Cykla med bilar

Gulöga

Medlem
Cykla med bilar
Hur många av er väljer att cykla i bilkörfältet i Stockholms innerstad istället för cykelbanorna? Märkt att budcyklisterna ofta cyklar på detta sätt.

Själv har jag turen att kunna pendla på icke-rusningstid, så för mig är cykelbanan oftast inga problem.
Men när man läser här på forumet och i tidningar så verkar det ju vara kaos på många cykelbanor på morgnar och eftermiddagar. Långa cykelköer och omkörningar av långsammare cyklister, gångtrafikanter som kan råka korsa körbanan osv.

De få gånger jag ändå cyklat i innerstan känner jag mig säkrare bland bilarna. Kan jag inte hålla deras fart (vilket man oftast kan) så går jag åt sidan. Sen är ju inte precis alla vägar lämpliga heller, men tex S:t Eriksgatan, Fleminggatan, Vasagatan och många andra större vägar brukar jag ofta cykla bland bilarna istället.

Är det fler av er som brukar ta bilkörfältet?

Cykla med bilar
Det beror väldigt mycket på var jag kör. Jag tar den säkraste vägen, vilket t ex längs Drottningholmsvägen såklart är cykelbanan men längs Götgatan är körfältet.

Cykla med bilar
Jag upplever att det skapar oro/irritation hos många bilister om man kör i vägbanan och försöker därför hålla mig till cykelbanan förutom de fall när det känns direkt olämpligt. Det kostar i allmänhet mycket lite tid att köra lagligt (även omdet så klart finns undantag).

Cykla med bilar
Det beror helt på vilken väg, men innanför tullarna är det bilvägen på de flesta gator. Några undantag är exempelvis Skeppsbron norrgående (åtminstone utanför rusningstid) och Strandvägen där cykelbanorna fungerar utmärkt även om man håller hög fart.

Cykla med bilar
I min vardagscykling/pendling inne i stan har jag slutat hetsa och tycker att det är viktigare att skapa ett bra klimat och vara ett föredöme i trafiken. Därför använder jag så gott som alltid cykelbanorna, stannar för rött osv. Visst är det kaos och visst dyker irritationsmoment upp nästan dagligen men tycker (oftast) inte att det ger nånting att hetsa upp mig eller leka polis.

Är jag däremot på väg till eller från träning händer det oftare att jag använder både bilvägen och cyklar mot rött. Märkligt kan tyckas!

Cykla med bilar
mwahlstedt skrev:
-------------------------------------------------------

> Är jag däremot på väg till eller från
> träning händer det oftare att jag använder
> både bilvägen och cyklar mot rött. Märkligt
> kan tyckas!

Det blir bra reklam för "De där tävlingscyklisterna".

Cykla med bilar
mwahlstedt skrev:
> I min vardagscykling/pendling inne i stan har jag
> slutat hetsa och tycker att det är viktigare att
> skapa ett bra klimat och vara ett föredöme i
> trafiken. Därför använder jag så gott som
> alltid cykelbanorna, stannar för rött osv. Visst
> är det kaos och visst dyker irritationsmoment upp
> nästan dagligen men tycker (oftast) inte att det
> ger nånting att hetsa upp mig eller leka polis.
>
> Är jag däremot på väg till eller från
> träning händer det oftare att jag använder
> både bilvägen och cyklar mot rött. Märkligt
> kan tyckas!

Jag ser inte nödvändigtvis att man "hetsar" eller är ett dåligt fördöme för att man använder bilkörfältet.

Cykla med bilar
Det är för mig obegripligt att snabbcykla i stan, jag tar det lugnt på cykelvägen och kör mig trött på landsvägen och i skogen. Att äventyra andras säkerhet för sitt eget nöjes skull eller för att visa upp att man kan cykla snabbt tycker jag är töntigt... Men alla gör som dom vill...

Cykla med bilar
På gator som tex S:t Eriksgatan i Stockholm finns ju de omstridda cykelfälten; där är det förstås väldigt lätt att variera mellan bil-och cykelkörfält, beroende på vad som är snabbast/säkrast.

Cykla med bilar
Jag kör hyffsat lagligt alltid. Stannar för rött, ger signal, försöker hålla hastighetsbegränsningar, kör inte mot enkelriktat och så vidare. Men i stan (Sveavägen efter Odengatan var ett bra exempel!) där cykelbanan är ett skämt och används som på- och avstigningszon, barnvagns- och lastparkering, ideligen blir blockerad av bildörrar som öppnas utan att någon tittar sig för och allt annat illa så är det bättre att hålla sig i trafikrytmen i vägbanan. Men jag ser inget självändamål med det, inte heller tycker jag att riktiga cyklister ska hålla sig på vägen. Men om jag känner mig osäker på cykeln så tror jag att jag dessutom är farligare för andra. Därför tar jag ibland vägen om det är bättre.

Cykla med bilar
Frasse skrev:
> Det är för mig obegripligt att snabbcykla i
> stan, jag tar det lugnt på cykelvägen och kör
> mig trött på landsvägen och i skogen. Att
> äventyra andras säkerhet för sitt eget nöjes
> skull eller för att visa upp att man kan cykla
> snabbt tycker jag är töntigt... Men alla gör
> som dom vill...

Det handlar inte så mycket om hastighet utan vad man förväntas parera. Om det är mycket fotgängare och bilar på, eller alldeles intill cykelbanan, så är det lätt att stressa upp andra även om man kör långsamt. För de flesta cyklister innebär långsamt 10 km/h medan snabbt är 25-30 km/h -- inte särskilt fort egentligen.

Så valet står mellan att försöka undvika att reta upp fotgängarna eller att försöka undvika att reta upp bilisterna. Vad som är bäst beror på tid och plats. Tyvärr är det olagligt att cykla bland bilisterna om det finns cykelbana.

Miljöpartiet vill avskaffa cykelbanetvånget - Ecoprofile

Cykla med bilar
Jag försöker vara ett föredöme, tar det lugnt innanför tullarna och försöker hålla mig till cykelbanor men t ex sträckan Stureplan -> Dramaten cyklar jag alltid i bil eller bussfält (cykelbanan är bättre åt andra hållet). Just den sträckan verkar även ta fram det sämsta i bilisterna, men cykelbanan är fullständigt blockerad av skåpbilar om morgonen.

På de mindre gatorna brukar jag ligga mitt i körfältet för att slippa cykla in i bildörrar som slängs upp.

Cykla med bilar
Jag var 1 sekund från att klippa en cyklist idag på Torsgatan, jag kom upp från Atlasgatan med bil och cyklisten sket i att stanna för rött. Jag bli så jävla arg på den typen av tomtar, dels så sabbar dem ryktet för oss som försöker följa reglerna även till cykel och dels så var jag nära att invalidisera eller i värsta fall döda en människa.

Finns cykelväg använd den, trafikljus, följ dem. Åtminstone innanför tullarna där det är gyttrigt.

Cykla med bilar
Erik Sandblom skrev:
> Frasse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är för mig obegripligt att snabbcykla i
> > stan, jag tar det lugnt på cykelvägen och
> kör
> > mig trött på landsvägen och i skogen. Att
> > äventyra andras säkerhet för sitt eget
> nöjes
> > skull eller för att visa upp att man kan cykla
> > snabbt tycker jag är töntigt... Men alla gör
> > som dom vill...
>
>
> Det handlar inte så mycket om hastighet utan vad
> man förväntas parera. Om det är mycket
> fotgängare och bilar på, eller alldeles intill
> cykelbanan, så är det lätt att stressa upp
> andra även om man kör långsamt. För de flesta
> cyklister innebär långsamt 10 km/h medan snabbt
> är 25-30 km/h -- inte särskilt fort egentligen.
>
> Så valet står mellan att försöka undvika att
> reta upp fotgängarna eller att försöka undvika
> att reta upp bilisterna. Vad som är bäst beror
> på tid och plats. Tyvärr är det olagligt att
> cykla bland bilisterna om det finns cykelbana.
>
> Miljöpartiet vill avskaffa cykelbanetvånget -
> Ecoprofile

Precis så här tycker jag också.

