Cyklade på en kille bakifrån

Obligatoriskt

Aktiv medlem
Har cyklat nästan varje dag i 2+ år utan liknande olyckor. Cyklar på cykelväg rakt fram, ska köra om en cyklist 15-18km/h håller distans, han gör en kraftig 90graders sväng helt utan förvarning och pangar in i hans sida.
Han ansåg att det var hans fel och var trevlig utan skador men vems ”fel” hade det varit vid skador är frågan?

Kan bara likna det vid en kraftig vänstersväng med bil utan blinkers, när man är på väg att bli omkörd. Men kanske är annat på cykel?

Kan nog liknas vid vanliga trafikregler, om någon blir påkörd bakifrån är det alltid omöjligt att hävda att det inte är bakomvarandes fel. Hur idiotiskt framförvarande än beter sig... "hålla avstånd" osv gäller.

Kan nog liknas vid vanliga trafikregler, om någon blir påkörd bakifrån är det alltid omöjligt att hävda att det inte är bakomvarandes fel. Hur idiotiskt framförvarande än beter sig... "hålla avstånd" osv gäller.
Blir svårt på cykelbanor typ den på västerbron där principen väl är att cyklarna håller till vänster om gångbanan, och att cyklar kör om varandra på vänster sida mellan cementbarriären och bilvägen. Om någon svänger in framför en då eller ska ”stanna” och kör ut till vänster så finns det inte mycket man kan göra..

På tal om detta, ska man skrika ”vänster!” när man kör om? För mig känns det så töntigt att skrika ”on your left!” i Sverige och om man bara säger ”vänster” kanske den framför tolkar (ja, det finns folk till allt) att den ska svänga in vänster för att du ska köra om på höger?

Hur gör ni? Det känns också för långt och otydligt att säga ”ursäkta! nu kör jag om dig på vänster sida om det går bra, tackar tackar”

Man kan ju använda sin ringklocka också. I förebyggande syfte eller om man uppfattar att framförvarande börjar manövrera olämpligt (svänga utan att se sig för till exempel).
På det avstånd en ringklocka hörs uppfattar jag att det ofta är ”för sent” för dom som går eller cyklar framför att reagera, och ofta vet dom inte vad dom ska göra. Blir nästan farligare att plinga än att inte då risken finns att folk sprider ut sig som vilsna får över hela banan i ren panik. När jag ser folk gå på cykelbanan långt fram brukar jag frihjula lite så dom hör och kollar bak. När jag körde lokomotiv i tempofart hade jag en dommarvisselpipa som jag blåste lite kort i på någon kilometers avstånd. Alla kollade bak och förstod i vääääldigt god tid. Men inte så praktiskt vid omkörning.

Det där är en rätt extrem övertolkning. Det enda tillfällen det kan sägas fungera så är ju om det handlar om en plötslig inbromsning. Finns många möjliga scenarion där det definitivt kan vara den framför som kan anses ha orsakat olyckan

Det där är en rätt extrem övertolkning. Det enda tillfällen det kan sägas fungera så är ju om det handlar om en plötslig inbromsning. Finns många möjliga scenarion där det definitivt kan vara den framför som kan anses ha orsakat olyckan
Sällan. Kommer du bakufrån är du skyldig.

Ex när inte gäller. Du får inte byta körfält hej vilt utan försäkra dig om att du inte utsätter andra för fara. Slänger du dig plötsligt ut till vänster och blir påkörd är det ditt fel. Sedan kan det förstås vara båda förare som handlat oansvarligt

Ingen svänger "90 grader", så du höll för litet avstånd. En gång stod det något om "vingelutrymme" i Vägtrafikförordningen eller -kungörelsen, tror jag. Han fick inget besked om omkörning. Bristande uppmärksamhet. Hög hastighet.
TS ska nog vara glad att den påkörde tog det som han gjorde.

Vingelutrymme innebär att du håller ett god marginal från en cyklist när du kör om de ifall att de skulle vingla till. Detta då cyklisten är en oskyddad trafikant som du behöver visa hänsyn för. Källa: https://teoricentralen.se/ordlista/vingelutrymme

Senast ändrad:
Ex när inte gäller. Du får inte byta körfält hej vilt utan försäkra dig om att du inte utsätter andra för fara. Slänger du dig plötsligt ut till vänster och blir påkörd är det ditt fel. Sedan kan det förstås vara båda förare som handlat oansvarligt
Man kan tycka det, och så är det väl på motorvägen med dubbla körfält så länge omkörande bilist i andra körfältet höll laglig hastighet. Nu bor jag inte i en storstad med avancerade cykelleder (flerfiliga?) men ovanstående är mer som ett undantagsfall

I nästan alla andra fall, tex bana för gång och cykel, snöskoter ute på isen (jag fick lära mig detta i unga år den hårda vägen och ansåg mig också vara så gott som oskyldig), skidbacken m.m är det bakomvarandes ansvar att inte köra på framförvarande.

Kanske ändras på då alltfler människor går/cyklar med hörlurar i öronen och är i sin helt klart egna värld. Detta har lett till att man ibland får sakta ner till deras hastighet +1kmh för att ta sig förbi på säkert sätt. Tråkigt när man jagar stravasegment påväg till jobbet men funkar inte som ursäkt när försäkringsbolagen reder ut skuld

kan berätta om fallet med en omkörning på e14 nära åre, där jag bevittnade hur en bil svängde av vänster till en mindre väg mitt på en raksträcka, och därmed blev påkörd av en redan omkörande bil.

utfallet rättsligt blev att den vänstersvängande var helt vålllande.

Har hänt mig vid några tillfällen (både med bil och cykel) att föraren av fordonet framför mig har bromsat in och kört till vägkanten på höger sida och nästan stannat. Sedan utan att signalera har de plötsligt svängt vänster in på en infart eller mindre stickväg på vänster sida av vägen. (Likt @kais01 ovanför)
Min tolkning av situationerna har varit att de planerade att stanna vid vägkanten på höger sida, därför har jag bara sänkt farten och fortsatt rakt fram för att passera.
Har tur nog lyckats väja för att undvika kollision tack vare sänkt fart, men det har varit nära ögat.

I fallet med bilen var det gatuparkering längs högra sidan och bilen framför mig bromsade in vid trottoarkanten mellan parkerade bilar, för att sedan plötsligt gasa och svänga vänster.

Farlig situation som är svår att förutse.

Räknas det som omkörning eller passage om fordonet framför nästan står stilla vid högra vägkanten? Ledordet är förmodligen "nästan". Jag är väl alltid skyldig att anpassa farten och försäkra mig om att jag kan passera säkert.

Har cyklat nästan varje dag i 2+ år utan liknande olyckor. Cyklar på cykelväg rakt fram, ska köra om en cyklist 15-18km/h håller distans, han gör en kraftig 90graders sväng helt utan förvarning och pangar in i hans sida.
Han ansåg att det var hans fel och var trevlig utan skador men vems ”fel” hade det varit vid skador är frågan?

Kan bara likna det vid en kraftig vänstersväng med bil utan blinkers, när man är på väg att bli omkörd. Men kanske är annat på cykel?
Varför svängde hen till vänster? Fans det en korsande cykelväg?

Förstår inte att detta är svårt. Vänstersväng får enbart göras om det kan ske utan fara och under förutsättning att ingen har påbörjat en omkörning.

Det är skillnad på att vingla och svänga vänster, så vingelmån, som man alltid lämnar, är irrelevant.

Nej, han fick syn på något på andra sidan vägen, och drog en plötslig skarpsväng åt vänster rent impulsivt. Jag hade ändå över en cykellängds mellanrum i sidled men han var snabb som fan att dra hela cykeln i sidled.
Tycker nu i efterhand att jag hade kunnat gjort det säkrare absolut, men det var definitivt bådas fel för hans agerande var som ett barns.
Hade det varit ett barn hade det inte hänt, eftersom jag hade saktat in som fan.

Nej, han fick syn på något på andra sidan vägen, och drog en plötslig skarpsväng åt vänster rent impulsivt. Jag hade ändå över en cykellängds mellanrum i sidled men han var snabb som fan att dra hela cykeln i sidled.
Tycker nu i efterhand att jag hade kunnat gjort det säkrare absolut, men det var definitivt bådas fel för hans agerande var som ett barns.
Hade det varit ett barn hade det inte hänt, eftersom jag hade saktat in som fan.
Håller med om det sista. Barn och hundar får man vara med på att de kan bete sig stokastiskt. Men vuxet folk... Sen är verkligheten att vuxna som cyklar, och aldrig skulle byta fil utan att kolla med bil, anser att de har rätt att flytta sig i sidled eller svänga vänster med cykel helt utan koll. Fråga runt på jobbet så ska du se...

