Cykla på fastande mage.

Cykla på fastande mage.
Inga problem att träna på tom mage. Det är t.ex. helt perfekt att motionera innan frukost, det stora motståndet blir antagligen som hos de flesta som vill träna på morgonen, just morgonen. Oavsett när på dygnet träningen sker så är det viktiga helt klart ditt energiintag, att den är i balans under dagen, intag/utgift, som flera kloka inlägg redan nämnt. Ett par saker att tänka på, ät inte för sent på kvällen, undvik kolhydrater i den mån det går, men framförallt så bör du få i dig proteiner på kvällen för att minimera muskelnedbrytning. Säg att du cyklar i lugnt tempo med lagom påfrestning runt två timmar så bränner du mer fett än annat i kroppen, problemet blir om du lägger på för stor påfrestning i cyklingen, då kommer dina musklerna kräva kolhydrater vilket du inte vill i det här sammanhanget. En viktig sak med all träning oavsett syfte, det är att lära känna sin kropp och hur den reagerar på träning och kost. Det är jobbigast första veckorna, sen rullar det på :-) Kör hårt!

Cykla på fastande mage.
staine sa:
nesvop sa:

En imponerande bedrift. Dock inte utan snuttefilt i form av följebil.

Nu är ohellström kanske ute och cyklar 100 mil så Hen får väl svara senare, sant eller falskt
;)

Nej, 60 mil på lördag för min del. Man kan cykla genom Sverige på mindre än 16 dagar om man äter längs vägen...

Cykla på fastande mage.
BANLPNING1-e1435243523332.jpg

Cykla på fastande mage.
Luktapåblommorna sa:
WAKIdesigns sa:
Naturligtvisst ska du undvika Tänk på att alkohol, särskilt Öl är en perfekt logistik firma som transporterar mycket av det du äter rakt till kroppsfett.

Känner igen det du skriver om och de är bra tips. Men ovanstående har jag aldrig hört, att just öl skulle fungera på något annat sätt än andra kolhydrater. På vilket sätt är öl sämre kolhydratkälla än gurka och hur gör det att energi än mer lagras in som kroppsfett?

Olika kolhydrater har olika glycemic index, dessutom alkohol är inte en kolhydrat, men att göra det enkelt Öl ligger riktigt dåligt där... den innehåller maltose som har högre GI än socker. Som Polaker och Ryssar säger: Drink Vodka! Iz good for you, ALRIGHT! Heh, seriöst alkohol är ingen bra ideé för sa som vill tappa vikt. Save it for your cheat day ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Glycemic_index

Cykla på fastande mage.
Spacekitty sa:
ohellstrom sa:
Spacekitty sa:
ohellstrom sa:
Jag ska sluta cykla, Rune är coolare än det här andra tramset.

Men så äter han också. Sardiner, smörgåstårta och ostmackor.

Jag äter också. Men jag rör inte en jävla gel till så länge jag lever. Äter Rune gel?

Jag tror inte sardiner finns i gelform.

Hehe, exakt.

Jag har i perioder även använt mig av de berömda (givetvis hemgjorda, i min version med nötter i) runekakorna på breveter. Dock tycker jag de blir lite söta och klistriga i konsistensen.

På lördag blir det paleobröd i två versioner: med stekt ägg och med jordnötssmör/banan/sylt. Funkade bra på 300k i maj, borde funka ännu bättre på 600k.

Vi är väl ganska långt OT nu, men iallafall. Det är mer komplext än bara att räkna kalorier efter många timmar. Man måste KUNNA äta sin mat, både få mer den i magen och kunna behålla den där.

Cykla på fastande mage.
Kan ha fel för mig, men jag har för mig att det fanns någon historia (sann eller inte vet jag ej) om att Rune laddade inför ett av sina bättre lopp med ostkaka + redigt med grädde. Kanske kan vara något!?

Cykla på fastande mage.
Cykla på fastande mage.
ohellstrom sa:
Spacekitty sa:
ohellstrom sa:
Spacekitty sa:
ohellstrom sa:
Jag ska sluta cykla, Rune är coolare än det här andra tramset.

Men så äter han också. Sardiner, smörgåstårta och ostmackor.

Jag äter också. Men jag rör inte en jävla gel till så länge jag lever. Äter Rune gel?

Jag tror inte sardiner finns i gelform.

Hehe, exakt.

Jag har i perioder även använt mig av de berömda (givetvis hemgjorda, i min version med nötter i) runekakorna på breveter. Dock tycker jag de blir lite söta och klistriga i konsistensen.

På lördag blir det paleobröd i två versioner: med stekt ägg och med jordnötssmör/banan/sylt. Funkade bra på 300k i maj, borde funka ännu bättre på 600k.

Vi är väl ganska långt OT nu, men iallafall. Det är mer komplext än bara att räkna kalorier efter många timmar. Man måste KUNNA äta sin mat, både få mer den i magen och kunna behålla den där.
Läste först lite slarvigt och fick för mig att du skulle ha ett bröd med stekt ägg och jordnötssmör+banan+sylt. Blev sen lite förvånad över uttalandet om att kunna få ner och behålla maten. Men det är klart, magar är väl olika. ;-)

Cykla på fastande mage.
Så mycket skit, påhittad fakta och anekdoter från när någon minsann klarar av att cykla 10mil i gubb-snacktempo utan att han ätit i denna tråd.

Cykla på fastande mage.
Jajjas sa:
Så mycket skit, påhittad fakta och anekdoter från när någon minsann klarar av att cykla 10mil i gubb-snacktempo utan att han ätit i denna tråd.
Jag tycker att det vore mer intressant om du konkret och sakligt presenterade din syn på ämnet istället för att i väldigt allmänna ordalag såga en stor del (alla?) inlägg i tråden. Du har naturligtvis rätt att tycka vad du vill om det som skrivits, men ditt inlägg tillför i mitt tycke oerhört lite, eller ärligt talat inget, till debatten.

Cykla på fastande mage.
WAKIdesigns sa:
Luktapåblommorna sa:
WAKIdesigns sa:
Naturligtvisst ska du undvika Tänk på att alkohol, särskilt Öl är en perfekt logistik firma som transporterar mycket av det du äter rakt till kroppsfett.

Känner igen det du skriver om och de är bra tips. Men ovanstående har jag aldrig hört, att just öl skulle fungera på något annat sätt än andra kolhydrater. På vilket sätt är öl sämre kolhydratkälla än gurka och hur gör det att energi än mer lagras in som kroppsfett?

Olika kolhydrater har olika glycemic index, dessutom alkohol är inte en kolhydrat, men att göra det enkelt Öl ligger riktigt dåligt där... den innehåller maltose som har högre GI än socker. Som Polaker och Ryssar säger: Drink Vodka! Iz good for you, ALRIGHT! Heh, seriöst alkohol är ingen bra ideé för sa som vill tappa vikt. Save it for your cheat day ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Glycemic_index

Det kanske bara är en språkförbistring men jag förstår dig i ditt inlägg som att du menar att öl gör att kolhydrater lagras in snabbare som kroppsfett än om jag äter andra kolhydrater, "Öl är en perfekt logistik firma som transporterar mycket av det du äter rakt till kroppsfett", är det det du menar? Är det alkoholen eller kolhydraterna i ölet som har den effekten? Eller menar du att alkohol är energitätt?

Själv dricker jag bara öl utan alkohol och där spelar det ingen roll om kolhydraterna råkar komma med massor av vatten och ölsmak, kolhydraterna förhåller sig till energinbalansen och det styr inlagringen av kroppsfett.

Konsekvensen av det här är enastående för det som sportdrycksfabrikanterna brottas med, fysiologin och att göra en dryck som gör att kolhydrat- och kaloriupptaget kan bli ännu högre per timma.

Cykla på fastande mage.
GoranS sa:
Jajjas sa:
Jag tycker att det vore mer intressant om du konkret och sakligt presenterade din syn på ämnet istället för att i väldigt allmänna ordalag såga en stor del (alla?) inlägg i tråden. Du har naturligtvis rätt att tycka vad du vill om det som skrivits, men ditt inlägg tillför i mitt tycke oerhört lite, eller ärligt talat inget, till debatten.

Att motbevisa alla fel som skrivits i tråden tar alldeles för långt tid. Dom som påstår att det dom skriver stämmer kan ju lägga in en riktig referens där det är testat och bevisat att de dom påstår stämmer.
Hur kroppen fungerar är ingen debatt utan fakta.

Cykla på fastande mage.
Cykla på fastande mage.
Jajjas sa:
GoranS sa:
Jajjas sa:

Att motbevisa alla fel som skrivits i tråden tar alldeles för långt tid. Dom som påstår att det dom skriver stämmer kan ju lägga in en riktig referens där det är testat och bevisat att de dom påstår stämmer.
Hur kroppen fungerar är ingen debatt utan fakta.
Varför inte börja med de, så som du upplever det, två eller tre grövsta felen och förklara hur det ligger till, gärna med den typ av referenser du själv efterfrågar? Det borde inte ta alltför mycket tid. Och, vem vet, om du börjar med att bifoga referenser kanske andra följer ditt exempel.

Cykla på fastande mage.
Cyklade på festande mage en gång. Det blev avverkning av gräs i diket den kvällen. Kedjan hoppade också. Typiskt.

Cykla på fastande mage.
Är målet att bränna fett är det väl just att hålla tempot så fettförbränningen hänger med, typ 60% maxpuls som har sagts tidigare, eller snacktempo, så därför är väl rådet att ta med en pratglad vän på cykelturen.

Cykla på fastande mage.
1) För två veckor sedan tog jag en tur på 16-mil efter frukost (som bestod av två koppar kaffe). Höll 280W i 4,5h. Hade en halvliter vatten med mig som var slut efter 12mil. Detta hade såklart inte varit möjligt om jag inte käkat och druckit alldeles för mkt kvällen innan. Normalt sett brukar dessa "långturer" inte vara så intensiva eller föregås av festkvällar. Man måste inte momentankompensera varje droppe vätska har jag märkt och insett samtidigt som forskningen gått framåt kring övervätskningsfenomen i uthållighetsgrenar.

2) Kan ännu minnas min första runda på hybrid för typ 7år sedan. 4mil med kanske 27 i snitt och bottenlös hunger efteråt. Så visst går det att anpassa sig.

Cykla på fastande mage.
lleberg sa:
Är målet att bränna fett är det väl just att hålla tempot så fettförbränningen hänger med, typ 60% maxpuls som har sagts tidigare, eller snacktempo, så därför är väl rådet att ta med en pratglad vän på cykelturen.

Om målet är att gå ner i vikt är det kalorier förbrukade som är nyckeltalet, vid högre intensitet går det åt mer kalorier per tidsenhet och även en större _andel_ av energiuttaget kommer från fettförbränning vid lägre intensiteter måste du hålla på mycket längre för att uppnå samma effekt. Se t.ex. https://www.self.com/story/the-myth-of-the-fat-burning-zone eller http://tyngre.se/artiklar/relativ-och-absolut-fettfoerbraenning/

Om målet är att bli bättre på att använda fettoxidation som energisystem funkar det dock bra att köra LSD.

Senast ändrad:
Cykla på fastande mage.
Distansturer tycker jag går alldeles utmärkt med bara vätskeersättning och utan att ha ätit före, det tror jag mest är mentalt om man tycker sig behöva äta under turen. Däremot blir intensiteten lidande, så hårda intervaller med tomma depåer är inget jag tror på. Sen beror det lite på vad man ska göra dagen efter, fyller man inte på något under passet blir ju nästa dags träning lidande till slut om man kör helt slut på sig.

Ang. att bonka och få energibrist och ändå komma vidare har jag provat att vara på överlevnadsövning i fyra dygn, vandra 10 mil i obanad terräng och bara dricka vatten. Det gick det med, men jag är tveksam till om det var speciellt nyttigt för kroppen. Att somna medan man vandrar är en speciell känsla, man vaknar samtidigt som man slår i marken...

Cykla på fastande mage.
Hallå, vilken tråd detta utvecklade sig till.

Mycket amatörnutritonskommentarer som inte hör hemma i tråden, egentligen, men trådstarten var aningen vag.
Tack WAKIdesigns(plus andra) för roliga och pålästa kommentarer.

Så här gick det:

Tisdag kväll: middag 19:00(sushi).
Popcorn 23:00
Sömn: 23:30-10:00
Vaknar hungrig och känner att detta kommer inte fungera men stålsätter mig och sveper 2 koppar kaffe.
Ger mig ut 11:00 med 0,7l vatten och solen i zenit.

Kroppen känns fräsch och pigg hela vägen till Färentuna, tuggar på i lätt motvind.
Vid vändning Färentuna börjar benen kännas konstiga i uppförsbackarna.
Efter 7mil vill jag leda cykeln i uppförsbackarna, kroppen känns helt CP(ursäkta uttrycket).
Jag är väldigt nära att beställa taxi från Drottningholm men plågar mig vidare.
Kan tillägga att rullsnittet droppar från 29km/h till 22km/h sista 3 milen.
Kommer till Marieberg och känslan är att jag tar inte en meter till när jag ser Västerbron...och så blir det.
Ringer taxi stockholm och ger upp med 3km kvar(bor på söder).

Jag vet att det ser löjligt ut för den som aldrig bonkat förut, och det är svårt att förklara...men jag var redo för långvården.
Repar mig hyfsat snabbt efter några öl( hade gäster som tittade på fotboll).

Jag ska tillägga att jag har få mil i benen i år och inga senaste månaden efter fotskada.

Fortsättningsvis kanske jag drar ner distansen och kör lite hårdare istället...eller simmar.

Cykla på fastande mage.
krull sa:

Mycket amatörnutritonskommentarer som inte hör hemma i tråden, egentligen, men trådstarten var aningen vag.

Så här gick det:

Vaknar hungrig och känner att detta kommer inte fungera men stålsätter mig och sveper 2 koppar kaffe.

Kroppen känns fräsch och pigg hela vägen till Färentuna, tuggar på i lätt motvind.
Efter 7mil vill jag leda cykeln i uppförsbackarna, kroppen känns helt CP(ursäkta uttrycket).
Kommer till Marieberg och känslan är att jag tar inte en meter till när jag ser Västerbron...och så blir det.

Jag vet att det ser löjligt ut för den som aldrig bonkat förut, och det är svårt att förklara...men jag var redo för långvården.

Jag ska tillägga att jag har få mil i benen i år och inga senaste månaden efter fotskada.

Fortsättningsvis kanske jag drar ner distansen och kör lite hårdare istället...eller simmar.

Bra test! Tourkvalitet!

Cykla på fastande mage.
Hasse#7 sa:
krull sa:

Så här gick det:

Bra test! Tourkvalitet!

+1

Vet inte om du upplevde det, men har man otur så kan det kännas som om hjärnan inte fungerar ordentligt och då känns det väldigt obehagligt att vara ute i trafiken. Det är inte alls någon orimlighet, eftersom hjärnan kräver socker som bränsle. Det hänt mig två gånger vid pendelcykling med bara någon km hem, dvs en distans på bara dryga två mil. Det har inte handlat om bristande träning eller form, utan att depåerna var tömda. Normalt kan jag cykla ca två timmar innan det börjar kännas lite kritiskt, lite beroende på när jag senast åt.

När jag har bonkat vid distanscykling har min upplevelse varit snarlik din, bortsett från att jag aldrig skulle beställa taxin. Minns hur jag en gång stapplade in hos LBS med en km kvar och var helt desperat efter energi.

Cykla på fastande mage.
Behåll distansen men dra ner på intensiteten, ska du köra hårt så bör du ha välfyllda depåer för bästa effekt

Cykla på fastande mage.
Nu har du provat! Prova igen så går det säkert mindre dåligt. Om du tar lite mindre sovmorgon har du lite, lite mer i batterierna?

Jag har en jättebonk som jag minns, benen helt stumma men ffa huvudet helt borta plus att det rann ur näsan på mig. Antagligen var det bara extremt löst snor men just då trodde jag på (i mitt dåvarande tillstånd) goda grunder att det var cerebrospinalvätska. Kändes verkligen som jag gått sönder på något allvarligt vis, och det tog mycket längre tid att återhämta än en vanlig cykelutmattning,

Tillbaka
Topp