Och det visade sig - nu när jag läste lagen - att det nästan alltid är olagligt att cykla bland bilarna när cykelbana finns. Jag får dämpa den reflexen lite...inte för att jag är rädd för böter egentligen - utan för att jag vill slippa höra någon skrika från nedvevat bilfönster; "-Hörru!! Håll dej på cykelbanan fö faan!!" Vad ska man svara då liksom? "Öh eh, ja det har du rätt i jag ska göra det me en gång vettu!"

Cykla med bilar
Gulöga skrev:

>"-Hörru!! Håll dej på cykelbanan
> fö faan!!" Vad ska man svara då liksom? "Öh eh,
> ja det har du rätt i jag ska göra det me en
> gång vettu!"

Typ, "-Jag såg inte cykelbanan då bilarna använder den som parkeringsplats!" eller nåt sånt!

Cykla med bilar
Jag använder medvetet gator som är dels lite trafikerade, dels saknar cykelbana i innerstan när det är möjligt. Det är säkrast och bäst för alla. (Exempel: Roslagsgatan istället för Birger Jarlsgatan från Roslagstull söderut.) Tyvärr finns ju inte alltid de alternativen.

Cykla med bilar
nisseson skrev:
> Jag använder medvetet gator som är dels lite
> trafikerade, dels saknar cykelbana i innerstan
> när det är möjligt. Det är säkrast och bäst
> för alla. (Exempel: Roslagsgatan istället för
> Birger Jarlsgatan från Roslagstull söderut.)
> Tyvärr finns ju inte alltid de alternativen.

Nej, och alternativen blir stadigt färre och färre. I Göteborg är det snart helt omöjligt att cykla lagligt, snabbt och säkert samtidigt annat än på många av landsvägarna. Snart är hela Gbg besudlat med cykelbanor. Tyvärr är det en fråga som alla politiker ser som prioriterad. Bilistkramarna gillar att cyklisterna tvingas bort från vägarna så de kan bränna på obehindrat i sina skyddsburar, medan de cyklingsvänliga vill ha cykelbanor av säkerhetsskäl, eftersom de tror att cykelbanor är säkrare. Ingen sida har alltså nåt att förlora, som de ser det, på att fler förbannade jävla cykelbanor byggs. Nu kom det nån bautapott med pengar igen som de ska förstöra vägar och gator med. Det tar inte slut förrän de tvingat bort cyklarna helt från vägarna. Om 10-15 år är det nog bara de allra smalaste gatorna i äldre kvarter som inte har cykelbana, men där är det oftast bara de som bor på gatan som cyklar ändå, och det är sällan genomfartstrafik.

Och med landsvägar som byggs om till 2+1- och 1+1-vägar så är det snart slut på cyklingen utanför städerna också. Om 50 år kan vi lägga ner allt annat än promenadcykling på kärringhojar.

Jag låter säkert jävligt pessimistisk, men jag ser bara hur mycket som hänt på de sju år jag bott i Gbg. Jag gissar att det är tiotals mil cykelbana som byggts under den tiden, bara i tätorten.

Cykla med bilar
Miss Lycka skrev:
> mwahlstedt skrev:
> -----
>
> > Är jag däremot på väg till eller från
> > träning händer det oftare att jag använder
> > både bilvägen och cyklar mot rött. Märkligt
> > kan tyckas!
>
> Det blir bra reklam för "De där
> tävlingscyklisterna".

Håller helt och hållet med, bättring skall ske!

