Cykla Östersund - Idre!

Ewolina

Aktiv medlem
Cykla Östersund - Idre!
Hallå!
Hade tänkt cykla Östersund-Idre i början på juni och sitter och försöker fundera ut en bra rutt och tänkte att någon här kanske har cyklat där ikring och kan komma med tips!

Har tänkt cykla 6-8 mil om dagen och vill undvika stora vägar så gott det går.

Hade inte tänkt tälta enbart av den enkla anledningen att det blir mindre vikt om man slipper tält, sovsäck osv. Så jag måste cykla förbi där det finns möjlighet att bo, hotell, camping eller liknande.

Vill se så mycket natur som möjligt och gör gärna någon avstickare om det finns tips på saker man inte får missa! ?

Cykla Östersund - Idre!
Det finns väl inte så mycket vägar där uppe att välja på? Om du tänker dig att det ska gå på en vecka är det nog bara raka spåret som Google föreslår. Om en mils omväg på 321:an på östra sidan om Storsjön ned till Svenstavik är värt det vet jag inte!

Och Fettejåfallet är fint.

Cykla Östersund - Idre!
Finns det någor boende mellan Funäsdalen och Idre? Om inte så är det nog svårt att nyttja väg 311 (över Högvålen) om du vill hålla dig till max 8 mil per dag.

Cykla Östersund - Idre!
Du skriver inte vilken typ av cykel, men den här sträckan borde funka med allt från lvg-xc.
Har själv inte cyklat sträckan Östersund-Ljungdalen, men från Ljungdalen till Idre har jag lite bättre koll.
Östersund till ca Flatruet/Ljusnedal är den en hel del grusväg(brukar vara helt ok på sommaren).Från Ljusnedal-Idre är det i stort sätt asfalt hela vägen(förutom delar av sträckan Sörvattnet-Idre).
Kolla på google street view så kan du bilda dig en egen uppfattning.
Dagsetapper med boende skulle kunna vara något i stil med detta:

Skärmbild (12).png

Östersund-Börtnan ca 82 km

Börtnan-Ljungdalen ca 66 km

Ljungdalen-Tännäskröket ca 58 km

Nästa etapp är lite svårare med boende men antingen:

Tännäskröket-Lofsdalen ca 60 km( dock med en avstickare på ca 15 km som du måste cykla tillbaka nästa dag).https://www.lagergarden.se/om-lofsdalens-lägergård-19968312

Eller Tännäskröket-Fjätervålen ca 68 km (ingen extra omväg)
Vet inte om det går att hyra stuga bara en natt, men fråga kan man ju alltid göra.

Sista etappen, beroende på föregående övernattning:
Lofsdalen-Idre(via Foskros) ca 60 km

eller en kort sista etapp Fjätervålen- Idre(via väg 70) ca 33 km, eller ca 29 km ungefär Idrefjäll

Boende i Idre har du kanske redan men här är en länk om utifall att:

Lycka till och se till att njuta av den fina fjällvärlden!

Bilagor

• Skärmbild (9).png
    Skärmbild (9).png
    299 KB · Besök: 758
Senast ändrad:
Cykla Östersund - Idre!
Finns det någor boende mellan Funäsdalen och Idre? Om inte så är det nog svårt att nyttja väg 311 (över Högvålen) om du vill hålla dig till max 8 mil per dag.
Just den delen är ju lite knepig, men om man utgår från Tännäskröket borde det gå att hitta boende i Lofsdalen(ca 55 km).
Nackdelen att det blir en tur&retur på ca 15 km från "huvudsträckan".
Borde ju även gå att få hyra en stuga i Fjätervålen en natt om man är ute i god tid och frågar snällt gissar/hoppas jag.

