Cykla Östersjön runt

Bdatolu

Medlem
Cykla Östersjön runt
Börjat klura lite på att trampa Östersjön runt(ca:466 mil) ... Tänker att man kanske fixar 15 mil om dagen o var 5 dag vilodag utan att trampa ihjäl sig helt... Något som har erfarenhet av långfärdscykling eller kanske rent av gjort denna runda?... Någon annan som funderar på det?
Bra tips o uppslag tas tacksamt emot :-)

Cykla Östersjön runt
Beror nog på dels vad du tänkt dig för cykel, hur mkt packning du ska ha med (full campingutrustning eller kreditkortstouring), vägval (asfalterade vägar eller grusvägar/stigar) och i vilken form du tänkt vara i. Med asfaltsvägar, hyggligt lättrullad cykel och lätt packning samt ett visst mått av förberedande träning har jag dock svårt att se att 15 mil/dag skulle vara något problem givet att du är villig att nöta på ett skapligt antal timmar per dag.

Låter som ett bra äventyr hur som helst.

Cykla Östersjön runt
Jag cyklade Haparanda-Ystad-Malmö förra året och hade då en typisk touring-setup (= tungt ekipage), blev ca 13 mil om dagen för min del, i genomsnitt, två veckor. Då hann man inte med så mycket annat än å cykla, från morgon till läggdags :) men visst, ingen jäkt, många foton och en del pauser med glass/bad. Men ändå. Beror lite på upplägget. Vilodag var 5:e dag låter sunt, hinner man återhämta sig lite, bra slitsamt annars.

Sedan kan det gå lite trögare om omständigheterna förvärras, t ex blir det skitväder några dagar så kanske man inte kommer så långt de dagarna

https://happyride.se/forum/read.php/1/3388389

Men det låter ju som en härlig grej! Kör på!

Cykla Östersjön runt
Jag har cyklat men inte sträckan syd Finland, Baltiska staterna och Ryssland (som behövs visum liksom oblast Kaliningrad), det skulle jag göra nu men cyklade ist till Norge igen. Kanske jag gör nästa året :)

Finlands kust var för mig för mycket trafik så cyklade ist lite mer i inlandet, samma sak med Sveriges kust (tråkigt som fan tycker jag) och körde högt upp i Norrland en extra rundtur till Treriksröset (trelandspunkt).
Danmark är jättefint för cyklister (cyklade hela kusten upp till Fredrikshamn), Tyskland liiiite för mycket turister/trafik och i Poland cyklade jag också en extra (stor) runda (till bl.a Auschwitz och Bialowiezaskogen).

Hade tält/kök med mig och allt gick bra, framförallt sträckan Finland/Sverige flög jag över asfalten (bikepacking på racercykel), så det var ofta dagar som var mer än 15mil. Tyckte bara att i Poland kör dem ofta som idioter (inte så roligt som cyklist) och några älskar för mycket öl/sprit som är ännu värre i trafiken.

Har bilder/rutter men dem finns i datorn hemma och jag är nu i norska fjällen så kan tyvärr inte bjuda på dem.

God tur och lycka till :)

Cykla Östersjön runt
Jag har cyklat i Lettland och Litauen och det var enbart positivt. Bra bilförare, trevliga människor, billig mat och boende.

Jag har även cyklat åbo-haparanda-flen. Det är ingen runda jag rekommenderar. Cyklade längs finska västkusten merparten på e8:an och sedan småvägar söderut längs svenska östkusten. E8 är värdelös att cykla, tung trafik och enbart granskog. Ca 10 mil från Haparanda på den finska sidan blev trafiken för tung så vi gav upp och tog tåget. Efter Haparanda (åkte omväg via Boden) var det bättre småvägar men otroligt öde. En bensinmack per dagen var vårt sociala urbyte i några dagar. Dessutom 35 grafer varmt (värmeböljan för några år sedan) så en hel del vatten behövde bäras med.

Långa långa sträckor efter Haparanda var helt utan bilar och kurvor. Sedan var det oändliga granskogar tills vi kom till Sundsvall. Det var också svårt att undvika e4an om man åkte längs kusten. Blev några km på 2+1-väg och en del skogsmaskinsvägar för att ta sig runt.

Mitt tips är att ta sin tid i Finland och norra Sverige och leta reda på långa krångliga småvägar som man vet är fina, samt att ta en annan väg än kustvägen i båda riktningar.

Cykla Östersjön runt
ligga och bränna med touringcykel på huvudvägar utan vyer eller utsikt gör nog att man kan hålla sig för skratt.

och skaffa en strategi för myggen.

Cykla Östersjön runt
Jag har cyklat Lettland (Ventpils), Litauen. Kaliningrad, Polen (Gdansk). Är en ganska snabb och enkel tur men skulle jag göra den igen skulle jag nog cykla runt Kaliningrad. Det är jättefint där och folk är trevliga men det är för litet för att vara värt gräns och visumkrångel om man bara ska åka igenom.

Cykla Östersjön runt
Börjat klura lite på att trampa Östersjön runt(ca:466 mil) ... Tänker att man kanske fixar 15 mil om dagen o var 5 dag vilodag utan att trampa ihjäl sig helt... Något som har erfarenhet av långfärdscykling eller kanske rent av gjort denna runda?... Någon annan som funderar på det?
Hej, jag funderar på samma sak som dig, hur gjorde du, blev det någon tripp runt Östersjön?

Cykla Östersjön runt
Hej! Har funderat på samma runda men än så länge inte mer än så. Blev det av för din del?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp