Cyklade i skogen – körde in i lastbil

Bengt-re sa:
Cadde sa:
Frankenstein's Bike sa:
Stod still eller körde på skogsvägen, egentligen helt egalt för skadeståndsfrågan. Cyklisten ska ersättas för sina skador, trafikförsäkringen täcker.

"Men,men,men, hörrödudu!?! Varför ska en stillastående timmerlastbil ersätta bara för att de kör lastbil!?!?"
-Tja, cykla hem stockarna då, om du nu vill slippa det utvidgade ansvar det innebär att åka runt i en mobil metallkloss på nära ton.

Mjaa, inte riktigt så enkelt. Om det visar sig att cyklisten varit vållande till sin skada så behöver inte lastbilschauffören göra ett dugg.
Visst finns det idiotexempel där t.ex en tjuv som tagit sig in på en arbetsplats blivit skadad och arbetsplatsen får betala för hans klanterier... Men då är det för att arbetsplatsen inte fullgjort sina åtaganden oavsett vem som kommit in där.
Lastbilar, maskineri i allmänhet, har inte samma åtaganden om någon försöker hoppa under dom när dom rullar.

"Vaddå försöker hoppa under?"
Ja alltså, om du springer ut på en motorväg så är det ditt ansvar om du blir påkörd även om bilarna på den gör sitt bästa för att inte köra på dig.
Om du väljer att ignorera brandmans uppmaningar att lämna skogen och du inte gör detta så är det ditt fel om du brinner upp.
Eller om du leker på ett skogshygge och du får ett träd över dig trots att du blivit uppmanad att vända om, ja då får du skylla dig själv.

Som jag ser det har cyklisterna ett ansvar att inte komma så nära maskinen (förutsatt att maskinen alltså bara rullar sakta på grund av deras existens på vägen) att dom kan skada sig på den. Inget som lastbilschauffören kan göra om han står still och cyklisterna trots detta kommer så nära att dom skadar sig.

Du kan ju prova att dra ett timmerlass genom skogen utan maskiner en gång. Och sedan berätta för oss vem som logiskt sett bör vara mest aktsam nästa gång ett möte med timmerbil sker i skogen.

Vi har ju minst en här på forumet som drar sina stockar med häst(ar). Så nog går det om man vill.

Sedär! Ett utmärkt alternativ, bara att ta efter för alla som tycker att timmerbilen ska betala 0:-. Hästar är, som bekant från andra trådar, befriade från skadeståndsansvar.

Bara att ta efter för alla cykel-haters i denna tråd, om man nu tycker att det är orimligt med strikt ansvar i trafiken för de som drar runt 10 ton stakbröte med maskinkolosser i skogen.

Senast ändrad:
Frankenstein's Bike sa:
Bengt-re sa:
Cadde sa:
Frankenstein's Bike sa:
Stod still eller körde på skogsvägen, egentligen helt egalt för skadeståndsfrågan. Cyklisten ska ersättas för sina skador, trafikförsäkringen täcker.

"Men,men,men, hörrödudu!?! Varför ska en stillastående timmerlastbil ersätta bara för att de kör lastbil!?!?"
-Tja, cykla hem stockarna då, om du nu vill slippa det utvidgade ansvar det innebär att åka runt i en mobil metallkloss på nära ton.

Mjaa, inte riktigt så enkelt. Om det visar sig att cyklisten varit vållande till sin skada så behöver inte lastbilschauffören göra ett dugg.
Visst finns det idiotexempel där t.ex en tjuv som tagit sig in på en arbetsplats blivit skadad och arbetsplatsen får betala för hans klanterier... Men då är det för att arbetsplatsen inte fullgjort sina åtaganden oavsett vem som kommit in där.
Lastbilar, maskineri i allmänhet, har inte samma åtaganden om någon försöker hoppa under dom när dom rullar.

Ja alltså, om du springer ut på en motorväg så är det ditt ansvar om du blir påkörd även om bilarna på den gör sitt bästa för att inte köra på dig.
Om du väljer att ignorera brandmans uppmaningar att lämna skogen och du inte gör detta så är det ditt fel om du brinner upp.
Eller om du leker på ett skogshygge och du får ett träd över dig trots att du blivit uppmanad att vända om, ja då får du skylla dig själv.

Som jag ser det har cyklisterna ett ansvar att inte komma så nära maskinen (förutsatt att maskinen alltså bara rullar sakta på grund av deras existens på vägen) att dom kan skada sig på den. Inget som lastbilschauffören kan göra om han står still och cyklisterna trots detta kommer så nära att dom skadar sig.