Cykla Östersund - Idre!
Du skriver inte vilken typ av cykel, men den här sträckan borde funka med allt från lvg-xc.
Har själv inte cyklat sträckan Östersund-Ljungdalen, men från Ljungdalen till Idre har jag lite bättre koll.
Östersund till ca Flatruet/Ljusnedal är den en hel del grusväg(brukar vara helt ok på sommaren).Från Ljusnedal-Idre är det i stort sätt asfalt hela vägen(förutom delar av sträckan Sörvattnet-Idre).
Kolla på google street view så kan du bilda dig en egen uppfattning.
Dagsetapper med boende skulle kunna vara något i stil med detta:

Visa bilaga 414395

Östersund-Börtnan ca 82 km

Börtnan-Ljungdalen ca 66 km

Ljungdalen-Tännäskröket ca 58 km

Nästa etapp är lite svårare med boende men antingen:

Tännäskröket-Lofsdalen ca 60 km( dock med en avstickare på ca 15 km som du måste cykla tillbaka nästa dag).https://www.lagergarden.se/om-lofsdalens-lägergård-19968312

Eller Tännäskröket-Fjätervålen ca 68 km (ingen extra omväg)
Vet inte om det går att hyra stuga bara en natt, men fråga kan man ju alltid göra.

Sista etappen, beroende på föregående övernattning:
Lofsdalen-Idre(via Foskros) ca 60 km

eller en kort sista etapp Fjätervålen- Idre(via väg 70) ca 33 km, eller ca 29 km ungefär Idrefjäll

Boende i Idre har du kanske redan men här är en länk om utifall att:

Lycka till och se till att njuta av den fina fjällvärlden!

Men tack vilka bra tips!!
Jag ska cykla på en cx så känner att jag inte behöver cykla enbart asfalt.
När jag tittade upp sträckan på google så tänkte jag att jag skulle cykla genom vemdalen, lättsamt med boende och så men såg att det blir att cykla på E45 då. Får man ens det?
Lägger in en länk nedan på den rutten jag hade tänkt från början.

Cykla Östersund - Idre!
Precis som ooms skrev går det alldeles utmärkt.
Anledningen till mitt vägval var bla för att just slippa E45 (som kanske inte är jätteinspirerande även fast delen du cyklar inte är jättelång)., då du skrev att du ville undvika stora vägar. Såg att ditt val var ca 260 km och det jag föreslog var ca 297 km. Så det beror ju lite på hur mycket tid du vill lägga. Rutten du länkade till går säkert alldeles utmärkt, bara att jag inte har så stor erfarenhet av den.

Senast ändrad:
Cykla Östersund - Idre!
Precis som ooms skrev går det alldeles utmärkt.
Anledningen till mitt vägval var bla för att just slippa E45 (som kanske inte är jätteinspirerande även fast delen du cyklar inte är jättelång)., då du skrev att du ville undvika stora vägar. Såg att ditt val var ca 260 km och det jag föreslog var ca 290 km. Rutten du länkade till går säkert alldeles utmärkt, bara att jag inte har så stor erfarenhet av den.

Ja just! Nu har jag lite valmöjligheter iaf. Då är det bara till att bestämma sig för vilken väg man vill ta.

Cykla Östersund - Idre!
Om du följer sverigetempot-rutten fr Östersund söderut, så blir det väl bara 15-20km på E45 (Svenstavik-Åsarna), och det är ju betydligt kortare än din ursprungliga rutt. Borde vara ok, tycker jag.
Sedan vad som är finaste vägen, över Klövsjö-Vemdalen-osv eller över Ljungdalen-Flatruet-osv, kan ju också vara nåt att beakta. Jag har tyvärr ingen input, då det var alldeles för länge sedan jag åkte dessa vägar.

Cykla Östersund - Idre!
Om du följer sverigetempot-rutten fr Östersund söderut, så blir det väl bara 15-20km på E45 (Svenstavik-Åsarna), och det är ju betydligt kortare än din ursprungliga rutt. Borde vara ok, tycker jag.
Sedan vad som är finaste vägen, över Klövsjö-Vemdalen-osv eller över Ljungdalen-Flatruet-osv, kan ju också vara nåt att beakta. Jag har tyvärr ingen input, då det var alldeles för länge sedan jag åkte dessa vägar.

Ja, man vill ju ta den vägen som bjuder på finast vyer. ?

Cykla Östersund - Idre!
Ösd - Orrviken - Myrviken - Persåsen - Galå - Börtnan - Storsjö - Mittådalen - Ljusnedal - Första infarten till Tännäs - Högvålen - Fjätervålen - Idre.

edit: Cykla över Galå.

