Cyklar ni hela vinterhalvåret ?

Rsdea

Ny medlem
Har nyligen tagit tag i det här med MTB cykling på allvar ?. Försöker cykla varje dag. Har som mål att testa på cykelvasan och Engelbrekt till nästa år. Kollar man i loppkalendern verkar det va slut med lopp för i år. Iaf i närheten av där jag bor (södra Dalarna). Skulle vart kul att testa på nåt redan nu ?. Stannar säsongen av nu på höst och vinter ?? Jag tänker då försöka cykla hela vintern så man har lite ork i kroppen till nästa år !

Rsdea sa:
Har nyligen tagit tag i det här med MTB cykling på allvar ?. Försöker cykla varje dag. Har som mål att testa på cykelvasan och Engelbrekt till nästa år. Kollar man i loppkalendern verkar det va slut med lopp för i år. Iaf i närheten av där jag bor (södra Dalarna). Skulle vart kul att testa på nåt redan nu ?. Stannar säsongen av nu på höst och vinter ?? Jag tänker då försöka cykla hela vintern så man har lite ork i kroppen till nästa år !

Jammen passa på att anmäla dig till Vintervättern, då
Abloccamps får du nog söka på.

Enklast är att satsa på kortare turer, sen behöver man oftast inte dubb i skogen på vintern, de är bättre på vår kanten när det blir isgata.

Pfaff sa:
Rsdea sa:

Jammen passa på att anmäla dig till Vintervättern, då
Abloccamps får du nog söka på.

Kanske lite extremt som första lopp ?. Tänkte testa engelbrekts turen framöver eftersom man bor så nära. Om man får med någon kompis ?

Jag brukar parkera MTB:n i oktober-november när det är som grisigast i skogen. Då är det enklare att rulla grus med crossen. Sen plockar jag fram MTB:n igen när det blivit tjäle i marken. Vintern kan vara riktigt bra!

Körde för första gången denna vinter 15/16 och det har varit grymt, dock blev det lite fusk i år då det var så mild vinter med plusgrader in på nya året. Körde med mitt semislick och det fungerade för allt utom is, till i år ska jag köpa dubbdäck för att kunna pressa lite hårdare i skogen när det fryser till.

Rsdea sa:
Ett lopp finns kvar ändå! Dalsland XC går nu till helgen.

Jajamän här åks det året om :) bra skor eller skoöverdrag och bra handskar är ett tips ?
Verkar som att du bor i närheten av Norberg och jag bor inte heller så långt därifrån.

När det är någotsånär snöfritt och varmare än -10 så blir det nån oregelbunden tur ibland.
Kör spinning för att hålla konditionen under vintern.

Pendlar året om utom torsdagar och när det är för kallt (en handfull minusgrader är ok, ibland lite till -- kläder och tillvänjning).

/Martin

Jag cykelpendlar året om, fast det är bara 2x2km/dag. MTB körde jag hela förra vintern, den lokala klubben har träningar på måndagkvällar året runt. Att cykla på stigar i snö och mörker med bra lampor är riktigt mysigt.

Hittar ingen jättebra bild, men nått sånt här. Bra vinterdagar är nästan mer lättcyklat än sommaren. Och minst lika roligt.

R0011399.jpg

Vintrarna är sisådär. Vintern som gick cyklade jag typ 4 ggr på min nyinskaffade gravel, höll på att helt ta död på allt cykelintresse. Var inget roligt alls, klumpig cykel, blött, kallt... Blir förhoppningsvis spinning i vinter för att optimera gubbformen.

Blir mest cykelpendling på vinterhalvåret, eller har iaf blivit det senaste åren. Kompletteras med trainer för att inte förfallet ska bli alltför allvarligt.

Kör MTB hela året, när det går neråt -10 blir rundorna lite kortare eftersom jag inte har lust att köpa riktiga vinterskor för ett fåtal dagar. Neoprendamasker, några lager underställ och ett par bra vantar räcker väldigt bra. Och ett par rejäla lyktor på styre och hjälm.

-15, full snöstorm (20 m/s) och episk misär. Vi fick 2 dm blötsnö på en dryg timme.
-16, stram vinterdag med frusna landskap, Dubbdäck, Toni, Pilen mfl drog sönder mitt knä ordentligt.

Vet inte varför jag ändå längtar till Tour d'Ötzi

Nej, förra vintern var det bara några dagar då Staffanstorps j*vla kommun vägrade snöröja biten förbi Hjärup som det var lite jobbigt att jobbpendla. I övrigt inte många dubbdäcksdagar (kör med dubbla hjuluppsättningar på vinter/regn-cykeln och kan bestämma på morgonen vilka däck som skall luftas).

Tillbaka
Topp