt med cykelkärra så länge man kan ha taket på. Kolla upp hur högt i tak det är! Våra barn är inte extremt långa, men de har klagat sedan 3½:års åldern att taket är för lågt, så vi kör alltid utan tak. Vår kärra heter Wheeler, tror jag.

/Ulrika

Franz skrev:
-------------------------------------------------------

> Letade lite på nätet nu och den här modellen kan
> man använda som barnvagn också, bara att montera
> på medföljande framhjul.
Jag vet från säker källa att en sådan är beställd av en person som vanligtvis är mycket framträdande på det här forumet, och han skulle säkert skriva det själv om han inte var upptagen med att få kräks på axeln just nu.

björnb: Vi hade både barnstolar och en kärra. Vad som är viktigt att ryggstödet lutar tillräckligt. När barnet somnar så kommer annars barnets huvud att hänga och dingla, typ hjälmen tynger ner. Den cykelkärra som Franz föreslår ovan verkar vara den bästa som jag hittills har sett. Det finns även skidor till den om du skulle vilja cykla på vintern. Nackdel är att den kostar rätt mycket. Men ios så är det ju det bästa man som man transporterar i den.

Ungarna gillade verkligen att åka i kärran, dessutom så får du utrymme att ha matkassar och dyl. med dig.

// Miche

Kärra är ett kanontillbehör, vi använde det i många år.
Man vänjer sig ganska snabbt vid att ha den släpande efter, även om iallafall jag dunkade i ett par betonggrisar i början...

Det finns ju fler olika varianter, det som stod i ett inlägg ovan om att ryggstödet skall luta håller jag helt med om. Det jag också tycker att man skall kolla på är att man har bralastutrymme bak = aldrig några problem att få med dom där extra leksakerna till stranden e.tc. när man åker.

Att man sedan under glada tillrop från vagnen får höra "Fortare pappa" är bara extra bonus.

/Stefan

ett barn, kortatre sträckor = barnsadel
ett eller fler barn och lite längre sträckor = Kärra

Kärrorna är mycket mer uppskattade av barnen

själv föredrar jag barnsadel i stadstrafik, innbillar mig att det är säkrare

du kan lika gärna börja med att köpa en barnsadel, du kommer få användning för den även om du köper en kärra. Såg Hamax nya "Siesta" på Eurobike i höstas. Den går att vinkla bakåt ganska mycket, typ 20 grader, förhoppningsvis så mycket att barnet kan sova med huvudet lutat bakåt. Tidigare vinklingsbara modeller harvarit ett skämt. kolla http://www.hamax.com/?ItemID=1149&_Bicycle_Child_Seat

Ser fram emot happys babyboom så jag kan få sällskap av fler fler desperata cyklister som är beredda att cykla på udda tider (typ 6 på morgonen eller mitt i natten) för att dämpa sin cykel abstinens.
7+ h happyturer varje helg kan tyvärr vara lite svårt att klämma in.

Så här ser kärra / barn ut i mitt fall

20050402-002.JPG

Säkerhetsbältena ska justeras och spännas.

20050402-003.JPG

Det är farfar till höger. Jag är den smärta ynglingen i gul jacka......

20050402-004.JPG

Två mycket förväntansfulla tjejer. Ida närmast kameran och Johanna längst bort.

Edit: flyttat bilderna till Happyservern

Senast redigerad av en moderator:
Vi hade (har den kvar iofs) en Cannondale-kärra (Caboose. Förebilden till Burley. Tillverkas inte längre.) till vår ligist. Hon älskade sin vagn och sov inte heller bättre nån annanstans. Som någon skrev så är alltför upprätt ryggstöd kanske inget vidare, men vi gjorde formskurna kuddar i kallskum som löste det problemet alldeles utmärkt. Längden på sitsen räckte bra för det.

En cykelkärra är däremot lite jobbig om man är trångbodd eller inte har säker cykelförvaring. Ingen av de kärror som finns fälls ihop med ett enda handgrepp direkt, och ha en kärra parkerad i lägenhet är ingen höjdare. Vi har t ex inte plats för en uppfälld kärra och det var det som gjorde den besvärlig att använda i stort sett. Det måste ju vara enkelt för att man inte ska bekväma sig och ta eventuell bil till vardags.

