Cykla Östersund - Idre!

Cykla Östersund - Idre!
Finns säkert vandringsleder & mtbleder också....
.
L1.JPG

Cykla Östersund - Idre!
Idag var jag så himla trött och slut så jag bara cyklade och cyklade så jag skulle komma fram fort.?
Tog i princip inga bilder då jag ändå ska tillbaka 1.5 mil typ på fredag för att ta mig till Idre.
Imorgon ska jag vila är det tänkt. Men det börjar redan krypa i kroppen så nånting måste jag göra för att fördriva tiden. Kom gärna med tips!
Visa bilaga 423001
Bubblet korkas upp på lördag då jag kommit fram till Särna och cyklingen är slut.?
Förslag på aktivitet är att cykla upp längs Hovärksvägen. Ställ cykel på parkeringen högst upp och promenera upp på Hovärkens topp. Tar väl ngn timme. Ingen särskilt jobbig tur och fin utsikt. Annars finns nog inte jättemkt att göra just nu...

Cykla Östersund - Idre!
Har helt missat att gå in och läsa denna RR men nu gjorde jag det. Mycket trevligt. Tack för att du delar med dig.

Ett tips om man fryser när det går utför och man bara sitter och rullar är att bromsa så mycket att man behöver trampa på en del. Dels får man typiskt ner farten vilket gör att det blir mindre kylande fartvind men framför allt får man jobba lite och får upp värmen. Kan kännas rätt larvigt/korkat, men om man som jag hatar att frysa är det i mitt tycke att föredra. Åtminstone så länge man inte gått totalt tom på energi. Sen funkar det sämre i riktigt branta backar men det är det ju ganska ont om i Sverige.

Cykla Östersund - Idre!
Bra jobbat , du har en plan och fixar det ! Långcykling när det är som bäst (förutom vädret som inte verkar samarbeta).
Har inga särskilda tips i Lofsdalen förutom turen runt sjön som verkar trevlig. När du passerar Fjätervålen och har tid så rekommenderar jag att titta ner till Fjätfallen https://www.google.com/maps/place/F...d3979b10477555c!8m2!3d61.9395359!4d13.0498267 , ett kort stycke från 311:an. Mycket vatten i forsen så här års, riktigt mäktigt.

Cykla Östersund - Idre!
Har helt missat att gå in och läsa denna RR men nu gjorde jag det. Mycket trevligt. Tack för att du delar med dig.

Ett tips om man fryser när det går utför och man bara sitter och rullar är att bromsa så mycket att man behöver trampa på en del. Dels får man typiskt ner farten vilket gör att det blir mindre kylande fartvind men framför allt får man jobba lite och får upp värmen. Kan kännas rätt larvigt/korkat, men om man som jag hatar att frysa är det i mitt tycke att föredra. Åtminstone så länge man inte gått totalt tom på energi. Sen funkar det sämre i riktigt branta backar men det är det ju ganska ont om i Sverige.
Bra tips! Men nu verkar solen och värmen äntligen vara här, äntligen! ☀️

Cykla Östersund - Idre!
Bra jobbat , du har en plan och fixar det ! Långcykling när det är som bäst (förutom vädret som inte verkar samarbeta).
Har inga särskilda tips i Lofsdalen förutom turen runt sjön som verkar trevlig. När du passerar Fjätervålen och har tid så rekommenderar jag att titta ner till Fjätfallen https://www.google.com/maps/place/Fjätfallen/@61.9395359,13.0498267,15z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x6d3979b10477555c!8m2!3d61.9395359!4d13.0498267 , ett kort stycke från 311:an. Mycket vatten i forsen så här års, riktigt mäktigt.
Det ska jag försöka att komma ihåg imorgon när jag åker! Men när man väl sitter på cykeln så är det så lätt att man bara trampar på ?

Cykla Östersund - Idre!
Nu ligger jag här på soffan och tittar inför morgondagens rutt. Enligt Google Maps så ska jag cykla visa foskros och inte fjätervålen. Hur skulle ni ha gjort? ?

Cykla Östersund - Idre!
Rent spekulativt borde Foskrosvägen erbjuda mindre trafik då den har ett grusparti. Jag skulle dock välja utifrån vad som eventuellt finns att se. Har tyvärr dålig koll på sevärdheterna i området.