Cykla med bilar
Kör på vägen på Götgatan och Vasagatan

håller med geologen
2+1 väg är en skitföreteelse för hojåkare, p.g.a att politiker ska kunna slå sig för bröstet
Borde vara krav på att bygga cykelbana bredvid alla såna vägar

Cykla med bilar
geologen skrev:
> nisseson skrev:
> -----
> > Jag använder medvetet gator som är dels lite
> > trafikerade, dels saknar cykelbana i innerstan
> > när det är möjligt. Det är säkrast och
> bäst
> > för alla. (Exempel: Roslagsgatan istället
> för
> > Birger Jarlsgatan från Roslagstull söderut.)
> > Tyvärr finns ju inte alltid de alternativen.
>
> Nej, och alternativen blir stadigt färre och
> färre. I Göteborg är det snart helt omöjligt
> att cykla lagligt, snabbt och säkert samtidigt
> annat än på många av landsvägarna. Snart är
> hela Gbg besudlat med cykelbanor. Tyvärr är det
> en fråga som alla politiker ser som prioriterad.
> Bilistkramarna gillar att cyklisterna tvingas bort
> från vägarna så de kan bränna på obehindrat i
> sina skyddsburar, medan de cyklingsvänliga vill
> ha cykelbanor av säkerhetsskäl, eftersom de tror
> att cykelbanor är säkrare. Ingen sida har
> alltså nåt att förlora, som de ser det, på att
> fler förbannade jävla cykelbanor byggs. Nu kom
> det nån bautapott med pengar igen som de ska
> förstöra vägar och gator med. Det tar inte slut
> förrän de tvingat bort cyklarna helt från
> vägarna. Om 10-15 år är det nog bara de allra
> smalaste gatorna i äldre kvarter som inte har
> cykelbana, men där är det oftast bara de som bor
> på gatan som cyklar ändå, och det är sällan
> genomfartstrafik.
>
> Och med landsvägar som byggs om till 2+1- och
> 1+1-vägar så är det snart slut på cyklingen
> utanför städerna också. Om 50 år kan vi lägga
> ner allt annat än promenadcykling på
> kärringhojar.
>
> Jag låter säkert jävligt pessimistisk, men jag
> ser bara hur mycket som hänt på de sju år jag
> bott i Gbg. Jag gissar att det är tiotals mil
> cykelbana som byggts under den tiden, bara i
> tätorten.

Tyvärr håller jag med dig i din analys, det är inte cyklismen som kommer främjas i dessa beslut utan snarare någon slags "cykeltransport"

Cykla med bilar
Ja. Geologen har helt rätt. Och det är synd. Det enda sättet att ta sig igenom stan inom en snar framtid är bakom nån cykelkorg-iPod i 12 km/h.
Cykelbanor är på väldigt många ställen helt onödiga.

Cykla med bilar
Det här diskuteras på Yimby just nu. Yimby är ett nätverk för stadsbyggande som lämnar yttranden på olika kommuners byggplaner (främst Göteborg, Malmö och Stockholm). Gör gärna era röster hörda i kommentarsfältet eller på annat sätt. Jag gillar cykelbanor, men de behövs bara när det är stor biltafik. På lugnare gator är cyklister inte hjälpta av cykelbanor.

Krönika: Bilen i staden - Yimby av Joakim Haglund, arkitekt
Jag har tidigare i debatter ofta propagerat för cyklisternas villkor i trafiken, och sådana diskussioner mynnar ofta ut i hur cykelbanor skall utformas. Men även cykelbanan är en del av det modernistiska separerade trafikplaneringsparadigmet. Det behövs inga cykelbanor på en normal enfilig stadsgata med långsamtgående trafik, trottoar och gatuparkering.

Joakim skriver vidare i kommentarsfältet: Dubbla nät, t.ex. cykelväg och bilväg, multiplicerar komplexiteten vid korsningspunkter, och det är just där den största olycksrisken finns.

Cykla med bilar
...mina 50 öre: Trafikpolitiken har knappast följt med cykel- och cyklist-utvecklingen utan varit koncentrerad på att skapa bra förutsättningar för bilisterna.

Dagens cykelbanor är (ofta, inte alltid) anpassade till "långsamma" cyklister som färdas i "snabb promenadfart" dvs ca 15-20 kmh och inte till snabbare cyklister. De är ofta kombinerade med gångbanor, och till skillnad mot bilvägarna så är de oftare dåligt sopade. Detta gör att snabbare cyklister ibland (?) känner sig tvingade att cykla på gatan istället eftersom deras fart är närmare bilarnas än barnvagnarnas. Tyvärr blir det konflikter med bilister (ni kommer nog ihåg Andreas Grass här i Lund som cyklade på gatan, blev påkörd och dömd för att inte ha använt sig av cykelbanan...) så idag finns det ingen bra lösning för snabb cykling i stan.