Vi hade Cannondale-kärran (drygt 5500 spänn gick den på...) och en "fullutrustad" (Alla tillbehör, plus cykeldator, anpassning för NightSun-belysningen och bättre däck) Babyjogger 20", och trots att vi på den tiden hade det extremt tight med pengar så ångrade vi inte nån av dom. De där vagnarna gjorde ju att man kunde ta sig ut trots en liten unge. När hon sen blev större (ca 6-7) så använde vi istället en hembygd vagn (den illgröna här: http://www.fjallstal.se/cykel/vagnar ) när vi gick lite längre, men nån bra lösning på cykeltransport av henne hade vi inte under en period. Nu är hon snart 10 och går ju att ha med sig under uppsikt på lätt trafikerade vägar. Större ungar i cykelkärra är f ö ett elände om man nu inte bor på nåt extremt obackigt ställe eller är "rätt" stark, och barnsits funkar väl egentligen bara helt OK på i stort sett slät väg.

Vi har en likadan kärra som jannson99. Den är igen top of the line modell men känns robust och ganska funktionell med mycket fack och möjligheter att cabba av i flera lägen. Jag köpte den begagnad för c:a en tusenlapp. Elvira som nu är 1,5 år har åkt i vagnen sen hon var 1 år. Då hon alltid har suttit i vagnen när de är sovdags har jag pallat upp med några sovsäckar så att huvudet får stöd, vilket säkert är svårare att göra med en barnstol. Det känns inte helt OK att köra i trafik, då vagnen tar viss plats i sidled och barnet sitter så pass lågt. Jag har kört en del på grusväg och det blir visserligen skumpigt, men efter ett tag lär man sig hur man ska köra för att unvika att varken cykel- eller vagnhjul rullar ner i de värsta potthålen.

vi köpte en enkel vagn från roseversand som man kan sätta ett framhjul på och ha som barnvagn. Den används varje dag till och från dagis. Perfekt om den som lämnar barnen cyklar dit och den som hämtar går. Lite som Chariot, fast enklare utförande. Några utflykter har det oxå blivit till skansen och annat då 3:e hjulet varit perfekt.
Vagnen är i många detaljer identisk med Biltemavagnen och en del andra vagnar med olika namn så de förafaller vara tillverkade av samma företag men har olika utföranden på överbyggnad, hjul osv. Denna är den enda "billiga" jag hittade som gick at sätta framhjul på. Lite som "fultyska cyklar"

Hade jag "börjat om" hade jag köpt en chariot från början, men nu var barnen redan ganska stora när vi äntligen köpte en vagn så vi snålade lite.

Markus F skrev:
> Du kommer att få väldigt mycket bra svar om något
> år. Just nu är det en babyboom utan like bland
> forumet värsta tyckare, men det är nog ingen som
> har hunnit släpa ut bebisen på cykeln ännu.

Joho då! Släpade runt Lo hela sommaren i kärra :-)

ekipaget.jpg

(ignorera fånet framför hojen)

Det är en Croozer-kärra som hänger bakom. Billigare än Chariot men (naturligtvis) inte lika fin som de dyra Charoit i utförandet men vi är än så länge mycket nöjda med funktionen.
Det är enkelt att växla mellan cykeldragarm och "snurrhjul" fram så man kan cykla till stan och sedan ha den som smidig trehjulig vagn när man går runt.

>
> Ser fram emot happys babyboom så jag kan få
> sällskap av fler fler desperata cyklister som är
> beredda att cykla på udda tider (typ 6 på morgonen
> eller mitt i natten) för att dämpa sin cykel
> abstinens.
> 7+ h happyturer varje helg kan tyvärr vara lite
> svårt att klämma in.

Precis, jag gillar också att köra turer på skumma tider (inte bara happysoluppgångstur)
Skönt att man inte behöver känna sig som en idiot när man möter tidningsbudet en lördagmorgon.

