Cykla på fastande mage.

krull

Medlem
Cykla på fastande mage.
Någon som testat att cykla längre rundor på tom mage?
Tänkte prova detta pga övervikt men är lite osäker på vad som händer efter typ 2 timmar.

/Micke

Cykla på fastande mage.
Jag blir sjukt ledsen efter 30 minuter, utan att cykla. Inget jag rekommenderar. En välfylld mage är bästa huvudkudden.

Cykla på fastande mage.
Jepp, senast igår (gott väder och ivrig på att komma ut). För mig funkar det aldrig bra sett till prestation att köra med tomma depåer.

Cykla på fastande mage.
Ja, jag har provat att cykla 300km på fastande mage. På rundor kring 15mil har jag nästan aldrig med mig mat.

Har även provat att springa marathon på fastande mage.

Det äts för mycket - man måste kunna använda sina reserver!

Cykla på fastande mage.
2 tim är ju rent spontant inte nån "längre" runda för nästan vilken cyklist som helst.
Hur länge tänkte du vara fastande för träning då? Jag äta nån macka 2-3 tim innan träning men det är heller inget problem med att inte äta något sedan lunch om jag tränar 18-21 sen hem, spola av cykel och sen dusch o till sist kvällsmacka.
Då är klockan runt 22 så det är inga problem med 10 tim iaf.

Jag tror det handlar väldigt mkt om att det är en vanesak också, du får väl vänja kroppen lite åt gången att äta mindre och mindre under några veckor.
För min egen del så kan jag känna både hunger och trötthet innan ett pass men när man väl kör igång så försvinner det nästan alltid efter första kvarten sen är det som vanligt igen.

Är du rädd att dimpa i energi kan du ju alltid ta med dig en enegibar eller ett par gel så du alltid tar dig hem.

Cykla på fastande mage.
Klavikel sa:
2 tim är ju rent spontant inte nån "längre" runda för nästan vilken cyklist som helst.
Hur länge tänkte du vara fastande för träning då? Jag äta nån macka 2-3 tim innan träning men det är heller inget problem med att inte äta något sedan lunch om jag tränar 18-21 sen hem, spola av cykel och sen dusch o till sist kvällsmacka.
Då är klockan runt 22 så det är inga problem med 10 tim iaf.

Jag tror det handlar väldigt mkt om att det är en vanesak också, du får väl vänja kroppen lite åt gången att äta mindre och mindre under några veckor.
För min egen del så kan jag känna både hunger och trötthet innan ett pass men när man väl kör igång så försvinner det nästan alltid efter första kvarten sen är det som vanligt igen.

Är du rädd att dimpa i energi kan du ju alltid ta med dig en enegibar eller ett par gel så du alltid tar dig hem.

Jag skrev efter 2 timmar för att det är väl ungefär där man börjar gå på sina reserver beroende på vana.
Tanken var att gå i stort sett direkt från sängen upp på cykeln.

Cykla på fastande mage.
Klavikel sa:

+1 på det.

Cykla på fastande mage.
krull sa:
Jag skrev efter 2 timmar för att det är väl ungefär där man börjar gå på sina reserver beroende på vana.
Tanken var att gå i stort sett direkt från sängen upp på cykeln.

Ja det kanske är nåt sånt, har dålig koll på näringsfysiologi när det kommer till just träning.

Själv körde jag relativt hårda löppass för x antal år sedan, då sprang jag ofta på morgonen innan frukost för att undvika håll.
Hade en löptid på ca. 1tim 25min så är ju en bit under två tim. Däremot så är ju löpning lite mer högintensiv träning så kanske går att jämföra ändå.
Du ska nog inte alls vara rädd att testa lite längre rundor utan frukost om du är frisk i övrigt.

En reflektion som jag själv upplevt är att äter jag normal kvällen innan så känns det ok, har jag stoppat i mig massor med mat innan sänggående så brukar jag alltid vakna med ganska mkt hungerkänsla. Magen kör väl på med en liten extrados magsaft antar jag.

Cykla på fastande mage.
NLC sa:
Klavikel sa:

+1 på det.