Boende med avstånd mellan: Ösd 71 km Galå 60 km Storsjö 66 km Tännäs 85 km Idre fjäll.
Det går att köra Tännäs 60 km Lofsdalen 62 km Idre fjäll, om 85 km är en för lång dagsetapp.

Senast ändrad:
Cykla Östersund - Idre!
OM du väljer det norra alternativet över Ljungdalen kommer här lite blandat att titta på/göra efter vägen:

Börtnan
Den största (kända) siken finns i uppstoppad form i Börtnangården (den gamla skolan). I grannbyn Skålan (nedströms 2 mil) fångades för några år sedan en storsik på 5,85 kg.

Innan Storsjö finns Offerstenröse vid Storsjö kapell.

Om fiske är av intresse finns det mycket fint sik och regnbågsfiske här:
https://www.storsjo.com/
Välkommen! - Storsjö Fjällturism och Fiskecamp
Välkommen!I nordvästra hörnet av Härjedalen, i övre Ljungans dalgång mellan Helagsfjället i väster och Sölvbacka strömmar i öster finns det ännu miltals med vilda strömmar och fiskrika sjöar..
www.storsjo.com

Runt Ljungdalen finns följande att titta på:
https://ljungdalsfjallen.se/sevardheter/page/2/
Sevärdheter - Ljungdalsfjällen
SEVÄRDHETER Upptäck Ljungdalsfjällen
ljungdalsfjallen.se

Efter det passeras Flatruetvägen som är Sveriges högst belägna landsväg(975 möh):
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flatruetvägen
Flatruetvägen – Wikipedia
Flatruetvägen, (även Länsväg Z 531) över fjället Flatruet i Härjedalen, når som högst 975 meter över havet och är därmed Sveriges högst belägna allmänna väg.Det är en grusväg.. Flatruetvägen, som förbinder Funäsdalen i söder med Ljungdalen i norr, invigdes den 31 juli 1938. Vägen skyltas inte med nummer, men har beteckningen Z 531 hos Vägverket.
sv.wikipedia.org

I Tännäs kan du klappa myskoxar
http://myskoxcentrum.se/
Myskoxcentrum | i Härjedalen
Som Helga visar, görs det inte många knop här i hägnet! Dels är det lågsäsong för oss men såklart märker vi också tydligt av läget i världen, med stor minskning av besökare.
myskoxcentrum.se

eller kika på (en av) Sveriges högst belägna kyrka

avslutas med ett skönt dopp från sandstrand i Lossen
https://www.badkartan.se/047778/Tjärnbräcka,_Lossen
Tjärnbräcka, Lossen Badplats • BADKARTAN.SE
Recensioner från Badplats Tjärnbräcka, Lossen i Funäsdalen. Badkartan är den nya smarta sajten för dig som söker badplatser i Sverige!
www.badkartan.se

Sen från Tännäs till Idre på 311:an får du njuta av fint fjällandskap, spegelblanka(förhoppningsvis) små tjärnar och vanligtvis väldigt lite trafik. Med stor sannolikhet kommer du även att komma i kontakt med renar, då det är gott om dessa på sträckan. Du passerar även Högvålen som anses vara sveriges högst belägna by.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Högvålen
Högvålen – Wikipedia
Högvålen är en by med fast bosättning i Härjedalen, belägen 830 meter över havet.Den nämns ofta som Sveriges högst belägna by. [1] [2]Högvålen fanns redan under 1700-talet, men väg till orten fick man först under 1920-talet.Under senare tid har där funnits sex till sju bebodda gårdar. Som mest hade byn 100 bofasta, fördelat på 10 gårdar.
sv.wikipedia.org

Tänk på att proviantera ordentligt i Funäsdalen/Ljusnedal/Tännäskröket, (Funäsdalen har bla ICA) för efter Tännäskröket är nästa ställe att proviantera på Lofsdalen(du kan fylla på vattenflaskorna längs vägen där du hittar rinnande vatten i naturen, eller i Högvålen hos någon snäll bybo) som sagt tidigare är en tur&retur på ca 30 km.