Om du gillar backar så kan ju ett alternativ vara att köra Fjätervålen-Idre fjäll och upp till Nipfjällets sommarparkering som tekniskt sett torde vara ett bergspass. Där får du dock vända och åka ner mot Idre.

Cykla Östersund - Idre!
Jag hade kört via Fjätervålen för att det är lite mer fjällutsikt och mindre grusväg till Idre Fjäll via Gränjåsvallen till Idre. Du kan ju fortsätta ner till 70:an direkt utan passera Idre mot Särna fast det var väl inte planen. Nipfjället är jättevackert men som sagt en ganska brant återvändsväg på knappt 2 mil. Jag är duktigt slut upp där så rast ,vila brukar behövas innan man far ner igen.
Väg 70 Idre mot Särna är inte kul att cykla på tycker jag , ganska mycket snabb trafik och inga vägrenar. Men Foskrosvägen är fin den med och kanske lite mindre backar än över Idre Fjäll. Ansträngingsmässigt går det nog på ett ut. Vinden har ju betydelse med för vad som känns bäst för dagen. Trafiken är sällan ett problem på nån av de här vägarna utom 70:an. Lycka till !

Senast ändrad:
Cykla Östersund - Idre!
Bra kämpat så här långt!
Av de två vägarna hade jag valt foskrosvägen, alla dagar i veckan. Tyckte grusvägen på vissa ställen var skönare än asfalten mot Idre/Särna-hållet, då asfalten var ganska grov. Samt att naturenupplevelsen är mycket större och finare över Forskros än förbi Fjätervålen, enligt mitt tycke. Det är väl just Fjätervålen och vattnet som rinner jämte en bit som är tjusningen på asfaltssträckan, i mitt tycke är den upplevelsen mindre än gruset och Foskros.

Edit: Grusvägen upp mot Nippfjället var ingen fröjd att cykla på när jag cyklade på den, riktigt dålig efter vinter (grov tvättbräda). Är vägen fin är det värt att cykla upp och njuta av vyerna och farten nedför ned mot Idre.

Cykla Östersund - Idre!
Har själv aldrig cyklat Foskros, men förutsatt att grusdelen är dräglig hade jag nog valt den vägen pga av det som patten skrev ovan. Du kanske kan kolla med någon local i Lofsdalen och få en bedömningen hur väglaget är på grussträckan?
Bara att ladda upp med gott käk och bra med sömn så kommer det gå hur bra som helst!

Cykla Östersund - Idre!
Tack för all input! Jag kör foskros. Känns som bäst då det även är den vägen som Google Maps visar så jag slipper cykla fel igen. ?

Har haft sån sjuk tristess idag. Längtar tills imorgon och jag får börja cykla igen. Tog en svängom på cykeln ikväll bara för att fördriva lite tid och för att få röra lite på mig. Det kändes rakt konstigt att cykla utan väskorna nu, tyngdpunkten och balansen kändes off.?

Imorgon ser det ut som att det ska vara sol hela dagen men det skulle ju inte regna igår heller så vi får se om det stämmer. ?

Cykla Östersund - Idre!
Nu ligger jag här på soffan och tittar inför morgondagens rutt. Enligt Google Maps så ska jag cykla visa foskros och inte fjätervålen. Hur skulle ni ha gjort? ?
Hade tveklöst svängt vänster i Sörvattnet och väg 311 sedan cyklat in mot Nipfjället så man passerar Idre fjäll på vägen ner till byn. Kommer garanterat inte vara någon störande mängd bilar och det är vackert.
Var ett bra tag sedan jag var på Foskrosvägen men jag vill minnas att väglaget är riktigt risigt = inte kul att cykla på om man inte har breda däck.

Cykla Östersund - Idre!
Hade tveklöst svängt vänster i Sörvattnet och väg 311 sedan cyklat in mot Nipfjället så man passerar Idre fjäll på vägen ner till byn. Kommer garanterat inte vara någon störande mängd bilar och det är vackert.
Var ett bra tag sedan jag var på Foskrosvägen men jag vill minnas att väglaget är riktigt risigt = inte kul att cykla på om man inte har breda däck.
Nu fick jag beslutsångest igen. ? Hade varit skönt att cykla foskros då den vägen blir kortare och mindre backar...
Ska fråga runt lite här i Lofsdalen innan jag far!