Eller nästan... skit i att ta med något. ”Hunger” i det här fallet är en mental barriär att komma över. Det är lättare om det INTE ligger en bar i fickan. Vi talar ju inte om livshotande tillstånd...

Cykla på fastande mage.
niklassson sa:
Kcal in - kcal ut = viktförändring . Fattar inte hur svårt de ska vara

Jag tror nog alla förstår att om man äter mer än vad man förbränner så blir man tjock, men kcal in-kcal ut är ju precis vad alla människor lever efter och betyder varken viktuppgång eller viktnedgång, snarare ingen viktförändring alls.

Cykla på fastande mage.
Det är lite fel tänk av dig om du ska gå ner i vikt,tänk på att du kan bryta ner din kropp på det viset,men det beror ju lite på hur tom din mage är för två timmar är ju inte så mycket om du inte ligger på gränsen till max hela tiden,googla lite på ämnet eller kontakta viktväktarna för råd,men det är klart du ska cykla :) gärna med energi

Cykla på fastande mage.
Lungt och långt upp till 5h med lite träning inga problem med vatten i flaskan och "tom" mage.
Hela 2017 Rapha Festive 500 körde jag på bara vatten.

Hårda pass och tävling = snask och blask i flaskan och fickan.

Viktigt är att inte efter ett pass utan energi överkompensera när man kommer hem. Efter 5h är det lätt att äta med ögonen och leta efter snabba kolhydrater i skåpen... Ett tips är ta ngt att äta sista halvtimmen på passet för att inte vara akuthungrig när man parkerat cykeln och är klar.

Senast ändrad:
Cykla på fastande mage.
Tänk på att ha bra mat färdig när du kommer hem för annars är det lätt att trycka i sig något kaloririkt och överäta istället.

Jag sätter in matlådan med mycket grönsaker i micron innan jag tar av mig skorna oavsett om jag har kört på tom mage eller inte.

Cykla på fastande mage.
ohellstrom sa:
NLC sa:
Klavikel sa:

+1 på det.

Eller nästan... skit i att ta med något. ”Hunger” i det här fallet är en mental barriär att komma över. Det är lättare om det INTE ligger en bar i fickan. Vi talar ju inte om livshotande tillstånd...

Fast åas är ju en bar typ < 300 kcal och en gel < 100 kcal så med en bar (eller 3 gels) det blir mer som en liten snuttefilt än något större energitillskott under ett längre träningspass. Sen kan man mycket väl klara sig helt utan också =)

Cykla på fastande mage.
Tack för svar.

Anledningen till ts var ett program på svt om träning (Mosley tror jag) där det förespråkades träning på tom mage för män eftersom att män lagrar kolhydrater i sina muskler och att man därför ska äta efter träning, men det framgick inte vad dom tränade.

För kvinnor skulle det tydligen vara tvärtom, äta innan, för att kvinnor inte lagrar lika mycket kolhydrater i muskulaturen.

Cykla på fastande mage.
NLC sa:
ohellstrom sa:
NLC sa:
Klavikel sa:

+1 på det.

Fast åas är ju en bar typ < 300 kcal och en gel < 100 kcal så med en bar (eller 3 gels) det blir mer som en liten snuttefilt än något större energitillskott under ett längre träningspass. Sen kan man mycket väl klara sig helt utan också =)

Snuttefilt var ordet, sa Bull.

Du vet ju vad jag tycker om vuxna människor som snacksar desperat efter en liten stunds cykling. Det sitter bara i huvudet.

Cykla på fastande mage.
När jag började cykla på tom mage (inga kolhydrater 3timmar innan passet) så hade jag några gånger när jag minibonkade (tog slut). Då fyllde jag på med något socker. Efter dess så har kroppen klarat av att ställa om till fettförbränning även om jag känt mig energilös innan passet.

Det är bra för uthållighet, om det är bra för kroppen vet jag inte.

Cykla på fastande mage.
fhloston sa:
När jag började cykla på tom mage (inga kolhydrater 3timmar innan passet) så hade jag några gånger när jag minibonkade (tog slut). Då fyllde jag på med något socker. Efter dess så har kroppen klarat av att ställa om till fettförbränning även om jag känt mig energilös innan passet.

Det är bra för uthållighet, om det är bra för kroppen vet jag inte.

Det ska tydligen finnas många fördelar. Med största säkerhet också ofarligt för att kroppen bär en del energi...möjliga undantag kanske ett BMI under 15.

Cykla på fastande mage.
Vad som är värre än ren energibrist till benen och som många sällan pratar om, är att hjärnan blir trögare och fattar inte snabba beslut lika klockrent när man kört tomt länge, jämfört med när man har gott om energi och bra blodsockernivåer i kroppen.

Många singelolyckor (och även med bil/andra fordon inblandat) på cykel kan nog med sannolikhet bero på att cyklisten är "envis" och plågar sig själv länge i onödan med sin HTFU-mentalitet. Men det är väl status att berätta om efteråt, hur långt man kommer på bara vatten och luft... :()

Cykla på fastande mage.
Örjan Lax sa:
Vad som är värre än ren energibrist till benen och som många sällan pratar om, är att hjärnan blir trögare och fattar inte snabba beslut lika klockrent när man kört tomt länge, jämfört med när man har gott om energi och bra blodsockernivåer i kroppen.

Det behöver inte ens ha med energibalans och blodsockernivå att göra utan att den "trögheten" kommer redan när man anstränger sig fysiskt och muskler och hjärna tvingas dela på en begränsad budget, t.ex. https://www.nature.com/articles/s41598-017-14186-2

Örjan Lax sa:
Många singelolyckor (och även med bil/andra fordon inblandat) på cykel kan nog med sannolikhet bero på att cyklisten är "envis" och plågar sig själv länge i onödan med sin HTFU-mentalitet. Men det är väl status att berätta om efteråt, hur långt man kommer på bara vatten och luft... :()

Intressant teori, hade varit ännu intressantare om det fanns en eller flera studier på ämnet.

Cykla på fastande mage.
NLC sa:
Örjan Lax sa:

Det behöver inte ens ha med energibalans och blodsockernivå att göra utan att den "trögheten" kommer redan när man anstränger sig fysiskt och muskler och hjärna tvingas dela på en begränsad budget, t.ex. https://www.nature.com/articles/s41598-017-14186-2
Okej, tack för info. Jag bara refererade till min egen erfarenhet med vilken jag upplevt att jag tänker snabbare och har bättre reaktionsförmåga i t.ex. stadstrafik eller på teknisk stigcykling när jag har fyllda energidepåer, men det kan förstås vara inbillning eftersom jag saknar studier eller källhänvisning.

NLC sa:
Örjan Lax sa:

Intressant teori, hade varit ännu intressantare om det fanns en eller flera studier på ämnet.

Studier har jag alltså inga att hänvisa till eftersom jag skrev "kan nog med sannolikhet" vilket mest var menat som ett antagande och personlig åsikt.

Cykla på fastande mage.
ohellstrom sa:
NLC sa:
ohellstrom sa:
NLC sa:
Klavikel sa:

+1 på det.

Du vet ju vad jag tycker om vuxna människor som snacksar desperat efter en liten stunds cykling. Det sitter bara i huvudet.

Har du aldrig bonkat? Det har jag. Var inte kul. En banan och jag hade kunnat ta mig hem. Nu var det bara 4 km hem så jag klarade det men det var fanemej mig nätt o jämnt!
Med åren verkar det dock som att man utvecklar en förmåga att köra längre med mindre intag, av både vatten och mat.
Man får väl börja med att testa kortare rundor för att därefter öka.

Cykla på fastande mage.
staine sa:
ohellstrom sa:
NLC sa:
ohellstrom sa:
NLC sa:
Klavikel sa:

+1 på det.

Har du aldrig bonkat? Det har jag. Var inte kul. En banan och jag hade kunnat ta mig hem. Nu var det bara 4 km hem så jag klarade det men det var fanemej mig nätt o jämnt!
Med åren verkar det dock som att man utvecklar en förmåga att köra längre med mindre intag, av både vatten och mat.

Vad innebär det egentligen att bonka?

Nu är jag lite irriterad eftersom Örjan Lax anklagat mig för att vara en trafikfara eftersom jag dristar mig att cykla runt utan att sockerknarka i tid och otid, men jag är på fullt allvar lite förbryllad kring hur det kan gå till att man plötsligt knappt kan cykla 4km till men menar att en banan hade gjort hela skillnaden...

Jag säger inte att jag inte varit trött eller hungrig eller haft glädje av att jag haft mat med mig, men detta att inte kunna ta sig en meter till?

Cykla på fastande mage.
Örjan Lax sa:
NLC sa:
Örjan Lax sa:

Okej, tack för info. Jag bara refererade till min egen erfarenhet med vilken jag upplevt att jag tänker snabbare och har bättre reaktionsförmåga i t.ex. stadstrafik eller på teknisk stigcykling när jag har fyllda energidepåer, men det kan förstås vara inbillning eftersom jag saknar studier eller källhänvisning.

Du får mycket väl ha den erfarenheten men när du skriver att något _ÄR_ på ett visst sätt får man gärna associationen att det inte bara är byggt på egen upplevelse utan på något sätt har påvisats i t.ex. en studie.
Örjan Lax sa:
NLC sa:
Örjan Lax sa:

Studier har jag alltså inga att hänvisa till eftersom jag skrev "kan nog med sannolikhet" vilket mest var menat som ett antagande och personlig åsikt.

Då kanske det är passar bättre att skriva "jag tror" eller "min åsikt är".

Senast ändrad:
Cykla på fastande mage.
Det bästa att ha med sig på vägen måste ju ändå vara en kompis som man kan ha en beef med när hungern slår till =)

Cykla på fastande mage.
ohellstrom sa:
Nu är jag lite irriterad eftersom Örjan Lax anklagat mig för att vara en trafikfara eftersom jag dristar mig att cykla runt utan att sockerknarka i tid och otid, men jag är på fullt allvar lite förbryllad kring hur det kan gå till att man plötsligt knappt kan cykla 4km till men menar att en banan hade gjort hela skillnaden...

Jag säger inte att jag inte varit trött eller hungrig eller haft glädje av att jag haft mat med mig, men detta att inte kunna ta sig en meter till?

Haha, nja nu var det ju snarare mig själv jag anklagade, eller åtminstone, har identifierat en risk eller fara.

Fortsätt du och dina likasinnade med era långdistansrundor med sparsamt med bränsle, det har ju uppenbarligen funkat bra för dig och många andra i många år. :)

Cykla på fastande mage.
NLC sa:
Örjan Lax sa:
NLC sa:
Örjan Lax sa:

Du får mycket väl ha den erfarenheten men när du skriver att något _ÄR_ på ett visst sätt får man gärna associationen att det inte bara är byggt på egen upplevelse utan på något sätt har påvisats i t.ex. en studie.
Örjan Lax sa:
NLC sa:
Örjan Lax sa:

Då kanske det är passar bättre att skriva "jag tror" eller "min åsikt är".

Jag ber om ursäkt att jag slarvat med formuleringen och ordvalet.

Cykla på fastande mage.
Det ligger en del i gamla uttrycket att inget fika på rundor under 4 timmar. Skall en prestera max så gör en det bättre med gott om energi, men kroppen fungerar helt oki på fett och vatten också.

För oss som gjorde lumpen på tiden då vi hade ett invasionsförsvar och pluggade "Svensk Soldat" känner igen bilden nedan. Det ligger mycket i den. Och jodå - jag har bonkat jag också - men det går ta sig fram ändå och det händer inte efter två timmar.

Bilagor

• 61114149-xq5j4.png
    61114149-xq5j4.png
    72.6 KB · Besök: 245
Cykla på fastande mage.
ohellstrom sa:
staine sa:
ohellstrom sa:
NLC sa:
ohellstrom sa:
NLC sa:
Klavikel sa:

+1 på det.

Vad innebär det egentligen att bonka?

Det finns nog många definitioner på bonka, jag tror ämnet har diskuterats tidigare på detta forum ?

I mina fall har jag skakat och "inte klarat en meter till" men så klart, hade någon jagat mig med pistol, så hade jag klarat en hel del.

Det är nog en kombination av pannben, faktiskt fysik förmåga och vana (alltså kroppens förmåga att växla till fettförbränning)

Edit: jag tror att det refererats till "lilla hammaren" eftersom det en normal motionär kan uppleva ligger långt ner på Bengt-res graf.

Senast ändrad:
Cykla på fastande mage.
Ligger mycket i Bengt-res bild, även om jag är så ung att det bara blev några månader i ett bantat civilförsvar...

För mig handlar detta inte om att vara tuff eller envis, utan om att lära kroppen att arbeta effektivt. På långa utflykter är det helt enkelt inte möjligt att fylla på energi i samma takt som
mangel av med den, så för mig är tillvänjning av kroppen för detta underskott lika relevant som konditionsträning.

Jag använder även dygnsfasta som ett sätt att lära mig skilja på hunger och energibehov. Den gången jag cyklade en 300km brevet utan att äta var det egentligen mest ett test, menat att skänka mig trygghet inför andra, ännu längre rundor där energiunderskottet skulle kunna bli mer reellt. Jag ville veta hur det kändes och att jag kunde helt enkelt.

Cykla på fastande mage.
Oavsett vad man "faktiskt" klarar så tycker jag att jag vid ett antal tillfällen hamnat i situationer där jag går från att under längre tid haft en hyggligt jämn mental påfrestning för att klara ett visst tempo/en viss belastning till att helt plötsligt uppleva den mentala påfrestningen vid detta tempo/denna belastning fullkomligt vidrig och följaktligen, eftersom jag är gjord av silkespapper, vikit ner mig och sänkt farten avsevärt. Jag säger inget om huruvida det ändå hade gått att fortsätta eller inte, men jag gissar att det också faktiskt är något som hänt i kroppen när detta sker och att det inte bara är att jag blivit "mentalt trött". Detta är vad jag förknippar med att bonka.

Cykla på fastande mage.
Jag brukar köra pass på runt 2-3h ibland på fastande mage och enbart vatten i flaskorna.

Tricket är att inte köra för hårt, då kommer hammaren till slut. Största problemet med just det är att jag får lång återhämtning efter en bonkning. Resten av dagen är i stort sett förstörd och cykla dagen efter är inget kroppen direkt brukar vara med på.

Cykla på fastande mage.
Jag är också gjord av silkespapper. Men det känns som att pappret hårdnar lite med tiden. Så man är väl uppe i tidningspapper nu typ. Bonkningen, den veritabla, var i början på 90-talet. Så den hade nog varit mindre kännbar om den ägt rum i dag,

Cykla på fastande mage.
Har kört in i den berömda väggen en gång på den skånska slätten. Tror aldrig jag upplevt en sån glädje över en vägskylt som när jag körde förbi "Hurva" (Ett riktigt skitställe).

Har alltid med mig en nödbar av äckligaste sorten ifall det blir kris. Annars kommer man ganska så långt på vatten och trevligt sällskap.

Cykla på fastande mage.
krull sa:
Tänkte prova detta pga övervikt men är lite osäker på vad som händer efter typ 2 timmar.

/Micke

Tycker ditt tankesätt är lite skevt :)

Bättre äta sig smalare genom att äta rätt istället för att äta mycket mindre eller som i detta fall inget alls

Tror inte du skulle ”tjäna” jättemycket på o cykla på tom mage.

Cykla på fastande mage.
Cykla på fastande mage.
laasesku sa:
krull sa:

/Micke

Tycker ditt tankesätt är lite skevt :)

Bättre äta sig smalare genom att äta rätt istället för att äta mycket mindre eller som i detta fall inget alls

Tror inte du skulle ”tjäna” jättemycket på o cykla på tom mage.

Så klart att det låter skevt men nu är det en studie jag ska testa och utvärdera. Jag har ju energi i kroppen, vi får se vad kroppen tycker om att använda den.

Äta sig smal? Skämtar du? Det går ju emot alla lagar som finns. Snabbaste sättet att gå ner i vikt är att sluta äta och ligga på soffan och sova så mycket som möjligt, men så vill/kan man inte leva...om man inte heter Bradley Wiggins.

Det är inget fel på det jag äter utan äter och dricker för mycket i kombination med för lite motion.

Tillbaka
Topp