Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Klavikel sa:2 tim är ju rent spontant inte nån "längre" runda för nästan vilken cyklist som helst.
Hur länge tänkte du vara fastande för träning då? Jag äta nån macka 2-3 tim innan träning men det är heller inget problem med att inte äta något sedan lunch om jag tränar 18-21 sen hem, spola av cykel och sen dusch o till sist kvällsmacka.
Då är klockan runt 22 så det är inga problem med 10 tim iaf.
Jag tror det handlar väldigt mkt om att det är en vanesak också, du får väl vänja kroppen lite åt gången att äta mindre och mindre under några veckor.
För min egen del så kan jag känna både hunger och trötthet innan ett pass men när man väl kör igång så försvinner det nästan alltid efter första kvarten sen är det som vanligt igen.
Är du rädd att dimpa i energi kan du ju alltid ta med dig en enegibar eller ett par gel så du alltid tar dig hem.
Klavikel sa:Jag tror det handlar väldigt mkt om att det är en vanesak också, du får väl vänja kroppen lite åt gången att äta mindre och mindre under några veckor.
För min egen del så kan jag känna både hunger och trötthet innan ett pass men när man väl kör igång så försvinner det nästan alltid efter första kvarten sen är det som vanligt igen.
Är du rädd att dimpa i energi kan du ju alltid ta med dig en enegibar eller ett par gel så du alltid tar dig hem.
krull sa:Jag skrev efter 2 timmar för att det är väl ungefär där man börjar gå på sina reserver beroende på vana.
Tanken var att gå i stort sett direkt från sängen upp på cykeln.
NLC sa:Klavikel sa:Jag tror det handlar väldigt mkt om att det är en vanesak också, du får väl vänja kroppen lite åt gången att äta mindre och mindre under några veckor.
+1 på det.
niklassson sa:Kcal in - kcal ut = viktförändring . Fattar inte hur svårt de ska vara
ohellstrom sa:NLC sa:Klavikel sa:Jag tror det handlar väldigt mkt om att det är en vanesak också, du får väl vänja kroppen lite åt gången att äta mindre och mindre under några veckor.
+1 på det.
Eller nästan... skit i att ta med något. ”Hunger” i det här fallet är en mental barriär att komma över. Det är lättare om det INTE ligger en bar i fickan. Vi talar ju inte om livshotande tillstånd...
NLC sa:ohellstrom sa:NLC sa:Klavikel sa:Jag tror det handlar väldigt mkt om att det är en vanesak också, du får väl vänja kroppen lite åt gången att äta mindre och mindre under några veckor.
+1 på det.
Eller nästan... skit i att ta med något. ”Hunger” i det här fallet är en mental barriär att komma över. Det är lättare om det INTE ligger en bar i fickan. Vi talar ju inte om livshotande tillstånd...
Fast åas är ju en bar typ < 300 kcal och en gel < 100 kcal så med en bar (eller 3 gels) det blir mer som en liten snuttefilt än något större energitillskott under ett längre träningspass. Sen kan man mycket väl klara sig helt utan också =)
fhloston sa:När jag började cykla på tom mage (inga kolhydrater 3timmar innan passet) så hade jag några gånger när jag minibonkade (tog slut). Då fyllde jag på med något socker. Efter dess så har kroppen klarat av att ställa om till fettförbränning även om jag känt mig energilös innan passet.
Det är bra för uthållighet, om det är bra för kroppen vet jag inte.
Örjan Lax sa:Vad som är värre än ren energibrist till benen och som många sällan pratar om, är att hjärnan blir trögare och fattar inte snabba beslut lika klockrent när man kört tomt länge, jämfört med när man har gott om energi och bra blodsockernivåer i kroppen.
Örjan Lax sa:Många singelolyckor (och även med bil/andra fordon inblandat) på cykel kan nog med sannolikhet bero på att cyklisten är "envis" och plågar sig själv länge i onödan med sin HTFU-mentalitet. Men det är väl status att berätta om efteråt, hur långt man kommer på bara vatten och luft... :()
Okej, tack för info. Jag bara refererade till min egen erfarenhet med vilken jag upplevt att jag tänker snabbare och har bättre reaktionsförmåga i t.ex. stadstrafik eller på teknisk stigcykling när jag har fyllda energidepåer, men det kan förstås vara inbillning eftersom jag saknar studier eller källhänvisning.NLC sa:Örjan Lax sa:Vad som är värre än ren energibrist till benen och som många sällan pratar om, är att hjärnan blir trögare och fattar inte snabba beslut lika klockrent när man kört tomt länge, jämfört med när man har gott om energi och bra blodsockernivåer i kroppen.