Verkar inte stämma vid motorcykelolyckor. Hur många som helst som svängt vänster över mötande fil (rätt uppenbart kanske) och fått en motorcykel parkerad i passagerarsidan. "Alla" verkar komma undan med att de trodde att det var en moped som bara körde 25km/h. (Obs detta gäller inte i de fall det kommer en raket i 250, även om man antagligen borde hålla sig undan från dessa också)

Du tabbade dej. Under sina ”sämre dagar” chansar man o passerar hinder med flygande omkörning.
I vanliga fall tar man det stenlugnt och nästan stannar för säkerhets skull på cykelbanor.
Folk där är ju ofta helt väck.
Saknar körkort, lyssnar på ”freestyle”, knarkar, telefonerar och trasslar in sej i hundkoppel.
Det är kul att köra cykelbanor ibland men om jag kraschade skulle jag klandra mej själv.

Ingen svänger "90 grader", så du höll för litet avstånd. En gång stod det något om "vingelutrymme" i Vägtrafikförordningen eller -kungörelsen, tror jag. Han fick inget besked om omkörning. Bristande uppmärksamhet. Hög hastighet.
TS ska nog vara glad att den påkörde tog det som han gjorde.

Vingelutrymme innebär att du håller ett god marginal från en cyklist när du kör om de ifall att de skulle vingla till. Detta då cyklisten är en oskyddad trafikant som du behöver visa hänsyn för. Källa: https://teoricentralen.se/ordlista/vingelutrymme

Det är väl en jävla skillnad på att vingla o att svänga.

Hur bör man genomföra en omkörning med cykel då? Till exempel på Västerbron, nedförs mot Hornstull, där man lätt rullar ikapp damtrallor på led.
Vilket är det korrekta sättet att rulla förbi en damtralla som i sin tur är en liten aning snabbare än damtrallan framför?

Hur bör man genomföra en omkörning med cykel då? Till exempel på Västerbron, nedförs mot Hornstull, där man lätt rullar ikapp damtrallor på led.
Vilket är det korrekta sättet att rulla förbi en damtralla som i sin tur är en liten aning snabbare än damtrallan framför?
Det kanske är så att du inte kan ”rulla förbi”, det kanske är så att du måste bromsa in och lägga dig bakom tills dess att omkörning kan ske på ett säkert sätt. Så som det funkar i trafik med motorfordon.

Det kanske är så att du inte kan ”rulla förbi”, det kanske är så att du måste bromsa in och lägga dig bakom tills dess att omkörning kan ske på ett säkert sätt. Så som det funkar i trafik med motorfordon.
Också ett rimligt alternativ. Den cykelbanan är ju inte jättebred.

Samma scenario men på huvudcykelstråket längs med Rålambshovsparken då?
Dubbelriktad cykelbana. Omcykling kan vid fri väg göras i mötande körfält så utrymme är inte ett problem.
Ska man förutspå att framförvarande avser påbörja en omkörning utan att kontrollera fri väg? Ska man signalera för säkerhets skull? Cykelringklocka uppfattas ju ofta (spekulation) som ”ur vägen” snarare än det ofta avsedda (anekdotiskt) ”jag är här”.

Senast ändrad:
Min erfarenhet av varför olyckor händer är oftast att man själv inte är beredd på det oväntade. Ju mer fantasi man har, desto fler situationer undviks. Därmed inte sagt att olyckor kan undvikas, och lägg väl märke till att jag INTE säger vems felet är vid en specifik olycka.

En sak jag lägger märke till är att cyklister på racer ibland inte har ringklocka, utan på något sätt antar att man ska lägga märke till dem när de kommer bakifrån och vill cykla om en. Dessa cyklister må ha en "ren" cykel, men nog fattas det ett å annat i deras sätt att tänka. Detta står jag för...

Min slutsats och avslutande inlägg i denna tråd, efter alla år och miltal av cykling, är att shit happens.

En sak jag lägger märke till är att cyklister på racer ibland inte har ringklocka
Ja, cyklister som medvetet, eller omedvetet, cyklar i trafiken med en cykel som inte uppfyller trafikförordningens krav på cykelns utrustning är ju ett annat problem. Gäller såväl avsaknad av ringklocka som avsaknad av, eller felaktig, belysning i mörker.

Vore kul att se polisen stå på stragegisk ställen och kontrollera alla cyklar som passerar. Kanske vid Nockebybron?

Edit: Fast om polisen skulle ha tid för sånt skulle jag nog ändå hellre se att de stod vid Ringvägen och tog alla som laxar ner får Skanstullsbron.