Cykla Östersund - Idre!
+1
Blev det något svar från någon boende i Lofsdalen hur väglaget är på Foskros?
Hur som helst, hoppas jag att du får en fin sista dag på cykeln!

Cykla Östersund - Idre!
Klockan 10 fick jag äntligen börja trampa igen! Så skönt, ångrar att jag tog en vilodag. Mentalt va nog den den jobbigaste bara för att jag har så svårt för att göra ingenting. ?

Hur som helst, vyerna från Lofsdalen var minst lika fina som när jag kom till Lofsdalen.
Jag valde att cykla Foskros, frågade ingen utan tänkte att det ordnar sig nog om det visar sig att den är hemsk.

Ärligt talat så tycker jag att det gick bra att cykla, är väl lite härdad sen turen mellan Östersund-Börtnan och grovgruset som va över flatruet!
Vissa partier var det väldigt mycket lösgrus över hela vägen men då cyklade jag bara långsammare.
Tog mig en liten fikapaus i Foskros, väldigt mysigt litet vindskydd.

Helt klart den lättaste biten på den här turen men gissar att de 3 milen som är kvar till Särna knappt kommer kännas imorgon. Hade det inte varit för att jag måste invänta min man och för att jag redan hade bokat boende i Idre hade jag nog fortsatt till Särna på en gång! Kaxig tjej. ?

Vädret har varit fantastiskt!!!!!
Äntligen sol! ☀️
Och inte för varmt heller, härliga vindar som har svalkat. Däremot har jag fått världens finaste bränna och jag nådde inte riktigt att smörja överallt på ryggen så självklart har jag bränt mig lite. ?

Nu sitter jag och har precis ätit en pizza. Livet känns bra härligt ändå!
IMG_20200612_115458.jpg

IMG_20200612_125734.jpg
IMG_20200612_131103.jpg
IMG_20200612_134402.jpg

Cykla Östersund - Idre!
Underbart att läsa din live RR!
Fina bilder och väl beskrivet.
Grattis till din första(?) längre cykeltur, jag misstänker att det inte blir den sista.
Avslutas den imorgon med en bild på födelsedagsbubblet?

Cykla Östersund - Idre!
Sista dagen på min lilla tur! Känns väldigt skönt just nu, är trött, sliten, ont i höger knä och har hemlängtan.

I alla fall så började dagen med frukost på b&b:et som jag sov på i Idre. Så mysigt äldre par som hade det!
Visste att jag inte behövde skynda iväg så jag började inte cykla förens 10.30.
Cyklingen från Idre till Fulufjälllsgården var inte alls utmanade, inga backar att tala om och inte särskilt långt. Asfalt hela vägen och sol!
Däremot var den sjukt tråkig, inte så mycket att titta på förens det var ungefär 1.5 mil kvar, då började man få se lite fjäll igen!
IMG_20200613_115934.jpg
Snapchat-1842759351.jpg
IMG_20200613_123520.jpg

Tog några pauser för att dricka och kika på utsikten. ?
Trampade på och kom tillslut fram till Fulufjälllsgården!
Fick en konstig känsla när jag klev av cykeln för "sista" gången. Blev lite känslosam att jag lyckades!

Hade mina tvivel hur det skulle gå, har aldrig cyklat långt, i flera dagar i streck eller med packning.
Den här turen har jag gråtit av glädje, frustration och rädsla (för björnar). Jag har känt eufori och ensamhet. Och jag har känt en stor tacksamhet till mina ben och min cykel som tagit mig fram utan större problem och min man som har lyssnat på alla upp och ner gångar under den här turen. ?

Att jag dessutom gjorde det helt själv var det många som hade sina synpunkter om. En tjej cykla själv!
Tydligen finns det många våldtäktsmän och mördare som har en fetisch för tjejer på cykel men jag hade turen att inte träffa nån sån! ?

Nu har min man kommit fram och vi har äntligen skålat för min cykeltur och min födelsedag!
IMG_20200613_181351.jpg

Tack till alla er som har följt med mig på den här resan, utan er hade det varit så mycket tyngre. Alla tips och all pepp har gjort så mycket för mig på kvällarna när jag har suttit själv på mina diverse boenden. All kärlek till er!❤️

Nu ska jag inte cykla på några dagar och bara mysa i att jag har cyklat ungefär 37 mil.
Men självklart har jag redan tankar på vart nästa tur går, Stekenjokk kanske. ?

