Cykla söder till norr och uppskattar hjälp med val av cykel

Angie747

Medlem
Hej allihopa!

Ska lite sådär spontant haka på en vän på cykekresa från söder till norr och behöver snabbt en cykel men känner mig ganska vilsen i beslutet. Vi kommer ta god tid på oss, inte cykla speciellt snabbt eller många timmar om dagen. Jag kommer ha cykelvagn för barn (med packning) och har inte alltför stor budget. Eftersom jag helst ska börja cykla idag så verkar det vara dessa cyklar jag har att välja på. Jag är 178 lång och väger runt 63 kilo (om det är relevant). Packningen vet jag inte vad den väger. Tacksam för all hjälp!

Angelica

Bilagor

• 3C597268-8E84-4DAC-8334-D6AD82D70ED6.png
    3C597268-8E84-4DAC-8334-D6AD82D70ED6.png
    232.5 KB · Besök: 125
  • C0015A33-85AA-4D82-80D2-2B75E9148355.png
    C0015A33-85AA-4D82-80D2-2B75E9148355.png
    267.3 KB · Besök: 121
  • B48B448A-166F-410C-9C02-2045C6E16685.png
    B48B448A-166F-410C-9C02-2045C6E16685.png
    224.9 KB · Besök: 106
  • 59039E2E-BE4A-4BD4-A830-B44D6C04AAC3.png
    59039E2E-BE4A-4BD4-A830-B44D6C04AAC3.png
    251.2 KB · Besök: 102
  • 8C287307-5460-4CF3-9014-D8B02399CC3B.png
    8C287307-5460-4CF3-9014-D8B02399CC3B.png
    318.9 KB · Besök: 97
  • F985FFA4-A989-4ECE-BA79-3658BC8D2AF6.png
    F985FFA4-A989-4ECE-BA79-3658BC8D2AF6.png
    252.3 KB · Besök: 113
Köp den som är i bäst skick om du skall börja cykla idag. Annars så kanske en del måste bytas ut innan du sticker.

Alltså det är ju ingen lätt uppgift att få svar på ett forum och köpa en begagnad cykel samma dag som den skall användas. Men förutsätter vi att cykeln passar i storlek så är det nog bara den 9-vxl hybridcykeln som jag skulle vara intresserad för att cykla med lite längre sträckor. 9 växlar, stel gaffel och enkel. Men det är ju för att jag känner mig bekväm med en cykel med utanpåliggande växlar. Jag skulle köpt billigast möjliga nya kedja och kassett och monterat på. Eventuellt nya bromsklossar och nya däck om det rymts i budgeten, sen ett par extra slangar

Men för någon annan så kanske en 3 eller 5 växlad cykel med växlarna i navet är enklare då det funkar så länge det funkar.

Jag tror också på den nioväxlade om jag skulle välja. Hade dock lätt valt Nishikin om den hade haft stel gaffel. Vill avråda från alla fem- eller treväxlade cyklar om du ska cykla långt med vagn.

Om den tidigare nämnda Trek 410 fortfarande är aktuell är den bättre än alla de där till det du ska göra, förutsatt att storleken passar.

har enbart ägt gamla klassiska damcyklar tidigare ex monark och husqvarna 50+ år och har nog inte riktig koll på vad bra skick innebär ?
Styret/styrstammen, vevpartiet, naven och bromsarna ska inte glappa, gnissla eller kärva. Undvik om ramen och delarna ser rostiga ut. Den ska växla lätt på alla växlar. Däcken ska inte vara spruckna, ekrarna ska vara raka, fälgen ska inte vobbla i sidled.

Alltså det är ju ingen lätt uppgift att få svar på ett forum och köpa en begagnad cykel samma dag som den skall användas. Men förutsätter vi att cykeln passar i storlek så är det nog bara den 9-vxl hybridcykeln som jag skulle vara intresserad för att cykla med lite längre sträckor. 9 växlar, stel gaffel och enkel. Men det är ju för att jag känner mig bekväm med en cykel med utanpåliggande växlar. Jag skulle köpt billigast möjliga nya kedja och kassett och monterat på. Eventuellt nya bromsklossar och nya däck om det rymts i budgeten, sen ett par extra slangar

Men för någon annan så kanske en 3 eller 5 växlad cykel med växlarna i navet är enklare då det funkar så
Jag tror också på den nioväxlade om jag skulle välja. Hade dock lätt valt Nishikin om den hade haft stel gaffel. Vill avråda från alla fem- eller treväxlade cyklar om du ska cykla långt med vagn.

Om den tidigare nämnda Trek 410 fortfarande är aktuell är den bättre än alla de där till det du ska göra, förutsatt att storleken passar.
tack ? slängde iväg förfrågan på nishikin då allt med den ska vara nytt och i bra skick men det där med gaffeln gör att jag ”borde välja bort den”?
och kände mig lite osäker på treken då någon sa att dammodell är att undvika. + att försäljaren inte visste vad trekugg(?!) var (använde rätta ordet till försäljaren men har glömt det nu)..
har varken tid eller budget att göra några förändringar på cykeln jag väljer just nu och hoppas allt håller annars får det lösas längs vägen ?
dök också upp ytterligare en som jag fick ”bra känsla förä eftersom det är allt jag har att gå på. hur ser den ut?

tack ? slängde iväg förfrågan på nishikin då allt med den ska vara nytt och i bra skick men det där med gaffeln gör att jag ”borde välja bort den”?
och kände mig lite osäker på treken då någon sa att dammodell är att undvika. + att försäljaren inte visste vad trekugg(?!) var (använde rätta ordet till försäljaren men har glömt det nu)..
har varken tid eller budget att göra några förändringar på cykeln jag väljer just nu och hoppas allt håller annars får det lösas längs vägen ?
dök också upp ytterligare en som jag fick ”bra känsla förä eftersom det är allt jag har att gå på. hur ser den ut?
verkar vara borta nu.. men den här då?

Bilagor

• FE022CF6-E07E-4FE1-9192-5C1E931C68E2.png
    FE022CF6-E07E-4FE1-9192-5C1E931C68E2.png
    351.5 KB · Besök: 86
Styret/styrstammen, vevpartiet, naven och bromsarna ska inte glappa, gnissla eller kärva. Undvik om ramen och delarna ser rostiga ut. Den ska växla lätt på alla växlar. Däcken ska inte vara spruckna, ekrarna ska vara raka, fälgen ska inte vobbla i sidled.
du är en pärla gustav ?

nu ploppa dom hära upp! blir inte mindre förvirrad och behöver snart ta något slags beslut. så tacksam för alla tankar och tips här på slutspurten ☺️

Bilagor

• FE33955B-63F9-4722-92A3-925082A9CF3E.png
    FE33955B-63F9-4722-92A3-925082A9CF3E.png
    241.9 KB · Besök: 107
  • 53375B36-C8BE-4063-AFFD-70FF89428B39.png
    53375B36-C8BE-4063-AFFD-70FF89428B39.png
    247.8 KB · Besök: 94
Den där Logan var väl ganska trevlig som en långfärdshoj med kärra, breda däck, 21 växlar (3 klingor fram och 7 bak, 3x7=21) bra om man har mycket last och ska upp för någon backe.
Bara skicket är bra, eller att den fungerar som det ska iaf. Bromsar, växlar och hjul ok.

Med förbehåll för att jag inte vet var du bor känns det spontant som att en borde kunna hitta en relativt vettig cykel. Tycker som sambal att Logan känns som det bästa av de presenterade under förutsättning att du sitter ok på den och att den inte är helt slut i övrigt. Det är dock kanske inte en superkul cykel i övrigt pga tung och är en cykel av typen som ägaren, lite fördomsfullt, inte brukar bry sig så mycket om.

Tips är att faktiskt provcykla några av cyklarna innan köp. Då vet du om den passar storleksmässigt, men också jämföra hur de beter sig och göra ditt val utifrån det. Ju roligare den känns att cykla på, desto roligare är den att cykla på :)

Jag hade nog gått på nishikin av de där. Dels för att den inte känns stulen (viktigt!) Och för att du får skärmar osv som ser hyfsat vettiga med. Gaffeln är ett minus i min bok, men jag hade nog kunnat leva med det om den kändes ok i övrigt

Jag hade nog gått på nishikin av de där. Dels för att den inte känns stulen (viktigt!) Och för att du får skärmar osv som ser hyfsat vettiga med. Gaffeln är ett minus i min bok, men jag hade nog kunnat leva med det om den kändes ok i övrigt
har levt i en liten by i dalarna det senaste året där vi varken låst dörrar eller cyklar. inte alls haft i åtanke det där med att det kan vara stulet ?

skickade förfrågan på nishikin som var paxad. ägaren skulle återkomma efter tre om den fortfarande var till försäljning

Screenshot_20230420-173659~2.png

"Den mycket bra cykel 28 tums verkar ju vara en KILDEMOES Hyper S1. Shimano Nexus 7 navväxlar & Shimano Nexus rullbromsar är ju riktigt pålitliga komponenter. Funkar de när du testar cykeln så lär de funka även för resten av resan. Skönt att slippa vara orolig över utrustningen...

Screenshot_20230420-175204~2.png

Skippa Crescent City herrcykel. 3 växlar blir tungt med cykelkärra. Ser nästan ut som att det sitter Biltema Cykeldäck standard på åtminstone fram, inte särskilt roliga däck...

Screenshot_20230420-174904~2.png

Bike för 1500 kr är en fixie med flip flop nav. Inga växlar. Blir för tungt även utan cykelkärra. Inga stänkskärmar och dåligt med utrymme för att sätta på billiga från Biltema, Sks Raceblade Pro XL eller liknande kan funka, men kostar betydligt mer. Börjar det regna utan stänkskärmar så blir det blöt och efter en stund kallt och tråkigt.

Screenshot_20230420-180949~2.png

Ny Renoverad Trek Damcykel Med Dynamo verkar vara en Trek S420. Återigen pålitligt Nexus 7 växelnav, men till skillnad från KILDEMOES cykeln parad med vanlig enkel v-broms, så kolla bromsbeläggen innan avfärd om det blir den här cykeln. Navdynamo är ett plus, så att belysningen aldrig laddar ur, dock lär lampan nog vara sådär, så en enkel AAA lampa är nog lika bra och med tillräcklig batteritid ändå. Dock bra potential att sätta på en ordentlig dynamo lampa under turens gång, finns i de flesta cykelaffärer. Framgaffeln har fästpunkter på utsidan, med lowrider och billiga packväskor från Biltema både fram och bak kanske cykelkärran inte behövs, vilket kommer göra resan mycket roligare.
Screenshot_20230420-184052~2.png
Screenshot_20230420-184516~2.png

Kolla också på Crescent Logic 8-vxl för 1500kr med Shimano Nexus 8 navväxlar, rullbromsar och redan utrustad med stänkskärmar, pakethållare, fast monterad belysning samt ställbar styrstam och barends för bättre komfort. Ganska gammal, ganska smutsig, lite rostig pakethållare, men verkar va i bra skick i övrigt av bilderna att döma.

Senast ändrad:
Visa bilaga 620851
"Den mycket bra cykel 28 tums verkar ju vara en KILDEMOES Hyper S1. Shimano Nexus 7 navväxlar & Shimano Nexus rullbromsar är ju riktigt pålitliga komponenter. Funkar de när du testar cykeln så lär de funka även för resten av resan. Skönt att slippa vara orolig över utrustningen...

Visa bilaga 620857
Skippa Crescent City herrcykel. 3 växlar blir tungt med cykelkärra. Ser nästan ut som att det sitter Biltema Cykeldäck standard på åtminstone fram, inte särskilt roliga däck...

Visa bilaga 620856
Bike för 1500 kr är en fixie med flip flop nav. Inga växlar. Blir för tungt även utan cykelkärra. Inga stänkskärmar och dåligt med utrymme för att sätta på billiga från Biltema, Sks Raceblade Pro XL eller liknande kan funka, men kostar betydligt mer. Börjar det regna utan stänkskärmar så blir det blöt och efter en stund kallt och tråkigt.

Visa bilaga 620870
Ny Renoverad Trek Damcykel Med Dynamo verkar vara en Trek S420. Återigen pålitligt Nexus 7 växelnav, men till skillnad från KILDEMOES cykeln parad med vanlig enkel v-broms, så kolla bromsbeläggen innan avfärd om det blir den här cykeln. Navdynamo är ett plus, så att belysningen aldrig laddar ur, dock lär lampan nog vara sådär, så en enkel AAA lampa är nog lika bra och med tillräcklig batteritid ändå. Dock bra potential att sätta på en ordentlig dynamo lampa under turens gång, finns i de flesta cykelaffärer. Framgaffeln har fästpunkter på utsidan, med lowrider och billiga packväskor från Biltema både fram och bak kanske cykelkärran inte behövs, vilket kommer göra resan mycket roligare.
Visa bilaga 620886Visa bilaga 620887
Kolla också på Crescent Logic 8-vxl med Shimano Nexus 8 navväxlar, rullbromsar och redan utrustad med stänkskärmar, pakethållare, fast monterad belysning och barends för bättre komfort.
åh wow! tack för sån utförlig beskrivning och hjälpsam information av cyklarna. missade helt crescenten där. attsingens, då den estetiskt tilltalar mer än treken som det till slut blev. provade cykeln och vad jag som amatör kunde uppfatta så funkar broms.
nu är det då bara nästa val, kärra eller väskor, kvar innan jag ger mig iväg ☺️

tack allihopa!

åh wow! tack för sån utförlig beskrivning och hjälpsam information av cyklarna. missade helt crescenten där. attsingens, då den estetiskt tilltalar mer än treken som det till slut blev. provade cykeln och vad jag som amatör kunde uppfatta så funkar broms.

tack allihopa!
Den där treken kommer bli toppen! Jag hade alla dagar i veckan satsat på väskor, lättare att cykla med och smidigare över lag.

Grattis till cykeln!

Den där treken kommer bli toppen! Jag hade alla dagar i veckan satsat på väskor, lättare att cykla med och smidigare över lag.
+1 på väskor framför vagn.
Om du har mer packning än vad som ryms i väskorna så kommer cyklingen bli onödigt tung och inte särskilt lustfylld.

Men med det sagt så funkar vilket som, bara ni kommer iväg. Om du efter en dag, en vecka eller en månad inser att du har valt fel grejer så går det att lösa längs vägen.

Kom bara ihåg att vara generös med statusuppdateringar här på Happy…

…åt alla oss som vet så väl vad som gäller men som aldrig kommer ut på långtur. ?

tack allihopa!
Kärra blir för tungt att cykla så långt med. Och en cykel klarar ganska många kilo packning :)

Hur långt ska du cykla? Cykelkärra är tungt, cykelväskor är bättre om du inte behöver 25 Kg packning. Vad har du för rutt, är det många och branta backar?

Kolla också på Crescent Logic 8-vxl för 1500kr med Shimano Nexus 8 navväxlar, rullbromsar och redan utrustad med stänkskärmar, pakethållare, fast monterad belysning samt ställbar styrstam och barends för bättre komfort. Ganska gammal, ganska smutsig, lite rostig pakethållare, men verkar va i bra skick i övrigt av bilderna att döma.
Kedjan ser väldigt slak ut på Crescent Logic, och det kan vara så att hjulet sitter så långt bak det går. I sådant fall har antingen någon bytt till alldeles för lång kedja, eller så är kedjan utsliten. Om det senare så kan dreven också vara utslitna. Navväxeln behöver man provcykla.

tack allihopa!
Med en lowrider pakethållare fram så behövs ingen cykelkärra eftersom att du kan få med dig fyra packväskor/panniers och mycket mer prylar än vad du orkar cykla runt med. Det verkar inte finnas så många lowriders hos cykelhandlarna i Malmö med hemsida vad jag kan se, men Hojen som har butik i Malmö har
denna för 299kr.

Angående väskor så har Jula extrapris på sin redan innan otroligt billiga cykelväska. Biltema har en mycket dyrare, mycket bättre och lite större cykelväska där man får lite paketpris vid köp av ett par. Modellen är ny för i år, men föregångaren är välbeprövad och pålitlig.

Kedjan ser väldigt slak ut på Crescent Logic, och det kan vara så att hjulet sitter så långt bak det går. I sådant fall har antingen någon bytt till alldeles för lång kedja, eller så är kedjan utsliten.
Ser ut att finnas lite utrymme kvar i dropoutsen, om man kollar på slitaget i lacken. Men visst är kedjan säkert sliten, på många av cyklarna i fråga...
Screenshot_20230420-204237~2.png

Senast ändrad:
Håller med om att väskor är att föredra. Det finns väskor på Lidl, jag kör med de små Lidl-väskorna fram. Biltema bak (de är bättre än Lidl). Kolla min långfärdshoj nedan, såhär cyklade jag från Haparanda till Ystad:
IMG_6850.jpg

Får man fråga hur långt du ska cykla förresten? (bara nyfiken)

tack allihopa igen!
vilken guldgruva av hjälpsamma och trevliga människor jag hittat ☺️
då det är mycket just nu att fixa med och tiden är knapp så svarar jag mer när jag är påväg (eller ja, vid lägerplats nånstans, för trafiksäkerhetens skull ?)

Tillbaka
Topp