Du kan ju prova att dra ett timmerlass genom skogen utan maskiner en gång. Och sedan berätta för oss vem som logiskt sett bör vara mest aktsam nästa gång ett möte med timmerbil sker i skogen.

Vi har ju minst en här på forumet som drar sina stockar med häst(ar). Så nog går det om man vill.

Sedär! Ett utmärkt alternativ, bara att ta efter för alla som tycker att timmerbilen ska betala 0:-. Hästar är, som bekant från andra trådar, befriade från skadeståndsansvar.

Bara att ta efter för alla cykel-haters i denna tråd.

Det fanns en anledning till att man förr körde ut timmer ur skogen enbart vintertid...

Jag vet inte vad som hände i den värmländska skogen, men det är ju inte konstigt att det händer olyckor då vissa hävdar att man med rätt kan stänga av all form av tankeverksamhet bara man sätter sig på en cykel.

Vare sig det handlar om olyckor med fordon, gående eller ufon så är det alltid den andres fel...

På smala vägar brukar principen väl normalt vara att den som har lättast att ta sig undan vid ett möte gör det, och sedan är det oväsentligt vilka typer av fordon som möts. Då är det inte bara storlek som avgör utan hur föraren kan framföra fordonet också.... Men det är ju ute i den riktiga världen...

Jag både cyklar och kör lastbil i skogen. Min självbevarelsedrift säger mig att akta mig för timnerbilar när jag cyklar. Vare sig de rullar eller står still och lastar.
Jag vet att mina kollegor inte kör på någon medvetet. Däremot så kräver ett ekipage på 62-64ton och 19-21.5 meter sitt utrymme.
Vid lastning har jag nästan skitit på mig när folk går, springer, cyklar och kör förbi utan att skaffa ögonkontakt med mig. Hur duktig man än är i kranen kan stockar och ved gå mellan stöttorna och falka ner.
Vill nästan kyssa folk som går ut 20m i skogen för att inte störa eller riskera skadas.

Faktan i artiklarna är ju väldigt opålitlig eftersom de ger två motsätta vinklar. Oavsett är det synd att någon skadas så och hur det gick till är i nuläget bara Happyspekulation.

Kul diskussion om köra timmer med häst. Det var läääääääääääääänge sen nån körde timmer till sågen med häst. Däremot är hästarna fantastiska för att skota ut i känsliga marker. Men bara till ett avlägg inte till industrin x-antal mil bort.

Precis som i mitt andra arbete som brandmän ber jag alla om en sak.
Visa respekt.

Bengt-re sa:
Cadde sa:
Frankenstein's Bike sa:

Är det nån mer än jag alltså, kul ?

Miss Lycka sa:
Det gäller strikt ansvar i försäkringsfrågor när någon bil är inblandad och någon cyklist/cykel skadas. Det har inget med vem som är ansvarig.

Det var helt nytt för mig, men jag har ingen anledning att betvivla det.

Fast det väcker en följdfråga. Om det är bilens trafikförsäkring som täcker även om bilen vid tillfället stannat - var går gränsen mellan att stanna till och att vara parkerad? För det är väl ändå så att man inte belastar bilens försäkringsbolag om man cyklar in i en bil som står lagligt parkerad i en parkeringsruta medan ägaren sitter hemma och fiser? Dubbelparkerad vid stoppförbud? Hemma på tomten? I ett garage under en filt?

Hep sa:
Miss Lycka sa:
Det gäller strikt ansvar i försäkringsfrågor när någon bil är inblandad och någon cyklist/cykel skadas. Det har inget med vem som är ansvarig.

Det var helt nytt för mig, men jag har ingen anledning att betvivla det.

Fast det väcker en följdfråga. Om det är bilens trafikförsäkring som täcker även om bilen vid tillfället stannat - var går gränsen mellan att stanna till och att vara parkerad? För det är väl ändå så att man inte belastar bilens försäkringsbolag om man cyklar in i en bil som står lagligt parkerad i en parkeringsruta medan ägaren sitter hemma och fiser? Dubbelparkerad vid stoppförbud? Hemma på tomten? I ett garage under en filt?

Parkering: En uppställning av ett fordon med eller utan förare av någon annan anledning än som
1. föranleds av trafikförhållandena,
2. sker för att undvika fara, eller
3. sker för på- eller avstigning eller på- eller avlastning av gods

Stannande: Annat stillastående med ett fordon än som
1. sker för att undvika fara,
2. föranleds av trafikförhållandena, eller
3. utgör parkering

Miss Lycka sa:
Kan du peka på var i lagtexten detta står?
Jag började leta lite men var trött och lagtexter är jobbiga att läsa.

Tillbaka
Topp