Att landsvägscykelträning (inne i stan eller på landsvägar utanför) sedan är i stort sett den enda sporten / träningen som utövas på allmän väg, tror jag också medverkar till att cyklister ses som ett "problem" - inga cykelvägar eller bilvägar är anpassade för att kunna träna cykling på (2 i bredd i 35 km/h är ingen bra idé på en cykelväg på landet...)

När jag är i Danmark (vilket är ganska ofta) märker jag hur mycket mer, och bättre, cykelbanor de har. Inte bara mängden utan att de också är mer avgränsade från både gångtrafik och biltrafik. De verkar också vara mer anpassade till att kunna färdas på i högre hastigheter än de svenska cykelbanorna.

Jag skulle gärna se både fler och bättre cykelvägar som är mer anpassade till dagens cyklar och cyklister, dvs snabbare, bredare och jämnare. Med tanke på den ekonomiska nyttoeffekten på samhället som cykling (jämfört med bil) har, skulle investeringar i bättre cykelvägar betala sig ganska fort.

Finns mycket information på nätet: http://www.cykelplanera.se/ är en site som jag hittade direkt...

Cykla med bilar
Jag delar allas förakt för symboliska och dysfunktionella cykelbanor med en stor reservation: cykel är det enda fordonsalternativet för oberoende persontransport när man är under 15 år(18 om vi väljer att glömma mopeder). Är man under 15 (eller varför inte 18) är man vanligtvis inte mogen att cykla bland bilar i stadstrafik. Jag tycker att det vore väldigt sympatiskt med ett sammanhängande cykelbanenät även i centrala Stockholm för de som inte är tillräckligt mogna/synliga för att cykla bland bilarna. Att som i dagsläget lägga (det upphackade) cykelbanenätet längs de mest biltrafikerade vägarna är tråkigt i det perspektivet.

Cykla med bilar
Det är verkligen skamligt att man måste anpassa hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver.
Självfallet borde alla få köra så fort de vill med sina fordon.

Cykla med bilar
pLu skrev:
> Jag försöker vara ett föredöme, tar det lugnt
> innanför tullarna och försöker hålla mig till
> cykelbanor men t ex sträckan Stureplan ->
> Dramaten cyklar jag alltid i bil eller bussfält
> (cykelbanan är bättre åt andra hållet). Just
> den sträckan verkar även ta fram det sämsta i
> bilisterna, men cykelbanan är fullständigt
> blockerad av skåpbilar om morgonen.
>
> På de mindre gatorna brukar jag ligga mitt i
> körfältet för att slippa cykla in i bildörrar
> som slängs upp.
Dramaten->Stureplan tycker jag känns mycket säkrare att köra i bilfil efter att man åkt förbi platsen där U-sväng är tillåten. På sträckan Stureplan-Dramaten blev jag prejad av en bilist på en raksträcka där jag låg i cykelbanan längst till höger. Undviker den sträckan om jag kan. Vidrig korsning av cykelbana och körfält också precis där bilar och bussar ska svänga till höger.

Utmed Årstavägen finns det också en ca 200 m cykelbana som jag aldrig kör på, det tog flera månader innan jag ens såg den. Cykelbanan är helt skymd bakom parkerade bilar och den mynnar rakt ut i en busshållplats vid korsningen till Åmänningevägen.

Upplever jag cykelbanan som lika säker eller säkrare så håller jag mig där. Problemet med många farliga cykelbanor är att de ena stunden går utmed vägen, nästa bakom parkerade bilar och då och då emellan körbanor. Förbannat oberäkneligt för alla parter. Föredrar helt klart cykelbanor som den vid Stadshuskajen: avskiljt från vägen, tillräcklig bredd, samt trafiksignaler vid korsningar.