Det behöver inte ens ha med energibalans och blodsockernivå att göra utan att den "trögheten" kommer redan när man anstränger sig fysiskt och muskler och hjärna tvingas dela på en begränsad budget, t.ex. https://www.nature.com/articles/s41598-017-14186-2
NLC sa:Örjan Lax sa:Många singelolyckor (och även med bil/andra fordon inblandat) på cykel kan nog med sannolikhet bero på att cyklisten är "envis" och plågar sig själv länge i onödan med sin HTFU-mentalitet. Men det är väl status att berätta om efteråt, hur långt man kommer på bara vatten och luft... :()
Intressant teori, hade varit ännu intressantare om det fanns en eller flera studier på ämnet.
ohellstrom sa:NLC sa:ohellstrom sa:NLC sa:Klavikel sa:Jag tror det handlar väldigt mkt om att det är en vanesak också, du får väl vänja kroppen lite åt gången att äta mindre och mindre under några veckor.
+1 på det.
Fast åas är ju en bar typ < 300 kcal och en gel < 100 kcal så med en bar (eller 3 gels) det blir mer som en liten snuttefilt än något större energitillskott under ett längre träningspass. Sen kan man mycket väl klara sig helt utan också =)
Snuttefilt var ordet, sa Bull.
Du vet ju vad jag tycker om vuxna människor som snacksar desperat efter en liten stunds cykling. Det sitter bara i huvudet.
staine sa:ohellstrom sa:NLC sa:ohellstrom sa:NLC sa:Klavikel sa:Jag tror det handlar väldigt mkt om att det är en vanesak också, du får väl vänja kroppen lite åt gången att äta mindre och mindre under några veckor.
+1 på det.
Du vet ju vad jag tycker om vuxna människor som snacksar desperat efter en liten stunds cykling. Det sitter bara i huvudet.
Har du aldrig bonkat? Det har jag. Var inte kul. En banan och jag hade kunnat ta mig hem. Nu var det bara 4 km hem så jag klarade det men det var fanemej mig nätt o jämnt!
Med åren verkar det dock som att man utvecklar en förmåga att köra längre med mindre intag, av både vatten och mat.
Man får väl börja med att testa kortare rundor för att därefter öka.
Örjan Lax sa:Okej, tack för info. Jag bara refererade till min egen erfarenhet med vilken jag upplevt att jag tänker snabbare och har bättre reaktionsförmåga i t.ex. stadstrafik eller på teknisk stigcykling när jag har fyllda energidepåer, men det kan förstås vara inbillning eftersom jag saknar studier eller källhänvisning.NLC sa:Örjan Lax sa:Vad som är värre än ren energibrist till benen och som många sällan pratar om, är att hjärnan blir trögare och fattar inte snabba beslut lika klockrent när man kört tomt länge, jämfört med när man har gott om energi och bra blodsockernivåer i kroppen.
Det behöver inte ens ha med energibalans och blodsockernivå att göra utan att den "trögheten" kommer redan när man anstränger sig fysiskt och muskler och hjärna tvingas dela på en begränsad budget, t.ex. https://www.nature.com/articles/s41598-017-14186-2
Örjan Lax sa:NLC sa:Örjan Lax sa:Många singelolyckor (och även med bil/andra fordon inblandat) på cykel kan nog med sannolikhet bero på att cyklisten är "envis" och plågar sig själv länge i onödan med sin HTFU-mentalitet. Men det är väl status att berätta om efteråt, hur långt man kommer på bara vatten och luft... :()
Intressant teori, hade varit ännu intressantare om det fanns en eller flera studier på ämnet.
Studier har jag alltså inga att hänvisa till eftersom jag skrev "kan nog med sannolikhet" vilket mest var menat som ett antagande och personlig åsikt.
ohellstrom sa:Nu är jag lite irriterad eftersom Örjan Lax anklagat mig för att vara en trafikfara eftersom jag dristar mig att cykla runt utan att sockerknarka i tid och otid, men jag är på fullt allvar lite förbryllad kring hur det kan gå till att man plötsligt knappt kan cykla 4km till men menar att en banan hade gjort hela skillnaden...
Jag säger inte att jag inte varit trött eller hungrig eller haft glädje av att jag haft mat med mig, men detta att inte kunna ta sig en meter till?