Cykla Östersund - Idre!
Grattis till en fin bedrift!

Om du redan nu börjat planera nästa tur låter det som du blivit smittad av turistcyklingssjukan - en mycket trevlig åkomma som i många fall också visat sig vara svår att helt bli av med. Även om man emellanåt tror att man blivit kvitt den så kommer den väldigt lätt tillbaka. Ser fram emot RR:ar från kommande cykeläventyr.

Cykla Östersund - Idre!
Kul att det blev bra, och att du upptäckte en ny grej. :cool: Till nästa tur kan du ju testa att campa, lite tyngre packning, men då kan man cykla så långt eller kort man vill varje dag, och stanna & campa varsomhelst på fina ställen, helt klart värt det !

Cykla Östersund - Idre!
Kul att du gillade din cykeltur och fick med dig bra erfarenheter!
Det är sällan man sover så skönt som efter en dagsetapp på cykeln, och med lite tur vaknar man upp utvilad inför nästa etapp :giggle:
Ser redan nu fram emot kommande RR:s.
Starkt kört!

Cykla Östersund - Idre!
Kul att det blev bra, och att du upptäckte en ny grej. :cool: Till nästa tur kan du ju testa att campa, lite tyngre packning, men då kan man cykla så långt eller kort man vill varje dag, och stanna & campa varsomhelst på fina ställen, helt klart värt det !
Om det är värt det skulle jag säga beror på personlighet, var man ska cykla och hur långa dagsetapper man kan tänka sig (ffa tidsmässigt).

För min del vore det enbart värt det i fall boendemöjligheterna var så begränsande att "husboende" allvarligt skulle påverka möjligheten att genomföra tänkt rutt på ett vettigt sätt. Jag har inget emot att vara ute och trampa rätt många timmar per dag och det är inget problem om det är lite jobbigt och tar emot på vägen. När cykeldagen är slut uppskattar jag dock ett visst mått av bekvämlighet och en "markservice" som jag inte riktigt förknippar med campingalternativet.

Det finns absolut turer jag funderat på att cykla där det kanske är för knöligt att bara förlita sig på boenden i hus och där eget tak (=tält) är att föredra. Dock har jag så enormt många turer som jag är sugen på där boendet inte är problematiskt att finna och då blir det lätt den typen av turer jag väljer.

Men, som sagt, det är mina val och jag har full förståelse för att andra människor har andra preferenser och landar i andra slutsatser. Vore ju tråkigt om alla gjorde "samma lika".

Cykla Östersund - Idre!
Innan den här turen så hade jag faktiskt tankarna på att man kanske skulle testa att tälta. Men såhär i efterhand så här jag kommit fram till att det är väldigt skönt att kunna duscha, gå på toa och sova i en säng. ?

Cykla Östersund - Idre!
nere i europa lär det vara en bra taktik att ändå ha med sig tält, fråga lämpliga markägare om lov att sätta upp det, vilket i det flesta fall innebär att man erbjuds en säng:)

tack för helskön rr. körde själv bil från östersund till mälardalen igår. björn som du tänkt på en del rapporterades för några dagar sedan finnas vid rondellen i brunflo.

av alla ställen.

Cykla Östersund - Idre!
Innan den här turen så hade jag faktiskt tankarna på att man kanske skulle testa att tälta. Men såhär i efterhand så här jag kommit fram till att det är väldigt skönt att kunna duscha, gå på toa och sova i en säng. ?

Ja det är ju upp till var och en hur man vill göra och vilka upplevelser man vill ha. Jag har alltid campat, gillar enkelheten och flexibiliteten, och att man kan stanna på ett fint ställe varsomhelst när man känner för det. Har nog campat ca 1000 nätter i ett litet tält vid det här laget ...

Cykla Östersund - Idre!
nere i europa lär det vara en bra taktik att ändå ha med sig tält, fråga lämpliga markägare om lov att sätta upp det, vilket i det flesta fall innebär att man erbjuds en säng:)

tack för helskön rr. körde själv bil från östersund till mälardalen igår. björn som du tänkt på en del rapporterades för några dagar sedan finnas vid rondellen i brunflo.

av alla ställen.
Usch för björn! Tur den höll sig i Brunflo och inte dom trakter som jag var i. ? Fast jag lever efter att björnar bara finns på djurpark så den måste helt klart ha rymt från en närliggande djurpark. ??