/STEFAN

*micke* skrev:
> http://hem.bredband.net/mickemtb/ekipaget.jpg
> (ignorera fånet framför hojen)

Skön bild, tyvärr fotade jag inget när jag drog runt med en påhängscykel (med en entusiastisk treåring) efter avantin på järvafältet i sommras. Det måste sett kul ut med en FR-hoj med släp i skogen. =)

Ni som hojjar med spädbarn, hur gamla är barnen när ni börjar. Chariot har en "infant sling" till sina kärror men de säger att den absolut inte får användas till cykling. Om man får jogga med den men inte cykla med den känns det lite som advokatsnack, speciellt som det inte motiveras öht. Jag antar att man måste vänta tills barnen har lite stabilitet i kroppen men kan de sitta i en bilstol i en kärra borde de kunna ligga med fempunktsbälte i en hängmatta i en kärra? Eller har det med tyngden på huvudet under inbromsning att göra?

/rikard

rikard skrev:
>
> Eller har det med tyngden på huvudet under inbromsning
> att göra?
>
> /rikard

Hur hade Du tänkt att köra? Kör med insidan av ditt huvud så kommer det att funka perfa.
Du slår ju huvudet på spiken själv:
Jag antar att man måste vänta tills barnen har lite stabilitet i kroppen men kan de sitta i en bilstol
i en kärra borde de kunna ligga med fempunktsbälte i en hängmatta i en kärra?

rikard skrev:

> Ni som hojjar med spädbarn, hur gamla är barnen
> när ni börjar.

Lo var bara ca 6-7 veckor första gången, han var iaf tre månader när vi var i Åre och då åkte han uteslutande bakom cykel en hel vecka. Jag monterade fast en MaxiCosi bilbarnstol (med "nack-korv" som håller ordning på huvudet) bakvänd i kärran. Jag resonerade som så att bakvänt var ett måste pga att de inte kan hålla ordning på huvudet då de är så små. Han sov ändå mest hela tiden i kärran så att inte se framåt spelade liksom ingen roll :-)

rikard skrev:

> Skön bild, tyvärr fotade jag inget när jag drog
> runt med en påhängscykel (med en entusiastisk
> treåring) efter avantin på järvafältet i sommras.

En sån ska jag absolut skaffa när Lo blir större. Såg att de finns på CRC, både SS och växlat :-)

*micke* skrev:
> En sån ska jag absolut skaffa när Lo blir större.
> Såg att de finns på CRC, både SS och växlat :-)

Giant har en i sin katalog som är bra pris på. Jag tänkte kolla med pedalogerna när det blir dax för sånt, men det är ett tag kvar dit... =)

jansson99 skrev:
> Hur hade Du tänkt att köra? Kör med insidan av
> ditt huvud så kommer det att funka perfa.

Jag tänkte dreva dragcykeln till 32/18 så fort kommer det inte gå, det jag bekymmrar mig över är belastningen på nacken vid häftiga inbromsningar. Det känns ju rent instinktivt som om risken för att det tar plötsligt stopp är mycket större när man joggar än när man cyklar. När man joggar har man vagnen främst och kan köra in i saker. Cykeln agerar ju 2m deformationzon så några jättelaster borde det inte bli. Risktagandenivån är väl att betrakta som extremt låg när man kör med "skarp" last.

Jag vet inte om det går att sätta en barnstol baklänges i en chariot, den är rätt optad vad gäller utrymme. Men jag är ju ingenjör, så jag skall nog lista ut nått smart och säkert. När börjar barn åka i frammåtriktad stol i bil?

3 år / 15 kg för att åka säkert framlänges står de i de flesta bruksanvisningar och instruktioner.

Man säger också att när barnets huvud når ovanför bilbarnstolens ryggstöd är det dax att sätta dem framlänges.

Edit: stavning

Den här trehjuliga cykeln som fanns på mässan(säg inte nu att jag har fel en gång till, The TnT..):

edit: ska jag vara riktigt ärlig så tyckte jag att det var obehagligt att ha barnet bakom mig när jag körde min släpvagn med barn i. Det är inte kul att veta att ungen är det första som möter en bil bakifrån i 50 km/h. Det hade känts betydligt tryggare om barnet/barnen hade varit framför som med denna trehjulslösning. Men i realiteten kanske det inte spelar så stor roll ur säkerhetsaspekt. Men det känns bättre att veta att man själv skulle bli mosad först...