NLC sa:Örjan Lax sa:Okej, tack för info. Jag bara refererade till min egen erfarenhet med vilken jag upplevt att jag tänker snabbare och har bättre reaktionsförmåga i t.ex. stadstrafik eller på teknisk stigcykling när jag har fyllda energidepåer, men det kan förstås vara inbillning eftersom jag saknar studier eller källhänvisning.NLC sa:Örjan Lax sa:Vad som är värre än ren energibrist till benen och som många sällan pratar om, är att hjärnan blir trögare och fattar inte snabba beslut lika klockrent när man kört tomt länge, jämfört med när man har gott om energi och bra blodsockernivåer i kroppen.
Du får mycket väl ha den erfarenheten men när du skriver att något _ÄR_ på ett visst sätt får man gärna associationen att det inte bara är byggt på egen upplevelse utan på något sätt har påvisats i t.ex. en studie.
Örjan Lax sa:NLC sa:Örjan Lax sa:Många singelolyckor (och även med bil/andra fordon inblandat) på cykel kan nog med sannolikhet bero på att cyklisten är "envis" och plågar sig själv länge i onödan med sin HTFU-mentalitet. Men det är väl status att berätta om efteråt, hur långt man kommer på bara vatten och luft... :()
Studier har jag alltså inga att hänvisa till eftersom jag skrev "kan nog med sannolikhet" vilket mest var menat som ett antagande och personlig åsikt.
Då kanske det är passar bättre att skriva "jag tror" eller "min åsikt är".
ohellstrom sa:staine sa:ohellstrom sa:NLC sa:ohellstrom sa:NLC sa:Klavikel sa:Jag tror det handlar väldigt mkt om att det är en vanesak också, du får väl vänja kroppen lite åt gången att äta mindre och mindre under några veckor.
+1 på det.
Har du aldrig bonkat? Det har jag. Var inte kul. En banan och jag hade kunnat ta mig hem. Nu var det bara 4 km hem så jag klarade det men det var fanemej mig nätt o jämnt!
Med åren verkar det dock som att man utvecklar en förmåga att köra längre med mindre intag, av både vatten och mat.
Man får väl börja med att testa kortare rundor för att därefter öka.
Vad innebär det egentligen att bonka?
Nu är jag lite irriterad eftersom Örjan Lax anklagat mig för att vara en trafikfara eftersom jag dristar mig att cykla runt utan att sockerknarka i tid och otid, men jag är på fullt allvar lite förbryllad kring hur det kan gå till att man plötsligt knappt kan cykla 4km till men menar att en banan hade gjort hela skillnaden...
Jag säger inte att jag inte varit trött eller hungrig eller haft glädje av att jag haft mat med mig, men detta att inte kunna ta sig en meter till?
NLC sa:Det bästa att ha med sig på vägen måste ju ändå vara en kompis som man kan ha en beef med när hungern slår till =)
krull sa:Någon som testat att cykla längre rundor på tom mage?
Tänkte prova detta pga övervikt men är lite osäker på vad som händer efter typ 2 timmar.
/Micke
Vad är en flabb? Med vänlig hälsning Stockholm.:)Jeppe_E sa:15 mil på en flabb yoghurt i söndags. Sista 4 milen vart lite halvsega. Var rätt hungrig när jag kom hem.
WSMC sa:Vad är en flabb? Med vänlig hälsning Stockholm.:)Jeppe_E sa:15 mil på en flabb yoghurt i söndags. Sista 4 milen vart lite halvsega. Var rätt hungrig när jag kom hem.
Klart som korvspad nu.....Snart behövs ett sydländskt lexikon tror jag:)ohellstrom sa:WSMC sa:Vad är en flabb? Med vänlig hälsning Stockholm.:)Jeppe_E sa:15 mil på en flabb yoghurt i söndags. Sista 4 milen vart lite halvsega. Var rätt hungrig när jag kom hem.
”Ah du, jag får en flabbfull!?!”
+1WSMC sa:Klart som korvspad nu.....Snart behövs ett sydländskt lexikon tror jag:)ohellstrom sa:WSMC sa:Vad är en flabb? Med vänlig hälsning Stockholm.:)Jeppe_E sa:15 mil på en flabb yoghurt i söndags. Sista 4 milen vart lite halvsega. Var rätt hungrig när jag kom hem.
”Ah du, jag får en flabbfull!?!”
laasesku sa:krull sa:Någon som testat att cykla längre rundor på tom mage?
Tänkte prova detta pga övervikt men är lite osäker på vad som händer efter typ 2 timmar.
/Micke
Tycker ditt tankesätt är lite skevt :)
Bättre äta sig smalare genom att äta rätt istället för att äta mycket mindre eller som i detta fall inget alls
Tror inte du skulle ”tjäna” jättemycket på o cykla på tom mage.