Senast ändrad:
Cykla Östersund - Idre!
Jag bilade i stort sett den väg WSMC föreslår i sommras. Tyckte de vackraste partierna var i jordbrukslandskapet längs stora Storsjön samt från lilla Storsjön till Högvålen. Flatruet är riktigt tjusigt i fint väder, och säkert ganska förfärligt i regn och motvind.

Cykla Östersund - Idre!
OM du väljer det norra alternativet över Ljungdalen kommer här lite blandat att titta på/göra efter vägen:

Börtnan
Den största (kända) siken finns i uppstoppad form i Börtnangården (den gamla skolan). I grannbyn Skålan (nedströms 2 mil) fångades för några år sedan en storsik på 5,85 kg.

Innan Storsjö finns Offerstenröse vid Storsjö kapell.

Om fiske är av intresse finns det mycket fint sik och regnbågsfiske här:
https://www.storsjo.com/
Välkommen! - Storsjö Fjällturism och Fiskecamp
Välkommen!I nordvästra hörnet av Härjedalen, i övre Ljungans dalgång mellan Helagsfjället i väster och Sölvbacka strömmar i öster finns det ännu miltals med vilda strömmar och fiskrika sjöar..
www.storsjo.com

Runt Ljungdalen finns följande att titta på:
https://ljungdalsfjallen.se/sevardheter/page/2/
Sevärdheter - Ljungdalsfjällen
SEVÄRDHETER Upptäck Ljungdalsfjällen
ljungdalsfjallen.se

Efter det passeras Flatruetvägen som är Sveriges högst belägna landsväg(975 möh):
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flatruetvägen
Flatruetvägen – Wikipedia
Flatruetvägen, (även Länsväg Z 531) över fjället Flatruet i Härjedalen, når som högst 975 meter över havet och är därmed Sveriges högst belägna allmänna väg.Det är en grusväg.. Flatruetvägen, som förbinder Funäsdalen i söder med Ljungdalen i norr, invigdes den 31 juli 1938. Vägen skyltas inte med nummer, men har beteckningen Z 531 hos Vägverket.
sv.wikipedia.org

I Tännäs kan du klappa myskoxar
http://myskoxcentrum.se/
Myskoxcentrum | i Härjedalen
Som Helga visar, görs det inte många knop här i hägnet! Dels är det lågsäsong för oss men såklart märker vi också tydligt av läget i världen, med stor minskning av besökare.
myskoxcentrum.se

eller kika på (en av) Sveriges högst belägna kyrka

avslutas med ett skönt dopp från sandstrand i Lossen
https://www.badkartan.se/047778/Tjärnbräcka,_Lossen
Tjärnbräcka, Lossen Badplats • BADKARTAN.SE
Recensioner från Badplats Tjärnbräcka, Lossen i Funäsdalen. Badkartan är den nya smarta sajten för dig som söker badplatser i Sverige!
www.badkartan.se

Sen från Tännäs till Idre på 311:an får du njuta av fint fjällandskap, spegelblanka(förhoppningsvis) små tjärnar och vanligtvis väldigt lite trafik. Med stor sannolikhet kommer du även att komma i kontakt med renar, då det är gott om dessa på sträckan. Du passerar även Högvålen som anses vara sveriges högst belägna by.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Högvålen
Högvålen – Wikipedia
Högvålen är en by med fast bosättning i Härjedalen, belägen 830 meter över havet.Den nämns ofta som Sveriges högst belägna by. [1] [2]Högvålen fanns redan under 1700-talet, men väg till orten fick man först under 1920-talet.Under senare tid har där funnits sex till sju bebodda gårdar. Som mest hade byn 100 bofasta, fördelat på 10 gårdar.
sv.wikipedia.org

Tänk på att proviantera ordentligt i Funäsdalen/Ljusnedal/Tännäskröket, (Funäsdalen har bla ICA) för efter Tännäskröket är nästa ställe att proviantera på Lofsdalen(du kan fylla på vattenflaskorna längs vägen där du hittar rinnande vatten i naturen, eller i Högvålen hos någon snäll bybo) som sagt tidigare är en tur&retur på ca 30 km.