2hjul21.jpg

Kärra är suveränt. Kidsen kan pyssla med annat under tiden dom förflyttas. Vi körde omkring vår dotter i en Orby-kärra. Lådvis bekvämare än att sitta bak på cykeln. Visst det blir lite att dra runt på men fördelarna överväger ev. nackdelar. Lägg till en extra peng och köp en kärra med alu-chassi, inte fullt så tunga som stål-vagnar. Se också till att vagnen har sin fästanordning på cykelns bakaxel, mer stabilt än att koppla under sadeln å´ så kan man utnyttja pakethållaren.
Sen ser det rätt fränt ut också!!

/steen

Jag har också kört barnen i Orby-kärra, som nu ligger ledsen med trasigt hjullager. Stuva in ungarna i filtar och kuddar, så kan dom somna när dom behöver, man bara makar rätt dem. Orbyn hade små fickor, där jag placerade ficklampa, godis eller tidningar efter behov. Äldsta dottern var rätt mörkrädd de första åren, men ficklampan fixade det. Har man en paraplysulky, så kan den gå att haka fast med handtagen bak på kärran i hopfällt läge. Då får man ett elegant (nåja) tre-vagnståg, men det rasslar en del från sista vagnen...

En notis bara: kör inte i hög fart i kurvor, då välter kärran. Det har min äldsta dotter smärtsamt fått erfara. Kör lugnt och försiktigt när det svänger.

Jag och min fru har också funderat länge och väl på det här med cykelkärra, och det lutar åt att vi kommer att köpa en Chariot Carriers dubbelvagn. Svensk återförsäljare finns på http://www.activekids.nu
Den är dyr som få, men vi ser det som en semestergrej (åka på cykelutflykter runt om i trakten), och jämför man det med en charterresa så är det ju inte så farligt :-)
Förhoppningen är väl att 1-åringen och 3-åringen som ska använda vagnen kan hålla sams.

En av fördelarna med Chariot'en som vi ser det är ju att den är lite dämpad + att den går att använda som en joggingvagn (lugn jogging iaf).

Sen är den ju grymt lättkörd om man jämför med en vanlig dubbelvagn. Främst tack var de stora hjulen så klart.
Vagnen finns att klämma på i ett par affärer runt om i Göteborg iaf. På Active Kids finns en lista på affärer som har den.

/tobias

Som sagt,
Köpte vår Chariot från Tyskland och det gick snabt, bra snabba svar från säljaren och lite gratis extraprylar i lådan när den kom hit till Götet.
Åsså var den en bra bit billigare inbillar jag mig. Länk högre upp itråden.

jag tyckte inte att det var så stor skillnad på de Tyska priserna och de i Sverige, jag har varit i kontakt med den svenske distributören och playground och den servicen jag fått hitintills har varit värd mellanskillnaden.

Activekids får sina grejer från samma tyska distributör som alla tyska butiker så möjligheten att kapa kostnader är nog rätt liten för tyskarna.

Däremot så är det 6 månaders leveranstid på CX1 och CX2. Europatilldelningen nu i vår är 100 vagnar varav två hamnar i Sverige.

/rikard

Det finns absolut skäl att köpa i Sverige.
Själv drevs jag mer eller mindre till nätet av en totalt ointresserad butiksanställd.
Så här i efterhand gjorde han mig en tjänst.

kristian skrev:

> Trevlig hoj, kollade du något på styrningen?
> undrar om den är midjestyrd eller om framhjulen
> vrider sig? hittar inget på
> http://www.kangaroobike.com/pages/dk/index-dk.html
> eller så är min danska så kass så jag inte hittar
> det

Det förhåller sig på det pinsamma sätt att jag hade missat att kolla detta fordon noga på mässan. Det var The_Tnt som påpekade för mig att det var en cykel jag hade fotograferat och inte en kärra.:-(

Så jag vet faktiskt inte vad det är för typ av styrning på denna trehjuling.

Tillbaka
Topp