Senast ändrad:
Cykla med bilar
Skall man cykla med små barn är det ett absolut måste med cykelbanor - mycket olyckligt när de cykelbanor som finns plötsligt upphör. Mina 5- och 6-åringar vill jag skall kunna cykla så säkert som möjligt

Cykla med bilar
Jag tycker problemet har blivit ganska tydligt här. I vilket annat trafikslag förväntas vuxna på transportmedel blandas hej vilt med små barn, hundar och barnvagnar? Tänk om alla vägar i hela stockholm var som en enda lång villagata. Det hade nog blivit ganska kaos, men det är därför det finns motorvägar och landsvägar som knyter ihop villagatorna. Fast som cyklist så tvingas man köra på villagatan även när bättre alternativ finns.

Och tycker man det är dumt möts man av argument som "Det är verkligen skamligt att man måste anpassa hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver."

De som tycker så tycker jag ska börja slingra sig genom 30-sträckor i tätbebyggda villaområden när de åker till jobbet. Eller nej, förresten. Det vore ju faktiskt helt korkat att trängas där...

Cykla med bilar
H. skrev:
> Jag tycker problemet har blivit ganska tydligt
> här. I vilket annat trafikslag förväntas vuxna
> på transportmedel blandas hej vilt med små barn,
> hundar och barnvagnar? Tänk om alla vägar i hela
> stockholm var som en enda lång villagata. Det
> hade nog blivit ganska kaos, men det är därför
> det finns motorvägar och landsvägar som knyter
> ihop villagatorna. Fast som cyklist så tvingas
> man köra på villagatan även när bättre
> alternativ finns.
>
> Och tycker man det är dumt möts man av argument
> som "Det är verkligen skamligt att man måste
> anpassa hastigheten till vad trafiksäkerheten
> kräver."

:-)
Problemanalysen håller jag med om.
Argumentet avser dock den självupplevda rättigheten hos cyklister att "lösa problemet" så att det passar dem själva, oavsett hur det påverkar andra. Typ som när bilister löser parkeringsproblemen i Stockholm genom att ställa sig i cykelbanan.

Cykla med bilar
Tille skrev:
> Det är verkligen skamligt att man måste anpassa
> hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver.
> Självfallet borde alla få köra så fort de vill
> med sina fordon.

Jag känner mig träffad.

På en helt vanlig stadsgata tycker jag det borde vara okej för mig att cykla 25 km/h i det vanliga körfältet, och om korsningen är fri tycker jag det borde vara okej för mig att blåsa förbi den i 25 km/h. Men så är det inte, för om det finns en cykelbana i närheten så är jag en lagbrytare om jag gör så.

Cykla med bilar
Det gånger jag cyklar i trafik trots usel/farlig cykelbana i närheten är det till bilisternas fördel. Men främst för min egen säkerhet, det är rätt Tille. Och då "löser jag inte problemet", utan jag löser problemet.

Bara för att man inte följer lagen så behöver man inte ha fel.

Nog med den "självupplevda rättigheten".

Man behöver inte skriva ngt mer i denna tråd H. gjorde det bäst redan http://happymtb.org/forum/read.php/1/1852482/1853153#msg-1853153

Senast ändrad:
Cykla med bilar
Jag skriver ändå :-)

Jag har inget som helst problem med att folk inte cyklar på cykelbanan. Dock används ofta rätt klena argument för det. Det är t ex skillnad på säkerhet och "så att jag kan cykla så fort jag vill".
Ibland leker barnen dessutom på villagatan istället för på cykelbanan. Hur gör vi då?

Cykla med bilar
Tille skrev:
> Jag skriver ändå :-)
>
> Jag har inget som helst problem med att folk inte
> cyklar på cykelbanan. Dock används ofta rätt
> klena argument för det. Det är t ex skillnad på
> säkerhet och "så att jag kan cykla så fort jag
> vill".
> Ibland leker barnen dessutom på villagatan
> istället för på cykelbanan. Hur gör vi då?

Jag cyklar ibland i körfältet istället för cykelbanan för att det är BEKVÄMARE. Ha, nu sa jag det.