Nu lutar det verkligen åt att cykla din rutt. Ser så himla fint ut! Så sjukt taggad på att ge mig ut nu :D

Cykla Östersund - Idre!
Cyklade mellan Funäsdalen och Idre för två år sedan. Väldigt fin natur och härliga vyer, mycket ren efter vägen och det var knappt någon trafik. Som tidigare nämnts är det bra att fylla på med proviant, dåligt med sådant efter vägen. Att stanna till och äta i Tännäs är att rekommendera, oavsett om det är frukost, lunch eller middag. Efter Högvålen mot Fjätervålen är det väldigt fint på cykel, en del nedför och fina vyer.

Jag hade nog inte svängt upp mot Lofsdalen och övernattat där. Det är en del uppför efter avfarten och med tanke på att det är slutet på dagen kan det vara lite småjobbigt. Jag hade fortsatt mot Idre istället, även om det är någon mil längre, alternativt kollat på övernattning i Fjätervålen. Beror lite på om du ska upp på berget i Idre eller om du stannar nere i byn.

Cykla Östersund - Idre!
Oavsett alternativ innan Idre så tycker jag vägen mellan Sörvattnet och Idre ska avnjutas på en fin grusväg där du passerar Foskros. Det blandas av långa raksträckor med en del kurvor i ett ensligt och fint landskap. Trafiken längs den vägen är i stort sett obefintlig men det var nog en av de finare sträckorna jag cyklade den veckan.

Nu cyklade jag i väldigt fint väder, på gränsen till att vara för varmt...så det mesta var fint den veckan :)

DSC_1547.JPG
DSC_1549.JPG

Cykla Östersund - Idre!
Cyklade mellan Funäsdalen och Idre för två år sedan. Väldigt fin natur och härliga vyer, mycket ren efter vägen och det var knappt någon trafik. Som tidigare nämnts är det bra att fylla på med proviant, dåligt med sådant efter vägen. Att stanna till och äta i Tännäs är att rekommendera, oavsett om det är frukost, lunch eller middag. Efter Högvålen mot Fjätervålen är det väldigt fint på cykel, en del nedför och fina vyer.

Jag hade nog inte svängt upp mot Lofsdalen och övernattat där. Det är en del uppför efter avfarten och med tanke på att det är slutet på dagen kan det vara lite småjobbigt. Jag hade fortsatt mot Idre istället, även om det är någon mil längre, alternativt kollat på övernattning i Fjätervålen. Beror lite på om du ska upp på berget i Idre eller om du stannar nere i byn.

Hur mycket uppför är det då till Lofsdalen? Rakt upp kortare sträckor eller sega backar som man inte tror ska vara jobbiga men som man vill dö efter halva vägen? ?

Cykla Östersund - Idre!
Hur mycket uppför är det då till Lofsdalen? Rakt upp kortare sträckor eller sega backar som man inte tror ska vara jobbiga men som man vill dö efter halva vägen? ?

Minnesbilden är inte helt klar men jag har för mig att det var både och, en del branta partier och en del långa sega. Jag cyklade den sträckan efter att ha cyklat grusvägen mellan Idre och Sörvattnet, upplevde det inte allt för jobbigt men var ändå nöjd över att få stanna på en lunch i Lofsdalen. Om du startar din dag i Tännäs har du haft en längre sträcka innan, samt mer uppförscykla. Det är helt klart görbart men jag hade nog hellre valt att cykla direkt till Idre eller kollat på övernattning i Fjätervålen.

Cykla Östersund - Idre!

Man viker av vid Sörvatttnet. Därifrån är det 100 hm upp till Slagstavallen och sedan 200 hm ned till Lofsdalen. På tillbakavägen blir det 200 m upp i stället. Det innebär ytterligare en backe, men är inga omöjligheter.

Senast ändrad:
Cykla Östersund - Idre!
Vägen över Ljungdalen och Flatruet är superfin, men kanske inte så nice i riktigt dåligt väder. Tänk på att det är en hel del backar, Ljungdalen -> upp på Flatruet, upp från Mittådalen, och från Tännäs söderut upp mot Högvålen.

Cykla Östersund - Idre!
Lite bilder från dessa vägar som jag lade upp i denna tråden https://happyride.se/forum/threads/koeping-1000-18-7.3555592/#post-3555691
Vägen mellan 311:an och Lofsdalen passerar över 800 m höjd och bjuder på riktigt branta backar mot 311:an och långa sega backar mot Lofsdalen. Som 'avstickare' är den tuff.

Det tåls att tänka på om man ska skippa Lofsdalen helt då.
Benen lär vara rätt döda redan innan så man kanske inte ens orkar backarna till Lofsdalen!

Cykla Östersund - Idre!
Man viker av vid Sörvatttnet. Därifrån är det 100 hm upp till Slagstavallen och sedan 200 hm ned till Lofsdalen. På tillbakavägen blir det 200 m upp i stället. Det innebär ytterligare en backe, men är inga omöjligheter.
Så här ser det ut på google maps. Höjdgrafen syns till vänster. Det är ju inga alpstigningar, men är man trött i benen så är man. Jag vet av egen erfarenhet?
Skärmbild (11).png

Senast ändrad:
Cykla Östersund - Idre!
Så här ser det ut på google maps. Höjdgrafen syns till vänster. Det är ju inga alpstigningar, men är man trött i benen så är man. Jag vet av egen erfarenhet?
Absolut! Kommer man dessutom från Tännäs ner till Sörvattnet innan avstickaren till Lofsdalen så är man redan ganska mör i benen. Lustigt nog brukar jag ha mer mentalt kämpigt på dessa vägar med seeega slakmotor och mycket skog även om det är mycket vackert. Det beror nog på att det är långt mellan mysiga fik :giggle: !

Cykla Östersund - Idre!
Absolut! Kommer man dessutom från Tännäs ner till Sörvattnet innan avstickaren till Lofsdalen så är man redan ganska mör i benen. Lustigt nog brukar jag ha mer mentalt kämpigt på dessa vägar med seeega slakmotor och mycket skog även om det är mycket vackert. Det beror nog på att det är långt mellan mysiga fik :giggle: !
Håller helt med!
Från Tännäskröket Resort till Högvålen är det ju uppför, även om större delen är första ca 3-4 km(ca 140 av totalt 200 höjdmeter). Från Högvålen ner till Sörvattnet, 14 km, är det ca 105 meter utför. Så där går det att mysa lite innan det är dags att svänga av mot Lofsdalen ?

Cykla Östersund - Idre!
Håller helt med!
Från Tännäskröket Resort till Högvålen är det ju uppför, även om större delen är första ca 3-4 km(ca 140 av totalt 200 höjdmeter). Från Högvålen ner till Sörvattnet, 14 km, är det ca 105 meter utför. Så där går det att mysa lite innan det är dags att svänga av mot Lofsdalen ?

Ju mera ni skriver desto mera börjar jag undra vad jag gett mig in på ?
Är ingen van cyklist så nu undrar man om man ens kommer orka någon backe?

Cykla Östersund - Idre!
Det viktiga är ju att ha koll på var man kan köpa mat, och var man kan bo. Det är oxå bra att veta var backarna är i förväg, så att det inte kommer som en överraskning.

Det gäller ju att undvika en oväntad häftig backe i slutet på en lång dag, i regn och utan käk, osv. Då är det bättre att stanna innan och ta den nästa dag. Så planera lite, ta med en massa extra godis, och fundera på olika alternativ om det blir jobbig, då går det kanske att vända och rulla tillbaka till civilisationen... Funkar säkert, go for it !!

Backar är inte jobbiga om man har en lätt växel och cyklar sakta.

Senast ändrad:
Cykla Östersund - Idre!
Från Idre rekommenderar jag Foskrosvägen tills du kommer till 311 och sedan 311 till Sörvattnet och vidare till Lofsdalen. Mycket lugn och vacker väg att färdas längs.