Jag proppar ungarna fulla med detta:
"Vid en olycka är det alltid två klantrövar inblandade. En som gjorde fel och är vållande, och en som inte var beredd på det".
Låter som det finns vuxna här som behöver lära sig det enkla mantrat.
T.ex spelar det ju ingen som helst roll varför den vållande gjort som den gjort för den andre parten behöver bara försöka anpassa sig till att det hände.

Har tänkt MYCKET på just den här sträckan. Om det är en full Tour de France-klunga i cykelbanan och en hel bajenmarsch på gångbanan är nog alternativet att bara hålla sin position bakom tills det öppnas ett gap igen. Men om det är runt tiderna som jag pendlar är det ofta lite space mellan cyklisterna och det är inte riktigt så många som promenerar, då kan man kanske låna gångbanan om det är fritt och köra om långt ute till höger istället med stort avstånd. Det är inte rätt enligt reglerna men känns säkrare. Sällan en cykel faktiskt korsar linjen över gångbanan. Risken är väl att den vita linjen kan vara halkig vid blött väder, och man riskerar ju alltid någon nyinflyttad bonde som cyklar i motsatt riktning men man får hålla lite koll innan omkörningen precis som när man kör bil.

Just på Västerbron är det väl ändå minimal risk att framförvarande tänker ge sig på en vänstersväng?
Sant. Tänkte mer på vårdslös omkörning. Mitt exempel var inte taget ur luften utan en verklig händelse där en yngre kvinna på damtralla utan vare sig handtecken eller blick över axeln påbörjade en omkörning av framförvarande när jag redan låg i omkörningsspår en knapp hjullängd bakom.
Ett resolut "App app!!" fick henne snabbt att ändra sin färdplan och hålla spåret.

Just på Västerbron är det väl ändå minimal risk att framförvarande tänker ge sig på en vänstersväng?
Just på Västerbron är det däremot sjukt vanligt att elcyklister anser sig vara snabbast av alla och därför inte behöver se sig för innan de kör om, oavsett om någon är snabbare och redan håller på att köra om.

Frågan om hur man skall köra om på (Väster)bro(n) är ungefär som på alla andra ställen. Sjukt försiktigt.

Sedan, med tanke på inlägget om ringklocka så såg jag för några veckor sedan en snubbe nerför Nybodabacken mot Marievik (i Sthlm). Där kan det gå rätt fort och snubben höll väl 50 kanske. Lite längre ner i backen så kommer det cyklar från vänster från kransen och snubben tyckte att de borde i alla lägen anamma högerregeln och plingade för att de skulle stanna så han slapp bromsa.
Han kanske hade rätt i sak men det blev obra.

Ringklockan! Att alltid plinga i god tid före omkörning är ett absolut måste, tyvärr är det många som cyklar om som syndar mot det och det är otroligt dumt. Varför vet jag inte?

Cyklar om hundratals varje dag på pendlingen. Aldrig plingat. Trodde bara det var elcyklar som höll på med sånt?
Du har rätt i att om det är på cykelbanor med tät trafik är det inte lika nödvändigt, menade främst där det är få cyklister för då är man som cyklist inte alls lika beredd på att någon kan komma bakifrån.

Sant. Tänkte mer på vårdslös omkörning. Mitt exempel var inte taget ur luften utan en verklig händelse där en yngre kvinna på damtralla utan vare sig handtecken eller blick över axeln påbörjade en omkörning av framförvarande när jag redan låg i omkörningsspår en knapp hjullängd bakom.
Ett resolut "App app!!" fick henne snabbt att ändra sin färdplan och hålla spåret.
Att en framförvarande skall påbörja omkörning är ganska lätt att förutse och förhålla sig till. Däremot svårare att förvänta sig en plötslig vänstersväng från högersidan, utan varken titt över axeln eller tecken innan.
Du har rätt i att om det är på cykelbanor med tät trafik är det inte lika nödvändigt, menade främst där det är få cyklister för då är man som cyklist inte alls lika beredd på att någon kan komma bakifrån.
Man svänger väl inte vänster eller byter spår utan att se sig för, även om det inte brukar komma någon annan där. Att skylla den passerande för att ha gjort fel i den situationen känns lite magstarkt. Skall inte behövas något plingande för det. Min erfarenhet av att plinga är att framförvarande rör sig helt stokastiskt, oavsett om det är cyklister eller fotgängare. Det brukar vara mycket smidigare att passera utan pling.

Tillbaka
Topp