Cykla med Bursit i armbågen?

Krokkodriljo

Ny medlem
Hej!

Min armbåge började svullna upp i torsdags och nu en vecka senare är den fortfarande ordentligt svullen. Det är inte samma smärta längre men gör fortfarande ont i perioder.

Jag käkar en stark dos penicillin i ytterligare några dagar.

Nu är frågan: kan man cykla Vätternrundan med en svullen armbåge som gör lite ont? Smärtan borde jag kunna hantera, men om jag riskerar att förvärra skadan är det kanske inte värt det.

Mvh
Johan

Ja, han tyckte inte helt oväntat att vila var en bra idé.

Jag skulle förstås gärna höra från någon med lite cykelvana som har erfarenhet av bursit i armbågen.

Eftersom du äter en antibiotikakur har det ju rimligtvis bedömts som en infektionsorsakad svullnad. Då avråder jag från träning/hård belastning av armbågen.

(Om det inte skulle vara antibiotika du äter kan det vara an annan sak - det vanligaste vid olekranonbursiter, om det är det du har, är att man äter en kur antiinflammatorisk medicin.)

Jag fick en elefantdos av antibiotika (1g Heracillin 6 ggr om dagen) men tror inte att de konstaterade infektion. Verkade vara förebyggande eller "i fall att" eftersom jag även hade ett sår på armbågen. Jag mådde riktigt dåligt de två första dagarna men feber är tydligen vanlig symptom på bursit.

Nu mår jag prima, förutom svullnad och att det gör lite ont.

Det känns som om jag borde tappa ut vätska från armbågen... men man kanske inte ska göra det själv :/

Jag hade kört, men jag är ju dokumenterat korkad. Fast jag har ju inte erfarenhet av just bursit. Jag cyklade 200k med brutet revben och cyklade 450k med "lite" arg knäled. Kan iofs ha varit bursit. Men det självläkte efter några dagar.

11043527_815979971811608_1472340329223656545_n.jpg

Senast ändrad:
Vid den vanliga typen av bursit, den utan sår, har jag lite svårt att köpa att feber skulle vara ett vanligt symptom. Den är ju inte bakteriellt betingad.

Tillbaka
Topp