Bilagor

• 3696BDCC-959F-4298-915D-6DB7556EBF5C.jpeg
    3696BDCC-959F-4298-915D-6DB7556EBF5C.jpeg
    775.3 KB · Besök: 171
  • DE41576A-AEEE-4080-8520-FC2D33F645E7.jpeg
    DE41576A-AEEE-4080-8520-FC2D33F645E7.jpeg
    499.5 KB · Besök: 150
  • 1A7AC35F-A1A3-461E-BBF2-3965DB26DFA3.jpeg
    1A7AC35F-A1A3-461E-BBF2-3965DB26DFA3.jpeg
    829.5 KB · Besök: 146
  • 3ABEBAAC-CF1D-43F8-AB7B-38FD0B73E258.jpeg
    3ABEBAAC-CF1D-43F8-AB7B-38FD0B73E258.jpeg
    1 MB · Besök: 185
  • 03FC8C31-C2A7-4542-B69E-A3CF241CE1B7.jpeg
    03FC8C31-C2A7-4542-B69E-A3CF241CE1B7.jpeg
    510 KB · Besök: 207
  • 22120BE7-065D-42E7-8E6A-F68A3FB4B28D.jpeg
    22120BE7-065D-42E7-8E6A-F68A3FB4B28D.jpeg
    794.2 KB · Besök: 198
  • 636CFFE1-2045-4B3C-895D-35C6151BB250.jpeg
    636CFFE1-2045-4B3C-895D-35C6151BB250.jpeg
    678.8 KB · Besök: 112
Cykla Östersund - Idre!

Backar kan vara jobbiga men ger också ett mervärde i den natur som uppenbarar sig uppe på höjderna, samt att känslan av att ha kommit upp och sedan få rulla utför. Det är som sagt bra att planera för att det kommer vara jobbigt och att ta lite pauser för att njuta av tillvaron...där medhavt proviant kan avnjutas :)

Cykla Östersund - Idre!
Det viktiga är ju att ha koll på var man kan köpa mat, och var man kan bo. Det är oxå bra att veta var backarna är i förväg, så att det inte kommer som en överraskning.

Det gäller ju att undvika en oväntad häftig backe i slutet på en lång dag, i regn och utan käk, osv. Då är det bättre att stanna innan och ta den nästa dag. Så planera lite, ta med en massa extra godis, och fundera på olika alternativ om det blir jobbig, då går det kanske att vända och rulla tillbaka till civilisationen... Funkar säkert, go for it !!

Backar är inte jobbiga om man har en lätt växel och cyklar sakta.

Ja planering är verkligen a och o!
Ska planera sönder den här cykelturen ?
Att äta och dricka tillräckligt är nog mitt stora problem, då man inte är van att vara ute särskilt länge så börjar man äta alldeles försent eller att jag inte ens har med mig något att äta.
Ska äta konstant så jag inte går tom på energi, gjorde det häromdagen och trodde jag skulle behöva ringa efter hjälp?

Får ta mycket pauser och cykla snigelfart i backarna så ska det nog gå!

Cykla Östersund - Idre!
Ja planering är verkligen a och o!
Ska planera sönder den här cykelturen ?
Att äta och dricka tillräckligt är nog mitt stora problem, då man inte är van att vara ute särskilt länge så börjar man äta alldeles försent eller att jag inte ens har med mig något att äta.
Ska äta konstant så jag inte går tom på energi, gjorde det häromdagen och trodde jag skulle behöva ringa efter hjälp?

Får ta mycket pauser och cykla snigelfart i backarna så ska det nog gå!
Klart du fixar det! Men bra planering är a och o för att det ska bli riktigt roligt. Sikta på bra väder med, det underlättar i dessa trakter. Vi ser fram emot en RR med fina bilder här på happy.

Cykla Östersund - Idre!
Det låter nog värre än vad det är.
Backarna du ska uppför är långt ifrån sådana som du kanske har sett när det tävlas på cykel på tv. De backarna(och nu generaliserar jag vilt) är 5-25 km långa(nu pratar vi alperna, dolomiterna, Pyrenéerna) och har en snittlutning på någonstans mellan 8-15%.

Som jämförelse är stigningen från Tännäskröket ca 3,5 km lång med en snittlutning på 3,9%.
Stigningen från Sörvattnet till högsta punkten på väg mot Lofsdalen är ca 4,8 km med en snittlutning på ca 2,4%. Givetvis kan det vara jobbigt, men långt ifrån omöjligt.