Cykla Östersund - Idre!
man får väl prata lite lugnt med den om det blir ett möte någon gång. nästan ingen utan bössa lär i modern tid i sverige råkat illa ut med björn?

har själv cyklat intill älgar, ren och även delat en vildsvinsflock. båda parter blir mest förvånade känns det som. fina möten skulle jag säga. och lite rävar ser man ju ibland

Cykla Östersund - Idre!
Nu väcker jag tråden till liv igen och ser om någon har lust att svara.☺️
Nu är det snart dags för att cykla igen! Inte Östersund - Idre men i samma område som sist då chansen för att Norge ska öppna gränserna i början på juni känns näst intill obefintlig.?

Lägger upp en länk på rutten jag har tänkt och hoppas ni kan öppna den!

Jag har alltså tänkt cykla Östersund - Åsarna - Hede - Tännäs - Lofsdalen - Vemdalen

Kommer stanna en natt på varje ställe förutom i Hede, tänkte ta en dag med vandring på Sonfjället.

Är det någon som cyklat i trakterna som har tips om vägar eller liknande? ☺️

Cykla Östersund - Idre!
Jag har cyklat delar av det du tänker cykla, vemdalen, hede, funäsdalen och lofsdalen. Det enda jag skulle kika vidare på är lofsdalen till vemdalen. När jag cyklade kikade jag på vägarna som du ritat in men beslöt mig för att följa väg 84 hela vägen till avfarten mot vemdalen. Jag var inte allt för äventyrslysten där och då och tog därför asfaltsvägen. Dock är det en väg som är smal, i förhållande till hastighetsgräns, och kunde ibland kännas lite riskfylld. Det gick bra då det var lite trafik men de som passerade gjorde det i ganska hög hastighet.

Cykla Östersund - Idre!
Jag har cyklat delar av det du tänker cykla, vemdalen, hede, funäsdalen och lofsdalen. Det enda jag skulle kika vidare på är lofsdalen till vemdalen. När jag cyklade kikade jag på vägarna som du ritat in men beslöt mig för att följa väg 84 hela vägen till avfarten mot vemdalen. Jag var inte allt för äventyrslysten där och då och tog därför asfaltsvägen. Dock är det en väg som är smal, i förhållande till hastighetsgräns, och kunde ibland kännas lite riskfylld. Det gick bra då det var lite trafik men de som passerade gjorde det i ganska hög hastighet.
Ah just det! Finns ju två andra alternativ av vägar den sträckan om jag inte såg helt fel! Håller mig borta från väg 84 då, vill helst komma hem levandes. ?

Cykla Östersund - Idre!
Ah just det! Finns ju två andra alternativ av vägar den sträckan om jag inte såg helt fel! Håller mig borta från väg 84 då, vill helst komma hem levandes. ?

Det förstår jag ? men när jag kollade alternativ så fick jag ett som gick nästan rakt igenom fjället, det lockade tills jag insåg att det var mer av vandringsled än egentlig väg att cykla på. Kan vara värt att kolla vägarna skick. Tråkigt att göra fel vägval och behöva vända och få en rejäl omväg, kan ju ta död på motivationen ganska kraftigt ?

Cykla Östersund - Idre!
Det här kan vara en alternativ väg! Den funderade jag på när jag cyklade där! Åskan gick mellan Lofsdalen och Hede den dagen och valde därför att ta 84:an. Hur den markerade vägen är har jag ingen aning om.

Bilagor

• Screenshot_20210427-214113_Maps.jpg
    Screenshot_20210427-214113_Maps.jpg
    108.6 KB · Besök: 54
Cykla Östersund - Idre!
Det här kan vara en alternativ väg! Den funderade jag på när jag cyklade där! Åskan gick mellan Lofsdalen och Hede den dagen och valde därför att ta 84:an. Hur den markerade vägen är har jag ingen aning om.
Ja precis eller kanske den här!
Screenshot_20210428-185708.png

Det är väl hugget som stucket egentligen och båda borde rimligtvis vara hyfsade vägar eftersom dom finns med på Maps eller? ?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp