Cykla på Kap verde?

bamse

Medlem
Cykla på Kap verde?
Nån som vet om det går hyra nån cykel på Kap verde o cykla en runda? Ska till ön Sal.
Antar att MTB funkar bäst där.
Nån som har erfarenhet därifrån.

Cykla på Kap verde?
Jag var där förra vintern och jag tror ärligt talat inte att det finns så himla mkt cykling. Vi var i Santa Maria på Sal, såg inte till nån cykel ens vad jag kan minnas.

Däremot är det grymma förhållanden för kite- och vindsurfing och väldigt folktomma stränder om man traskar en bit. Hoppas du inte ska bo på det stora All inclusive-hotellet, det låg off och hade proppfulla stränder. Och om du ska bo där, ge dig ut på stan ändå!

När du går på stan så kommer du få följe av nån som kan visa vägen och så, säg bara till dem att du inte vill ha sällskap så går de. Är man inte tydlig så är de efterhängsna och släpar med dig till sin affär för att sälja "hantverk".

Cykla på Kap verde?
Okej tack för svaret, trodde inte det skulle finnas så mkt cykling där, men hade ju varit rätt roligt att cyklat runt o sett lite av ön.

Jo vi ska bo på det stora all inclusive hotelet, men såklart tänkte jag lämna området nån gång o se mig om lite.

Cykla på Kap verde?
Dra från Sal så snabbt ni bara kan. Sal is deliciously depressing.
Åk till Fogo, Santo Antao, Santiago eller Sao Vicente istället. Öar som tar andan ur en på alla de tänkbara sätt. Alla dessa öar är bergiga och mer lämpade för cykling plus att det finns mer att se och göra där.
På Sal landar man, tar en eller två övernattningar, sen har man sett "allt" som finns att se. Sal är egentligen ingen bra representant för övriga Kap Verde då de andra öarna har en helt annan karaktär.

Dessutom har ingen av de stora resebolagen etablerat sig på öarna jag nämner så de är så långt ifrån all inclusive man kan komma.

Det finns en hikingsträcka på Santo Antao som går utmed kusten. Jag och en österikare gick den och av allt jag har sett och gjort så är den ett av mina absolut starkaste reseminnen. Det kan inte bli mer dramatiskt och storslaget, och ni slipper att trängas med en massa turister. Man har allt för sig själv

Kap Verde öarna är en pärla för de som vill resa off the beaten track.

Bradt förlag ger ut de absolut bästa guideböckerna om de lite mer udda resmålen.

Cykla på Kap verde?
smiley skrev:
-------------------------------------------------------
> Sal is
> deliciously depressing.

Som vanligt är Smiley ute och cyklar...

Sal:

photo_surf_ilha_do_sal_439c5095b00e8.jpg

Cykla på Kap verde?
Rippa skrev:
> smiley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sal is
> > deliciously depressing.
>
> Som vanligt är Smiley ute och cyklar...
>
> Sal:
>
> http://www.wannasurf.com/spot/Africa/Cape_Verde/il
> ha_do_sal/photo/photo_surf_ilha_do_sal_439c5095b00
> e8.jpg

Ja, och det vet ju såklart du som har varit där. Om man inte är intresserad av surfing, så finns det nada att göra där. Man utforskar ön på två dagar. Du korsar ön på mindre än en timme.

Cykla på Kap verde?
modesty skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > smiley skrev:
> >
>
> > -----
> > > Sal is
> > > deliciously depressing.
> >
> > Som vanligt är Smiley ute och cyklar...
> >
> > Sal:
> >
> >
> http://www.wannasurf.com/spot/Africa/Cape_Verde/il
>
> >
> ha_do_sal/photo/photo_surf_ilha_do_sal_439c5095b00
>
> > e8.jpg
>
> Har du varit där?

Han har absolut varit där. I sina drömmar. Längre än så kommer han aldrig att komma.
Jag ska vara snäll fr.o.m. 1 mars. I give you my word on it. ;o)

Cykla på Kap verde?
smiley skrev:
> Jag ska vara snäll fr.o.m. 1 mars. I give you my word on it. ;o)

Kommer Leo på besök då eller?

Cykla på Kap verde?
bjorre skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > Jag ska vara snäll fr.o.m. 1 mars. I give you
> my word on it. ;o)
>
> Kommer Leo på besök då eller?

Oops! Han kommer i morgon. Jag ska vara snäll fr.o.m. i morgon. Eller rättare sagt; jag ska vara så snäll som det behövs.

Cykla på Kap verde?
bjorre skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > Oops!
>
> Det finns en webtjänst som håller koll på sånt
> där åt dig, så slipper det bli fel ;)
>
> http://www.libresse.se/min-mens/min-menskalender/?
> gclid=CLHmgLX8oKcCFQsTfAodHhEucA

Aldrig hört talas om. Använder du dig av den?

Cykla på Kap verde?
Håller med om att det inte finns så mycket att göra på Sal om man inte är intresserad av kitesurfing. Ganska liten, karg och platt ö. Jag tyckte iofs om den. Gillar långa vandringar efter den folktomma kusten. Man kan hyra 4-hjulingar men jag kan inte påminna mig att jag såg någon cykeluthyrning.

Cykla på Kap verde?
Anders mtb skrev:
> Håller med om att det inte finns så mycket att
> göra på Sal om man inte är intresserad av
> kitesurfing. Ganska liten, karg och platt ö. Jag
> tyckte iofs om den. Gillar långa vandringar efter
> den folktomma kusten. Man kan hyra 4-hjulingar men
> jag kan inte påminna mig att jag såg någon
> cykeluthyrning.

Det är riktigt synd att de flesta inte lämnar Sal. De andra öarna bjuder på så mycket mer variation i landskap och aktiviteter.

Jag var där för 11 år sedan, innan charterbolagen hade hittat dit och då dominerades Sal av surfare och turister från Portugal och Italien.

Kan tänka mig att Sal hunnit att exploateras en hel del sen dess och att det påverkat befolkningen i en negativ bemärkelse.

Cykla på Kap verde?
smiley skrev:
> Anders mtb skrev:
> -----
> > Håller med om att det inte finns så mycket
> att
> > göra på Sal om man inte är intresserad av
> > kitesurfing. Ganska liten, karg och platt ö.
> Jag
> > tyckte iofs om den. Gillar långa vandringar
> efter
> > den folktomma kusten. Man kan hyra 4-hjulingar
> men
> > jag kan inte påminna mig att jag såg någon
> > cykeluthyrning.
>
> Det är riktigt synd att de flesta inte lämnar
> Sal. De andra öarna bjuder på så mycket mer
> variation i landskap och aktiviteter.
>
> Jag var där för 11 år sedan, innan
> charterbolagen hade hittat dit och då dominerades
> Sal av surfare och turister från Portugal och
> Italien.
>
> Kan tänka mig att Sal hunnit att exploateras en
> hel del sen dess och att det påverkat
> befolkningen i en negativ bemärkelse.

Det var första gången jag var där. Bra att veta att dom andra öarna har så mycket mer inför nästa gång jag åker dit. Tyckte om det karga men skulle gärna ha lite mer variation med höga berg osv.
Det var ganska fattigt på Sal. Många av lokalbefolkningen hade det nog ganska knapert. Försäljarna från Senegal var riktigt påstridiga och jobbiga. Tyvärr verkar ganska många som bor på det stora "all inclusive" hotellet, inte lämna området på hela veckan. Pratade med flera personer som inte lämnat området pga att dom hört att det var så hög brottslighet..

Cykla på Kap verde?
> påstridiga och jobbiga. Tyvärr verkar ganska

Bara man berättade att man inte var intresserad så blev man lämnad i fred. Inga problem.

> Pratade med flera personer som inte lämnat
> området pga att dom hört att det var så hög
> brottslighet..

Jag tror det är en strategi för att få folk att spendera sina pengar inne på hotellområdet istället. Det var helt safe att röra sig på stan även på kvällarna.

Men det är ingen ö för aktiviteter.

Cykla på Kap verde?
Anders mtb skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > Anders mtb skrev:
> >
>
> > -----
> > > Håller med om att det inte finns så mycket
> > att
> > > göra på Sal om man inte är intresserad av
> > > kitesurfing. Ganska liten, karg och platt ö.
> > Jag
> > > tyckte iofs om den. Gillar långa vandringar
> > efter
> > > den folktomma kusten. Man kan hyra
> 4-hjulingar
> > men
> > > jag kan inte påminna mig att jag såg någon
> > > cykeluthyrning.
> >
> > Det är riktigt synd att de flesta inte lämnar
> > Sal. De andra öarna bjuder på så mycket mer
> > variation i landskap och aktiviteter.
> >
> > Jag var där för 11 år sedan, innan
> > charterbolagen hade hittat dit och då
> dominerades
> > Sal av surfare och turister från Portugal och
> > Italien.
> >
> > Kan tänka mig att Sal hunnit att exploateras
> en
> > hel del sen dess och att det påverkat
> > befolkningen i en negativ bemärkelse.
>
>
> Det var första gången jag var där. Bra att veta
> att dom andra öarna har så mycket mer inför
> nästa gång jag åker dit. Tyckte om det karga
> men skulle gärna ha lite mer variation med höga
> berg osv.
> Det var ganska fattigt på Sal. Många av
> lokalbefolkningen hade det nog ganska knapert.
> Försäljarna från Senegal var riktigt
> många som bor på det stora "all inclusive"
> hotellet, inte lämna området på hela veckan.
> brottslighet..

Anders, öarna som jag nämner + Brava är alla värda att åka till. Kap Verde är hittills det enda land som jag vill och måste besöka en gång till. Alla dessa öar är bergiga och duktigt kuperade.
Googla lite och se vad du tycker.

Det är fattigt, men jag kände mig aldrig rädd eller hotad. Sal har säkert förändrats i och med turistboomen, men det är nog också den enda ön som gjort det. Turister är nog fortfarande lite kuriosa för befolkningen på de andra öarna.
Det gäller att besöka ett land innan Svenne Banan hinner dit. Då är chansen störst att man slipper påstridiga försäljare och eventuell brottslighet.

Cykla på Kap verde?
smiley skrev:
> Anders mtb skrev:
> -----
> > smiley skrev:
> >
>
> > -----
> > > Anders mtb skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Håller med om att det inte finns så
> mycket
> > > att
> > > > göra på Sal om man inte är intresserad
> av
> > > > kitesurfing. Ganska liten, karg och platt
> ö.
> > > Jag
> > > > tyckte iofs om den. Gillar långa
> vandringar
> > > efter
> > > > den folktomma kusten. Man kan hyra
> > 4-hjulingar
> > > men
> > > > jag kan inte påminna mig att jag såg
> någon
> > > > cykeluthyrning.
> > >
> > > Det är riktigt synd att de flesta inte
> lämnar
> > > Sal. De andra öarna bjuder på så mycket
> mer
> > > variation i landskap och aktiviteter.
> > >
> > > Jag var där för 11 år sedan, innan
> > > charterbolagen hade hittat dit och då
> > dominerades
> > > Sal av surfare och turister från Portugal
> och
> > > Italien.
> > >
> > > Kan tänka mig att Sal hunnit att exploateras
> > en
> > > hel del sen dess och att det påverkat
> > > befolkningen i en negativ bemärkelse.
> >
> >
> > Det var första gången jag var där. Bra att
> veta
> > att dom andra öarna har så mycket mer inför
> > nästa gång jag åker dit. Tyckte om det karga
> > men skulle gärna ha lite mer variation med
> höga
> > berg osv.
> > Det var ganska fattigt på Sal. Många av
> > lokalbefolkningen hade det nog ganska knapert.
> > Försäljarna från Senegal var riktigt
> > påstridiga och jobbiga. Tyvärr verkar ganska
> > många som bor på det stora "all inclusive"
> > hotellet, inte lämna området på hela veckan.
> > Pratade med flera personer som inte lämnat
> > området pga att dom hört att det var så hög
> > brottslighet..
>
> Anders, öarna som jag nämner + Brava är alla
> värda att åka till. Kap Verde är hittills det
> enda land som jag vill och måste besöka en gång
> till. Alla dessa öar är bergiga och duktigt
> kuperade.
> Googla lite och se vad du tycker.
>
> Det är fattigt, men jag kände mig aldrig rädd
> eller hotad. Sal har säkert förändrats i och
> med turistboomen, men det är nog också den enda
> ön som gjort det. Turister är nog fortfarande
> lite kuriosa för befolkningen på de andra
> öarna.
> Det gäller att besöka ett land innan Svenne
> Banan hinner dit. Då är chansen störst att man
> slipper påstridiga försäljare och eventuell
> brottslighet.

Man ska alltid vara försiktig men någon brottslighet märkte jag inte av. Kände mig aldrig otrygg heller. Jobbiga försäljare har man varit med om i många länder och det går att hantera.
Bra tips med dom andra öarna. Ska googla på dom.

Cykla på Kap verde?
Hej, ska till Sal Rei (Kap Verde) nu i höst och har googlat på cykeluthyrning samt frågat personalen på plats. Enligt dem inte en cykel på hela ön... Kan det verkligen vara så illa? Någon som har tips om MTB eller landsvägscyklar på ön?

Cykla på Kap verde?
Det jag skulle vilja göra cykelmässigt på Kap Verde är att cykla på Santo Antão och framför allt vägen mellan Porto Novo och Ribeira Grande, http://www.dangerousroads.org/afric...vo-ribeira-grande-republic-of-cape-verde.html Dessutom skulle jag vilja vandra på den ön. Verkar vara riktigt häftig natur.

Eller, vänta nu, på Ilha do Fogo verkar det gå väg upp till kraterkanten på runt 1800 möh och där sista 7 km snittar över 12%! Den skulle man ju vilja göra ...

Och på São Vicente finns denna goding: http://www.dangerousroads.org/africa/cape-verde/6315-monte-verde.html

Och São Nicolau ser ut att ha en intressant väg över bergen och en hel del fin natur.

Hm, verkar inte bättre än att man får föra upp Kap Verde på listan över ställen man kan åka för att cykla också. Undrar om det går färjor s.a. man kan åka runt mellan öarna ...

Cykla på Kap verde?
Mest flyg mellan öarna vill jag minnas, det var dock säkert tio år sen jag var där. På Sal. Åkte runt en del men såg inget som lockar cykeltävlingar.

Kite- och windsurfing är det som gäller skulle jag säga, lite dykning också.

Cykla på Kap verde?
jomper sa:
Mest flyg mellan öarna vill jag minnas, det var dock säkert tio år sen jag var där. På Sal. Åkte runt en del men såg inget som lockar cykeltävlingar.
Menar du cykeltävlingar på Sal eller på ögruppen totalt sett? Och, menar du lvg eller MTB? Det verkar ju vara ett rätt begränsat vägnät på öarna så ska man få cykla lite olika vägar med en lvg-cykel verkar det som man skulle behöva använda ett antal öar.

Cykla på Kap verde?
Jag var på Sal för några år sedan. Det finns utmärkta och billigare hotell som alternativ till "resorterna", men ön är snabbt avverkat. Och rätt tråkig. Sandöken mestadels. Finns ett saltbruk åt nordväst som kan va lite intressant. Blåser fan gör det konstant.
Men maten är god, mycket fisk förstås, och infödingarna är vänliga. Fattigdomen är ibland iögonfallande.

Cykla på Kap verde?
Jag var på Sal i våras. På Sal kan man tänka sig viss mtb cykling, men inte mycket och inte lvg. De olika öarna skiljer sig dock väldigt mycket, så hur andra öar är att cykla på vet jag inte.

Cykla på Kap verde?
GoranS sa:
Menar du cykeltävlingar på Sal eller på ögruppen totalt sett? Och, menar du lvg eller MTB? Det verkar ju vara ett rätt begränsat vägnät på öarna så ska man få cykla lite olika vägar med en lvg-cykel verkar det som man skulle behöva använda ett antal öar.

Det var telefonens autocorrect som menade cykeltävlingar, jag menade cykling. Absolut inte landsvägscykling eftersom det iaf då fanns typ en asfalterad huvudväg längs med ön, men inte mountainbike heller egentligen.

Cykla på Kap verde?
Vi var på Sal på Hotellet när barnen var små. Utmärkt surf och trevlig uthyrning/skola. Åkte på fyrhjulingsutflykt som inte var så tillrättalagd som man är van vid, på ett positivt sätt. Kändes som några % äventyr på riktigt. Vi var också i stan och blev förföljda av läskig typ när vi lämnade huvudgatan för att leta upp en skola och visa barnen hur en skola kan se ut i andra delar av världen. Det var inte en helt komfortabel upplevelse.
Flygplatsen var härlig. Vid ingången finns/fanns en lång "pamflett" på väggen som jag gissade skulle handla om säkerhet osv. men det var en kärleksförklaring till passagerarna. Avslutningsmeningen var "this airport loves you". Lite fint.
På hemvägen hade vi en enlitersflaska, beredd att kasta den vid säkerheten. Men killen bad oss ta en klunk och sen var det ok.
På det hela så kändes KapV som Afrika medans Kanarieöarna är Europa.
Såg inga cyklar.
jomper sa:

Bara man berättade att man inte var intresserad så blev man lämnad i fred. Inga problem.

> brottslighet..

Jag tror det är en strategi för att få folk att spendera sina pengar inne på hotellområdet istället. Det var helt safe att röra sig på stan även på kvällarna.

Men det är ingen ö för aktiviteter.

Cykla på Kap verde?
johan44 sa:
Vi var på Sal på Hotellet när barnen var små. Utmärkt surf och trevlig uthyrning/skola. Åkte på fyrhjulingsutflykt som inte var så tillrättalagd som man är van vid, på ett positivt sätt. Kändes som några % äventyr på riktigt. Vi var också i stan och blev förföljda av läskig typ när vi lämnade huvudgatan för att leta upp en skola och visa barnen hur en skola kan se ut i andra delar av världen. Det var inte en helt komfortabel upplevelse.
Flygplatsen var härlig. Vid ingången finns/fanns en lång "pamflett" på väggen som jag gissade skulle handla om säkerhet osv. men det var en kärleksförklaring till passagerarna. Avslutningsmeningen var "this airport loves you". Lite fint.
På hemvägen hade vi en enlitersflaska, beredd att kasta den vid säkerheten. Men killen bad oss ta en klunk och sen var det ok.
På det hela så kändes KapV som Afrika medans Kanarieöarna är Europa.
Såg inga cyklar.

Jotack, på den flygplatsen tillbringade vi 9 timmar innan vi bussades tillbaka till diverse inkvarteringar så den känner vi mycket väl :-) Tullen gav upp så småningom och lät oss passera eftersom kiosken ligger utanför.
Nån röd lampa som lös men som inte skulle lysa i cockpit. Semestern förlängdes med 32 timmar..
Tog fö samma landrover-tur. Men aldrig några läskiga typer förutom påträngande försäljare av diverse krimskrams.

Tillbaka
Topp