Har ingen egen erfarenhet, men tror det mest handlar om vilken rörlighet du lyckas få efter operationen. Normalt ska man kunna cykla efter knäledsoperationer, men det är olika från person till person.
sedan händer det en del på protessidan, dels väljer man oftare proteser utan bencement och låter egna benet läka ihop med implantatet. Det kräver några veckors längre läkningsprocess, men om det fäster bra kan man tillåta mer aktiviteter med dem än de som är cementerade.
men det är fler av den typen som lossnar inom första året än om man cementerar dem, läste att det är ca 10 procent mot 2 procent som lossnar. Men om du är aktiv kan det vara värt att titta på de som är utan cement.
sedan är ju en protes aldrig det samma som frisk led, det handlar mer om att få bort värk.
Nu har jag sett att det kommer även något som man kallar Bio knee
där man verkar ersätta menisken, men känner till för lite om den metoden, men du kan söka lite på nätet.
Om din artrosen är begränsad finns även möjligheten till episurf och metoden där de enbart ersätter den skadade ytan, ungefär som att laga hål i tänderna.
https://episurf.com/sv/patient/episealer/patient-information/
Och sedan finns det halvprotes.
Det handlar om så många olika faktorer och du kan nog bara få bra svar från din ortoped, men en ny knäled är inte det samma som en frisk knäled och det finns risker med alla operationer och det kan vara värt att undersöka om det finns andra alternativ för din artros än att byta hela leden.
Ett vanligt fel vi gör med tilltagande värk är att man blir mer inaktiv och oftast ökar värken då. Men kan belasta leden och den mår oftast bra av det, det ger en ökad cirkulation i leden och det kan dämpa värken kortsiktigt.
Hoppas detta långa inlägg gav dig några nya tankar, jag har själv levt med trasiga knän i 30 år och gjort ett antal knäoperationer (4st), har även artros men som är hanterbar så länge jag cyklar. Jag vill försöka skjuta på knäoperation så länge det går, helst tills efter man fyllt 60….