Allvarligt talat tycker jag man borde prata lite mer om bekvämlighet och trevnad i trafiken. Cykling är inte farligt men det skulle kunna göras bekvämare.

Cykla med bilar
Kul att vara konsekvent neggo eller? Politiken har varit inriktad på bilisters framkommlighet. Det är ett faktum. Jag har i närtid träffat Emilia Hagberg (Mp) som är vice ordförande i trafik- och renhållningsnämnden i Stockholm och Jan Tigerström (M) ordförande Bromma stadsdelsnämnd som säger det oberoende av varandra. Kanske är det en liten ändring på g i samband med framkommlighetsstrategin i Stockholm men det kommer att ta ett tag att vända på skutan på riktigt.

Tille skrev:
> Det är synd om människorna. Speciellt om de
> råkar vara cyklister.

Cykla med bilar
H. skrev:

> I vilket annat trafikslag förväntas vuxna
> på transportmedel blandas hej vilt med små barn,
> hundar och barnvagnar?

Till fots. I kollektivtrafiken. Upplever du att du har speciella privilegier som yrkesverksam vuxen på trottoaren eller på bussen?

VILL du cykla på motorvägen?

Cykla med bilar
Android skrev:
> VILL du cykla på motorvägen?

Intressant att du tar upp det. Bilister får välja mellan motorvägen eller andra vägar, vilket som passar bäst. Men om det finns cykelbana så får cyklister inte välja -- de måste enligt lag välja cykelbanan.

Cykla med bilar
Android skrev:
> Till fots. I kollektivtrafiken. Upplever du att du
> har speciella privilegier som yrkesverksam vuxen
> på trottoaren eller på bussen?

Vilken vuxen låter sina 4-åringar leka fritt i tunnelbanan? Och även om det finns en viss hastighetsskillnad vad gäller transport till fots mellan barn och vuxna leder det sällan till kollisioner.

Jag tror att du medvetet missförstår vad jag syftade på.

> VILL du cykla på motorvägen?

Vill du aldrig köra bil på motorvägen är en lika relevant fråga. Nej, jag vill inte cykla på motorvägen, men av samma skäl som man bygger motorvägar för bilar måste man kunna göra det attraktivt att transportera sig med cykel. Och det förutsätter möjlighet att göra det fort och bekvämt. Som det ser ut nu är cykelbanor till stor del jämförbara med trånga villagator, men trots det tvingas cyklister köra på dem även när det löper fina vägar bredvid som är betydligt bättre lämpade för ren transport.

Cykla med bilar
I stort sett alltid cykelbanan i stan. Ibland kan jag göra undantag för Götgatan åt båda hållen, men då endast så långt "nöden" kräver...

är det sommar å det finns fint att titta på kan jag rulla igenom kungsträdgården i gå-takt endast för att kika på folklivet å samtidigt visa upp mina snygga vader för alla som sitter på uteserveringarna :D

Cykla med bilar
Ta det lugnt alla cyklister, inom en snar framtid är det så jävla dyrt att endast de absolut nödvändigaste transporterna får göras med bil. Tänk er en 90% bilfri innerstad jämfört med idag, så ser framtiden ut! Oljepriset har redan börjat skjuta i höjden. Låt bilisterna leka den lilla tid de har kvar.

Cykla med bilar
Cykelknutten skrev:
> Ta det lugnt alla cyklister, inom en snar framtid
> är det så jävla dyrt att endast de absolut
> nödvändigaste transporterna får göras med bil.
> Tänk er en 90% bilfri innerstad jämfört med
> idag, så ser framtiden ut! Oljepriset har redan
> börjat skjuta i höjden. Låt bilisterna leka den
> lilla tid de har kvar.

Det är inte säkert att oljetoppen påverkar biltrafiken så dramatiskt. Europa har dubbelt så höga bensinpriser som USA men det är ändå rätt mycket biltrafik här. Det finns också andra drivmedel att ta till om man vill. Till exempel i Sydafrika gör man bensin av kol.

Sydafrika satsar på bensin från kol och naturgas - SR Klotet

Tillbaka
Topp