Ett bra tips när/om du är ute och tränar för det här, är att ta några backar i närheten och testa dessa.
När du sedan kommer(eller innan du ger dig ut) hem kan du räkna ut hur branta de var så du har något att jämföra med.
Det kommer att gå kanonbra, det är jag helt övertygad om!
Som någon annan skrev, lätta växlar är bra, gott om energi och vatten, samt tid(stressa inte utan njut).

Cykla Östersund - Idre!
Klart du fixar det! Men bra planering är a och o för att det ska bli riktigt roligt. Sikta på bra väder med, det underlättar i dessa trakter. Vi ser fram emot en RR med fina bilder här på happy.

Jag hoppas verkligen på bra väder! Men tyvärr är det inget man kan råda över. Datumet är satt så det är bara till att cykla i regn om det regnar ?

Cykla Östersund - Idre!
Det låter nog värre än vad det är.
Backarna du ska uppför är långt ifrån sådana som du kanske har sett när det tävlas på cykel på tv. De backarna(och nu generaliserar jag vilt) är 5-25 km långa(nu pratar vi alperna, dolomiterna, Pyrenéerna) och har en snittlutning på någonstans mellan 8-15%.

Som jämförelse är stigningen från Tännäskröket ca 3,5 km lång med en snittlutning på 3,9%.
Stigningen från Sörvattnet till högsta punkten på väg mot Lofsdalen är ca 4,8 km med en snittlutning på ca 2,4%. Givetvis kan det vara jobbigt, men långt ifrån omöjligt.

Ett bra tips när/om du är ute och tränar för det här, är att ta några backar i närheten och testa dessa.
När du sedan kommer(eller innan du ger dig ut) hem kan du räkna ut hur branta de var så du har något att jämföra med.
Det kommer att gå kanonbra, det är jag helt övertygad om!
Som någon annan skrev, lätta växlar är bra, gott om energi och vatten, samt tid(stressa inte utan njut).

Backar har vi gott om här där jag bor. Går inte att cykla en runda utan backar så det är väl ett plus!
Däremot är backarna här kanske inte superlånga men bättre än att bara ha cyklat platt innan ?

Cykla Östersund - Idre!
Från Idre rekommenderar jag Foskrosvägen tills du kommer till 311 och sedan 311 till Sörvattnet och vidare till Lofsdalen. Mycket lugn och vacker väg att färdas längs.
Se där ! Samma höjdskylt som jag knäppte på tidiga våren när det var snö, bilden i tråden jag länkade till. Jäklar vad jag frös efter blivit riktigt varm upp till den när jag rullade nerför till Lofsdalen. Men det var bara plus 1 den dagen....
Foskrosvägen är riktigt fin men en bit grus, men det är det ju över Idrefjäll med. Bara asfaltalternativet är ju onödigt långt och ganska tråkigt. Skapligt breda däck är ju inte fel att ha här , både gruskörning och grov asfalt på 311:an gör ju det hela bekvämare. Kört här med 4-seasons 28:or och det var funkis.

Cykla Östersund - Idre!
Cykla Östersund - Idre!
Med de där runderna som träning kommer du fixa det galant!
Jag är tyvärr inte uppe förrän i juli, annars hade jag sällt upp ett servicetält med lite förnödenheter mellan Tännäs och Idre ?

Jag hoppas det ?
Men va synd! Jag får klara mig ändå ?
I fredags kom väskorna så nu kan jag börja och planera packningen! Det borde räcka med en regnjacka, regnbyxor känns onödigt?

Cykla Östersund - Idre!
Jag hoppas det ?
Men va synd! Jag får klara mig ändå ?
I fredags kom väskorna så nu kan jag börja och planera packningen! Det borde räcka med en regnjacka, regnbyxor känns onödigt?
Det kommer gå fint. Men en bra sak är att verkligen testa kläderna du ska använda så du vet vad som känns bra i olika förhållanden. Testa att cykla en träningsrunda med de regnkläder du tänkt dig i riktigt grisväder och utvärdera. Ett riktigt bra plagg som verkligen funkar är bättre än flera halvdana. Att kunna klä sig rätt är svårare än att cykla långt och det är erfarenhet som gäller, nya oprövade grejor ska man undvika på långturer.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp